Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-05, 10:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ny artikel i NYT (undrar hur många som kommer att säga upp prenumerationen ):

Climate of Unintended Consequences

Fortsättning följer här:

https://www.nytimes.com/2017/05/04/opinion/climate-policy-ethanol.html?smid=tw-share&_r=0

Lite smakprov:

Det är intressant att det börjar komma sådana här alternativa artiklar i MSM om klimatet.

Tack Trump för det!
Och vad fan har det där tyckandet med klimatförändringarna att göra? Även om det skulle vara sant att biobränslen inte är bra på alla sätt så förändrar det ju inte problemet ett enda skvatt.
Citera
2017-05-05, 12:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Och vad fan har det där tyckandet med klimatförändringarna att göra? Även om det skulle vara sant att biobränslen inte är bra på alla sätt så förändrar det ju inte problemet ett enda skvatt.
Nej, men kanske lösningarna på vad man anser vara problemet.
Citera
2017-05-09, 19:44
Medlem
arbetets avatar
Positiva nyheter. Metan kanske är lösningen på koldioxidproblemet:

Are methane seeps in the Arctic slowing global warming?

Citat:
Good news about climate change is especially rare in the Arctic. But now comes news that increases in one greenhouse gas—methane—lead to the dramatic decline of another. Research off the coast of Norway’s Svalbard archipelago suggests that where methane gas bubbles up from seafloor seeps, surface waters directly above absorb twice as much carbon dioxide (CO2) as surrounding waters. The findings suggest that methane seeps in isolated spots in the Arctic could lessen the impact of climate change.

“This is … totally unexpected,” says Brett Thornton, a geochemist at Stockholm University who was not involved in the research. These new findings challenge the popular assumption that methane seeps inevitably increase the global greenhouse gas burden.

Methane is a potent greenhouse gas. Molecule for molecule, it traps nearly 30 times as much heat in the atmosphere as CO2. But scientists know relatively little about its role in the global carbon cycle. Most atmospheric methane comes from biological sources—belching bovines and bacteria feasting on decomposing litter—or from the burning of fossil fuels. In the ocean, methane bubbles up from deep seeps, where it is often stored in icelike crystal lattices of water called hydrates. When those hydrates “melt,” because of*changing temperatures and pressures, the methane is released, and it can percolate into the atmosphere above

Forts:

http://www.sciencemag.org/news/2017/05/methane-slowing-global-warming-arctic

Vad säger ni andra i tråden?
Senast redigerad av arbetet 2017-05-09 kl. 19:53.
Citera
2017-05-09, 22:14
Medlem
Dark_drivers avatar
Är det bara jag som tycker klimathotet är en bluff vi har fan snö 9 maj och minusgrader på nätterna hade det där hotet varit verkligt hade det varit Sahara öken här nu är snarare att vi går mot en ny istid det tror jag mer på
Citera
2017-05-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Är det bara jag som tycker klimathotet är en bluff vi har fan snö 9 maj och minusgrader på nätterna hade det där hotet varit verkligt hade det varit Sahara öken här nu är snarare att vi går mot en ny istid det tror jag mer på

Det heter väl klimatförändringar numera, så de flesta väderfenomen är skapade av global uppvärmning, glasklart i mina ögon.
Citera
2017-05-09, 22:48
Medlem
Dark_drivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke22
Det heter väl klimatförändringar numera, så de flesta väderfenomen är skapade av global uppvärmning, glasklart i mina ögon.

Så snö i maj kan bero på klimatförändringar
Citera
2017-05-09, 23:42
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Så snö i maj kan bero på klimatförändringar
Nej, om vi ska tro på våra kollapsgurus här inne är det bara klimatförändring när det är varmare än normalt. Allt som är kallare än normalt är väder. Men ingen regel utan undantag, går det på något vis skruva till det så att kallare också är ett bevis för varmare så är det isf också klimat.
Citera
2017-05-10, 01:58
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Många i tråden förstår inte skillnaden mellan väder och klimat.

