2017-05-08, 17:55
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Trams...
Alltså, du svänger dig som en döende fisk på kroken och nu har jag snart tröttnat på dig. Du företräder en teori som inte ens tingsrätten trodde på då. Du verkar ha missat att domen blev frikännande för mord. Det finns inga bevis för att läkarna mördat henne och tar du bort barnets märkliga vittnesmål och sätter detta i relation till att läkarna inte har haft möjlighet att genomföra något mord tillsammans på grund av alibi så finns heller inte ett enda bevis mot att läkarna utfört styckningen. Det borde vara ett svar som till och med du förstår. Jag tar gärna emot sakliga argument, men du är inte saklig. Du svänger dig hela tiden.

För att ta ett exempel så får man lära sig redan första terminen när man läser brottspsykologi att sexuellt styrda brottslingar har ett alldeles särskilt förhållande till sina små bilder och minnessaker. Om det sedan är en pedofil eller lustmördare gör faktiskt detsamma. Detta är alltså grundkursen vi talar om.

Vad nu gäller kläderna och handväskan så har personer, såvitt jag vet, i stor utsträckning sett Da Costa iförd kläder. Inte bara två personer. Det faller på sin egen orimlighet att hon inte skulle varit påklädd. Att däremot hävda att bilderna måste ha funnits eftersom hennes kläder har funnits är så fruktansvärt korkat sagt. Det är ungefär som att påstå att Gud finns eftersom det finns en del personer som säger sig ha sett honom. Med den typen av resonemang så är samtliga konspirationsteorier riktiga eftersom någon säger sig ha sett något. Det går inte att argumentera så om man är frisk.

Vad gäller hennes kläder och väska så är det jättefint att du tar upp det. Var finns detta? Varför dumpades inte det med kroppen?

Att Schröders gjorde en marknadsföringsgrej av saken är förd i bevis. Om man sedan gjorde detta av misstag därför att man trodde på det man gjorde eller inte låter jag vara osagt. Men även om läkarna faktiskt varit inne i butiken och lämnat denna fotorulle så gjorde man ett stort antal intervjuer och marknadsförde sig hårt i pressen. Det kan inte ens du förneka. Om man nu trodde sig ha sett någonting och sedan trodde läkarna var skyldiga kan man sannolikt i god tro ha gjort detta.

Hade jag fått en sådan kund så hade jag, absolut, slängt mig på telefonen och ringt POLISEN! Inte pressen som du antyder, men jag hade ringt polisen och ställt frågor för att verifiera att detta verkligen inte var ett mordoffer. Under dagen har jag kontrollfrågat mina kollegor och samtliga 35 personer jag frågat skulle gjort samma sak. Att du inte skulle gjort det säger nog mer om dig.

Jag tänker också besvara din fråga om vad jag skulle gjort med bilderna. Jag skulle aldrig ha styckat en kropp och fotograferat förloppet. Skulle du? Om du har den läggningen så kan jag köpa det du säger, annars vidhåller jag att man inte tar dessa foton som "en kul grej", om man tar sådana fotografier så är det för att minnas mordet, det är en kär ägodel man inte lätt gör sig av med. Läs gärna på vad FBI säger om troféer exempelvis.

Och nej, jag kan, trots vittnesförhör och domar, inte säga att fotoinlämningen är fakta. Återigen så talar vi om människors minne som är oerhört bräckligt. Det är möjligt att en del av det hela stämmer, kanske fick han motta bilder som är hemska att titta på. Men att man ordagrant kan återge exakt vad han sade efter så många år och så vidare... Det är tyvärr mycket sannolikt att allt det är förstört av intryck utifrån. Bilderna behöver inte ens ha föreställt en styckad kropp, men så läser man tidningen om Da Costa och så ändrar minnet form. Snälla ta del av forskningen, du kan börja med Loftus.

Jag har mer än läst förhören med Schröders, jag har sett band där man samtalar, exempelvis i samband med utpekandet. Jag är inte imponerad.

