2017-05-08, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Vill gärna läsa på mer om det. Har du länk?

http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf

samt kolla dokumentären Ondskan och lyssna på P3's dokumentär.
Citera
2017-05-08, 15:09
Medlem
OldWolfs avatar
En förundersökning återupptas om det tillkommer nya uppgifter eller om det finns tveksamheter i den förundersökning som gjorts. Om inte grabbarna är gärningsmän, är någon annan det. Brottet är inte preskriberat. Alla här borde välkomna detta, även de som är livrädda för att grabbarna inte är skyldiga.
Sedan är en del av FB charm alla spekulationer av mer eller mindre pålästa. En del logiska, en vilda fantasier
Citera
2017-05-08, 15:24
Medlem
Prinzezzans avatar
SVT:s text-TV:

"Förundersökningen om Kevin-fallet i Arvika återupptas.

[...]

Chefsåklagare Niclas Wargren anser att det i SVT:s och Dagens Nyheters (DN) granskning av fallet framkommit uppgifter som han bedömer vara nya omständigheter som motiverar att förundersökningen återupptas."
Citera
2017-05-08, 15:26
Medlem
Ad-infinitums avatar
Om vi tar detta från början.
"En fyraårig pojke hade hittats av sin morfar, liggande på en lastpall i vassen.
Kvar vid stranden stod chockade släktingar. Poliserna körde dem till sjukhuset.
Anhöriga anlände till sjukhuset. Polispatrullen försökte ta reda på varför pojken
hamnat i vassen. Ingen visste, ingen hade saknat den lille pojken förrän senare
på kvällen. "
http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf (sida 4, stycke 4)

Hur kan man som förälder inte sakna sitt barn "förrän senare på kvällen"?
Bodde föräldrarna ihop eller var de separerade?
"Kvar vid Glafsfjordens strand var pojkens mamma och morföräldrar" (sida 8, stycke 4).
Vart var pappan när ambulansen hämtat Kevin?

Kanske finns svaren i dokumentet men jag har inte lusläst och kanske missat.
Citera
2017-05-08, 15:33
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf

samt kolla dokumentären Ondskan och lyssna på P3's dokumentär.

Har skummat det mesta men bara hunnit detaljläsa partiet "Sanningen" med start på sidan 43 i PDF:en du länkade, men driver du med mig?

Det är ju fullkomligt svammel som inte ens stämmer med detaljerna i FUP som DN publicerat. Ett uppenbart konstruerat och dramatiserat narrativ.

Varifrån kommer dessa uppgifter?

Citat:
Bröderna sprang sedan hem och berättade för sin pappa och styvmamma att
något hade hänt Kevin, att han låg vid sjön. Hemma rådde uppbrottsstämning,
man förberedde fisketuren tillsammans med den gästande familjen som
fortfarande befann sig i lägenheten. Styvmamman och pappan hade inte
förmågan att ta till sig allvaret i det pojkarna berättade. Sjuåringen ville övertyga
pappan om att det var sant, att Kevin låg vid sjön, och tog fram ett papper som
han ritade på för att beskriva hur det såg ut. Han ritade teckning över hur de
busbråkade, när Kevin inte orkade andas längre och när bröderna satt och
vilade. Pappan knycklade ihop papperet och slängde det.
Citera
2017-05-08, 15:37
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Har skummat det mesta men bara hunnit detaljläsa partiet "Sanningen" med start på sidan 43 i PDF:en du länkade, men driver du med mig?

Det är ju fullkomligt svammel som inte ens stämmer med detaljerna i FUP som DN publicerat. Ett uppenbart konstruerat och dramatiserat narrativ.

Det framgår ganska snabbt genom skönmålandet av fu-ledaren i pdf:en att det huvudsakligen är Rolf Sandbergs version som redovisas. (Ja, redovisas, för någon "granskning" är det inte tal om.)
Senast redigerad av bpjan 2017-05-08 kl. 15:44.
Citera
2017-05-08, 15:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum
/.../ Hur kan man som förälder inte sakna sitt barn "förrän senare på kvällen"?
Bodde föräldrarna ihop eller var de separerade?

Citat: (Sid: 20)

Bilden av Kevin som underrättelsetjänsten fick fram, påminde mer om en lösdrivande hundvalp än en fyraårig pojke. Han strök runt där det fanns umgänge och mat.

Kevin har en äldre syster, de bodde hos sin mamma som studerar på Komvux. Hans pappa bor tillsammans med en ny kvinna och barn i ett annat bostadsområde i Arvika
.”
Citera
2017-05-08, 15:40
Bannlyst
Sökte på detta för bara några veckor sedan och idag så öppnas fallet igen, lite märkligt

Eftersom det är nästan 20 år sedan så undrar jag vad preskibitionstiden är för mord? Det är väl rubricerat som mord?

Sitter de två bröderna häktade?
Citera
2017-05-08, 15:45
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klonazepam90
Sökte på detta för bara några veckor sedan och idag så öppnas fallet igen, lite märkligt

Eftersom det är nästan 20 år sedan så undrar jag vad preskibitionstiden är för mord? Det är väl rubricerat som mord?

Finns ingen preskriptionstid för mord längre, så det är öppet i all evighet.

Bröderna är inte häktade, eller ens frihetsberövade. De är inte heller dömda i domstol.
Citera
2017-05-08, 15:57
Medlem
Citat:

DN har väl inte alls publicerat hela FUP. Och det med att pojkarna ska ha kommit hem och berättat att Kevin låg i vattnet har ju tydligen föräldrarna själv berättat i förhör som jag fattade de.
Citera
2017-05-08, 16:02
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
DN har väl inte alls publicerat hela FUP. Och det med att pojkarna ska ha kommit hem och berättat att Kevin låg i vattnet har ju tydligen föräldrarna själv berättat i förhör som jag fattade de.

Inte hela FUP. Men det finns detaljer i FUP som DN publicerat som inte stämmer med kronologin i redovisningen.
Citera
2017-05-08, 16:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klonazepam90

Det finns inget bevis för att det var mord i juridisk mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in