2017-05-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Från larmsamtalet (när JM "saknar" Aki):
– Men båten är borta säger du?

JM: Ja, men nu tror jag att jag ser jag båten!

– OK, var ser du båten någonstans?

JM: Den ligger där.

– Ligger den på land så att säga?

JM: Ja den har drivit i land.

Hur vet JM att den har drivit i land? Det kan ju lika gärna ha varit Aki som gått in till land där för att kissa och lämnat båten vid strandkanten. Såvida hon inte redan vet att han drunknat, för då är det ju logiskt att den drivit i land, eller?

Hon beskriver inte vad som hänt, hon beskriver sitt uppsatta sceneri, IMO.

Dessutom tycktes åklagaren mena att uppkopplingen mot olika mobilstationer tyder på att hon måste ha varit utanför huset vid larmsamtalet (eller före detta ?), varvid hon inte hade kunnat undgå att se båten. Lögn, kort sagt.
Citera
2017-05-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Men visst låg mobilen på bordet nere på bryggan när ambulansen kom till platsen? Eller menar dom att den försvann efteråt när Johanna fick tillbaka den?

Fanns väl något i FUPen eller i IFs utredning om att flera i Aki närhet sagt att han alltid hade den på sig var han än gick och de tyckte att det skulle vara märkligt att han skulle lämnat den på bryggan för att stycka ut med båten.
I ett förhör klagade hon över att inte har fått bilderna på tvillingarna som han hade i sin telefon. Har ett vagt minne av hans systrar eller föräldrar fick den.
Citera
2017-05-08, 17:52
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Lugn! Lugn!
Båten låg i en vassrugge där man knappast går i land för att kissa. Inte för något eftersom det antagligen är för sumpigt och snårigt där. Dessutom var det bara något femtioal meter från bryggan.
En ensam karl skulle f.ö. aldrig gå iland för att kissa. Han kissar i sjön!

Nu känner jag mig avkönad! Ska jag vara orolig för att jag inte är som andra?

Men du har nog rätt, med eller utan flytväst, så är det nog så att de flesta tar det över relingen...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-08 kl. 17:55.
Citera
2017-05-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Men visst låg mobilen på bordet nere på bryggan när ambulansen kom till platsen? Eller menar dom att den försvann efteråt när Johanna fick tillbaka den?

Fanns väl något i FUPen eller i IFs utredning om att flera i Aki närhet sagt att han alltid hade den på sig var han än gick och de tyckte att det skulle vara märkligt att han skulle lämnat den på bryggan för att stycka ut med båten.
Jag tyckte bestämt att åklagaren sade, att det skulle ha varit av stort intresse att ha tillgång till den.

Det var ju inte ett misstänkt mordfall då, så JM var väl fri att göra vad hon ville med den. Med hennes kontrollbehov var det väl självklart att bärga telefonen. Hon var ju dessutom svartsjuk, så bara den omständigheten gjorde telefonen åtråvärd.
Citera
2017-05-08, 17:58
Medlem
Har för mig att jag läst/hört att det framkom när räddnigs personal kom fram vid drunkningen att det gick att komma ned med bil till bryggan. Att det pratades om det vid larmsamtalet.
Citera
2017-05-08, 17:58
Medlem
Mimurs avatar
Är det någon som har sett om det finns någon uppgift om vilken promillehalt Göran Möller hade i blodet när han dog?
Citera
2017-05-08, 18:00
Medlem
Citat:
Nu känner jag mig avkönad! Ska jag vara orolig för att jag inte är som andra?

Men du har nog rätt, med eller utan flytväst, så är det nog så att de flesta tar det över relingen...

En famille kissar nog tjejer också över relingen, så känn dig normaliserad om du skaffar karl med båt.
Annars blir det till att köra med Pipinette‎ och be sällsakpet betrakta havet ur annan vinkel.
Jag är fortfarande bekymrad över hur han låg, på rygg på ca en meters djup. Då lär han ju inte ha flutit utan på något sätt vilat mot bottnen. Det är inte rimligt!
När det är dags för räddningstjänsten att vittna vill jag höra Ds minnen av hur han tog upp honom!
Kan man inte larma åklageriet och be dem fråga?
Citera
2017-05-08, 18:01
Medlem
ziracorns avatar
Han får livstid på hennes mamma/pappa.
Hon får livstid på hennes mamma/pappa.
Drunkningen kan väl landa i stämpling i bästa fall.
Bevisningen är ju inte skral, men inte heller god.

Vi lär inte se fittan ute på gatorna någe mer i varje fall.

Brasklapp: Träder det fram fler vittnen under själva rättegången, så kan
ju självklart fler dömas för grova brott - och "hyndan" kan få trippel-livstid.
Senast redigerad av ziracorn 2017-05-08 kl. 18:04.
Citera
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Lugn! Lugn!
Båten låg i en vassrugge där man knappast går i land för att kissa. Inte för något eftersom det antagligen är för sumpigt och snårigt där. Dessutom var det bara något femtioal meter från bryggan.
En ensam karl skulle f.ö. aldrig gå iland för att kissa. Han kissar i sjön!

Dom flesta män som vistats i en båt och sen drunknar - har gylfen nerdragen...
Citera
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
I ett förhör klagade hon över att inte har fått bilderna på tvillingarna som han hade i sin telefon. Har ett vagt minne av hans systrar eller föräldrar fick den.

Johanna säger ju bland annat i förhör att Aki tog en massa bilder av tvillingarna under eftermiddagen samtidigt som han också satt och drack massa bärs.

Man tycker ju att hans telefon borde ha varit ett väldigt bra bevis på vad Aki gjorde under dagen. Följde han med frivilligt? Var det fler personer på plats?

Hur lång tid sparas sån där data från master? Man fick fram från Johanna om jag förstått det rätt men har man sagt nåt Aki rört sig runt huset från telefonen?

Utifrån FUPen känns det som att åklagaren kommer ha väldigt svårt att driva det här eftersom man tycks sakna en beskrivning över Akis dag fram till döden, ett mordvapen, en mördare. Man sitter på en kvinna med ett motiv och en otrovärdig historia. Men det lär inte räcka.
Citera
2017-05-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Dom flesta män som vistats i en båt och sen drunknar - har gylfen nerdragen...
Men de flesta som kissar över relingen drunknar inte.
Nej, nu ska vi inte vara makabra.
Aki hade på sig shorts och t-skjorta. På ryggan låg hans mobil.
I hallen låg hans jeans över en stol. (Det var i dem hans id-handling låg)
Kan man fundera över det arrangemanget?
Senast redigerad av tantigheter 2017-05-08 kl. 18:09.
Citera
2017-05-08, 18:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vänta nu???

Hörde ljuslyktorna och party-isen till det som lämnades tillsammans med maten i lägenheten?
Det vet vi ingenting om, men förmodligen användes det till AP:s avskedsparty. - Och vad JM säger = 0.
Citat:
Handlar man ljuslyktorna och party-is inför en helg vid sommarstugan för att sedan åka till lägenheten och lämna det där? Det låter som attiraljer för fest vid sommarstugan, IMO...

Ja, och i all synnerhet som mordet på AP var planerat; allra senast från det ögonblick JM såg att hon - som åklagaren uttryckte saken - var brädad; då var det klippt för AP.

AP var rädd för JM, t.o.m. så rädd att han till NL under en båtfärd sagt något om att han hoppades att ingen såg dem (vilket NL reagerat på). - Det ska mycket till för att vara så rädd för sitt ex. - Och ändå kunde han aldrig dra ut den yttersta konsekvensen av sin rädsla; hon använde hela tiden barnen som ett vapen mot honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in