2017-05-05, 11:48
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Hej, jag undrar varför mina lithium batterier har suttit fast i tullen i över en hel månad, var det på något vis förbjudet att importera dessa via vanlig post (från kina, surface mail)? Vill gärna veta innan jag ringer upp dem och frågar.

Det är farligt gods, så har för mig att flygtransport är förbjuden.

Landpost går nog bra, men det beror nog på vilken mängd det gäller.

Importera är nog inte förbjudet dock, utan det är mest något för polisen (ev. flygsäkerhetsbrott).
Eller att avsändaren kan behöva betala för skador som uppstår. Mottagaren är oftast fri, då denna inte skickat.

Att det står ligger på tullhantering, så betyder inte det att den finns hos tullverket, utan att transportören inte har tullbehandlat än (räknat ut ev. tull och momsavgifter)
2017-05-05, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Går det att få tag på ett brev som inte kom fram p.g.a. felstavning av mottagare?
Tänk t.ex. att en person skriver "Christian Larsson" istället för "Kristian Larsen" som mottagare och att brevet därför ej kom fram.
Brevet är inte markerad med avsändare men har i övrigt korrekt adress. (bostadsrätt)

Kontakta PostNords lokala utdelningskontor för ditt postnummer via 0771333310, om det är så att möjligen ditt brev finns kvar där.

Annars är brevet förmodligen på PTS i Kiruna, läs mer på
http://www.pts.se/saknadebrev
2017-05-05, 12:40
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det är farligt gods, så har för mig att flygtransport är förbjuden.

Landpost går nog bra, men det beror nog på vilken mängd det gäller.

Importera är nog inte förbjudet dock, utan det är mest något för polisen (ev. flygsäkerhetsbrott).
Eller att avsändaren kan behöva betala för skador som uppstår. Mottagaren är oftast fri, då denna inte skickat.

Att det står ligger på tullhantering, så betyder inte det att den finns hos tullverket, utan att transportören inte har tullbehandlat än (räknat ut ev. tull och momsavgifter)

Brukar inte ta så lång tid vanligtvis, har väl otur. Tack hur som, ingen idé att ringa och fråga då.
Senast redigerad av Zot^ 2017-05-05 kl. 12:43.
2017-05-05, 22:52
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Brukar inte ta så lång tid vanligtvis, har väl otur. Tack hur som, ingen idé att ringa och fråga då.
Kan vara så illa att det inte kommer fram alls, är ganska så stort focus på lithiumbatterier nu i transportsektorn, framförallt på flyg.
2017-05-05, 23:05
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Kan vara så illa att det inte kommer fram alls, är ganska så stort focus på lithiumbatterier nu i transportsektorn, framförallt på flyg.

Det var ju därför jag tog landpost trots att det tar evigheter från kina.
2017-05-06, 10:10
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Det var ju därför jag tog landpost trots att det tar evigheter från kina.
Det kan ta stopp där med, jag ser det flera ggr i veckan.
2017-05-06, 11:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Det kan ta stopp där med, jag ser det flera ggr i veckan.

Nästan all Kina-post tar tvärstop när dom kommer innanför svenska gränsen.
2017-05-06, 11:59
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Inte min erfarenhet, 95% kommer fram smärtfritt till mig och resten brukar snabbt bli beskattat och vidareskickat. Detta är faktiskt det andra paketet på 2 år som tar evig tid.
2017-05-06, 12:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Inte min erfarenhet, 95% kommer fram smärtfritt till mig och resten brukar snabbt bli beskattat och vidareskickat. Detta är det faktiskt det andra paketet på 2 år som tar evig tid.

Jag har motsatt erfarenhet, 8/10 Kina paket kommer till Sverige innom några dagar till en vecka och tar sedan tvärstopp och blir liggande i snitt 3 veckor i Sverige innan dom kommer fram.
Sista 2/10 kommer innom några dagar från att dom anlänt i landet.
2017-05-06, 12:07
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Jag har motsatt erfarenhet, 8/10 Kina paket kommer till Sverige innom några dagar till en vecka och tar sedan tvärstopp och blir liggande i snitt 3 veckor i Sverige innan dom kommer fram.
Sista 2/10 kommer innom några dagar från att dom anlänt i landet.

Bummer ;( Själv brukar jag ha mest problem med USA, dem paketen fastnar jämt för mig men Kina brukar vara okej.
2017-05-06, 17:45
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Det jag menar är att det tar helt stopp, det blir aldrig levererat.
2017-05-06, 18:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Det jag menar är att det tar helt stopp, det blir aldrig levererat.

Det är väl PostNord över lag, hög andel av försändelserna kommer aldrig fram.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in