2017-05-09, 11:28
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Nu tycker jag att du drar den äldsta dottern AB under en kam som inte passar.
Se t.ex. här:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

De övriga två har/har haft drogvanor och kriminellt och annat beteende som är minst sagt oroväckande.

Det lär komma fram mer om Amanda vart efter lugn och fin bara (ej missbruksrelaterat)
Citera
2017-05-09, 11:29
Medlem
lasternassummas avatar
Jag ska försöka förtydliga tidslinjen i samband med mordet på Aki.
Någon som har sett/kommer ihåg när tvillingarna är födda?
Jag gissar på början av 2013, men hittar ingen uppgift nu.

Citera
2017-05-09, 11:30
Medlem
Jag följer liverapporteringen på Aftonbladet.
Det som slår mig är jag varit tillsammans med en tjej som liknar henne otäckt mycket. Jag trodde inte att jag skulle överleva vissa nätter när hon var som tokigast. Dagens efter mindes hon ingenting av vad hon stökat med på natten. Riktigt otäck donna. Jag kastade ut henne och hon studsade tillbaka och stod vid dörren strax igen.
Hon sade tillslut att hon hade aspberger och jag tvivlar inte en sekund på det. Det känns väldigt likt bipolära donnor också, då vi har en sån i bekantskapskretsen. De är spännande, asarg eller jättelycklig, inget annat.
Citera
2017-05-09, 11:30
Medlem
Om hennes SOS samtal stämmer så ser hon mobilen. Att hon inte då skulle upptäcka kroppen låter osannolikt. Detta borde kunna bevisas. Johanna borde kunna redogöra för var hon stått och gått. Deltidsbrandmannen som hittade Akis borde kunna redogöra för kroppens fyndplats.
Säkert finns det någon vinkel var i från kroppen skyms av bryggan, frågan är då om man från den vinkeln kan se mobilen? Om så inte är fallet är ju SOS samtalet bevisligen ett falsarium och ett väldigt graverande sådant.
Citera
2017-05-09, 11:31
Medlem
Gittens avatar
Citat:
Från larmsamtalet (när JM "saknar" Aki):
– Men båten är borta säger du?

JM: Ja, men nu tror jag att jag ser jag båten!

– OK, var ser du båten någonstans?

JM: Den ligger där.

– Ligger den på land så att säga?

JM: Ja den har drivit i land.

Hur vet JM att den har drivit i land? Det kan ju lika gärna ha varit Aki som gått in till land där för att kissa och lämnat båten vid strandkanten. Såvida hon inte redan vet att han drunknat, för då är det ju logiskt att den drivit i land, eller?

Hon beskriver inte vad som hänt, hon beskriver sitt uppsatta sceneri, IMO.

Mycket bra slutsats av lasternassumma. Det här argumentet får en åklagare bara inte missa.
Citera
2017-05-09, 11:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Det lär komma fram mer om Amanda vart efter lugn och fin bara (ej missbruksrelaterat)

Jag hade bara gått på FUP och den säger naturligtvis inte allt, men där ger hon IMO ett genuint intryck. Jag avvaktar...

Citera
2017-05-09, 11:33
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
402 sidor, så jag hoppas det är okej att jag inte läst allt.

Är det klargjort att hon använde droger och prostituerade sig?
I förhör uppgav hon att hon blev körd av någon hallik till Kungsör ? och tog 5000:- som de delade på.
Det var nog mest önsketänkande och sexuella fantasier men som sagt hon har satt stämpeln som prostituerad på sig själv
Citera
2017-05-09, 11:33
Medlem
Citat:
Jag kan inga detaljer, men förstår ungefär hur det fungerar.
Nästan alltid kommer signalen från en viss mobil fram till flera master samtidigt. En, den bästa, är den som trafiken går genom. De master som ser signalen jämför kontinuerligt och byter så att det är den bästa som används. Informationen om hur stark signalen är sparas i loggar som kan studeras i efterhand. Ofta ser tre eller flera master en mobil samtidigt.
I efterhand kan man gå runt med en mobil på tänkbara besökta platser och skaffa en "karta" över hur singnalstyrkebilden ser ut beroende på telefonens position.
Så kan man ibland fastställa, ibland utesluta vissa positioner när man sedan tittar på loggarna för en viss telefon. Loggarna innehåller bl.a. telefon-id, trafik, tid och signalstyrka i alla inblandade master.

