Citat:
Ursprungligen postat av
zeros123
Hej, har ju kommit fram till att du har rätt. Ska ju ha theralen då jag behöver bli trött.
Dum som jag var så drog jag en runk idag, på lunchtid, vilket resulterade att jag blev trött..... Så jag slumrade till i 1h eller nåt. Du vet, detta ställer till sömnen. Läxa lärd: dra aldrig runk innan 18.00...
Imovane ligger ju kvar, så kanske blir premiär idag då.
Men är ju lite nojig, tänk om jag förändras efteråt?
Kanske får minneproblem?
Svar önskas idag

du förstår varför.
Får avsmak av att folk skriver den är äckligt. Smaken verkar också sitta kvar, detta kan göra jag får svårt att somna, tror jag. Vem kan acceptera äcklig smak i munnen, då tänker man ju på det hela tiden. Klart man inte kan slappna av om man känner äcklig smak hela tiden.
Skönt att du forskade vidare på detta och kom fram till vad jag tror de flesta medicinskt lärda (vilket jag inte formellt är), också skulle komma fram till. Theralen, Desentol, Tavegyl, Quetiapin eller i vissa fall om du är känslig, Atarax, och Nozinan och sådana finns ju också.
Om en middagsrunk får dig att somna en timma så är det ytterligare en indikation på att det inte är "insomningsbesvär" du har. :P Det är svårigheter att blir trött. Kanske som vi spekulerat om tidigare, att du har dålig så kallad sömnhygien. (Allt runtomkring, svalt i rummet, inga skärmar eller kallvitt ljus ett par timmar innan läggdags, rent och fräscht, avslappnad, och kanske läsa lite i svagt varmvitt ljus någon halvtimma innan, sen lägga sig ner i sängen och varva ner, och sedan ha detta som rutin varje natt.)
Det är ju stor, stor skillnad på bra sömnhygien och att lägga sig 3 i natten med en adrenalinkick från att direkt ha kommit från en intensiv CS-runda liksom. :P
5 mg Imovane är inget du bör oroa dig för. Sköt den som du ska. Det du ska oroa dig för är att ta för ofta, för mycket, dagtid, och allt annat som den inte är tänkt för.
Ska du ta den. Ligg i sängen, nedvarvad, lugnt och skönt i ett mörkt svalt rum och ta den, sen sluter du ögonen och öppnar dem inte mer under natten.
Det är VÄLDIGT lätt att vara vaken förbi Imovanens uppgång i effekt, vilket då gör att man blir, som tidigare nämnt, inte pigg, men ångestfri, motiverad och euforisk, tillsammans med dåligt omdöme och skev verklighetsuppfattning och potentiellt dåligt minne då. Så behandla denna som du skulle behandla denna med respekt, trots de relativt låga doserna. För det är lätt att 5 mg inte funkar, så tar du 5 mg till, sen vaknar du på golvet dagen efter och allt är slut. Vad försiktig. På riktigt.
I ditt fall, så låter en antihistamin, alternativt en sömngivande antipsykotika som Quetiapin MYCKET bättre, och så kan du eventuellt använda 5 mg Imovane vid enstaka tillfällen du du ändå inte somnat av dessa.
Tänk på att antihistaminserna tar 1-1,5 h på sig att verka. Imovanen verkar efter 10-20 minuter. Därför kan du också ligga och försöka sova på antihistaminer någon timma innan du tar en Imovane. Men då får du vara försiktig så att du inte försöker vara vaken just för att få ta den där Imovanen eftersom den är trevlig.
Du förändras inte efteråt. Du kan förändras lite under ruset, vilket det faktiskt är då det är en drog. Dock är det låga doser vi snackar om, så förändringen i ditt fall är väl lite gladare mående, lite mera lättsam, lite mera motivation, lite eufori och eventuellt då som följd av detta motivation att gå upp och börja pyssla med saker mitt i natten istället för att sova.
Men följer du doserna, 5 mg, då bör det inte vara någon som helst fara. Du ska nog upp i 10-15 mg innan minnesproblem och sådant börjar visa sig.
Minnet är dock lite sämre redan vid 7,5 mg, vilket var vad jag fick. Jag mindes allt från gårdagen, men hade svårt att veta om det var dröm eller verklighet om du förstår hur jag menar. Så återigen. Var försiktig. Det är en väldigt stark och vanebildande medicin, trots den låga dosen.
Ja, smaken reagerar många på. Det är en metallisk smak i munnen som kan hänga i dagen efter. När jag tog denna i ett par år så betingade jag smaken med verkan på tabletten, vilket gjorde att jag började gilla den, och såg den som en indikation på att den började verka. Men många ogillar den. Det finns inte mycket att göra åt det tyvärr. Starkt te eller kaffe på morgonen, borsta tänderna och det är borta efter några timmar. Men det är ett problem som inte kommer försvinna.
Svaret kom en dag för sent dock. :P Men som sagt. Antihistaminer. Sen i undantagsfall, om det verkligen behövs så kan du ta insomningsmedicinen om du inte somnat efter någon timma på antihistaminer. Men just en insomningstablett i sig självt är fel för dig. Det är jag säker på efter vad du berättat. Däremot kan den säkert hjälpa dig vid vissa lägen, men den är väldigt beroendeframkallande. Väldigt. Så hantera den som du hanterar typ dynamit.