Citat:
Du kan ju inte ens läsa innantill. BEFANN SIG PERSONEN PÅ PLATS DEN AKTUELLA DAGEN? Svaret är att makarna Schröder var ensamma i butiken den dagen. Jag har inte ifrågasatt att Borgnäs hittat någon som var anställd. Snälla lär dig att läsa.Har inte det gått upp för dig att Borgnäs kanske kollade upp anställningslistorna för 1984? Kanske hade han kontakt med fotohandlarfrun så att hon kunde bekräfta vilka som var anställda? Hur fan tror du att att en grävande journalist arbetar egentligen? Menar du att Borgnäs ljuger i sin bok om sin kontakt med en fd anställde?
Citat:
Arbetade du i fotobutiken och var där den aktuella dagen? Om inte så skall du hålla tyst om vad som har hänt eller inte hänt, för det vet du inte med säkerhet. Om en fd anställd i fotobutiken 1984 läser PL:s bok så går det faktiskt att dra slutsatsen att den personen kanske blir väldigt förbannad över påståendena och insinuationerna eftersom dom står på direkt kollisionskurs med vad som faktiskt tycks ha hänt. Vi kan samtidigt ha i minnet att PL själv var långt ifrån butiken 1984 och kan omöjligt veta om inlämningen ägde rum men det visste kvinnan som Borgnäs hittade, hon var nämligen anställd där tidigare.
Citat:
Du måste vara en mentalpatient. Jag orkar uppriktigt inte med dig längre. Du har bestämt dig för att två personer är skyldiga och fortsätter att förtala dessa personer vad som än händer. Du får ju för helvete Gubb Jan att framstå som vidsynt. Du resonerar som en kretin nu, vem har påstått att Stanislaw Gonerka var kund till Catrine da Costa och varför är denna uppgiftslämnare trovärdig överhuvudtaget? Om du på fullt allvar är intresserad av män i utredningen som tycks ha haft kontakt med da Costa så varför utelämnar du då TH (glöm inte de två kvinnliga polisernas vittnesmål) som dessutom hade koppling till dumpningszonen vilket Gonerka inte hade? Du efterlyser dessutom alternativa gärningsmän och på Vinoffs minuskonto har det mer eller mindre hamrats in att hans firmas geografiska position är högst misstänkt med tanke på fyndplatsernas placering, du har kanske nån åsikt om denna kampanj som florerat i åratal i tråden? Är Vinoff mer intressant som möjlig GM än exempelvis Gonerka?
Det är just precis frågorna du ställer som vi skulle diskutera för en och en av alla misstänkta gärningsmän. Läkarna har du diskuterat ett par år, det finns en förundersökning. Om vi för en sekund kunde titta på alternativ förutsättningslöst så skulle, om du nu har rätt, vi kunna utesluta samtliga och därmed visar vi ju att du har rätt, eller hur? Det finns flera alternativa gärningsmän som jag tycker vi skall diskutera, därför sade jag att vi gör en lista. Det är för att lite grann stolpa upp saker och ting och sedan kunna diskutera plus och minus. Det är frågorna du ställer som vi skulle diskutera i ett sådant skede. Jag vet inte vad du har läst i ärendet, men jag har läst många tusen sidor, därutöver vittnesuppgifter. Därmed anser jag att vi behöver ta de misstänkta en och en i diskussion för att det skall ge något.
Återigen. Om du kommer dragandes med polisvittnen en gång till så skriker jag. Om vi skall misstänka precis alla som kan ha haft kontakt med offret i detta ärende får vi misstänka alla män mellan 15 och 75 som bodde i närheten av Stockholm den aktuella tiden. Det blir sannolikt ett par hundratusen personer. Dina vittnen har således knappast sett något unikt. Dessutom så har du länge manövrerat bort från det DNA som finns i ärendet som inte tillhör Härm, det faktum att han har haft mycket svårt att under den aktuella tidpunkten hinna med att mörda någon och det faktum att inte ett enda spår, såvida du inte vill köpa barnvittnets berättelse rakt av, pekar mot honom som gärningsman. Det finns heller INGEN teknisk bevisning överhuvudtaget. Jag har tidigare hävdat Locards princip, känner du till den? Att begå ett mord som detta och misslyckas med att lämna ett enda spår är nära nog omöjligt. Lyckas man dessutom lämna DNA-spår från någon annan som inte har med saken att göra är man rent mästerlig.
Du resonerar som om du vore sinnessvag. Antingen kan vi diskutera vilka möjliga gärningsmän som finns och tillföra något i saken, antingen hitta en alternativ teori eller via uteslutningsmetoden nå fram till att läkarna är den enda möjligheten. Eller så kan vi konstatera att gräsklippardåren anser att läkarna är skyldiga och därmed kan vi låsa tråden och ägna oss åt annat.