2017-05-05, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Och hur kan man vara övertygade om att de gjort detta trots att det varken finns vittnen eller teknisk bevisning och trots att polisen redan från början riktade in sig på barnspåret istället för att söka brett? De letade barn, sades det i dokumentären i P3, för de hade bestämt sig, helt ovetenskapligt, för att det var barn som mördat Kevin. Hur man kommer fram till det med noll bevis begriper inte jag, gör du? Det var förstås SÅC som ville ha ännu ett ovanligt fall på meritlistan. Metoderna var ovetenskapliga även på den tiden, flertalet experter inom psykologi och juridik har uttalat sig och säger att de blir mörkrädda. Förhören har inte redovisats, föräldrar vet inte vad som sagts för de fick inte vara med, advokat fanns inte på plats. Du kan glömma att det finns något i dessa förhör som talar för pojkarnas skuld.

Nej, barnspåret bygger på att kvävningen utförts med väldigt lite kraft enligt rättsmedicin samt att det var nästan bara barn i området. alla spår var öppna hela tiden.

Pojkarnas problem är tidsfönstret, att Kevin inte setts efter att de lekte ihop samt att de sagt att de lekt med Kevin samt sett honom död. helt logiskt att fokusera på dem, det är inte Kvasten et al här.

http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf

kan förhören varit dåliga och ledande? absolut? för många? kanske, men man hade soc och barnpsykologer med hela tiden som kollade att det gick ok. kan man fått ett falskt erkännande? absolut. kan SÅC haft del i det? kanske, men här finns en hel del att ta på. idag hade man förhört annorlunda, men detta är inte TQ utredningen, man har försökt så gott det går. det fanns verkligen skäl att tro att det var dem utan förhören. och var är DJs frågor om detta.
Citera
2017-05-05, 18:07
Medlem
"Erkännandet finns inte inspelat."
"Det är ju ledande frågor så det skriker om det."
"Här är det så amatörmässigt skött att man blir ganska stum."

http://www.expressen.se/gt/nya-uppgifter-vantas-om-mordet-pa-kevin/
Citera
2017-05-05, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Det här är en av de grejer jag vill veta mer om, hur det sagts, när, vem som sagt att de sagt så, om de verkligen sagt så osv.
Känner mig inte övertygad om att de sagt så nämligen. Men det lär väl framkomma i programmen längre fram.
Du verkar tro att du vet mer än journalisterna och advokaten som tittat närmare på fallet, hur kommer det sig?

Det går att räkna ut ett och annat...antingen hänger saker ihop...eller inte. Avseende att pojkarna sagt att de sett Kevin i vattnet samma dag är det mycket detaljerat redovisat och måste givetvis bekräftats av pappan, se http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf. och då måste pappan ljugit om det först. När pojkarna säger detta vet ingen att K är död. Detta måste ses som en bekräftelse på att pojkarna minst sett den döda kroppen, detta är en utgångspunkt. men DJ frågar inte om detta. det innebär att Kevin lever cirka 1700 då han ringer på brödernas dörr, men är död cirka 1800. Vem var han med då? Inte konstigt att ljuset faller på bröderna.
Citera
2017-05-05, 18:13
Medlem
Citat:

Bara jag som tror att 5-åringen är "huvudvittnet"? Nytt huvudvittne skriver Expressen.

Jag läste 5 åringen var vittne i början, och några andra saker gör att jag tror det.
Citera
2017-05-05, 18:18
Medlem
Även andra barn och ungdomar förhördes i timme efter timme för att försöka få dem att erkänna mordet på Kevin. Det är uppenbart att polisen letade barn att sätta dit, för SÅC hade ju sagt att det var barn som mördat Kevin. Hur han kunde veta det står skrivet i stjärnorna, eller troligast i hans kristallkula.

"Förhör som nu kritiseras av flera psykologer och experter."

"– En gång tog polisen med honom till stranden i Dottevik där Kevin dödades och krävde att han skulle erkänna. Det var många liknande upplevelser."

"Utredningen drabbades också av att rättssamhället själva hamnade i domstol. Polisen genomförde en hemlig telefonavlyssning av familjen och åklagaren åtalades och dömdes för tjänstefel."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/marius-misstanktes-for-mordet-pa-kevin
Citera
2017-05-05, 18:19
Bannlyst
Citat:

Tack. Visar precis det jag säger, där finns inget mer, bara gnäll över hur utredningen sköttes, inget i sak eller bevis. att vi skulle gjort annorlunda idag, det vet vi. och många förhör är kontaktskapande.

något huvudvittne finns inte så det är intingen en av bröderna, såc eller kanske han som såg dem leka med kevin.
Citera
2017-05-05, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Bara jag som tror att 5-åringen är "huvudvittnet"? Nytt huvudvittne skriver Expressen.

