2017-05-04, 09:54
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Vad säger ni om senaste tidens prisrally? Passerat 1500 dollar nu på Bitstamp.
Köpte när kursen var $1000. Profit 50%. När är dags att sälja?
Senast redigerad av Kvasiintellektuell 2017-05-04 kl. 09:58.
Citera
2017-05-04, 11:07
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasiintellektuell
Det beror ju på vilken tidshorisont du har och vad du tror om kursen på lång respektive kort sikt. Ser du ditt bitcoin innehav som spekulation eller investering?

50% är väl superbra och bitcoin-kursen står nu högre än vad den någonsin gjort, dessutom har ju kursen historiskt gått både upp och ner ganska snabbt så du bör definitivt hämta hem vinsten.

Tycker man däremot att $1500 på lång sikt är ruskigt undervärderat så finns en risk att kursen i en framtid aldrig kommer gå under det igen. Vilket gör att du inte kommer få tillfälle att köpa tillbaka det innehav du nu har utan förlust. Alltså ska du inte sälja.

Vad tror du själv?
Citera
2017-05-04, 11:18
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Det beror ju på vilken tidshorisont du har och vad du tror om kursen på lång respektive kort sikt. Ser du ditt bitcoin innehav som spekulation eller investering?

50% är väl superbra och bitcoin-kursen står nu högre än vad den någonsin gjort, dessutom har ju kursen historiskt gått både upp och ner ganska snabbt så du bör definitivt hämta hem vinsten.

Tycker man däremot att $1500 på lång sikt är ruskigt undervärderat så finns en risk att kursen i en framtid aldrig kommer gå under det igen. Vilket gör att du inte kommer få tillfälle att köpa tillbaka det innehav du nu har utan förlust. Alltså ska du inte sälja.

Vad tror du själv?
Tror på $2000 i år. Sälja om man får fred på Korea halvön.
Citera
2017-05-04, 18:44
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasiintellektuell

SVAR: Innan råvarupriserna vänder kraftigt uppåt (+4-5 år?)

FÖRKLARING:
Den finansiella osäkerheten på världsmarknaden idag är ett resultat av låg efterfrågan i förhållande till populationstillväxt. Detta i sig beroende på att de drivande faktorerna för en växande marknad såsom innovation och billig råvarutillgång ej längre kan främjas. Detta resulterar i stora kapitalrörelser och en anledning till varför börsen stiger trots att resultaten tryter (för de flesta).

Den största finansiella marknaden i världen är derivatmarknaden för bolån och försäkringar. Dessa tillsammans är många gånger den totala värderingen på alla börser i världen - vi pratar >100 triljoner USD.

Dessa derivat ägs av en mängd olika finansiella institut och placerare som hanterar dessa åt andra företag - som i sin tur hanterar det åt andra företag - som i sin tur har sålt någon försäkring, obligation, option, fondandel till någon annan. Och så vidare...

Det stora problemet för dessa investerare är den låga räntenivån. Detta gör att placerare mer och mer tittar på börsen och detta är DEN ENDA ORSAKEN till varför börsen går upp nu. Dvs, att börsen går "bra" i år har INGET att göra med att företagen visar på bättre siffror - snarare tvärtom.

Detta vet investerare. Dvs, att börsen är luft och att fundamenta snart kommer att peka rakt ner i en stor avgrund utan slut.

Vad händer på valutamarknaden?

- Dollar kommer växa sig starkare i takt med att Europa, Kina och Japan dras in i en tung recession.
- Yuan kämpar febrilt för att hålla sig uppe på den sista 3-årsvågen av export - En stadig nedåttrend väntar
- Yen klarar sig tills råvarupriserna skjuter i höjden - Fallande export och inhemsk överbelåning ger magsår för finansexperterna.
- Euro närmar sig the end. Slutspelet börjar 2017 men innan 2021 är detta påhitt över.

Kvar har vi den digitala valutamarknaden.

Den digitala valutamarknaden har ingen fundamenta och har därför ingen värdering mer än dess funktion. Vilken funktion?

Digitala valutor representerar en alternativ finansiell placering som är icke-reglerad och utan gränser. Värderingen på digitala valutor görs baserat på 3 faktorer / funktioner:

1. Spekulation i framtida värdering (grupp-psykos, hybris, förväntningar, gissningar)
2. Funktionen av Kapitalförflyttning mellan två länder
3. Värdeplacering / Parkering

Kombinerar vi den globala finansiella utvecklingen som beskrivet ovan med FUNKTIONEN för den digitala valutamarknaden kan vi dra följande slutsatser:

1. Kapital flyr till mer lönsamma placeringar. Kontinuerligt.
2. Kapital flyr länder där regeringen känns osäker och de ekonomiska utsikterna är svaga
3. Kapital flyr placeringar som saknar fundamenta

Vad innebär detta för värderingen av digitala valutor?

