2017-05-08, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Läste denna intressanta sida som alla här i tråden bör läsa innan ni debunkar något. Länkar till ytterligare en sida där det tydligt visas hur en jetmotor fungerar finns på sidan men anar att ni inte vill lära er teknik och inte går in på sidan och verkligen läser fakta.

Ett intressant klipp från sidan:

"Why do some planes leave long trails, but others don’t?"
Förklarar tydligt så ett förskolebarn kan förstå och flera här på sidan redan försökt förklara men vi försöker igen:
http://contrailscience.com/why-do-some-planes-leave-long-trails-but-others-dont/

Jag fick aldrig svar på mitt förra inlägg, chemtrailivrarna verkar inte kunna förklara varför det överhuvudtaget skulle ske, allt detta kemikaliesprutande som skulle blåsa bort innan det når jordytan.

Vart kommer vattnet från till dessa contrails?

Jag säger inte att det är kemikalier, men svara på den enkla frågan så vinner du kvällens pris.

(Spoiler: det finns inget vettigt svar, men jag är övertygad om att du i din övertygelse kommer försöka svara)
Citera
2017-05-08, 21:23
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Jag orkar egentligen inte ge mig in i diskussionen då jag varken har svaret eller ens en hållbar teori, men det krävs knappast en 4-åring för att förstå att en jetmotor i torr luft omöjligt kan lyckas skapa så pass mycket kondens att det ligger kvar i timmar och breder sig ut över himlen likt moln.
Till kondensförespråkarna:
Var kommer vattnet ifrån?

Läs gärna sidan jag länkade till ovan, där förklaras det tydligt som redan många försökt förklara tidigare i tråden.

Vill du inte så kan jag dra en kort förklaring, det blir inga contrails i torr luft men det blir i fuktig luft av en jetmotor som komprimerar mängder med luft som ju innehåller ja just det vatten H2O. Resten är inte svårt att förstå och några 100% luftfuktighet behövs inte som påståtts tidigare ja läs sidorna jag länkar till om ni inte vill så får jag väl översätta dom till svenska och lägga in här.
http://contrailscience.com/why-do-some-planes-leave-long-trails-but-others-dont/
Citera
2017-05-08, 21:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag orkar egentligen inte ge mig in i diskussionen då jag varken har svaret eller ens en hållbar teori, men det krävs knappast en 4-åring för att förstå att en jetmotor i torr luft omöjligt kan lyckas skapa så pass mycket kondens att det ligger kvar i timmar och breder sig ut över himlen likt moln.

Dessa trails som efterlämnas av vissa plan, oftast de som inte syns på radar24 dessutom, är och förblir öppet för spekulation. Men det vore uppfriskande att se lite konstruktivt debatterande i ämnet istället för att det ständigt ska handla om hurvida reguljära plan sprutar ut kemikalier eller motpolen, kondens.
Träskallar i båda lägren helt enkelt.

Svaret är något helt annat.
Tyvärr har jag det inte.

Till kondensförespråkarna:
Var kommer vattnet ifrån?
Förbränning av fossila bränslen resulterar i utsläpp av (koldioxid och) vattenånga:
förbränningen av vätet i fossila bränslen ger utsläpp av vatten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fossila_bränslen
Jetmotorer fäller även ut fukt ur luften som passerar motorn.

Citat:
Till kemikalieförespråkarna:
Var är testerna som påvisar nedfallet?
Andra spännande men obesvarade frågor är ju t.ex. hur flygplanen lastas med kemikalierna? Var detta sker? Vilka som tillverkar kemikalierna? Varför så många passagerarplan som trafikerar vanliga och lätt kontrollerbara flygplatser också släpper ut vita streck? Vilka piloterna är? Vilka markpersonalen är? Vem har förvanskat alla historieböcker? Hur har de förvanskat våra barndomsminnen?
och inte minst: Vilka bekostar detta och varför? Hur håller man alla tysta?

osv osv osv.
Citera
2017-05-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Nähä du orkar inte men ändå ska du kläcka ur dig rena dumheter. Nej i luft med liten fuktighet och motorernas "avgas" inte tillför tillräkligt med fuktighet så syns ingen kondens vilket har förklarats, men ändå ska du insinuera något annat. Vilka plan är dessa som inte syns på Radar24, mängd, betäkningar mm. Eller har du läst det i en tråd som denna och upprepar det som en papegoja på crack?

Nej trails lämnas inta av särskilda plan utan av plan när temperatur och luftfuktighet är gynnsamma för kondenstrimmor.

Ja du har klart visat på att du behöver trädkirurg vid huvudåkomma!