Om det är kallt eller varmt, lokalt eller kortare tidsperioder så är det väder.

Om den globala medeltemperaturen ändras under en längre tidsperiod eller enligt en entydig trend, så är det klimatet som förändras.

Ihopblandning kan bero på okunskap. Här i tråden kommer hopblandningen oftast från klimatförnekare som tror att det stödjer deras argumentation.
Lite tillspetsat: "Det är kallare i dag än vad det var för en vecka sedan, så då kan det inte pågå någon global uppvärmning!"

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-10 kl. 02:56.
Citera
2017-05-10, 03:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Många i tråden förstår inte skillnaden mellan väder och klimat.

Om det är kallt eller varmt, lokalt eller kortare tidsperioder så är det väder.

Om den globala medeltemperaturen ändras under en längre tidsperiod eller enligt en entydig trend, så är det klimatet som förändras.

Ihopblandning kan bero på okunskap. Här i tråden kommer hopblandningen oftast från klimatförnekare som tror att det stödjer deras argumentation.
Lite tillspetsat: "Det är kallare i dag än vad det var för en vecka sedan, så då kan det inte pågå någon global uppvärmning!"

Jag är också förvirrad för ibland så pekar ni på tillfälliga spikar som tecken på klimatförändringar. Så det är inte lätt alltid att hänga med.

För att inte tala om trasiga satelliter...
Citera
2017-05-10, 04:43
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag är också förvirrad för ibland så pekar ni på tillfälliga spikar som tecken på klimatförändringar. Så det är inte lätt alltid att hänga med.

För att inte tala om trasiga satelliter...

Om du menar "ni" som en artighetsfras så borde du skriva "Ni".

Eftersom det är du som skriver så gissar jag att du klumpar ihop alla som inte tycker som du med ett pejorativt omdöme.

Om du vore seriös så skulle du tala om vad du argumenterar för och inte komma med en lögn om vad dom som inte köper dina lögner, "pekar på".

Jag tar det som en inbjudan! Jag gör ett försök att sänka mig till din låga nivå!
Vad tycker du om resultatet?

– Klimatförnekare sprider hat på sociala medier.
– Klimatförnekare ljuger.
– Klimatförnekare kan inte skilja på väder och klimat.
– Klimatförnekare ägnar sig åt extrem cherrypicking.
– Klimatförnekare förnekar etablerad vetenskap och vetenskaplig metodik.
– Klimatförnekare kopierar beteendet hos chemtrailtroende och kreationister.
– Klimatförnekare har liknande mentala defekter som fascister, enligt vetenskaplig undersökning.

Psykologin bakom förnekelse av klimatförändringar
I huvudet på en klimatförnekare

Länktips:
Lider du av klimatförnekelse? Sök vård här!

Om vi ska återvända till ytan ett tag…
(även om det jag skrev ovan råkade bli helt korrekt… )

Trajectories toward the 1.5°C Paris target: Modulation by the Interdecadal Pacific Oscillation
Enligt en artikel i Geophysical Research Letters häromdagen det s.k. "1,5-gradersmålet" att hålla ökningen av den globala medeltemperaturen under 1,5°C, ha visat sig misslyckats redan före 2029, dvs. inom 12 år.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/2017GL073480/full

"Global temperature is rapidly approaching the 1.5°C Paris target. In this study, we find that in the absence of external cooling influences, such as volcanic eruptions, the midpoint of the spread of temperature projections exceeds the 1.5°C target before 2029, based on temperatures relative to 1850–1900. We find that the phase of the Interdecadal Pacific Oscillation (IPO), a slow-moving natural oscillation in the climate system, will regulate the rate at which global temperature approaches the 1.5°C level"

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-10 kl. 04:57.
Citera
2017-05-10, 05:08
Medlem
lasternassummas avatar
"Lättläst" om hur 1,5°-gränsen kanske kommer att passeras före 2030

"We used climate model simulations to project global temperatures. The models show temperatures varying significantly from year-to-year and decade-to-decade, as we see in the real world. The centre point of the model projections indicates that the 1.5℃ level would be reached just before 2030, with 75% of the model projections crossing 1.5℃ before 2032."

