2017-05-09, 10:52
Medlem
Contants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Mycket möjligt. Har avstått från att läsa FUP tv men föll för frestelsen ett ögonblick. Låter märkligt att man skulle hitta på en sådan historia men vi kanske har att göra med en vanelögnare till? Inte lätt att sitta i rätten i det här målet.

Då måste jag säga att Du är klok som en bok i detta nu för med facit i handen så börjar jag nog bli en aning fanatisk av detta fall.

Är det någon som klurat ut varför det återfinns mat vid bryggan men inne i huset så verkar det som att allt är undanplockat alt. inte ens upplockat?
Har JM städat undan och packat för att åka hem samtidigt som hon frågar sin dotter om hon vill komma ut under dagen och hon har ingen aning om vart hennes man är?
Själv hade jag nog ropat mig hes nere vid bryggan samtidigt som jag hade letat runt den och i vassen och rimligtvis hittat AP i det glasklara vattnet som det påstås vara vid detta tillfälle. Inte städat upp i en stuga...

Ber om ursäkt om detta redan är avklarat men... Någon som vet om innehållet i AP's mage samstämmer med maten på bordet vid bryggan?
Citera
2017-05-09, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Har samma bild av Hjälmaren (från Hjälmarsund), i de grunda delarna (precis som vid Granliden) så ökar algblomningen rejält p.ga. lättuppvärmt vatten.
Enligt förhör med räddningstjänstens​ personal så var vattnet klart vid bryggan den dagen.
Citera
2017-05-09, 11:03
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.milorokonozovic
Det är väl hor och drogförsäljning. Man får intrycket av att hon upprepat manipulerat och utnyttjat flyktingpojkarna för sina egna deviser. Kanske var detta ursprungsmotivet med att överhuvudtaget jobba med invandringsboendet från början, att skapa sig manpower till grovarbetet.

Antagligen så, frågorna blir då:

Svårt att se att hon som soc-tant skulle distribuera droger till slutanvändare i den storleksklassen att det genererar de summorna. Hon måste ha någon typ av distribution, ganska omfattande dessutom för att hennes del i vinsten ska nå upp till dessa nivåer.

Tycker mig ha sett uppgifter om att Jafar tillhört någon organisation (Black Cobra?), kan hon varit grossist till Jafars gäng? Hur har hon isf klarat att hålla sig under polisens radar under så många år i ett så litet samhälle?

Konspiratorisk som jag är i detta fall återkommer jag då till hennes poliskontakt:

Akis död klassas som olycka, hon har stora svarta inkomster utan att något misstänks, hon blir polisanmäld för hot utan åtgärd, "halva stan" hotas eller tillfrågas att bli torpeder utan att någon reagerar. Allt detta i en liten stad där rykten brukar florera i snabbare takt än i en storstad. Hur går allt detta ihop?

Antingen är hon smart och kalkylerande som satan och har klarat att hålla sig under polisens radar eller så har hon haft nytta av sin poliskontakt. Om det är det förstnämda börjar jag tro att hennes minst sagt skumma beteende under utredningens gång är ett beräknat spel för hon vet att hon torskar och satsar på att bli kryssad.
Citera
2017-05-09, 11:06
Medlem
constants avatar
402 sidor, så jag hoppas det är okej att jag inte läst allt.

Är det klargjort att hon använde droger och prostituerade sig?
Citera
2017-05-09, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det här med JMs telefons positioner ska bli intressant att höra hennes förklaringar till.

Från Aftonbladet:
"• Vad gjorde hon egentligen mellan klockan 21 och 22 på mordkvällen?
Själv säger hon att hon gick upp till huset för att lägga barnen.
När de sov skulle hon gå ned till maken på bryggan igen, för att ha sex, men hon somnade i huset och gick aldrig ned igen.
Enligt åklagarens bevisning kopplades hennes mobiltelefon under samma tid upp mot en mast på andra sidan sjön – en mast som inte nås inifrån huset.
Klockan 20.55 skickade hon ett sms till sin make inifrån huset – den följande minuten skickade hon ytterligare tre sms till honom ute på tomten.
Klockan 20.56 skickade hon igen ett sms inifrån huset – och sedan under den följande timmen ytterligare två, från någonstans nere vid sjön.
Klockan 21.52 är hon inne i huset och skickar ännu ett sms till maken – totalt skickar hon
16 stycken."

