Citat:
Ursprungligen postat av
skogshuggar3n
Vad menar arbetet med det?
Om vi utgår från att det hen skriver inte är off topic, så rör det den globala uppvärmningen (se trådrubriken).
Citat:
Ursprungligen postat av
skogshuggar3n
Det är väl inte konstigt när klimatet är så oerhört stabilt. Jag kan förmodligen göra samma tillförlitliga prognos för de kommande tio åren genom att säga att medeltemperaturen kommer att vara 288,1k.
För att rensa för enhetsrötter brukar man väl titta på skillnaden i t, och då kommer du ju knappast att se korrelation nära 0,9 om du tittar på enstaka år.
När du skriver "stabilt", menar du då att temperaturökningen som följd av CO2-utsläpp är "stabil" eller menar du att temperaturen är konstant?
Att ökningen av den globala medeltemperaturen de senaste 50 åren varit ca 0,2°C/10 år, om vi ser till klimatet, det kan man ju beskriva som en stabil ökning. Det finns dom som beskriver det som en skenande temperatur.
Jag nöjer mig med att konstatera att det är en anmärkningsvärd ökning som pågår och fortsätter.
Ett exempel på vad den här temperaturökningen kan få för konsekvenser fick vi i går. Björkarnas knoppningsläge har flyttat ca 80 mil norrut i Sverige, jämfört med för 100 år sedan, på grund av klimatförändringen. Det var baserat på observationer just i år, så det kan anses osäkert.
–