2017-04-30, 22:08
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag hatar att jobba dessa storhelger. Körde 4 timmar i eftermiddag/kväll och orkade inte längre. I natt lär det bli stökigt pga av alla oförskämda inflyttade stockholmare. Jag jobbar hellre i morgon då packet ska hem.

Du menar oförskämda ungdomar som skräpar ned eller drar en spya i bilen. Fått körningar från Stadshagen + Gröndal de skulle till Uppsala. Nu när de ska hem usch fyfan men inkört dock bra

Speciellt valborg
Citera
2017-05-02, 18:02
Medlem
0ldMans avatar
Vad får man göra för praktiskt moment på körprovet eller kan det vara olika?
Citera
2017-05-05, 01:27
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Taxichauffören gör fel iallafall enligt regelboken stanna och parkera.

Cyklisten söker ju bråk helt klart , filma folk man måste be om tillåtelse. Dessutom
Cyklisten hade aldrig vågat göra det i en förort i rinkeby och om de var en Blatte för då jäklar hade de bara varit smulor kvar.

Båda är bebisar och gör fel ,
Jag är själv taxichaffis men han står på fel ställe enligt reglerna.
Då säger jag såhär det är nog inte bara den föraren som står eller har stannat sådär.

Cyklisten själv lär ju säkert stått fel någon gång i livet. Låt höra vad resten här säger
Cyklisten är enbart ute efter att provocera och den enda felande länken här.

1. Taxin hindrar inte annan trafik, däremot stör cyklisten såväl taxichauffören som andra cyklister och fotgängare med sin provokation. Taxin kan ha haft färdtjänst och därmed dispens att parkera nära. Oavsett vilket är det något cyklisten inte har ett skit med att göra.

2. Cyklisten ofredar taxichauffören grovt och gör sig dessutom skyldig till kränkande filmning då chauffören först ber honom ge fan i bilen, sedan tvingas komma ut eftersom cyklisten visar sig vara förståndshandikappad, och därefter tvingas komma ut ännu en gång eftersom aset vägrar avlägsna sig från platsen, och istället fortfarande står kvar och filmar.

3. Taxichauffören försöker stoppa filmandet genom att slå till kameran. Här borde idioten på cykel förstå att det är allvar, men fortsätter ändå provocera och vägrar avsluta filmandet. Cyklisten går också till attack vilket i lagens mening är våld mot tjänsteman, eftersom taxichauffören slagit till kameran och inte personen ifråga.

Jag hoppas på allvar att cyklisten blir polisanmäld som konsekvens av chaufförens eventuella varning på jobbet, eftersom det är samlat fängelsevärde på gärningarna ovan. På kåken kan hen ju prova agera moralkärring, så får man se hur länge det tar innan fanskapet kommit till insikt om verkligheten Har svårt att se att chauffören skulle bli fälld för någonting överhuvudtaget, eftersom samtliga "gärningar" är direkta framprovocerade konsekvenser av cyklistens idiotiska handlande. Chauffören skulle dock varit beväpnad när det handlar om Stockholm, åtminstone med pepparspray. Det är tom de flesta som kör svart i småstäder.

Citat:
jag gillar att taxigubben får stryk trots att cyklisten filmar samtidigt
Gillar att du inte ens ser att kameran är monterad på hjälmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Saito
Han skulle väl bara lämna bilen. Men att bete sig sådär, och i synnerhet när han vet att han är filmad.
Spelar ingen roll att cyklisten provocerar, bara att köra därifrån och återvända efter 5 min, när cyklisten försvunnit.
Tråkigt för TopCab som ju är ett ytterst seriöst bolag.
Ingen kund skall behöva drabbas av försening pga. en idiot som cyklisten ifråga. Jag har personligen inte kört på ett par år, men hade jag suttit i den situationen hade jag sett till att cyklisten inte tog sig därifrån (pepparspray eller liknande), startat taxametern och inväntat polisen. En bot (eller ev ingen alls beroende på typ av körning och polisens syn till anpassningen) mot ofredande, kränkande filmning och förlorad arbetstid säger ju ganska mycket om vem som har mest att förlora
Senast redigerad av avc 2017-05-05 kl. 02:03.
Citera
2017-05-05, 12:40
Medlem
JustZlatans avatar
Kom och tänka på en argsint kärring jag körde för något år sen. Brrr... tack för att jag inte kör för Taxi Stockholm längre. Ni kan ha era idiotiska 08or som kunder.

Och så slipper man skämmas för idioter till kollegor. Vet inte hur många gånger jag har fått hämta kunder där den första föraren har lämnat adressen efter någon minut eller inte ens åkt till adressen. Amatörer.
Senast redigerad av JustZlatan 2017-05-05 kl. 12:54.
Citera
2017-05-06, 05:20
Medlem
Sgt.McBadasss avatar
Se upp för taxibolag Respekt a Poor Man som är verksamma i Uppland.

Dum och naiv som man va hoppade man in i deras taxi och betalade 400 kr för att åka 1,5 km. Riktiga jävla lurendrejar as är de.
Citera
2017-05-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironfleet
Eh.. om du har en sån inställning så tycker jag inte du borde bli taxiförare. De invandrarna du ser ner på gör exakt samma jobb som du vill nu vill börja med. Många utav dom är bra på det dom gör, och levererar utomordentlig service.

Oj, "många är bra".

Borde inte alla vara det?

När man kör bil i stan en kväll så är det tyvärr mest mörkklädda som utmärker sig som idioter. Dom korkar igen korsningar så att man tror att man är i New Delhi.

