Leif GW Persson om fallet:
"Kvävningsblödningar i ögonen och blåmärken i skrevet talar för att Kevin kan ha fallit offer för en pedofil. Polisen inleder en mordutredning men redan inom loppet av drygt en vecka har man övergett ”pedofilspåret” till förmån för ”barnspåret".”
"När barn mördas är det nästan alltid närstående som tagit livet av dem. Föräldrar, vårdnadshavare, äldre syskon och andra släktingar. Pedofiler är klara undantag och när man väl hittar dem brukar de nästan alltid finnas i offrets sociala och geografiska närhet. Att två små pojkar, fem och sju år, mördar en fyraårig lekkamrat på det viset som skulle ha skett här, genom kvävning medelst strypning i samband med våld mot underlivet, är så sällsynt att jag själv inte lyckats hitta något liknande fall vare sig i svensk eller utländsk kriminalhistoria."
"talar allt för att det i så fall handlar om ett mord som begåtts av en vuxen person och sannolikt utifrån sexuella motiv."
"Någon ”bevisning” som stöder det ”detaljerade erkännandet” har jag däremot inte kunnat hitta och den ende som vittnat om det är polisens förundersökningsledare, kommissarie Rolf Sandberg."
"
Reglerna om barnförhör är nämligen mycket strikta redan 1998 när man utreder Kevin. De skall dokumenteras genom videoinspelningar och med tanke på de misstänktas ålder och att det handlar om ett mord ingår det inte i min föreställningsvärld att så inte skulle ha skett."
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/det-ar-valdigt-konstigt--och-valdigt-obehagligt/