2017-05-05, 22:45
Bannlyst
Zolpidem Stilnoct 10mg är vad jag behöver för att kunna sova skönt. 10mg har jag använt mig av i flera år utan tolerans utveckling. Tack och lov att man har denna medicin när man jobbar skift.
Citera
2017-05-06, 02:39
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Apropå detta... Det förrädiska i detta är ju att om man inte går till sängs inom ungefär en halvtimme efter intag så känner man sig (åtminstone i mitt fall...) i princip piggare och effekten övergår från sederande till stimulerande.

Går jag och lägger mig, eller redan ligger i sängen vid intag, så gör tabletterna det de ska men annars så blir jag kanske inte direkt piggare men i alla fall mer fokuserad och mer benägen att stanna uppe och fortsätta med det jag gjorde när jag tog dem.

Så länge man använder zopiklon som det ska användas så är den en gudagåva för oss sömnlösa dock...

Ja, det var ett problem för mig också. När jag fick Imovane först så tänkte jag att "gud vad trevligt, då kan jag ta en, glida omkring lite i hemmet och mysa innan jag lägger mig och sover", och då hade jag gått över den gränsen mellan trötthet och sömn där stegringen i Imovanens effekt ger som mest medicinsk effekt, och då får en att sova.
Så precis det du säger, så är det för mig, skribenten ovan, och säkert för många.

Min lösning, vilken är likt din, var att jag la tabletten bredvid sängen med ett glas vatten. La mig ner och varvade ner med allt som innefattar begreppet "sömnhygien", och sen när jag var nervarvad så tog jag tabletten och sen låg jag och blundade och försökte sova tills jag somnade. DÅ, som du säger, funkar de som de ska, medicinskt för insomnandet.

Även det du säger, att om man tar dem utan att redan ligga i sängen och vara trött, och börjar känna effekten, då blir jag också, kanske inte pigg, men eftersom ångest och sånt försvinner och en viss eufori infinner sig så blir jag motiverad. Så det är inte 1 gång som jag bestämt mig för att gå upp och börja hålla på med mina hobbys eller något, och skiter i sömnen. Då vill jag ju snarare vara vaken eftersom det är trevligt. :P

Så som du säger, så länge man använder den som den ska så är den en gudagåva, men det är inte helt lätt utan en viss erfarenhet att veta hur de ska användas. Jag tar den inte ens innan jag borstat tänderna eftersom risken finns att effekten börjar komma innan jag ligger avslappnad i sängen innan dess. Så som nog vi alla 3 kan skriva under på så är nog ändå det bästa att faktiskt ligga några minuter i sängen, slappna av, sen ta tabletten och ligga och blunda tills man somnar.

Har även märkt att OM jag inte somnar, på låt säga 2 timmar. Då är det väääldigt sällan en extra tablett senare får mig att somna. Då är det bättre att jag ligger och vilar på mysigheten tabletten ger, och har en trött dag dagen efter. Annars blir doserna för höga, toleransen för hög, och risken att man går upp och glömmer att man steker bacon på högsta temperatur ökar.

Rätt skött som sagt. Sen behandlar vi nog det lite annorlunda, men vi verkar alla vara överens om att man nog ska ta den så nära sänggåendet det är möjligt. Det enda "njutandet" av ruset jag tillåter mig är de få, kanske 5-10 minuterna innan jag somnar när jag ligger där med stängda ögon.
Citera
2017-05-06, 06:26
Medlem
Kan inte heller somna om jag inte tar stilnoct precis innan jag lägger mig. Missar jag den där första kvarten så studsar jag upp och är jättepigg och vill hålla på med massor av saker, inte sova. Ofta blir jag också självdestruktiv. Sköter mig och tar min stilnoct när jag ska nu och ligger kvar i sängen. När tabletterna börjar verka får jag svårt att blunda, det är så mycket hallucinationer eller vad jag ska kalla det när jag blundar att ögonen inte vill vara stängda. Nån mer som också får så?
Citera
2017-05-08, 08:09
Medlem
Jag brukar somna utan problem med mina Stillisar, men något som stör mig ibland är efter ca 4-5 timmar så vaknar jag (händer inte varje gång jag tar dem).
Antar att det är när Stilnocten lämnar kroppen. Är det någon med liknande problem?
Senast redigerad av failuretoexist 2017-05-08 kl. 08:09. Anledning: systemfel
Citera
2017-05-08, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
Jag brukar somna utan problem med mina Stillisar, men något som stör mig ibland är efter ca 4-5 timmar så vaknar jag (händer inte varje gång jag tar dem).
Antar att det är när Stilnocten lämnar kroppen. Är det någon med liknande problem?
Stilnoct har en biologisk halveringstid på 2-3 timmar och lämnar alltså kroppen snabbare än så, men visst kan det bero på det. Du kan ju testa zopiklon istället, den sitter kvar lite längre i systemet så att säga. Eller komplettera med någon antihistamin om det funkar för dig.
Citera
2017-05-08, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
.