Akis telefons positioner:

20.19-20.56 Grythem
21.52-21.54 Götlunda (3 SMS fr JM)
21.54-dagen efter Grythem

Ett par frågor:
Vilken mast gäller uppe i huset?

Är det verkligen så att det alltid är en och samma mast som kopplar upp mot en person i huset respektive vid bryggan?
Citera
2017-05-09, 11:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
De tre äldsta blomsterbarnen är mentalt skadade och de kommer fortsatt att skydda Johanna till 300%
Tror inte att de kan inse att de har trassliga och minst sagt spektakulära liv, för dem är det helt normalt och de kommer nog leva vidare med i detta trassel

Nu tycker jag att du drar den äldsta dottern AB under en kam som inte passar.
Se t.ex. här:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

De övriga två har/har haft drogvanor och kriminellt och annat beteende som är minst sagt oroväckande.

Citera
2017-05-09, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BokmakareF
Jag har precis lyssnat på ljudupptagningen från larmsamtalet. Det är några saker som är mycket märkliga och som jag tycker "bevisar" att det är hon som vet vad som har hänt. 1. Hon svarar väldigt snabbt på frågorna, som om hon övat in svaren på frågor som hon vet att hon kommer att få. T ex svarar hon att hon tror att han hade shorts och t-shirt, för att sedan snabbt och detaljerat ange hur kläderna ser ut. 2. Hon verkar onödigt orolig för att något ska ha hänt honom bara för att båten har drivit i land. Det kan ju lika gärna betyda att båten slitit sig. 3. Om hon försöker få tag på sin man och hittar mobilen i huset, varför har man då inte funnit mobilen? 4. Eftersom mobilen ligger i huset är det inte så troligt att han lämnar huset levande. 5. Hon tror att han åkt ut för att fiska. Gillade han att fiska? Om jag vore i samma situation (och varit oskyldig) så tror jag att jag hade misstänkt sjukdom och att han virrat iväg i skogen eller att han blivit överfallen när han gick ut för att röka (om han nu röker). Jag skulle knappast misstänka att min inte så berusade vältränade simkunniga man hade drunknat. Alltså skulle jag inte se kopplingen till den båtens läge. 6. I hennes uppdiktade drama ser hon båten precis under samtalet. Hon har sökt honom på kvällen och på morgonen men har inte sett båten, men precis under samtalet "lägger hon märke" till den. Precis som om det vore i en film.

Punkt 6 är märklig. Hon måste rimligen ha gått ner till bryggan och kollat innan hon slår larm. Då kan hon inte ha undgått att se båten.
Citera
2017-05-09, 11:18
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
402 sidor, så jag hoppas det är okej att jag inte läst allt.

Är det klargjort att hon använde droger och prostituerade sig?

Inte alls. En trådsanning bland alla andra....
Citera
2017-05-09, 11:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ett par frågor:

Är det verkligen så att det alltid är en och samma mast som kopplar upp mot en person i huset respektive vid bryggan?

Jag kan inga detaljer, men förstår ungefär hur det fungerar.
Nästan alltid kommer signalen från en viss mobil fram till flera master samtidigt. En, den bästa, är den som trafiken går genom. De master som ser signalen jämför kontinuerligt och byter så att det är den bästa som används. Informationen om hur stark signalen är sparas i loggar som kan studeras i efterhand. Ofta ser tre eller flera master en mobil samtidigt.
I efterhand kan man gå runt med en mobil på tänkbara besökta platser och skaffa en "karta" över hur singnalstyrkebilden ser ut beroende på telefonens position.
Så kan man ibland fastställa, ibland utesluta vissa positioner när man sedan tittar på loggarna för en viss telefon. Loggarna innehåller bl.a. telefon-id, trafik, tid och signalstyrka i alla inblandade master.

Det finns sammanställningar i FUP över inblandade master och den information som samlats in.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-09 kl. 11:23.
Citera
2017-05-09, 11:19
Medlem
Frågan är väl hur hon kunnat undgå att se kroppen om hin nu kan se mobilen?
Citera
2017-05-09, 11:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Inte alls. En trådsanning bland alla andra....
Antog det. Tack för ditt svar.
Citera
2017-05-09, 11:26
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ett par frågor:

Sidan 51 alt 171 och framåt förklarar en del.
https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Tillagsprotokoll/Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_2__2_.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in