Global warming could accelerate towards 1.5℃ if the Pacific gets cranky

http://theconversation.com/global-warming-could-accelerate-towards-1-5-if-the-pacific-gets-cranky-77175

Citera
2017-05-10, 07:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Om du menar "ni" som en artighetsfras så borde du skriva "Ni".

Eftersom det är du som skriver så gissar jag att du klumpar ihop alla som inte tycker som du med ett pejorativt omdöme.

Om du vore seriös så skulle du tala om vad du argumenterar för och inte komma med en lögn om vad dom som inte köper dina lögner, "pekar på".

Jag tar det som en inbjudan! Jag gör ett försök att sänka mig till din låga nivå!
Vad tycker du om resultatet?

– Klimatförnekare sprider hat på sociala medier.
– Klimatförnekare ljuger.
– Klimatförnekare kan inte skilja på väder och klimat.
– Klimatförnekare ägnar sig åt extrem cherrypicking.
– Klimatförnekare förnekar etablerad vetenskap och vetenskaplig metodik.
– Klimatförnekare kopierar beteendet hos chemtrailtroende och kreationister.
– Klimatförnekare har liknande mentala defekter som fascister, enligt vetenskaplig undersökning.

Psykologin bakom förnekelse av klimatförändringar
I huvudet på en klimatförnekare

Länktips:
Lider du av klimatförnekelse? Sök vård här!

Om vi ska återvända till ytan ett tag…
(även om det jag skrev ovan råkade bli helt korrekt… )

Trajectories toward the 1.5°C Paris target: Modulation by the Interdecadal Pacific Oscillation
Enligt en artikel i Geophysical Research Letters häromdagen det s.k. "1,5-gradersmålet" att hålla ökningen av den globala medeltemperaturen under 1,5°C, ha visat sig misslyckats redan före 2029, dvs. inom 12 år.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/2017GL073480/full

"Global temperature is rapidly approaching the 1.5°C Paris target. In this study, we find that in the absence of external cooling influences, such as volcanic eruptions, the midpoint of the spread of temperature projections exceeds the 1.5°C target before 2029, based on temperatures relative to 1850–1900. We find that the phase of the Interdecadal Pacific Oscillation (IPO), a slow-moving natural oscillation in the climate system, will regulate the rate at which global temperature approaches the 1.5°C level"

Citat:
"Lättläst" om hur 1,5°-gränsen kanske kommer att passeras före 2030

"We used climate model simulations to project global temperatures. The models show temperatures varying significantly from year-to-year and decade-to-decade, as we see in the real world. The centre point of the model projections indicates that the 1.5℃ level would be reached just before 2030, with 75% of the model projections crossing 1.5℃ before 2032."

Global warming could accelerate towards 1.5℃ if the Pacific gets cranky

http://theconversation.com/global-warming-could-accelerate-towards-1-5-if-the-pacific-gets-cranky-77175

Två saker här som blir lite knepigt:

För det första: Jag blev påhoppad när jag hävdade att NASA kommit fram till en temperaturhöjning de sista 150 åren till dagens dato på 0.8 grader. Stämmer det nu helt plötsligt?

För det andra: Låt säga att du har rätt. Vad är det negativa i att det blir lite varmare när samma NASA t.ex. talar om ett lugnare väder framledes?:

https://unvis.it/spectator.co.uk/2013/10/carry-on-warming

Här är lite mer du kan kommentera (avd. okända och icke helt förstådda parametrar):

Are methane seeps in the Arctic slowing global warming?

http://www.sciencemag.org/news/2017/05/methane-slowing-global-warming-arctic
Senast redigerad av arbetet 2017-05-10 kl. 07:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in