2017-05-08, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Det fanns inga skäl att misstro barnens "glasklara erkännande" innan DN/SVTs granskning heller.

Men det är Sandbergs sammantagna tolkning, det här rör sig om detaljerade faktauppgifter som föräldrna lämnat, inte barnen.
Citera
2017-05-08, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Baserat på formuleringarna i summeringen håller jag det långt troligare att dessa uppgifter kommer från barnen och inte föräldrarna, men i brist på FUP kan både du och jag bara spekulera.

Hela det här fallet verkar hänga på en femårings fria fantasier.

Polisen har givetvis förhört föräldrarna ang vad som hände när pojkarna kom hem. Föräldrar kommer givetvis ihåg hyfsat korrekt. hade förädrarna inte korroborerat barnens påståenden, då hade man givetvis låtit ungarna gå. detaljgraden i just de händelserna talar för att det är föräldrnas utsagor, exv att det var kaos och att pappan inte brydde sig om teckningen. Här är en del att förklara...
Citera
2017-05-08, 17:35
Medlem
Leif GW Persson om fallet:

"Kvävningsblödningar i ögonen och blåmärken i skrevet talar för att Kevin kan ha fallit offer för en pedofil. Polisen inleder en mordutredning men redan inom loppet av drygt en vecka har man övergett ”pedofilspåret” till förmån för ”barnspåret".”

"När barn mördas är det nästan alltid närstående som tagit livet av dem. Föräldrar, vårdnadshavare, äldre syskon och andra släktingar. Pedofiler är klara undantag och när man väl hittar dem brukar de nästan alltid finnas i offrets sociala och geografiska närhet. Att två små pojkar, fem och sju år, mördar en fyraårig lekkamrat på det viset som skulle ha skett här, genom kvävning medelst strypning i samband med våld mot underlivet, är så sällsynt att jag själv inte lyckats hitta något liknande fall vare sig i svensk eller utländsk kriminalhistoria."

"talar allt för att det i så fall handlar om ett mord som begåtts av en vuxen person och sannolikt utifrån sexuella motiv."

"Någon ”bevisning” som stöder det ”detaljerade erkännandet” har jag däremot inte kunnat hitta och den ende som vittnat om det är polisens förundersökningsledare, kommissarie Rolf Sandberg."

"Reglerna om barnförhör är nämligen mycket strikta redan 1998 när man utreder Kevin. De skall dokumenteras genom videoinspelningar och med tanke på de misstänktas ålder och att det handlar om ett mord ingår det inte i min föreställningsvärld att så inte skulle ha skett."

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/det-ar-valdigt-konstigt--och-valdigt-obehagligt/
Senast redigerad av hoaxgammon 2017-05-08 kl. 17:39.
Citera
2017-05-08, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Polisen har givetvis förhört föräldrarna ang vad som hände när pojkarna kom hem. Föräldrar kommer givetvis ihåg hyfsat korrekt. hade förädrarna inte korroborerat barnens påståenden, då hade man givetvis låtit ungarna gå. detaljgraden i just de händelserna talar för att det är föräldrnas utsagor, exv att det var kaos och att pappan inte brydde sig om teckningen. Här är en del att förklara...

Sluta försvara RS och hans, minst sagt, undermåliga utredning. Det börjar bli löjeväckande!

Förundersökningen om mordet på Kevin har öppnats igen och nya uppgifter har framkommit. Det finns inte ett enda fall i hela världen där småpojkar på 5 och 7 år strypt någon och misshandlat könsorgan på detta vis. Det förekommer helt enkelt inte. Allt talar för att sexuellt motiv legat bakom, därav misshandeln av Kevins könsorgan.
Citera
2017-05-08, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Sluta försvara RS och hans, minst sagt, undermåliga utredning. Det börjar bli löjeväckande!

Förundersökningen om mordet på Kevin har öppnats igen och nya uppgifter har framkommit. Det finns inte ett enda fall i hela världen där småpojkar på 5 och 7 år strypt någon och misshandlat könsorgan på detta vis. Det förekommer helt enkelt inte. Allt talar för att sexuellt motiv legat bakom, därav misshandeln av Kevins könsorgan.

Jag försvarar ingenting, jag påpekar uppenbara fakta som man inte kommer runt och som bröderna inte svarar på i dokumentären. de kommer hem och säger att de sett den döda kevin innan någon vet att han är död, de är därmed bundna till tid och plats. inget konstigt att fokus riktas på dem, men sedan kan de givetvis hamnat fel pga SÅC. Men någon dålig utredning är det inte med dåtidens mått mätt, att vi sedan idag skulle resonera annorlunda är en annan sak, finns massor av 20-30 år gamla fall där folk dömts på bevis som idag inte skulle ansetts tillräckliga. Ungefär som att vara upprörd över att vissa medicinska behandlingar som använts förr i tiden var dåliga med dagens mått mätt. Tiden går rramåt.
Citera
2017-05-08, 17:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Allt talar för att sexuellt motiv legat bakom, därav misshandeln av Kevins könsorgan.

Du menar att du är så insatt att du i en tråd här kan berätta vad »allt talar för«.

Det finns uppgifter om att de skador som tillfogats skett genom milt våld och att det inte tyder på någon sexuell avsikt. Dessa uppgifter är precis lika troliga eller otroliga som dina åsikter om vad »allt talar för«. Det mesta talar för att du har väldigt begränsad insikt i vad som hänt och därför inte kan göra dig till tolk för vad »allt talar för«.
Citera
2017-05-08, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar att du är så insatt att du i en tråd här kan berätta vad »allt talar för«.