Vad gäller min lista över gärningsmän så vet jag inte vem jag vill sätta överst, men inte är det Allgén eller Härm i alla fall. Problemet är att varje gång man alls talar om ärendet så kommer någon duktig idiot och börjar tjata om läkarna, så därför vill jag att man gör en ordentlig belysning av alla tänkbara.

Vi har arkitekten som en möjlighet tills vidare, vi har polska slaktaren, vi har personen som drev verksamhet i närheten av dumpningsplatsen och sannolikt några andra. Kan inte ni andra här i tråden lägga ut vilka ni tror på, så diskuterar vi det och så låter vi läkarnas namn få vila några dagar medan vi undersöker alternativen.
Citera
2017-05-08, 18:55
Medlem
Jävligt intressant detta!
Har snappat upp fallet för ca 4 år sedan, sen inte tänkt på det tills GW tog upp det.
Har fått en bild av läget lite efter att ha läst "döden är en man" (var det så den hette? 2 st böcker?) och hade dessförinnan läst boken som han Lars Borgnäs skrev, minns ej namnet.

Är ingen hundraprocentig expert som vissa av er andra, men fick intrycket att ingen av böckerna ger någon klarhet i själva sakfrågan, vem som gjorde det?
Barnets bidrag är bara löjligt, den morsan borde ju blivit av med vårdnaden för längesen och Allmänläkaren kan skrivas av helt å hållet. Obducenten verkar ju vara aningen skruvad, står dagarna i ända och karvar lik, besöker horstråken emellanåt och sen inte minst ex fruns minst sagt märkliga självmord innan på det... Han är en riktig kuf och om det nu finns någon koppling mellan honom + Arkitekten (Finns det något?) vet jag inte, men då blir han desto intressantare i mina ögon.
Arkitekten är den skyldige i mina ögon och han vet man inte mycket om... (vad vet man?)
Han var den siste som tillbringade tid med da Costa? Han dog i badkaret, omständigheter kring det?
Ingen husrannsakan hos honom innan han flyttade? Förhören? Kände han inte GW, Guillou på något sätt oxå?

Döden är en man-boken blev ju mer en vinklad bok till försvar för läkarna, främst Allmänläkaren och med all rätt. Dock minns jag att Obducentens ex frus väldigt märkliga självmord fick framstå som ett självmord enbart, inga konstigheter där...
Tycker då att Borgnäs har ett bättre upplägg, dels fler trådar och med kopplingen till de andra morden som begicks vid tidpunkten (va väl någon brud på ett berg och sen tjejen i skogen vid sjukhuset?) och om det skulle hänga ihop, då skulle det i så fall peka mot någon helt annan tänker jag...

Jaja är inte så insatt, men vet iallafall att jag satsar mina pengar på Arkitekten!
Senast redigerad av Lasse2017 2017-05-08 kl. 19:00.
Citera
2017-05-08, 19:13
Medlem
Ojdå...
Det verkar känsligt det här!
Ber om ursäkt om jag trampade dig på tårna, men jag skriver enbart vad jag har fått för uppfattning om denna soppa och precis som du verkar tro att Obducentens ex fru på riktigt tog självmord ståendes på knä och hängd i en sänggavel... så anser jag att det är ett lite märkligt tillvägagångssätt, där reflexen att leva lätt stoppar upp och det slutar oftast med ett misslyckat försök... om hon inte först tog sitt liv kanske och sen satte på snaran då?
Angående Arkitekten så är jag övertygad om att han har mer att bidra med i denna historien, men vad vet jag inte, du kanske vet?

Och nej jag har ej skrivit tidigare, det framgår av mitt inlägg ovan.
Senast redigerad av Lasse2017 2017-05-08 kl. 19:32.
Citera
2017-05-08, 19:36
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Lawnmoverman2011 är den siste näthataren som anonymt driver rättsövergreppet vidare. Alla hans vänner verkar ha försvunnit nu. På det sättet påminner debatten här i tråden om hur det lät ute i samhällsdebatten för snart tio år sedan

Dylikt ska man aldrig skriva då dyker nån knäppskalle upp inom ett tag, så också denna gång!