Ett idiotiskt svar alltså. Förvånande

Glöm detaljerna.
Svara istället enkelt på frågan vart vattnet till kondensen kommer ifrån.
Osynlig luftfuktighet som bara ligger där o väntar på att bli vaporiserat till "moln"?
Kom igen nu, använd hjärnan istället för Wikipedia.

Det enda du Kan svara är att luftfuktigheten är så pass hög att den vaporiseras till dimma när den tas genom jetmotorn, vilket är så katastrofalt ogenomtänkt att det blir löjligt.

Som sagt orkar jag inte ge mig in i en diskussion bland trä-tomtar oavsett om de förespråkar kemikaliesprutande flygplan eller låtsasmoln skapade av värme.
Använd hjärnan innan du skriver fler dumheter är ett tips.
Citera
2017-05-08, 21:30
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Vart kommer vattnet från till dessa contrails?

Jag säger inte att det är kemikalier, men svara på den enkla frågan så vinner du kvällens pris.

(Spoiler: det finns inget vettigt svar, men jag är övertygad om att du i din övertygelse kommer försöka svara)
Har du haft en kompressor någon gång, en luftkompressor för att pumpa däck och annat med så vet du hur mycket vatten luft en torr sommardag innehåller. Liknar en jetmotor vid en luftkompressor som komprimerar mängder med luft, ja här har min stora kompressor i verkstaden ingen chans i jämförelse.

Jag försöker så gott det går och mitt enkla svar är att luft alltid innehåller någon % vatten även i den torraste öken. Komprimerar man denna luft tusen och åter tusentals gånger så blir det en hel del vatten och det behövs som sagt inte mycket vatten för att bilda kondens eller moln.

Vet du inte och inte har haft en luftkompressor så kan jag tala om att jag tömmer den dagligen på vatten som samlas i lufttanken.
Citera
2017-05-08, 21:52
Medlem
Citat:
För varje kg jetbränsle som förbränns i motorn skapas ca 1.25 kg vattenånga.
Är det kallt i omgivande luft (och det är det alltid om man flyger tillräckligt högt) så kommer ångan att kondensera.

/T
Citera
2017-05-08, 21:53
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ett idiotiskt svar alltså. Förvånande

Glöm detaljerna.
Osynlig luftfuktighet som bara ligger där o väntar på att bli vaporiserat till "moln"?

Det enda du Kan svara är att luftfuktigheten är så pass hög att den vaporiseras till dimma när den tas genom jetmotorn, vilket är så katastrofalt ogenomtänkt att det blir löjligt.

Som sagt orkar jag inte ge mig in i en diskussion bland trä-tomtar oavsett om de förespråkar kemikaliesprutande flygplan eller låtsasmoln skapade av värme.
Använd hjärnan innan du skriver fler dumheter är ett tips.

Och när du inte har en argumentation så anklagar du oss för att läsa media, wikipedia mm, amnesin är stor, min utbildning gav mig kunskap om luftfuktighet och jetmotorer, så ja kom igen och använd hjärnan innan du sprider alternativ fakta!

Nu skapas inte moln eller kondenstrimmor av specifikt värme utan kyla som ändrar vattenspartiklanas tillstånd, japp använd hjärnan innan du skriver fler dumheter om du vill ha ett tips från mig!
Citera
2017-05-08, 22:42
Medlem
madtops avatar
Citat:

Ja det handlar om osynlig vattenånga i luften kombinerat med vattnet som skapas när man förbränner flygfotogen.

Att luft innehåller vattenånga kan väl knappast komma som en nyhet? Andelen vattenånga i luft brukar anges som luftfuktighet. När luftfuktigheten blir tillräckligt hög når luften dagpunkten och ångan kondenserar till vätska (vattendroppar). Fenomenet är ganska vanligt, vi kan dagligen se moln som är just kondenserad luftfuktighet. Dimma är ett annat exempel på fuktig luft där vattnet kondenserat.

Om du tillsätter mer vattenånga till luft som är på gränsen till mättad så kommer luften inte längre att kunna hålla mer vattenånga, luften kommer att passera daggpunkten och vattnet kommer att kondensera. Exempel på detta är vattenrök från t.ex bilar och människor. Ett annat exempel är k-strimmor från flygplan: summan av vattnet från jetmotorn och fuktigheten i luften är större än vad luften kan hålla och följdaktligen kondenseras vattnet, fryser till iskristaller och bildar k-strimmor.

