2017-05-06, 11:30
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag funderar på att vikta om mitt innehav. Från Spiltan investment global till Spiltan aktiefond investmentbolag och Didner & gerge aktiefond som gått riktigt starkt senaste kvartalet.

Vad tror ni om den idén? Globalfonden har gått riktigt trögt.

Om Macron vinner imorgon så kommer globalkursen och den svenska fortsätta ligga historiskt högt.
Att köpa in sig i detta läge för en större summa på ett bräde tycker jag man ska akta sig för.
Citera
2017-05-06, 15:19
Medlem
Byte min Spiltan global till Spiltan Aktiefond invest rakt över. Jag gjorde bytet i torsdags förmiddag. När gäller det nya innehavet, är det från torsdag kl 1300 (som är stopptid) eller först när jag ser bytet på mitt konto? Det står "affärsdag köp : samma dag" så jag tolkar det att mitt byte börjar gälla redan torsdag kl 13 trots att det inte syns än på mitt konto. Har jag rätt?
Citera
2017-05-06, 21:12
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Går den verkligen trögt? Den ligger ungefär som access global på 3 och 6 månaders historik
Den ligger i samma skikt som passivt förvaltade indexfonder helt enkelt (SPP, Danske Invest etc). Vad förväntade du dig med denna fond?

En bättre avkastning men jag borde kanske tänka mer realistiskt och inse att det snarare är vad man kan förvänta sig av en passiv globalfond i dagsläget
Citera
2017-05-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
Byte min Spiltan global till Spiltan Aktiefond invest rakt över. Jag gjorde bytet i torsdags förmiddag. När gäller det nya innehavet, är det från torsdag kl 1300 (som är stopptid) eller först när jag ser bytet på mitt konto? Det står "affärsdag köp : samma dag" så jag tolkar det att mitt byte börjar gälla redan torsdag kl 13 trots att det inte syns än på mitt konto. Har jag rätt?

Affärsdag köp: Samma dag betyder att du köper fondandelarna till det pris som gäller vid fondens prissättning torsdag, dvs vid handelsdagens slut.

Däremot om det var så att det var bytet från globalfonden som påbörjades torsdag så är det den fondens "Affärsdag sälj" du ska titta på. Ett byte är inte omedelbart, utan först säljs den första fonden. När pengarna finns på kontot läggs en köporder. Dvs det är samma sak som om du tryckt sålt och sen när pengarna kommer manuellt köpt.
Citera
2017-05-07, 12:30
Medlem
Någon som har koll?

Har satt upp ett automatiskt månadssparande hos Avanza där pengarna dras från mitt konto den 26:e varje månad och där köp av mina förvalda fonder genomförs den 29:e.

Var dock inne på mitt konto nu men så står det "aktuella fondorder" och så status "felaktigt". När jag klickar på texten felaktigt så står det att jag inte har tillräckligt med täckning för att kunna genomföra min köporder.

När jag går in under transaktioner så ser jag att det visst har förts över pengar från mitt bankkonto till mitt Avanza konto och att det sedan har lagts en köporder på mina fonder.

Vad kan ha hänt för fel? Är det vanligt? För mina pengar som har förts över till Avanza finns inte heller på mitt konto som likvida medel?
Citera
2017-05-07, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Någon som har koll?

Har satt upp ett automatiskt månadssparande hos Avanza där pengarna dras från mitt konto den 26:e varje månad och där köp av mina förvalda fonder genomförs den 29:e.

Var dock inne på mitt konto nu men så står det "aktuella fondorder" och så status "felaktigt". När jag klickar på texten felaktigt så står det att jag inte har tillräckligt med täckning för att kunna genomföra min köporder.

När jag går in under transaktioner så ser jag att det visst har förts över pengar från mitt bankkonto till mitt Avanza konto och att det sedan har lagts en köporder på mina fonder.

Vad kan ha hänt för fel? Är det vanligt? För mina pengar som har förts över till Avanza finns inte heller på mitt konto som likvida medel?
Kan det vara så att du försökt köpa en fond med ett lägre belopp än minimibeloppet? Systemet säger inte ifrån när man sätter upp månadssparande i fonder med för små belopp.
Citera
2017-05-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Kan det vara så att du försökt köpa en fond med ett lägre belopp än minimibeloppet? Systemet säger inte ifrån när man sätter upp månadssparande i fonder med för små belopp.
Nej det har jag inte. Minsta sparbelopp ligger på 312,5 kronor. Har LF tillväxt indexnära, ny teknik, och både Spiltan fonderna.
Citera
2017-05-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Någon som har koll?

Någon som har en aning? Ska ringa imorgon i vilket fall men kan inte släppa det här.
Citera
2017-05-07, 18:04
Medlem
Någon som har en aning? Ska ringa imorgon i vilket fall men kan inte släppa det här.

Brukar strula med avanza emellanåt, ring dom imorgon så kommer det lösa sig.
Citera
2017-05-07, 22:36
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Om Macron vinner imorgon så kommer globalkursen och den svenska fortsätta ligga historiskt högt.
Att köpa in sig i detta läge för en större summa på ett bräde tycker jag man ska akta sig för.

Det blir spännande stt se hur börsen utvecklar sig i veckan
Citera
2017-05-08, 18:01
Medlem
Vet någon om en teknikfond som inte är global, alltså snarlik Swedbank Ny Teknik? Ny Teknik finns dessvärre inte i PPM.
Citera
2017-05-10, 16:19
Medlem
Som jag tidigare skrivit i tråden så valde jag, när jag skulle börja att spara i fonder, mellan Spiltan aktiefond invest och Spiltan global. Satsade till börja på global men har bytt över helt till invest nu. Det jag har funderat på är varför man överhuvudtaget investerar i global när invest är totalt överlägsen och har en fantastiskt historik. Efter som jag inte är så hemma i aktier och fonder så undrar jag hur ni som sparar i global och inte i invest tänker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in