En svart har tagit både körkort och taxikort till hela klanen. Det syns tydligt. Sverige får börja med fingeravtryck på förarproven. Helst i går!
Citera
2017-05-06, 19:24
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.McBadass
Se upp för taxibolag Respekt a Poor Man som är verksamma i Uppland.

Dum och naiv som man va hoppade man in i deras taxi och betalade 400 kr för att åka 1,5 km. Riktiga jävla lurendrejar as är de.

de ända bra bolagen Taxi stockholm + Uppsala Taxi

sämst är fan 5STAR TAXI , de hade en fattig kia som luktade bondgård
Citera
2017-05-07, 07:49
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
de ända bra bolagen Taxi stockholm + Uppsala Taxi

sämst är fan 5STAR TAXI , de hade en fattig kia som luktade bondgård

Får mig att tänka på en chaufför som hade hoppat in extra då det krisade med bilbrist på ett lokalt bolag. När han hämtade kunden var det fullt med jord liggandes på sopsäckar i bakluckan och hans hund satt i framsätet eftersom han använde taxibilen för att fixa till i trädgården när dom frågade om han var tillgänglig vilket han ansåg sig vara.

Man ska väl aldrig förvånas.
Citera
2017-05-07, 11:40
Medlem
Taxi

Tjo allihopa ,

Jag har redan idag ett åkeri inom godstransport och har hållt på med det ett tag .

Jobbar väldigt mycket mellan 10-14h om dagen och får inte ut mer en total kassa på 55-65 lappar om månaden .

Gått i tankarna om att starta upp ett taxibolag istället , köra privat taxi, uber black samt de andra mindre bolag som man brukar köra för .

Jag är medveten att man behöver göra ett x antal prov för både yrkeskompetens och taxi förar leg.

Nu till min fråga

Har hört att uber har slutat att ta in några nya uber black?

Kan det stämma ?

Till min andra fråga hur svårt är uppkörningsproven och teori proven som man ska göra för att ta ut hela skitet?

Bilen jag funderar på att köpa är en merca e-klass 220.

Man behöver en kontantinsats på den på minimum 20%? Kan man prata ex. Med veho bil och säga att man köper ut bilen och när man väl lyfter momsen på den så betalar man kontantinsatsen ?

Inga oseriösa människor tack ,

(Stockholm)
Citera
2017-05-07, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashisking111
Tjo allihopa ,

Jag har redan idag ett åkeri inom godstransport och har hållt på med det ett tag .

Jobbar väldigt mycket mellan 10-14h om dagen och får inte ut mer en total kassa på 55-65 lappar om månaden .

Gått i tankarna om att starta upp ett taxibolag istället , köra privat taxi, uber black samt de andra mindre bolag som man brukar köra för .

Jag är medveten att man behöver göra ett x antal prov för både yrkeskompetens och taxi förar leg.

Nu till min fråga

Har hört att uber har slutat att ta in några nya uber black?

Kan det stämma ?

Till min andra fråga hur svårt är uppkörningsproven och teori proven som man ska göra för att ta ut hela skitet?

Bilen jag funderar på att köpa är en merca e-klass 220.

Man behöver en kontantinsats på den på minimum 20%? Kan man prata ex. Med veho bil och säga att man köper ut bilen och när man väl lyfter momsen på den så betalar man kontantinsatsen ?

Inga oseriösa människor tack ,

(Stockholm)

Det där sista lär bli svårt, kontantinsatsen skall erläggas vid leveransen, det är inget som bilhandlaren kan förhandla om eftersom det finns ett detaljerat regelverk att följa.
Sedan vet jag inte hur du tänker med momsen heller, du har ju ingen moms att lyfta av innan något är betalt, med det resonemanget skulle det aldrig bli någon kontantinsats.
Alternativet är förstås att disponera bilen via ett leasingavtal.
Citera
2017-05-07, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det där sista lär bli svårt, kontantinsatsen skall erläggas vid leveransen, det är inget som bilhandlaren kan förhandla om eftersom det finns ett detaljerat regelverk att följa.
Sedan vet jag inte hur du tänker med momsen heller, du har ju ingen moms att lyfta av innan något är betalt, med det resonemanget skulle det aldrig bli någon kontantinsats.
Alternativet är förstås att disponera bilen via ett leasingavtal.

Det var bara en tanke som slog mig i huvudet , moms har jag visst att lyfta om jag kommer överens med säljaren att jag köper bilen därefter betalar kontantinsatsen . Alltså att han får vänta på sina kontantpengar i någon månad eller två .

Mitt plan b är att om inte tillräckligt med pengar finns , dra ut ett privat lån casha av 20% till Bil säljaren , lyfta moms. Betala tillbaka lånet
Citera
2017-05-07, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashisking111
Det var bara en tanke som slog mig i huvudet , moms har jag visst att lyfta om jag kommer överens med säljaren att jag köper bilen därefter betalar kontantinsatsen . Alltså att han får vänta på sina kontantpengar i någon månad eller två .

Mitt plan b är att om inte tillräckligt med pengar finns , dra ut ett privat lån casha av 20% till Bil säljaren , lyfta moms. Betala tillbaka lånet

Du kan ju inte lyfta moms på något som inte är betalt. Om du betalar 75000 i kontantinsats så är det den summan som du får räkna momsen på, blir alltså 15000, men inget alls i förväg. Du lär inte kunna få ett kvitto av handlaren där det framgår att du har en avlyftningsbar moms utan att verkligen ha betalt in beloppet.

Du lyfter ju inte moms på hela köpeskillingen, det görs löpande vid varje amortering.

Var inte leasing ett rimligt alternativ? Då finns ingen kontantinsats att hantera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in