2017-05-09, 17:44
Medlem
Pure92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodgex3
Är det bättre än hp guidens?

Har själv inte medlemskap där så kan inte yttra mig, har bara läst lite om upplägget. Har tänkt köra HPguiden sen också dock. Så länge man lär sig nya ord är det bra tänker jag. Hade ungefär som du 9 fel på ORD, detta är ett "enkelt" sätt att lära sig fler för att kunna höja sig iaf minst 5 poäng! Bara nöta om och om igen tills det sitter.
Citera
2017-05-09, 19:12
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pure92
Hade förväntningar på 0.7, blev 0.8

Blir att nöta vidare till nästa prov, sitta och plugga under sommaren och hösten

Siktar på fysioterapeut. Hoppas komma in till VT och slippa skiftjobbet. Bryta "bubblan" man levt i ett par år nu
Jag är också intresserad av Fysioterapeutprogrammet. Enligt en studievägledare jag pratade med förra sommaren så hade folk tydligen blivit antagna med 1.2 som lägst poäng.

Jag skrev 1.0 i höstas, nu skrev jag 0.95.

Bara att försöka bli ännu bättre...
Citera
2017-05-10, 00:12
Medlem
På vilket vänster kan mina 144/160 bara vara 1.75? Vad fan
Citera
2017-05-10, 06:57
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate

Normeringstabellerna har blivit hårdare på senare år, troligtvis delvis pga att UHR vill att färre ska ha de högsta resultaten och delvis som en konsekvens av de olika fusk som dykt upp som förmodligen har inneburit att poängresultaten har ökat i viss utsträckning.
Citera
2017-05-10, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Normeringstabellerna har blivit hårdare på senare år, troligtvis delvis pga att UHR vill att färre ska ha de högsta resultaten och delvis som en konsekvens av de olika fusk som dykt upp som förmodligen har inneburit att poängresultaten har ökat i viss utsträckning.

Absurt. Rimligen borde 90% motsvara 2.0 på respektive del, så att slumpen får mindre betydelse.
Denna resultatfördelning hade eventuellt kunnat uppnås med 5 svarsalternativ på samtliga frågor istället för 4 och 6 alternativ på somliga av frågorna. På de högre nivåerna är det mindre skillnad på provskrivarna om man fått 73 eller 76, där spelar slarvfel större roll än ens faktiska förmåga att skriva bra på provet. Med andra ord, För hög 2.0 gräns = för mkt slarvfel i ekvationen.
Citera
2017-05-10, 11:48
Medlem
Citat:

142 för mig motsvarade 1.8
Citera
2017-05-10, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brakam
142 för mig motsvarade 1.8

Han pratar goj.

Eller så suger han rätt hårt på ena delen. Då är det väl bara rätt att man straffas enligt mig.
Senast redigerad av Proggrat 2017-05-10 kl. 15:23.
Citera
2017-05-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrat
Han pratar goj.

Eller så suger han rätt hårt på ena delen. Då är det väl bara rätt att man straffas enligt mig.

Suger rätt hårt? Har han 80 på antingen kvant eller verb så har han 64 på den andre, dvs bättre än över 90% av alla som skrev det. Så att han skulle suga hårt på någon av delarna kan du nog glömma
Citera
2017-05-10, 17:41
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Absurt. Rimligen borde 90% motsvara 2.0 på respektive del, så att slumpen får mindre betydelse.
Denna resultatfördelning hade eventuellt kunnat uppnås med 5 svarsalternativ på samtliga frågor istället för 4 och 6 alternativ på somliga av frågorna. På de högre nivåerna är det mindre skillnad på provskrivarna om man fått 73 eller 76, där spelar slarvfel större roll än ens faktiska förmåga att skriva bra på provet. Med andra ord, För hög 2.0 gräns = för mkt slarvfel i ekvationen.

Man kan ju ha olika uppfattning om saken, men uppenbarligen anser UHR att det ska vara en mycket liten andel av provskrivarna som ska ha de högsta normerade resultaten. En effekt av det är att de du konkurrerar mot med dina ansökningar generellt inte heller kommer att ha 1.8 eller högre i så många fall. Det är i praktiken bara ditt resultat jämfört med andras resultat som spelar roll, inte vilket absolut resultat du själv fick.
Citera
2017-05-10, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback.rascal
Suger rätt hårt? Har han 80 på antingen kvant eller verb så har han 64 på den andre, dvs bättre än över 90% av alla som skrev det. Så att han skulle suga hårt på någon av delarna kan du nog glömma

Skulle gissa på 79 kvantitativ och 65 verbal. Inte så dåligt på någon av dem visserligen. Men ja efter uppdelningen är det ju svårare att väga upp sin svagare del med ett bra resultat på den starkare.
Citera
2017-05-10, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Man kan ju ha olika uppfattning om saken, men uppenbarligen anser UHR att det ska vara en mycket liten andel av provskrivarna som ska ha de högsta normerade resultaten. En effekt av det är att de du konkurrerar mot med dina ansökningar generellt inte heller kommer att ha 1.8 eller högre i så många fall. Det är i praktiken bara ditt resultat jämfört med andras resultat som spelar roll, inte vilket absolut resultat du själv fick.

"Man kan ha olika uppfattningar om saken"

Motivera gärna motsatsen till uhr:s system. Alltså att betydligt fler ska få de högst normerade poängen.

Finns det ett enda argument för att alla "prestigeutbildningar" ska Lotta ut sina platser?
Citera
2017-05-10, 18:06
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen
"Man kan ha olika uppfattningar om saken"

Motivera gärna motsatsen till uhr:s system. Alltså att betydligt fler ska få de högst normerade poängen.

Finns det ett enda argument för att alla "prestigeutbildningar" ska Lotta ut sina platser?

Jag håller med om UHR:s och din bedömning, så någon som eventuellt har motsatt uppfattning får motivera den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in