Hej, har ju kommit fram till att du har rätt. Ska ju ha theralen då jag behöver bli trött.
Dum som jag var så drog jag en runk idag, på lunchtid, vilket resulterade att jag blev trött..... Så jag slumrade till i 1h eller nåt. Du vet, detta ställer till sömnen. Läxa lärd: dra aldrig runk innan 18.00...
Imovane ligger ju kvar, så kanske blir premiär idag då.
Men är ju lite nojig, tänk om jag förändras efteråt?
Kanske får minneproblem?
Svar önskas idag du förstår varför.

Får avsmak av att folk skriver den är äckligt. Smaken verkar också sitta kvar, detta kan göra jag får svårt att somna, tror jag. Vem kan acceptera äcklig smak i munnen, då tänker man ju på det hela tiden. Klart man inte kan slappna av om man känner äcklig smak hela tiden.
Senast redigerad av zeros123 2017-05-08 kl. 18:02.
Citera
2017-05-08, 23:40
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Hej, har ju kommit fram till att du har rätt. Ska ju ha theralen då jag behöver bli trött.
Dum som jag var så drog jag en runk idag, på lunchtid, vilket resulterade att jag blev trött..... Så jag slumrade till i 1h eller nåt. Du vet, detta ställer till sömnen. Läxa lärd: dra aldrig runk innan 18.00...
Kanske får minneproblem?

Får avsmak av att folk skriver den är äckligt. Smaken verkar också sitta kvar, detta kan göra jag får svårt att somna, tror jag. Vem kan acceptera äcklig smak i munnen, då tänker man ju på det hela tiden. Klart man inte kan slappna av om man känner äcklig smak hela tiden.

Personligen gillar jag den bismaken som kommer av Imovane!
Citera
2017-05-09, 00:15
Medlem
Är ~26 tabletter om dagen "väldigt" dödligt?

Stilnoct.
Styrka = förmodligen max.
Period det pågått i de mängderna = okänt.
Tolerans = extrem, högt användande under ett par år

Jag frågar eftersom en närstående nyligen dog. Det enda jag vet med säkerhet som var inblandat var Stilnoct.

Alkohol kan ej ha varit inblandat.

Jag vill förstå om han "troligen" lär han tagit något annat eller om det är stor risk att ta sådana mängder Stilnoct ensamt. Vi stod varandra nära och var öppna med allt och han menade att det endast var Stilnoct han tog.
Senast redigerad av Stunni 2017-05-09 kl. 01:05.
Citera
2017-05-09, 01:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stunni

Stilnoct.

Jag frågar eftersom en närstående nyligen dog. Det enda jag vet med säkerhet som var inblandat var Stilnoct.

Jag vill förstå om han "troligen" lär han tagit något annat eller om det är stor risk att ta sådana mängder Stilnoct ensamt. Vi stod varandra nära och var öppna med allt och han menade att det endast var Stilnoct han tog.

Är inte helt expert på området om det skulle vara tillräckligt att ta kol på honom men låter ju knappast nyttig han lär ju förstört sin lever rätt rejält iaf.
Citera
2017-05-09, 04:07
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Kanske får minneproblem?

Skönt att du forskade vidare på detta och kom fram till vad jag tror de flesta medicinskt lärda (vilket jag inte formellt är), också skulle komma fram till. Theralen, Desentol, Tavegyl, Quetiapin eller i vissa fall om du är känslig, Atarax, och Nozinan och sådana finns ju också.

