2017-05-09, 15:12
Medlem
in2lads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persiljan
jag tycker det mer intressanta här är att polisen fnyste åt synpunkter som Kevins pappas familj hade. Mamman finns på facebook Heter Teres och samma efternamn som Kevin. Verkar ha hundar som hobby och bor kvar i området Dottevik. dryckesvanor; ingen aning

Jag hittade henne på FB. Snacka om WT...
Citera
2017-05-09, 15:22
Medlem
OldWolfs avatar
En journalist får ett tips från en vederhäftig källa. Han lägger ner 1 års arbete. Går igenom FUP och tittar på videor, intervjuar nyckelpersoner. När han gjort allt detta hittar han inga bevis på att pojkarna är mördarna. Detta tycker en del här är "obehagligt". Som underlag för detta har man en redovisning som polisen själva gjort och som underkänts av RPS.
Nu är det dessutom två program kvar. Personligen har jag större förtroende för den bedömning Dan Josefsson, Tomas Olsson och Rickard L Sjöberg gör, än den from Roffe, Nina och Svennes fan club på FB. De sistnämnda verkar dessutom inte vilja gå till botten med fallet.
Citera
2017-05-09, 15:28
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sveriges Radio har fått kalla fötter och plockat bort sin fördjupande berättelse, P3-dokumentären “Mordet på Kevin”

Någon som laddade hem den (?) och som vill ha vänligheten att lägga upp den ”här”, med länk för nedhämtning?

Den förljugande dokumentären är den som DJ har gjort nu och som sänds på SVT. Vidrigt är vad det är.
Citera
2017-05-09, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
En journalist får ett tips från en vederhäftig källa. Han lägger ner 1 års arbete. Går igenom FUP och tittar på videor, intervjuar nyckelpersoner. När han gjort allt detta hittar han inga bevis på att pojkarna är mördarna. Detta tycker en del här är "obehagligt". Som underlag för detta har man en redovisning som polisen själva gjort och som underkänts av RPS.
Nu är det dessutom två program kvar. Personligen har jag större förtroende för den bedömning Dan Josefsson, Tomas Olsson och Rickard L Sjöberg gör, än den from Roffe, Nina och Svennes fan club på FB. De sistnämnda verkar dessutom inte vilja gå till botten med fallet.

Naturligtvis är det bra att brister eller fel lyfts upp, men det måste göras på ett objektivt sätt. Det måste väl även du tycka oavsett vem du har förtroende för?

Varför kom pappan med pojkarna till polisen som vittnen till kevins död om det finns andra vittnen som kan bekräfta att de inte har befunnit sig där? Jag vet inte, eftersom vi endast har fått information om det ena än så länge.

När det gäller Tomas Olsson har jag också stort förtroende för honom som Sveriges bästa försvarsadvokat. Men det ligger ju i hans roll att företräda sina klienter. Eller hur tänker du där?
Citera
2017-05-09, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Bevisen talar sitt tydliga språk, exv deras blöta kläder, svårt att förklara bort, och då inser man att alibivittnena kanske inte såg vad de såg...samt en mkt bra förhörsledare som lyckats hjälpa pojkarna att erkänna. Polisen låg helt rätt, pojkarna har kommit hem och sagt att de sett kroppen i vattnet, därmed faller vittnena.
Vilken sida läser du om våta kläder på bröderna?
Citera
2017-05-09, 15:41
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Naturligtvis är det bra att brister eller fel lyfts upp, men det måste göras på ett objektivt sätt. Det måste väl även du tycka oavsett vem du har förtroende för?

Varför kom pappan med pojkarna till polisen som vittnen till kevins död om det finns andra vittnen som kan bekräfta att de inte har befunnit sig där? Jag vet inte, eftersom vi endast har fått information om det ena än så länge.

När det gäller Tomas Olsson har jag också stort förtroende för honom som Sveriges bästa försvarsadvokat. Men det ligger ju i hans roll att företräda sina klienter. Eller hur tänker du där?

Tycker det är en lite konstig idé att DJ skulle behöva redovisa allt som är till nackdel för bröderna. Det har ju redan gjorts i den ursprungliga polisutredningen (som han nu granskar).
Citera
2017-05-09, 15:47
Medlem
jag tycker det mer intressanta här är att polisen fnyste åt synpunkter som Kevins pappas familj hade

Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Som var?