Vad gäller fotohandlarparet så gjorde jag detta inlägg augusti 2014:

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Med 'Lawn' i tråden stampar man gärna på samma ställe!
Senast redigerad av habet 2017-05-08 kl. 19:40.
Citera
2017-05-08, 20:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse2017
Tycker då att Borgnäs har ett bättre upplägg, dels fler trådar och med kopplingen till de andra morden som begicks vid tidpunkten (va väl någon brud på ett berg och sen tjejen i skogen vid sjukhuset?) och om det skulle hänga ihop, då skulle det i så fall peka mot någon helt annan tänker jag...
Det har spekulerats om att Borgnäs skulle ha haft något med da Costas försvinnande att göra. Hur det förhåller sig med andra mord kan jag inte svara på, men i just det här fallet finns det nog inget som direkt pekar mot Borgnäs. Vet inget om vad han skulle ha haft för koppling till någon brud på ett berg.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-08 kl. 20:13.
Citera
2017-05-08, 22:48
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Jag gissar att du har skrivit i tråden tidigare. Rätt eller fel? Den sk Obducentens fru begick självmord. Den sk Obducenten arbetade med samma arbetsuppgifter som andra rättsläkare. Om du börjar spamma om Arkitekten för att sen landa i Borgnäs paranoida teorier så anmäler jag dig. Det får räcka med trollandet och näthatandet.
Ja, nu börjar det ju låta. Nu drar man upp de patetiska seriemördarteorierna igen också.

Att obducentens (alltså Härms för tydlighetens skull) begick självmord vet till och med Rajs om själv. Jag hänvisat till Jan Olssons berättelse. Förövrigt har Olsson själv slagit fast att det går alldeles utmärkt att hänga sig såsom hon har gjort. För den som inte vet vem Jan Olsson är så kan man ju börja med att berätta att det är han som skrivit kurslitteraturen som används när man utbildar kriminaltekniker...

Väl talat, vill jag dock säga till Noicer. Vi är hela tiden tillbaka och trampar i samma tramsande hela tiden. Kan vi inte diskutera alla andra som kan ha med saken att göra istället.
Citera
2017-05-08, 23:24
Medlem
Visst kan vi diskutera andra kufar och snedseglare - istället för dom namn som är söndertjatade sedan över 30 år. Men!till vilken nytta då? Ty, med alla de andra figurerna, som tänkbart var involverade då Catrine dog och styckades, är det nu så att snuten vägrar att lämna ut några handlingar om dessa gubbar. Ny Svensk Policy säger, att regeringen vill skydda allehanda busar från allmänhetens insyn. Den gamla offentlighetsprincipen,,,,den är numera historia.

Så- hur skapar vi oss då en bild av busets förehavanden??
Catrines kompis "Saba" exempelvis, hon ville gärna mörka sina olika umgängen/kompisar,när hon av skilda anledningar hamnade i förhör hos stockholmspolisen i mitten och slutet av 1984.
Men exakt vad står det i dom förhören? Skall någon någonsin få veta detta?

Denna vedervärdiga soppa av "den goda statens" haveri når nu helt nya höjder - när det visar sig att dom som ska lämna ut diverse handlingar istället bedriver ren mörkläggning.
Här behövs det inga sagor berättade av GW eller Expressen - det svenska rättssystemet verkar
kapabelt till eget sagomakeri.
Sedan, beträffande inledningen till det evigt bestående rättshaveriet (med justitiemordet som kärna), är det nog så att vittnesmålen från den infama fotoshoppen i Solna Centrum har lett dom som trodde sig arbeta för att klara ut "mordet på Catrine" helt åt fanders vilse. Mer om det!
Citera
2017-05-09, 23:08
Medlem
Egentligen så är det mäkta märkligt att du så gärna återvänder till Schröders fotobutik hela tiden.
Liksom att du så ofta har pratat om "tvärsäkra vittnen" i samband med butiken. Om du visste nånting lite om brottsutredning och hantering av vittnesmål i domstolar så skulle du vetat att inte försöka boosta dina argument med vittnens tvärsäkerhet; tvärsäkra vittnen kan lika gärna vara av andra klassen - mindre pålitliga!
Och när man i dokument skärskådar det som troligen hände i butiken under den dryga timmen när obscena bilder lämnades in, samt en läkare sedan (som det påstods) kom tillbaks för att hämta bilderna från den nyss framkallade filmrullen, ja då faller ju hela vittneskedjan samman likt ett korthus. Att/hur Kammarrätten i Stockholm har använt vittnesmål från butiken, i syfte att nagla fast Allgén vid platsen, det är fullständigt otroligt. Ingenting hänger ju ihop där!