Om en middagsrunk får dig att somna en timma så är det ytterligare en indikation på att det inte är "insomningsbesvär" du har. :P Det är svårigheter att blir trött. Kanske som vi spekulerat om tidigare, att du har dålig så kallad sömnhygien. (Allt runtomkring, svalt i rummet, inga skärmar eller kallvitt ljus ett par timmar innan läggdags, rent och fräscht, avslappnad, och kanske läsa lite i svagt varmvitt ljus någon halvtimma innan, sen lägga sig ner i sängen och varva ner, och sedan ha detta som rutin varje natt.)
Det är ju stor, stor skillnad på bra sömnhygien och att lägga sig 3 i natten med en adrenalinkick från att direkt ha kommit från en intensiv CS-runda liksom. :P

5 mg Imovane är inget du bör oroa dig för. Sköt den som du ska. Det du ska oroa dig för är att ta för ofta, för mycket, dagtid, och allt annat som den inte är tänkt för.
Ska du ta den. Ligg i sängen, nedvarvad, lugnt och skönt i ett mörkt svalt rum och ta den, sen sluter du ögonen och öppnar dem inte mer under natten.

Det är VÄLDIGT lätt att vara vaken förbi Imovanens uppgång i effekt, vilket då gör att man blir, som tidigare nämnt, inte pigg, men ångestfri, motiverad och euforisk, tillsammans med dåligt omdöme och skev verklighetsuppfattning och potentiellt dåligt minne då. Så behandla denna som du skulle behandla denna med respekt, trots de relativt låga doserna. För det är lätt att 5 mg inte funkar, så tar du 5 mg till, sen vaknar du på golvet dagen efter och allt är slut. Vad försiktig. På riktigt.

I ditt fall, så låter en antihistamin, alternativt en sömngivande antipsykotika som Quetiapin MYCKET bättre, och så kan du eventuellt använda 5 mg Imovane vid enstaka tillfällen du du ändå inte somnat av dessa.
Tänk på att antihistaminserna tar 1-1,5 h på sig att verka. Imovanen verkar efter 10-20 minuter. Därför kan du också ligga och försöka sova på antihistaminer någon timma innan du tar en Imovane. Men då får du vara försiktig så att du inte försöker vara vaken just för att få ta den där Imovanen eftersom den är trevlig.

Du förändras inte efteråt. Du kan förändras lite under ruset, vilket det faktiskt är då det är en drog. Dock är det låga doser vi snackar om, så förändringen i ditt fall är väl lite gladare mående, lite mera lättsam, lite mera motivation, lite eufori och eventuellt då som följd av detta motivation att gå upp och börja pyssla med saker mitt i natten istället för att sova.
Men följer du doserna, 5 mg, då bör det inte vara någon som helst fara. Du ska nog upp i 10-15 mg innan minnesproblem och sådant börjar visa sig.

Minnet är dock lite sämre redan vid 7,5 mg, vilket var vad jag fick. Jag mindes allt från gårdagen, men hade svårt att veta om det var dröm eller verklighet om du förstår hur jag menar. Så återigen. Var försiktig. Det är en väldigt stark och vanebildande medicin, trots den låga dosen.

Ja, smaken reagerar många på. Det är en metallisk smak i munnen som kan hänga i dagen efter. När jag tog denna i ett par år så betingade jag smaken med verkan på tabletten, vilket gjorde att jag började gilla den, och såg den som en indikation på att den började verka. Men många ogillar den. Det finns inte mycket att göra åt det tyvärr. Starkt te eller kaffe på morgonen, borsta tänderna och det är borta efter några timmar. Men det är ett problem som inte kommer försvinna.

Svaret kom en dag för sent dock. :P Men som sagt. Antihistaminer. Sen i undantagsfall, om det verkligen behövs så kan du ta insomningsmedicinen om du inte somnat efter någon timma på antihistaminer. Men just en insomningstablett i sig självt är fel för dig. Det är jag säker på efter vad du berättat. Däremot kan den säkert hjälpa dig vid vissa lägen, men den är väldigt beroendeframkallande. Väldigt. Så hantera den som du hanterar typ dynamit.
Citera
2017-05-11, 08:49
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stunni

Stilnoct.

Han har troligen blandat med annat. Imovane och i detta fallet stilnoct kan man ta höga doser av som ensamma preparat. LD50 på zolpidem är 600mg per kilo kroppsvikt. LD50 innebär att då är det fifty fifty chans att överleva.
Citera
2017-05-11, 11:59
Medlem
Är 5st 7.5mg imovane per kväll farligt för levern?

Inga andra droger inblandat.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in