Ps
vaporiserat (förångad) är motsatsen till kondensering. Det betyder att vattnet går från flytande till gas. Kondensering innebär att vattnet går från gasform till flytande.
Senast redigerad av madtop 2017-05-08 kl. 22:50.
Citera
2017-05-09, 09:58
Bannlyst
Det var nån patologisk förnekare här (ett helt koppel som huserar just i denna tråd, skumt) som hade länkat till nån artikel av Weine JosefssonSMHI. Googlade lite på dessa och fann följande mycket intressanta information, bevis för att det ljugs nåt kopiöst kring chemtrails hos våra myndigheter:

http://blueshift.nu/hur-smhi-ljuger-om-chemtrails/
http://newsvoice.se/2014/04/24/smhi-kan-varken-forklara-eller-bortforklara-chemtrails/

SMHI råljuger oss alltså rakt i ansiktet och Weine Josefsson slingrar sig som en orm när han får besvärande frågor kring chemtrails att svara på.... Mycket avslöjande!

Ett litet utdrag i slutet av newsvoice-artikeln:

Gissande myndigheter hånar whislteblowers:

"Det här visar att SMHI gissar när det påstår att bilder visar ”vanliga kondensstrimmor”. Det är bland annat från SMHI:s gissande som mytbildningen om att chemtrails är konspirationsteori eller en stollig teori sprids och får fäste i den allmänna opinionen, bland media och politiker.Weine skrev också i ett av sina svar:

”Sedan några år tillbaka har det främst via nätet spritts en konspirationsteori populärt kallat chemtrails.”

SMHI har gott rykte. De flesta svenskar, andra myndigheter och politiker har stort förtroende för institutet och kan nog inte föreställa sig att SMHI gissar.

Det mest obehagliga i denna fråga är ju inte att myndigheter vilseleder allmänhet, beslutsfattare och media. Det har de gjort i många år särskilt när viktiga ekonomiska eller försvarsintressen är berörda.

Det mest allvarliga är att vi har fått en samhällsstruktur som tillåter att man från flyg kan spraya ut gifter över i stort sett hela svenska folket, med synliga och kännbara konsekvenser, utan att någon instans (tongivande media, myndighet, ledande politiker) reagerar eller ens besvärar sig med göra mätningar eller noggrant undersöka det misstänkta brottet."

Någon som har en aning om varför SMHI mörkar så grovt kring chemtrails?

Varför håller man sig inte till sanningen?
Senast redigerad av Sambhu-das 2017-05-09 kl. 10:40.
Citera
2017-05-09, 11:08
Medlem
Citat:
Men gör en molberäkning på vad som händer när man blandar C12H26 med syre! Världen öppnar sig likt han som av misstag upptäckte teflon...
Citera
2017-05-09, 11:16
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambhu-das

Eftersom man får långt fler besökare om man blåljuger likt Kristoffer Hell och Börje Peratt/Torbjörn Sassersson gör på sina bluffsidor som du i din enfald länkar till!
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2017-05-09 kl. 11:49.
Citera
2017-05-09, 11:17
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambhu-das
http://blueshift.nu/hur-smhi-ljuger-om-chemtrails/
http://newsvoice.se/2014/04/24/smhi-kan-varken-forklara-eller-bortforklara-chemtrails/

SMHI råljuger oss alltså rakt i ansiktet och Weine Josefsson slingrar sig som en orm när han får besvärande frågor kring chemtrails att svara på.... Mycket avslöjande!

Ett litet utdrag i slutet av newsvoice-artikeln:

Gissande myndigheter hånar whislteblowers:

SMHI har gott rykte. De flesta svenskar, andra myndigheter och politiker har stort förtroende för institutet och kan nog inte föreställa sig att SMHI gissar.

Det mest allvarliga är att vi har fått en samhällsstruktur som tillåter att man från flyg kan spraya ut gifter över i stort sett hela svenska folket, med synliga och kännbara konsekvenser, utan att någon instans (tongivande media, myndighet, ledande politiker) reagerar eller ens besvärar sig med göra mätningar eller noggrant undersöka det misstänkta brottet."[/i]

Någon som har en aning om varför SMHI mörkar så grovt kring chemtrails?

Du har svårt att svara på våra frågor, du ångar bara vidare och postar mer och mer länkar till sidor som är allt annat än trovärdiga. Pär på SMHI är väl inte direkt den kunnigaste på området kan man tro. De som går metrologutbildningen och får låga poäng blir ofta väderpresentatörer i radio och tv.

Numera finns det riktiga metrologer som kan och vet fenomenet contrails. Detta har länkats till otaliga gånger i tråden och så även gamla bilder i serie sen 50-talet tills nutid på Contrails. Ska leta upp den igen om någon önskar se.

Sidan du länkade till här, Foliehattsidan undviker även dom samma frågor som du undviker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in