Citat:
Hur vet du att makarna Schröder var ensamma i butiken den aktuella dagen? Kan inte du återge de delar ur förhören som styrker ditt påstående? Var inte jägmästaren på plats just under det korta tidsmoment då det hela utspelade sig? Hur skulle han annars kunna höra herr Schröder ropa upprört från rummet där bilderna framkallades?

En sak har du ändå lyckats reda ut tillfälligt och det är fru Schröders systers vittnesmål om att hon inte hört eller sett någonting av några styckbilder eftersom makarna tydligen var ensamma i butiken den dag då bilderna lämnades in för framkallning, tack för den informationen var den nu kom ifrån?
Citera
2017-05-09, 23:22
Medlem
AvenynsRiddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse2017
(....)...att Obducentens ex fru på riktigt tog självmord ståendes på knä och hängd i en sänggavel... så anser jag att det är ett lite märkligt tillvägagångssätt, där reflexen att leva lätt stoppar upp och det slutar oftast med ett misslyckat försök... om hon inte först tog sitt liv kanske och sen satte på snaran då?
Det sannolika är att det var mord, det torde alla med sunt förnuft förstå efter granskning av det fallet, förslagsvis via Borgnäs Sanningen är en sällsynt gäst och kapitlet Det omöjliga självmordet samt tv-programmet Anne-Catherine och rättvisan. Det går oerhört fort att fatta att Anne-Catherine-dödsfallet är ett mord och inte ett självmord.

Vem mördade då Anne-Catherine?
Jo, det mest sannolika är att GM är "Obducenten" TH (i praktiken finns egentligen inget annat sannolikt alternativ).

Citat:
Man får ibland intrycket av att det finns en liten ansamling skribenter här i tråden som vill strypa (ursäkta ordvalet) debatten i hopp om att likrikta alla åsikter bara för att få ha tråden för sig själva som ett chattforum där man bara dunkar varandra i ryggen men det är ju åt helskotta fel.
Ja. Därför är det än mer viktigt att tråden tillåter nya skribenter, nya infallsvinklar, nya sätt att se på CdC-fallet.

Citat:
Ser också att du inte vill släppa det underliga självmordet som också det omgärdas av märkliga omständigheter och obesvarade frågor, Lars Borgnäs har belyst allt detta i kapitlet "Det omöjliga självmordet" och man kan fråga sig om utgången hade blivit en helt annan av utredningarna om det omtvistade "självmordet" hade inträffat i nutid?

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Litteratur/Lars%20Borgnas%20Sanningen%20ar%20en%20sallsynt%20 gast/226-227001_zps479bac51.jpg.html?sort=9&o=109
Mycket bra fråga. Det man kan vara ganska säker på är att det idag inte hade hanterats så galet oprofessionellt som vid fallet när det begav sig. Chefsåklagare Anders Helin och Jörn Simonsen, chef för Retspatologisk Institut i Köpenhamn, skötte Anne-Catherine-fallet på ett anmärkningsvärt oseriöst och ohederligt sätt. Dessa personer ihop (Helins nedläggning utifrån Simonsens ofullständiga utlåtande) är delvis orsaken till att Anne-Catherines mördare kunnat gå fri (även Milan Valverius, rättsläkare och Göte Ohlsson, kriminalinspektör, har givetvis visst ansvar). Jag säger mördare och mord därför att, som Olle Lindquist och Bernd Brinkmann är i det närmaste eller helt på det klara med: Anne-Catherine kan inte ha dött av självmord, "detta kan inte vara självmord" (sid 256 i kapitlet Det omöjliga självmordet i Borgnäs bok). Som Brinkmann säger (sid 259): "Den mest logiska möjligheten är mord". Med Borgnäs ord: "Det mesta talar för att [Anne-Catherine] blev mördad, säger [Bernd Brinkmann]". Sanslöst mycket pekar mot en enda person som sannolik mördare: TH.

