Citat:
Ursprungligen postat av Abdiel
Men efter att ha kört en tid så borde risken för detta bli mindre allt eftersom right?
Vaddå att tappa bort din tidbok?
Böterna är nog samma oavsett hur länge du har kört, men jag har bara stött på en kontroll för min tid 1 gång på 6 år och då höll jag på att köra in i en snut i en skymd kurva. Utöver det så har jag aldrig haft någon kontroll.
Vet om chaffisar som har boken framme hela tiden men som inte fyller i den för att kunna använda den "igen" om det är så att de skulle ut och köra igen. Skulle det blir så att de blir stannade så fylls den snabbt i. T.ex. så kan man skriva "2012-08-" på datum och lämna resten tomt. Skulle du bli stannad av polisen så har du lite tid att hinna skriva i sista 2 på datumet och tiden i boken så har du ju en "laglig" bok. Detta funkar ju inte så bra om du blir invinkad.
Polisen skall ju gå efter tidboken när det gäller att kontrollera kör och vilotider eller så kan de göra en PK, men de fattar ju i 99 fall av 100 inte vad den remsan ens betyder. Och sen kan du bara hävda att du "glömt" att logga ut om det är så att taxametern visar över 13 timmar, finns många ursäkter för att komma runt det. Vet att det även finns åkare i Göteborg som sätter detta i system så länge de har mer än 2 bilar, då byter chafförerna bilar och vips så är de helt "lagliga" igen eftersom de inte skrivit något i boken sen tidigare förutom det jag skrev ovan och taxametern visar ju under 13 timmar. Särskilt trafiksäkra är de ju inte, och vet om flera anmälningar om detta
Får lägga till här att jag alltid följer kör och vilotider, men vet om mindre nogräknade människor i taxibranschen.