Jag läste 5 åringen var vittne i början, och några andra saker gör att jag tror det.

Jag tror absolut att en eller båda pojkarna blev vittnen till händelsen. Men istället för att ta vara på dessa vittnen så manipulerades de till att tro att de mördat.
Citera
2017-05-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Tack. Visar precis det jag säger, där finns inget mer, bara gnäll över hur utredningen sköttes, inget i sak eller bevis. att vi skulle gjort annorlunda idag, det vet vi. och många förhör är kontaktskapande.

något huvudvittne finns inte så det är intingen en av bröderna, såc eller kanske han som såg dem leka med kevin.

Om det är så enkelt som du vill få det till, varför tog polisen Marius till stranden och krävde att han skulle erkänna mordet på Kevin? Hur kommer det sig att samma poliser begick kriminella handlingar för att försöka sätta dit Marius? Om det nu var så uppenbart att 5- & 7-åringen var GM så undrar man ju varför man gjorde samma som med Marius med även andra barn.
Citera
2017-05-05, 18:27
Medlem
Citat:
Jag tror absolut att en eller båda pojkarna blev vittnen till händelsen. Men istället för att ta vara på dessa vittnen så manipulerades de till att tro att de mördat.

Ja. Kanske kan ändra mej om vad jag tror. Efter att läst svt om 13 åringen och polisens sätt så . Men har inte ändrst mej ännu.
Citera
2017-05-05, 18:30
Bannlyst
Citat:
Även andra barn och ungdomar förhördes i timme efter timme för att försöka få dem att erkänna mordet på Kevin. Det är uppenbart att polisen letade barn att sätta dit, för SÅC hade ju sagt att det var barn som mördat Kevin. Hur han kunde veta det står skrivet i stjärnorna, eller troligast i hans kristallkula.

"Förhör som nu kritiseras av flera psykologer och experter."

"– En gång tog polisen med honom till stranden i Dottevik där Kevin dödades och krävde att han skulle erkänna. Det var många liknande upplevelser."

"Utredningen drabbades också av att rättssamhället själva hamnade i domstol. Polisen genomförde en hemlig telefonavlyssning av familjen och åklagaren åtalades och dömdes för tjänstefel."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/marius-misstanktes-for-mordet-pa-kevin

Barnspåret öppnades på Rolf Sandbergs intuition när han lade samman bilder
av lekplats, vatten, området, skadebilden etc.

Med sin kliniska kunskap och erfarenhet, såg han ganska snart vad som med
stor sannolikhet döljde sig bakom förhören med två små bröder, fem och sju år;
att de inte enbart bevittnat utan också på något sätt varit delaktig i mordet på
Kevin. Professor Christianson underströk också att man borde fokusera arbetet
på den äldre brodern, då han tolkade honom som den starkare av de två. Han
uteslöt inte heller inledningsvis att pojkarnas berättelser kunde vara påhittade.

så man har nog försökt så gott det går, men kanske feltolkat vad barnen sagt och låst sig. det måste vara ytterst svårt att avgöra om de faktiskt bara sett något eller gjort det. här kan de hamnat fel.
Citera
2017-05-05, 18:33
Medlem
Citat:
Om det är så enkelt som du vill få det till, varför tog polisen Marius till stranden och krävde att han skulle erkänna mordet på Kevin? Hur kommer det sig att samma poliser begick kriminella handlingar för att försöka sätta dit Marius? Om det nu var så uppenbart att 5- & 7-åringen var GM så undrar man ju varför man gjorde samma som med Marius med även andra barn.

Bara socialfolk och psykologer under förhören med Marius. Ingen advokat. Och åklagaren fälldes för telefonavlyssning av familjen. Alltså, man blir bara mer förbannad ju mer man får veta.
Citera
2017-05-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Barnspåret öppnades på Rolf Sandbergs intuition när han lade samman bilder
av lekplats, vatten, området, skadebilden etc.

Med sin kliniska kunskap och erfarenhet, såg han ganska snart vad som med
stor sannolikhet döljde sig bakom förhören med två små bröder, fem och sju år;
att de inte enbart bevittnat utan också på något sätt varit delaktig i mordet på
Kevin. Professor Christianson underströk också att man borde fokusera arbetet
på den äldre brodern, då han tolkade honom som den starkare av de två. Han
uteslöt inte heller inledningsvis att pojkarnas berättelser kunde vara påhittade.

så man har nog försökt så gott det går, men kanske feltolkat vad barnen sagt och låst sig. det måste vara ytterst svårt att avgöra om de faktiskt bara sett något eller gjort det. här kan de hamnat fel.

Hjelmgren är ett miffo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in