2017-05-09, 11:00
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziaie
Man ska titta på antagningspoängen till det han/hon vill söka och se hur långt resultatet räcker. Sedan kan jag tipsa om att plugga lite extra på matten.

Det är nog ett rätt bra sätt att se på det.
Nu var det här bara en testomgång om man säger så för att se vad högskoleprovet går ut på. Inga klara tankar om högskolor/universitet än
Nästa gång kan det vara bra att se vad man siktar på.
Men hade varit roligt att berätta att resultatet nog inte är så dåligt ändå...
Matten gick rätt bra btw.
Citera
2017-05-09, 11:05
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Går inte att säga så generellt. Beror på mattekunskaper bland annat, vilket är individuellt. Däremot kan sägas att 0,8 var medel på provet, så trots ditt barns unga ålder hamnade denne i genomsnittet, vilket väl får anses rätt bra.

Aha, så medel var 0,8?
kan vara bra att ha som argument.
Jag trodde medel alltid siktade på och skulle uppnå 1,0, har jag fel?
Citera
2017-05-09, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Aha, så medel var 0,8?

Man hör ofta det men samtliga medelresultat jag sett har varit mellan 0,85 och 0,90. I år var det 0,88.
Citera
2017-05-09, 12:56
Medlem
Collard.Greenss avatar
Citat:
Har ett barn på 16 år som nyss gjort högskoleprovet.
Totalt oförberett, inga förstudier eller genomgångar av gamla högskoleprov.
När svaret kom blev det en djup besvikelse.
"Va? Bara 0,80?? Fyfan vad dålig jag är!!"
Försökte säga att det nog inte är så dåligt efter förutsättningarna, men hade inga siffror på det.
Frågan är: vad är "normalt" för en oförberedd 16-åring att få på högskoleprovet?
Slå ner hetsen om resultatet snabbast möjligt. Det där tankesättet är helt vrickat. Cirka 0,8-0,9 är medel, men då ska hen veta att de flesta som gör provet är lite äldre. Mycket kunskap man får använding utav på högskoleprovet lär man sig på gymnasiet, framförallt matten. Om hen vill lyckas så se till att matten går bra och att man konsumerar lagom med litteratur, även vid sidan om studierna. 0,8 är ABSOLUT INTE ett dåligt betyg för en oförberedd 16-åring, det är bra med potential.

Edit: Lägg till att med en veckas förberedelse på gamla prov skulle resultatet nog höjas något steg. Mycket av högskoleprovet är att kunna delarna, kunna dirigera tid rätt osv. Mattedelen är väldigt lik och har alltid varit, därför ger plugg på gamla prov mycket bra kunskap.
Senast redigerad av Collard.Greens 2017-05-09 kl. 13:02.
Citera
2017-05-09, 13:47
Medlem
Citat:
Har ett barn på 16 år som nyss gjort högskoleprovet.
Totalt oförberett, inga förstudier eller genomgångar av gamla högskoleprov.
När svaret kom blev det en djup besvikelse.
"Va? Bara 0,80?? Fyfan vad dålig jag är!!"
Försökte säga att det nog inte är så dåligt efter förutsättningarna, men hade inga siffror på det.
Frågan är: vad är "normalt" för en oförberedd 16-åring att få på högskoleprovet?

0,8 är garanterat över snittet för 16-åringar.
Citera
2017-05-09, 14:14
Medlem
Studioworkss avatar
Tackar för svaren! Det känns som jag var rätt på det, men nu har jag fått kött på benen också.
Tror mycket ligger i betygshetsen i skolan idag, ligger du inte i topp är du kass...
Citera
2017-05-09, 14:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Aha, så medel var 0,8?

Det är inte 1,0 konstant, snarare ca 0,9 (hårdare normering i år).
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2017-05-09 kl. 14:36.
Citera
2017-05-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Då har du ju stooooor förbättringspotential med så få nedlagda timmar, det kommer säkert gå bra nästa gång om du lägger ned fler timmar på det. Själv så står det klart för mig att jag måste börja läsa matematik och det ett större antal timmar, ska först räkna igenom matematik-boken (1B) och sedan satsa på HPguiden (tror jag, har ingen koll på HP-akademin så får väl läsa lite om den först).

Jag kör HP-akademin och tycker det funkar riktigt bra! Fick mail idag om att det är 500kr rabatt fram till helgen sen är det ordinarie pris (på hemsidan står det bara att det är rabatt just nu). www.hpakademin.se

Jag tycker att matteboken.se är bra också. hpakademin rekommenderar dem för också. www.matteboken.se

För att träna ord tycker jag att memrise är rätt bra. Tar lite lång tid att arbeta sig igenom ord man redan kan dock. Men gratis =D www.memrise.com
Citera
2017-05-09, 14:58
Medlem
Fick runt 1-3 fel på alla delar utom ord/mek där jag fick 10 fel var. Hur borde jag plugga för att höja mig på dem? Har ett medlemskap på hp guiden
Citera
2017-05-09, 16:18
Medlem
Jag fick 1.4 totalt, fick lika mycket på båda delarna. Mitt mål är minst 1.5, gärna 1.55-1.6. Hur ska jag förbereda mig inför nästa prov?

Jag kan lägga ner minst två timmar per dag ända till provet, vissa dagar lite mer.
Senast redigerad av footballbetter123 2017-05-09 kl. 16:22.
Citera
2017-05-09, 17:33
Medlem
Pure92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodgex3
Fick runt 1-3 fel på alla delar utom ord/mek där jag fick 10 fel var. Hur borde jag plugga för att höja mig på dem? Har ett medlemskap på hp guiden

Jag använder http://ord.relaynode.info/

Skaffa medlemskap och beta av alla ord, finns cirka 5800. Finns självklart andra verktyg, men har själv börjat redan nu inför höstens prov, känns som ett bra sätt att utöka ordförrådet och få en liten kickstart. Försök också förstå orden och sätta in dem i olika sammanhang. Har man inget att göra är detta bra sätt att fördriva tiden på
Citera
2017-05-09, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pure92
Jag använder http://ord.relaynode.info/

Skaffa medlemskap och beta av alla ord, finns cirka 5800. Finns självklart andra verktyg, men har själv börjat redan nu inför höstens prov, känns som ett bra sätt att utöka ordförrådet och få en liten kickstart. Försök också förstå orden och sätta in dem i olika sammanhang. Har man inget att göra är detta bra sätt att fördriva tiden på

Är det bättre än hp guidens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in