Ser vi på ovanstående kan vi därför enkelt dra slutsatsen att värdeökningen av digitala valutor kommer öka mångfalt - med 10-faldig eller 100-faldig(a) mutilplar. Som jag tidigare nämnt är derivatmarknaden många många triljoner dollar - flera tusen gånger den totala värderingen av alla digitala valutor idag. En enstaka procents placering av dessa derivat i digitala valutor skulle OMGÅENDE resultera i en värdeökning om cirka 10.000 gånger. Jag förstår om siffrorna verkar helt orimliga men det är lika bisarrt sant som det låter.

Det finns givetvis många hinder för tillväxten av digitala valutor - t.ex var de aldrig tänkta för spekulation - utan som ett värde för digital byteshandel. En kontrollerad ansats att döda bitcoin för kapitalflykt går fortfarande att göra. Frågan är om "de" vill. Jag tror det inte.
Senast redigerad av mryang 2017-05-04 kl. 18:48.
Citera
2017-05-04, 19:14
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
SVAR: Innan råvarupriserna vänder kraftigt uppåt (+4-5 år?)
Din analys ger snarare svaret "aldrig". Förutom:
1) Diversifiering "på väg upp". Sitter folk plötsligt med 10 miljoner i krypto och tusen kronor på kontot - medan vi fortfarande betalar hyran i kronor - är det förstås mindre bra.
2) Som utbyte mot något helt annat än fiat. Tex konsumtion.

När/om krypto-marknaden ökat med 100-gånger till kommer vi ha ny data att ta ställning till, men förmodligen kommer det inte vara större anledning att sälja innehavet mot fiat då.
Citera
2017-05-04, 19:47
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Din analys ger snarare svaret "aldrig". Förutom:
1) Diversifiering "på väg upp". Sitter folk plötsligt med 10 miljoner i krypto och tusen kronor på kontot - medan vi fortfarande betalar hyran i kronor - är det förstås mindre bra.
2) Som utbyte mot något helt annat än fiat. Tex konsumtion.

När/om krypto-marknaden ökat med 100-gånger till kommer vi ha ny data att ta ställning till, men förmodligen kommer det inte vara större anledning att sälja innehavet mot fiat då.

Jag borde ha förklarat VARFÖR man ska sälja inom en tänkt 5 års period.

Jag tror på en ekonomisk härdsmälta / reset / kollaps / implosion / the motherf**ing depression of all times. Ja - kärt barn KOMMER att få många namn i en ny värld.

Denna reset innebär många skeenden jag har beskrivit i en annan tråd, varav en uppenbart kritisk är materiell brist. Dvs, precis innan implosionen nått sitt ultimata crescendo kommer vi att ha ett scenario där allt kommer bli hyperbilligt - för att sedan ganska omgående bli hyperdyrt - för en lång tid framöver. Och det är då man ska sälja. Jag gissar att det är 5 år bort - kanske längre - men man bör sälja långt innan dess och kapitalisera på den billiga marknaden - så länge den varar. Därefter kommer du ha en massa krypto - men inget att köpa. Således ingen poäng att spara längre än så.

Som jag tidigare förklarade är derivatmarknaden MASSIV och det finns två direkta lösningar på att konvertera dessa till digitala valutor:

1. En defragmentering av värdet med 99.99%
2. Inflation

Båda kommer att inträffa - och ni har redan dragit slutsatsen att den massiva värdeökningen av krypto kommer att kontras med en hyperinflation av gigastiska proportioner. När, hur, var och i vilka proportioner detta kommer att ske kan bara gudar spekulera om. Men gissningsvis kommer RESURSBRIST att vara den drivande centrala värderingshetsen - där toalettpapper ej kommer att säljas även för väldigt många kryptocoins.

Det blir dock bättre - och den som har riktigt lång tidshorisont kan möjligen chansa på överlevnaden av krypto bortom 2030. En digital valuta kommer att uppstå - men jag ser chanserna för att det kommer att vara bitcoin som obefintlig - helt enkelt därför att ingen regering kommer att acceptera att ej ha kontroll över valutan. Lösningen blir en valuta som blir tillgänglig för alla, som alla förstår, som är bärbar, som är snabb, som är öppet accepterad och kan bäras omkring på en telefon. Och det klarar inte Bitcoin som nätverk av idag.

En vild spekulation från min sida överlag.
Citera
2017-05-04, 21:56
Medlem
Min plan är att inte sälja förens en BTC står i $100 000 och jag kan gå i pension.

Förhoppningsvis går Segwit igenom i år.
Citera
2017-05-04, 22:39
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
En digital valuta kommer att uppstå - men jag ser chanserna för att det kommer att vara bitcoin som obefintlig - helt enkelt därför att ingen regering kommer att acceptera att ej ha kontroll över valutan.
Fast krypto är inte nationell (inte bara global, krypto förstår inte ens kontexten "land"), och det är mycket låg risk att krypto någonsin blir nationellt. Det vore något helt bisarrt scenario där vi får någon slags världs-diktator-ordning. Vilket typ inte kan hända utan att vi först har något mycket värre att se fram emot.