Hoppas att vi får reda på det. Om det var så att man ville bortse från allt som inte passade in i barnspåret. Att man inte bara ville ha det hela avslutat för att spara resurser.
Jag läste att man jämförde den lille Kevin vid en vilse hundvalp eller nåt liknande, "dålig tandstatus"- är det inte lika viktigt göra ett bra polisarbete då? Eller för att man tycker Kevins mamma har brustit i uppsikt...
Jag reagerade också på situationen, bilden, där lille Robin, den yngre brodern blir förhörd av RS. Måste RS ha full mundering på sig? Kunde han inte haft vanliga kläder om det nu skulle skapas en relation? Nej POLIS ska gossen se, och denne Polis lutar sig över och uppmanar honom se honom i ögonen.
Senast redigerad av Persiljan 2017-05-09 kl. 15:49. Anledning: ursprungstexten kom inte med
Citera
2017-05-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Tycker det är en lite konstig idé att DJ skulle behöva redovisa allt som är till nackdel för bröderna. Det har ju redan gjorts i den ursprungliga polisutredningen (som han nu granskar).

En utredning som är under sekretess för oss andra, och vi får nöja oss med det Josefsson väljer att lyfta upp i tv och som ska väcka tvivel och hitta syndabockar, ivrigt påhejad av diverse experter som också bildar sin uppfattning utifrån hans beskrivning.

Kanske har Josefsson någon utbildning i juridik, straff-processrätt och kan värdera all fakta och omständigheter i olika utredningar för att komma med slutsatser likt en domstol, vad vet jag?!
Citera
2017-05-09, 16:06
Medlem
bpjans avatar
Citat:
En utredning som är under sekretess för oss andra, och vi får nöja oss med det Josefsson väljer att lyfta upp i tv och som ska väcka tvivel och hitta syndabockar, ivrigt påhejad av diverse experter som också bildar sin uppfattning utifrån hans beskrivning.

Kanske har Josefsson någon utbildning i juridik, straff-processrätt och kan värdera all fakta och omständigheter i olika utredningar för att komma med slutsatser likt en domstol, vad vet jag?!

Som tur är är Josefsson bara journalist och har enbart ett journalistiskt uppdrag. Åklagare har öppnat förundersökningen igen och kommer göra en juridisk bedömning.

På vissa här inne låter det som att DJ även är åklagare och domstol, men det har vi ett rättsväsende till som också nu agerar utifrån sina yrkesroller.
Citera
2017-05-09, 16:07
Medlem
Citat:
jag tycker det mer intressanta här är att polisen fnyste åt synpunkter som Kevins pappas familj hade

Hoppas att vi får reda på det. Om det var så att man ville bortse från allt som inte passade in i barnspåret. Att man inte bara ville ha det hela avslutat för att spara resurser.
Jag läste att man jämförde den lille Kevin vid en vilse hundvalp eller nåt liknande, "dålig tandstatus"- är det inte lika viktigt göra ett bra polisarbete då? Eller för att man tycker Kevins mamma har brustit i uppsikt...
Jag reagerade också på situationen, bilden, där lille Robin, den yngre brodern blir förhörd av RS. Måste RS ha full mundering på sig? Kunde han inte haft vanliga kläder om det nu skulle skapas en relation? Nej POLIS ska gossen se, och denne Polis lutar sig över och uppmanar honom se honom i ögonen.

Han va inte förhörsledare så det måste varit i inledningsskedet när 5 åringen endast va "vittne"
Citera
2017-05-09, 16:08
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:

Jag spekulerar inte, men jag underkänner polisens egen redovisning som en sanning. Jag blir dessutom mörkrädd när SÅC har varit inblandad.
Jag kan inte bedöma var vi hamnar efter bara ett avsnitt. Det är två timmar kvar och det är mycket TV-tid.
Pojkarna och deras familj har inga pengar att anlita Tomas Olsson för. Han har med största sannolikhet tagit sig an fallet pro bono efter att han eller någon annan på byrån läst förundersökningen och kommit till samma slutsats som Dan Josefsson.
Slutligen är inte produktionen en mans arbete, utan det finns en hel redaktion bakom. Dan Josefsson spelar huvudrollen och säkert varit den som lett arbete, precis som Hannes Råstam gjorde
Citera
2017-05-09, 16:12
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Som tur är är Josefsson bara journalist och har enbart ett journalistiskt uppdrag. Åklagare har öppnat förundersökningen igen och kommer göra en juridisk bedömning.

På vissa här inne låter det som att DJ även är åklagare och domstol, men det har vi ett rättsväsende till som också nu agerar utifrån sina yrkesroller.
Utan journalister hade förundersökningen aldrig öppnats igen, Thomas Quick hade varit kvar på Säter och "Ulf" hade aldrig fått upprättelse. Det borde vara obehagligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in