2017-05-08, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Inte hela FUP. Men det finns detaljer i FUP som DN publicerat som inte stämmer med kronologin i redovisningen.

Vad exakt syftar du på då? Klart att inte föräldrarna går ut i tv å tidning och erkänner att barnen sa kevin låg i vattnet men de sket i att gå ner och kolla?
Citera
2017-05-08, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns inget bevis för att det var mord i juridisk mening.

Det var det jag tänkte på också. Det är väl ganska långsökt att de ens kommer dömas för mord om det inte framkommit riktigt starka bevis, vilket kan vara svårt efter så lång tid..
Citera
2017-05-08, 16:18
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klonazepam90
Det var det jag tänkte på också. Det är väl ganska långsökt att de ens kommer dömas för mord om det inte framkommit riktigt starka bevis, vilket kan vara svårt efter så lång tid..

Bröderna kan inte dömas för nånting eftersom de var minderåriga vid tidpunkten för det eventuella brottet.
Citera
2017-05-08, 16:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Redan uppsåtsanalysen är rätt knepig när det gäller förskolebarn.
Citera
2017-05-08, 16:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klonazepam90

De har genomgått en behandlingsplan omfattande tio år efter »erkännandet«. Det finns olika uppgifter om att bröderna senare skulle ha medgett att handlingen var planerad. Det är dock inget som någon vet som inte har läst utredningen och det kan lika gärna vara en falsk uppgift.

Vad som är ett faktum är att utredningen inte hade samma juridiska krav som en rättegång skulle haft mot en straffmyndig person. Ingen av de inblandade aktörerna hade någon erfarenhet från att utreda barn misstänkta för synnerligen allvarliga brott. Vissa kritiserar dem för att de höll många förhör. Jag är inte så säker på att det var ett felaktigt tillvägagångssätt. När man ska få barn att medge något som de gjort, men inte vill säga, så krävs det en blandning mellan lirkande och konsekvenser. När de fick barnen att medge vissa saker kändes det säkert både skönt och skrämmande. Det var nog knappast några tankar på att allt skulle vara juridiskt »vattentätt«, vilket det med säkerhet inte är om det granskas. Det betyder å andra sidan inte att utredningen kom fram till fel slutsats.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Redan uppsåtsanalysen är rätt knepig när det gäller förskolebarn.

Ja, det är mycket svårt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-05-08 kl. 16:39.
Citera
2017-05-08, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum
Om vi tar detta från början.
"En fyraårig pojke hade hittats av sin morfar, liggande på en lastpall i vassen.
Kvar vid stranden stod chockade släktingar. Poliserna körde dem till sjukhuset.
Anhöriga anlände till sjukhuset. Polispatrullen försökte ta reda på varför pojken
hamnat i vassen. Ingen visste, ingen hade saknat den lille pojken förrän senare
på kvällen. "
http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf (sida 4, stycke 4)

Hur kan man som förälder inte sakna sitt barn "förrän senare på kvällen"?
Bodde föräldrarna ihop eller var de separerade?
"Kvar vid Glafsfjordens strand var pojkens mamma och morföräldrar" (sida 8, stycke 4).
Vart var pappan när ambulansen hämtat Kevin?

Kanske finns svaren i dokumentet men jag har inte lusläst och kanske missat.

Tror att hemförhållandena framgår i dok.
Citera
2017-05-08, 16:43
Bannlyst
Citat:

Om gm var en vuxen då talar väl mycket för att det var överlagt på ett sådant sätt att mycket talar för mord. Barn, skulle man snarare säga tvärtom, ffa då Sandberg säger att det var en lek som spårade ur.
Citera
2017-05-08, 16:46
Bannlyst
Citat:
Har skummat det mesta men bara hunnit detaljläsa partiet "Sanningen" med start på sidan 43 i PDF:en du länkade, men driver du med mig?

Det är ju fullkomligt svammel som inte ens stämmer med detaljerna i FUP som DN publicerat. Ett uppenbart konstruerat och dramatiserat narrativ.

Varifrån kommer dessa uppgifter?

Förhör av föräldrarna. och det där berättade det inte först.
Citera
2017-05-08, 16:47
Bannlyst
Citat:
Har skummat det mesta men bara hunnit detaljläsa partiet "Sanningen" med start på sidan 43 i PDF:en du länkade, men driver du med mig?

Det är ju fullkomligt svammel som inte ens stämmer med detaljerna i FUP som DN publicerat. Ett uppenbart konstruerat och dramatiserat narrativ.

Varifrån kommer dessa uppgifter?

vad stämmer inte?
Citera
2017-05-08, 16:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Om gm var en vuxen då talar väl mycket för att det var överlagt på ett sådant sätt att mycket talar för mord. Barn, skulle man snarare säga tvärtom, ffa då Sandberg säger att det var en lek som spårade ur.

Såvitt jag förstått så var det en medveten omskrivning, en ”vit” lögn.
Citera
2017-05-08, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Såvitt jag förstått så var det en medveten omskrivning, en ”vit” lögn.

ahhh....att de skulle planerat det redan innan de gick ut för att leka med K?
Citera
2017-05-08, 16:59
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Förhör av föräldrarna. och det där berättade det inte först.

Var hittar jag uppgifter om detta förhör av föräldrarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in