Det finns uppgifter om att de skador som tillfogats skett genom milt våld och att det inte tyder på någon sexuell avsikt. Dessa uppgifter är precis lika troliga eller otroliga som dina åsikter om vad »allt talar för«. Det mesta talar för att du har väldigt begränsad insikt i vad som hänt och därför inte kan göra dig till tolk för vad »allt talar för«.

petat med pinnar och sparkar har nämts, tyder på bröderna kan tyckas. verkar som att rättsmedicin till slut landade i att fynden talade inte för en pedofil.
Citera
2017-05-08, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Podr
Hej,

Undrar om dokument inifrån kommer gå igenom hur barnen mådde under tiden för mordet. Kommer de intervjua barnomsorg och evt andra utomstående professionella vuxna eller tänker programmet bara rikta in sig på att leta sprickor i utredningen?

En mycket erfaren förskollärare som jag talat med menar att det är viktigt att se till familjen och hur barnen mådde. Hon trodde absolut barnen kunde haft ihjäl Kevin. Det var något udda med att en 7 åring leker med sin yngre bror och ännu yngre kompis, barn har hela tiden en strävan att vara med jamnariga alt äldre barn. Jag spekulerar att 7-aring kan ha varit udda, utstött och/eller mobbad. Titta med skolan hur han mådde.

Tre andra detaljer som jag reagerade på i programmet var att pappan till pojkarna sa nåt i stil med att Kevin var ett "sjalvsakert barn". Ett underligt uttalande om en 4-åring på ett avvikande sätt att säga det på. Vad menar pappan med det? Var Kevin störig/kaxig?
Den andra detaljer rör föräldrarnas förhållande. Varför skilja sig när man väntar ett andra barn? Är/Var det något i familjen som inte var OK. Nåt dysfunktionellt som inte framkommer? Misshandel eller missbruk?
En tredje grej. Varför verkar det bara vara yngsta sonen som vill driva det här egentligen? Vad får de andra att tveka?

Kommentarer på det.

Påståendet att det är avvikande eller märkligt att ett barn leker med sin lillebror och dennes kompis måste vara det dummaste jag hört på länge.

Alla föräldrar med flera barn kan nog intyga att de emellanåt leker med varann, ibland innefattande vänner.
Citera
2017-05-08, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Det är du som har väldigt lite insatt. Experter har uttalat sig, läs vad de säger!
Citera
2017-05-08, 17:59
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Vad exakt syftar du på då? Klart att inte föräldrarna går ut i tv å tidning och erkänner att barnen sa kevin låg i vattnet men de sket i att gå ner och kolla?

Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
vad stämmer inte?

Ur PDFen:

Citat:
Inför det sista förhöret med bröderna den 26 respektive 27 oktober, rådde inga
tvivel om att de var gärningsmännen. När sjuåringen till slut berättade att han
varit med om att döda Kevin och inte längre skyllde på sin lillebror, var det som
om 20 kg lättade från den lille pojkens axlar, enligt Rolf Sandberg som aldrig
tidigare sett hur ett litet barn befriats på ett liknande sätt. Sjuåringen gav sedan
klartecken åt sin lillebror, att det var OK för honom också att berätta att de inte
var på bryggan, som de hävdat hela tiden.

Kronologin i denna saga är att sjuåringen erkänner först och sedan ger klartecken åt femåringen att också erkänna i det sista förhöret. Sjuåringens påstådda klartecken kommer alltså i det sista förhöret. Före det sista förhöret har barnen "hävdat hela tiden" att de var på bryggan.

DN rapporterar dock att Rolf Sandbergs minnesanteckningar beskriver femåringens erkännande av mordförloppet och att de inte varit på bryggan dagen innan det sista förhöret, i det odokumenterade så kallade "erkännandeförhöret".

Sjuåringen kan naturligtvis inte gett ett klartecken till femåringen att erkänna dagen efter femåringen redan erkänt.

Hela texten under rubriken Avslutat fall på sidan 46 i PDF:en är ett mycket slugt konstruerat stycke som syftar till att mörka kronologin i skeendet.

Länken till DN:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisens-starkaste-kort-i-kevin-fallet-ett-erkannande-som-inte-fanns/
Citera
2017-05-08, 17:59
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Har du läst FUP och kan bekräfta detta?
Ingen här har läst FUP. Den är på 6000 sidor, plus ett antal timmar video. Det man läst är tidningar, polisens redovisning, samt lösa rykten och spekulationer
Citera
2017-05-08, 18:02
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podr
Personen som jag talade med har under flertalet tillfällen under 45 års tid som yrkesperson på förskola fått bryta i bråk där små barn försökt kväva varandra, skära varandra med medhavda föremål såsom stickvapen samt vid något tillfälle tända eld på byggnader. En fyraåring har ingen chans mot en sjuåring var den kommentar jag fick när jag frågade vederbörande om styrkeförhållanden.

Sjuåringen var alltså inte kompis med Kevin.

Okej, jag lät nog lite dryg i mitt förra inlägg, det ber jag om ursäkt för. Saken är att det är en skillnad från att leka "våldsamt" till att faktiskt strypa ihjäl någon.
Var kommer blånaderna runt Kevins könsorgan från? Har mycket svårt att se varför andra barn skulle intressera sig för det området. Tyder mer på en pedofil men som läget är nu så är det i princip omöjligt att avgöra såvida inte någon träder fram och erkänner och det backas upp av bevisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in