Dan Josefsson borde få stora journalistpriset eller nåt.
Hur sjukt får det egentligen bli?
Man dömmer några barn helt utan teknisk bevisning och utan att dom erkänt.
Den riktige mördaren går fri.
Kanske en pedofil som senare kan ha gjort om samma sak.
Häxprocess!
Ja att polisen påstår sig ha mordvapnet och att de säkrat fingeravtryck på det men att dessa inte är från pojkarna låter ju skrämmande!
Troligtvis kommer det mer av såna här häpnadsväckande avslöjanden speciellt med tanke på att SÅC var inblandad....
Hade verkligen varit en skandal utan dess like om Sven Å Christiansson systematiskt under årtionden förstört rättsfall för att tillfredsställa sin egna fetisch kring mord. Mannen är professor i Stockholm och har skrivit flera böcker som är kurslitteratur, framför allt inom rättspsykiatri. Boken I Huvudet på en seriemördare kom ut 2010 - 2 år efter att Råstam börjat granska Quick och den boken ströks senare som kurslitteratur på psykologprogrammet.
Kritiken mot psykologiprofessor Sven Å Christiansons inblandning i uppmärksammade rättsfall riskerar att skada förtroendet för psykologin.
Det anser Anders Wahlberg, ordförande i Sveriges psykologförbund.
I en stängd Facebookgrupp ifrågasätter psykologer och psykologistudenter att Sven Å Christianson fortfarande får vara aktiv som lärare.
Förra veckan avslöjade DN att psykologiprofessor Sven Å Christianson – tidigare starkt kritiserad och ifrågasatt för sin inblandning i Quickutredningarna – även spelade en central roll i utredningen av mordet på fyraårige Kevin i Arvika 1998. Två barn, fem och sju år gamla, erkände sig skyldiga till Kevins död efter att ha pressats i minst 31 förhör med ledande och suggestiva frågor.
Läs mer:*RÅ jagar gamla dokument i Kevinfallet
Tillförlitligheten i deras vittnesmål ifrågasätts nu av flera brottmålsadvokater och experter på barnförhör.
Anders Wahlberg, ordförande i Sveriges psykologförbund, säger till DN att han är bedrövad över uppgifterna som framkom i granskningen.

– Vi strävar hela tiden efter att hålla en hög expert- och kunskapsnivå med evidensbaserade metoder. Jag tror tyvärr att förtroendet för psykologin får sig en törn när den här typen av uppgifter framkommer. Det är bara att beklaga, säger han.
Framöver följer diskussioner inom ramen för förbundets etikråd.
– Vi kommer att resonera och diskutera hur vi kan förhindra att något likt detta händer igen. Det är oerhört viktigt att den här typen av problem tas upp.
Sven Å Christianson är i dag halvtidspensionerad, men fortfarande ansvarig för psykologiska institutionens kurser i rättspsykologi vid Stockholms universitet. Han leder också, enligt universitetets hemsida, institutionens forskargrupp i rättspsykologi, alltså nästa generations akademiska experter inom bland annat förhörsmetodik.
I en tidigare intervju med DN sade Håkan Fischer, prefekt på Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet, att han har fullt förtroende för Sven Å Christianson. Men på forum i sociala medier växer kritiken. I den stängda Facebookgruppen ”Psykologen” för psykologer och psykologistudenter ifrågasätts varför Sven Å Christianson får fortsatt förtroende att undervisa.
”Jag tycker att det är oerhört skrämmande om det gått till så som det står i DN om fallet Kevin. I fall barnen skulle vara oskyldiga så är det en skandal i paritet med TQ (Thomas Quick, redaktionens anmärkning)”.
En annan:
Om det som skrivits om honom här och i fallet Thomas Quick stämmer (vilket en får anta att det gör) varför får han fortsätta att lära ut?”.
Anders Wahlberg känner till resonemangen och säger att förbundet regelbundna diskussioner med universiteten.
– Jag är helt säker på att Stockholms universitet väger in alla delar kring det här, jag har fullt förtroende för dem. Allt som Sven Å Christianson gör är antagligen inte fel, då skulle inte universitetet använda honom. Jag förlitar mig på deras bedömning.
Dan Josefsson borde få stora journalistpriset eller nåt.
Hur sjukt får det egentligen bli?
Man dömmer några barn helt utan teknisk bevisning och utan att dom erkänt.
Den riktige mördaren går fri.
Kanske en pedofil som senare kan ha gjort om samma sak.
Häxprocess!
För allt media hitintills har sagt till folket är sant!!!!
Nej, jag missade detta. Är föräldrarna extremt lågutbildade? Jobbar dom på Samhall? Ingen förutom en lågutbildad person skulle gå med på detta. Det är ju småbarn vi pratar om. Som behöver stöd och trygghet. Att de sitter ensam med polis i tiotals förhör är helt ofattbart. Vad tänkte föräldrarna? Eller tänkte dom alls?
Såg du dokumentären? Se den, då får du höra pappa säger varför de inte var med: "Jag var emot det, pojkarna behövde ha någon stöd. Men de var (polisen) experter och jag litade på de"
Säkert fick föräldrarna höra att pojkarna kanske inte vågar berätta något om föräldrarna är med, utan att det blir bättre om de är ensamma med de... Vidrigt, stackars pojkar
tycker de som loggar in på flashback direkt efter avsnittet visats och skriver "jag tror christian och robin gjorde det" borde tänka efter litet. för det första finns inget i avsnittet som tyder på deras skuld överhuvudtaget, och för det andra: nu har en tredjedel av den här historien visats. de nästa två delarna kommer avslöja mycket mer. min känsla är att det ligger en hund begraven och att det lär finnas större chockfaktorer längre fram än bara hur förhören med barnen sett ut. SÅC:s inblandning kommer bli mycket intressant att få veta mer om.
Ja, chockfaktor i första avsnittet var att poliserna erkänner att barnen inte "erkände" i klassiskt mening utan att de plockade upp fragment ur deras berättelse, efter 30 timmar förhör
Dokumentären är vinklad för att korkskallar som ni ska tro att det är något skumt i görningen. Något som borde fått er att dra öronen åt er är inledningen när journalisten ringer upp pappan och sgäre något i stil med "har alltid känt att något inte gått rätt till med mordutredningen" varvid pappan håller med!! No shit. varför skulle inte papppan hålla med om det?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!