Det finns sammanställningar i FUP över inblandade master och den information som samlats in.

Det är väl i grunden samma teknik som man använder för att bestämma sin egen position med mobilen. Fungerar väl hyfsat utomhus men det varierar beroende på var man är och med tidpunkten. Just nu ligger jag 25 m fel. Får väl lita på teknikerna även om jag är skeptisk och misstänksam till min natur.
Citera
2017-05-09, 11:36
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitten
Mycket bra slutsats av lasternassumma. Det här argumentet får en åklagare bara inte missa.

Det finns ju mer i larmsamtalet som inte känns äkta.
Lägg gärna till vittnesmålen från poliserna som kom om bl.a. att hon inte frågade var man hittat Aki (som om hon redan visste) eller som att hon inte verkade ledsen på riktigt, inga tårar, när hon fick veta att Aki hittats död.

Detta bevisar ju inte att JM mördat Aki, men det ingår i indiciekedjan.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-09 kl. 11:45.
Citera
2017-05-09, 11:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
I förhör uppgav hon att hon blev körd av någon hallik till Kungsör ? och tog 5000:- som de delade på.
Det var nog mest önsketänkande och sexuella fantasier men som sagt hon har satt stämpeln som prostituerad på sig själv
Det finns väl ingen som betalar 5.000:- för ett ligg, eller händer det?
Citera
2017-05-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
DB verkar mer labil, han kanske bryter ihop och berättar. Han har ju ingen som försörjer honom med pengar längre. Ingen anledning att vara lojal mot henne längre. Kanske inte så rädd för följderna heller, ung som han är, och med ett trassligt liv.
i ett förhör utpekar hon sonen som delaktig i mordet mot Göran M. Hon upprepar flera ggr att sonen är otäck.
Sonen i sin tur har uttryckt att de båda (mamma Johanna o han själv) har kännedom om varandras "sjuka saker".
Vid förhör tillfrågas Johanna vad sonen menar med "sjuka saker"- men Johanna svävar ut om vad sonen menar med "sjuka saker". Sonen ger också Muhammed en vink om vad mamman gjort med Aki- även Jafar tipsar Mohammad om vad som hänt Aki.
Aki i sin tur tycks ha betalat ut en hel del av sina pengar-för att hjälpa sonen- D ur penningknipor- pengarna verkar Aki givit till Johanna som lämnat vidare till sonen. Sonen tror att det är hans mamma som ger honom pengarna, inte att pengarna var Akis.
I början av Johanna och Akis förhållande hade Aki en hel del pengar- men Johanna har plockat och fört över till sitt eget konto- på slutet verkar Aki var helt barskrapad.
Citera
2017-05-09, 11:43
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det är väl i grunden samma teknik som man använder för att bestämma sin egen position med mobilen. Fungerar väl hyfsat utomhus men det varierar beroende på var man är och med tidpunkten. Just nu ligger jag 25 m fel. Får väl lita på teknikerna även om jag är skeptisk och misstänksam till min natur.

Sund skepsis skadar aldrig, men med all teknik som omger oss måste man IMO ibland medge att man inte orkar sätta sig in i hur allt fungerar i detalj.

Sedan varierar ju förutsättningarna. Mitt i en storstad är cellerna små och precisionen bättre. På landet är cellerna större, men då kan ju t.ex. hinder och topologi (kullar etc.) hjälpa till. Ett hus med en skorstensstock i mitten t.ex. kan göra att man kan se var i huset någon är.

Dina 25 meter låter bra. Notera att om man skulle TEMSa dig, dvs. gå runt och mäta noga och sedan kolla din signal, så skulle det troligen gå att få bättre precision än vad dom har "på dig" nu.

ip-locate är ju en annan "spännande" teknik som man kan se i FUP att den använts ibland.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-09 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in