Så USAs regeringen vill inte ha något Ryssland kontrollerar, som inte vill ha något Kina kontrollerar, och ingen vill ha något som EU kontrollerar, osv.

Vi pratar alltså en slags uppgörelse bland världens regeringer (aldrig någonsin, imo) eller att vi helt naturligt rör oss mot transaktionsmedel alla kontrollerar lika mycket och lite. Tex Bitcoins variant: alla ser allt, ingen har någon informationsfördel.
Citat:
Lösningen blir en valuta som blir tillgänglig för alla, som alla förstår, som är bärbar, som är snabb, som är öppet accepterad och kan bäras omkring på en telefon. Och det klarar inte Bitcoin som nätverk av idag.
Bitcoin klarar (redan!) alla punkter utom skalningen. Vad gäller skalning har vi en bra bit väg kvar för krypto rent tekniskt, men inga indikationer på att vi inte en dag kommer dit.

Sen håller jag väl i princip med om att det inte är jättestor chans att det blir just Bitcoin (som vi känner det idag men vidareutvecklat). Men jag tror däremot att det blir en sömlös övergång mellan Bitcoin och vad som nu används i framtiden. Kolla bara på Ethereum senaste två åren. ETH äter visserligen in avståndet, men vi har i princip noll friktion mellan valutorna och i stora drag lever de i symbios.
Citera
2017-05-05, 00:18
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Men jag tror däremot att det blir en sömlös övergång mellan Bitcoin och vad som nu används i framtiden. Kolla bara på Ethereum senaste två åren. ETH äter visserligen in avståndet, men vi har i princip noll friktion mellan valutorna och i stora drag lever de i symbios.
Vill flika in så det blir tydligt: det är i motsats mot friktionen mellan tex SEK och Bitcoin. Det blir inte ett dugg bättre där, trots att intresset för krypto har ökat lavinartat inte minst senaste året (Ethereum har idag större marketcap än alla toppvalutor hade tillsammans för något år sedan - och då är Ethereum alltså nummer 2).

Det är helt naturligt om övergången blir sömlös mellan Bitcoin och framtidens valuta samtidigt som fiatvalutorna blir i princip helt avskärmade från krypto-marknaden.
Citera
2017-05-05, 15:40
Medlem
Citat:
Vill flika in så det blir tydligt: det är i motsats mot friktionen mellan tex SEK och Bitcoin. Det blir inte ett dugg bättre där, trots att intresset för krypto har ökat lavinartat inte minst senaste året (Ethereum har idag större marketcap än alla toppvalutor hade tillsammans för något år sedan - och då är Ethereum alltså nummer 2).

Det är helt naturligt om övergången blir sömlös mellan Bitcoin och framtidens valuta samtidigt som fiatvalutorna blir i princip helt avskärmade från krypto-marknaden.

Du verkar ha insyn. Vad tror du om kryptovalutan Stratis på längre sikt? Kan det vara ett framtida alternativ till Ethereum?

Av intresse: https://www.youtube.com/watch?v=L6K_efczCZE
Senast redigerad av UnLearning 2017-05-05 kl. 15:43.
Citera
2017-05-05, 18:26
Medlem
Badassmfokas avatar
Jag började handla med aktier för snart ett halvår sen och har funderat på kryptovalutor under tiden men började först för någon vecka sedan. Jag har på den tiden gått plus över 50% genom att helt enkelt köpa åtminstone de 5 mest etablerade och som jag själv tycker är mest lovande kryptovalutor genom att läsa på reddit och kolla på utubevideos t. ex. Men en orangutang skulle kunna välja vilka som helst av de top 20 coinsen och make bank i en sådan här marknad.
Om jag skulle valt de kryptovalutor jag nu äger t. ex från början några månader sen och skitit i aktier så skulle jag vara något i stil med x10 plus, ja ETT TUSEN PROCENT 1000%!

Det är fortfarande inte för sent och var glada om ni tror på det jag säger för då kan ni också agera på detta och get fucking rich!

https://www.youtube.com/watch?v=MQNPwiu6k38

Det har bara fortsatt skyrocket hela jävla marknaden sen han gjorde videon.
Som sagt långt ifrån för sent det har fortsatt växa i löjlig takt sen teknologin existerat flera år bakåt och snart nog kommer alla som använder internet nästan använda sig av digitala internetpengar.
Got damn infinite growth potential right here!

EDIT: https://coinmarketcap.com/ Om ni funderar på ifall jag har rätt eller inte så bookmarka bara den där sidan och kolla hur allting bara fortsätter leverera höga gröna siffror nästan varje dag, sen när ni utbildat er tillräckligt om saken börja investera åtminstone lite i taget tills ni känner er säkra på att detta är allt det påstås vara och mer.
Citera
2017-05-05, 22:28
Medlem
"blockchain.info, leverantören av denna plånbok har vissa problem för närvarande. Vänligen kom tillbaka senare."

Så här har det stått i 2 dagar nu när jag försöker logga in på min wallet på bt.cx. Någon som har samma problem som mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in