Precis som Borgnäs skriver (s 267) var Obducenten (Härm) också, som sagt, "centralfigur [i alla fall på den tiden] i fallet Catrine da Costa", dvs. denna tråd.
Angående Anne-Catherine-fallet var/är Borgnäs inne på, utifrån OL:s rapport, att utredningen mot Härm, Anne-Catherines make, borde ha tagits upp igen. Borgnäs skriver på sidan 267: "Det kunde bli misstanke för mord". Han var definitivt på rätt spår, anser jag.

Att utredningen om Anne-Catherines död (sannolikt ett mord) anförtroddes åt personer som var bekanta med och arbetskamrater med den dödas make är ingenting annat än en rättsskandal.
Senast redigerad av AvenynsRiddare 2017-05-09 kl. 23:27.
Citera
2017-05-09, 23:40
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Egentligen så är det mäkta märkligt att du så gärna återvänder till Schröders fotobutik hela tiden.
Liksom att du så ofta har pratat om "tvärsäkra vittnen" i samband med butiken. Om du visste nånting lite om brottsutredning och hantering av vittnesmål i domstolar så skulle du vetat att inte försöka boosta dina argument med vittnens tvärsäkerhet; tvärsäkra vittnen kan lika gärna vara av andra klassen - mindre pålitliga!
Och när man i dokument skärskådar det som troligen hände i butiken under den dryga timmen när obscena bilder lämnades in, samt en läkare sedan (som det påstods) kom tillbaks för att hämta bilderna från den nyss framkallade filmrullen, ja då faller ju hela vittneskedjan samman likt ett korthus. Att/hur Kammarrätten i Stockholm har använt vittnesmål från butiken, i syfte att nagla fast Allgén vid platsen, det är fullständigt otroligt. Ingenting hänger ju ihop där!
Och om inte det räcker så kan man ju ta del av forskningen av hur vittnens minne fungerar. Här är en kort föreläsning med Elizabeth Loftus i ämnet: https://www.ted.com/talks/elizabeth_loftus_the_fiction_of_memory?language=sv #t-1039705
Citera
2017-05-09, 23:43
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvenynsRiddare
Det sannolika är att det var mord, det torde alla med sunt förnuft förstå efter granskning av det fallet, förslagsvis via Borgnäs
Så du menar att Jan Olsson, Sveriges främsta brottsplatsundersökare som skrivit kurslitteraturen som vi än idag använder för att utbilda kriminaltekniker saknar sunt förnuft då han, vilket också Jovan Rajs bekräftat, anser detta vara ett självmord. Borgnäs har, såvitt jag vet, inte genomfört någon brottsplatsanalys på plats och har heller inga formella meriter av att göra dödsfallsutredningar. Kommentarer på detta?
Citera
2017-05-10, 01:33
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Så du menar att Jan Olsson, Sveriges främsta brottsplatsundersökare som skrivit kurslitteraturen som vi än idag använder för att utbilda kriminaltekniker saknar sunt förnuft då han, vilket också Jovan Rajs bekräftat, anser detta vara ett självmord. Borgnäs har, såvitt jag vet, inte genomfört någon brottsplatsanalys på plats och har heller inga formella meriter av att göra dödsfallsutredningar. Kommentarer på detta?

Olsson kan ha gjort en felbedömning, ingen är fullkomlig. Du litar blint på en enda persons högst personliga slutsatser men glömmer i samma veva bort att professor Bernd Brinkmann och rättsläkaren Olle Lindquist drog helt andra slutsatser av A-C:s påstådda självmord, speciellt Brinkmann är ju en herre med mkt tunga meriter och dessa två experter kontaktades av Borgnäs som är djupgrävande journalist.

Sidan 228 och framåt, det är högst intressant läsning.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Litteratur/Lars%20Borgnas%20Sanningen%20ar%20en%20sallsynt%20 gast/228-229001_zpsf4dbabd1.jpg.html?sort=9&o=110
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-05-10 kl. 02:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in