2017-05-04, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nja, det finns ju också s.k. fungerande alkoholister......
Det är en vanlig, subjektiv vanföreställning. Men detta vore ämne för en egen tråd. För den här tråden är det onödigt att fördjupa sig. Min bestämda uppfattning, för att återvända till utgångspunkten för den här diskussionen, är att GM och AM hade ett eländigt liv innan det tog slut respektive blev katastrofalt. Detta kan jag inte bevisa förstås, och vi behöver inte bli överens heller. Att leva i närheten av en mänsklig maskin som skapar problem, sorg och skräck i ett rasande crescendo med andra människor som verktyg skulle jag betrakta som ett helvete, oavsett deras alkoholvanor. Någon skuld i JM:s handlande har de förstås inte.
Citera
2017-05-04, 21:32
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Ytterligare en pryl som visar på JM:s nonchalans inför planläggandet av mordet är följande: Hon fick ju initialt Alexander till att ge henne alibi för mordet. Grejen är bara att han ringer henne massa gånger medans hon är i väg för att mörda. Det blir alltså knepigt för henne att förklara varför han håller på och ringer henne när de två enligt henne satt hemma och kollade på TV ihop.

Vissa av de sena samtalen säger hon är för att den 13-årige sonen är avundsjuk (!) på att Muhammed får ligga i hennes säng. Hon uppger att hennes tonårige son själv vill ligga i hennes säng och att det är det han ringer till henne i sovrummet om. Åtminstone förklaras samtalen efter kl. 23:00 på det viset...

...men varför Alexander ringer Johanna klockan 21:22 blir det ju problem med att förklara. Varför behöver man ringa någon som enligt uppgift sitter bredvid i TV-soffan? Även 22:50 rings ett samtal till Johanna från Alexander. JM uppgav att de inte gick och lade sig förens klockan 23:00-23:30 så det samtalet stämmer inte heller in.

Sedermera ger ju JM helt upp den här alibi-versionen, men detta ovan visar på bristen av allvar i utförandet. Man inbillar ju sig ändå att en person som bestämmer sig för ett sånt här projekt tänker igenom alla eventualiteter. Kanske hade hon drabbats av hybris efter framgångarna med mordet på maken.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-05-04 kl. 21:35.
Citera
2017-05-04, 21:47
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ytterligare en pryl som visar på JM:s nonchalans inför planläggandet av mordet är följande: Hon fick ju initialt Alexander till att ge henne alibi för mordet. Grejen är bara att han ringer henne massa gånger medans hon är i väg för att mörda. Det blir alltså knepigt för henne att förklara varför han håller på och ringer henne när de två enligt henne satt hemma och kollade på TV ihop.

Vissa av de sena samtalen säger hon är för att den 13-årige sonen är avundsjuk (!) på att Muhammed får ligga i hennes säng. Hon uppger att hennes tonårige son själv vill ligga i hennes säng och att det är det han ringer till henne i sovrummet om. Åtminstone förklaras samtalen efter kl. 23:00 på det viset...

...men varför Alexander ringer Johanna klockan 21:22 blir det ju problem med att förklara. Varför behöver man ringa någon som enligt uppgift sitter bredvid i TV-soffan? Även 22:50 rings ett samtal till Johanna från Alexander. JM uppgav att de inte gick och lade sig förens klockan 23:00-23:30 så det samtalet stämmer inte heller in.

Sedermera ger ju JM helt upp den här alibi-versionen, men detta ovan visar på bristen av allvar i utförandet. Man inbillar ju sig ändå att en person som bestämmer sig för ett sånt här projekt tänker igenom alla eventualiteter. Kanske hade hon drabbats av hybris efter framgångarna med mordet på maken.

Jag tror du gör en tankevurpa, den typ av människa som begår sådana här brott är sällan intelligent och kalkylerande utan impuls-/känslostyrda. Har du ett konsekvenstänkande av rang för att planera ett perfekt mord är du intelligent nog att fatta att risken överstiger vinsten i dessa brott. Är du smart (tom normalbegåvad) kan du med lätthet dra in den antagna vinsten på 10'' via ekobrott och därmed avsevärt bättra på risk/vinst då straffen är mkt lägre, likaså uppklarningsprocenten.

Så summa summarum, är du normal begår du inte mord för vinning.
Citera
2017-05-04, 21:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Förstår inte vad allt detta prat om alkohol har med saken att göra. Så svenskt att se ett problem med att dricka en flaska vin eller whiskey på kvällen i sommarstugan, ni får det att låta som de satt och skjöt heroin.

Är ni som skriver muslimer eller vad? Jag tycker ni ska skita i andra människors alkoholvanor, speciellt brottsoffers alkoholvanor.

Eller har jag missat något, är vinet och whiskeyn en bidragande orsak till att psykfallet och afganhannen begick dessa brott (om vi antar att Johanna hittar på alla anklagelser då hon inte direkt ger oss orsak att tro på hennes uppgifter när man läser hennes "faktauppgifter" i förhören).

Intressantare vore att gräva vidare i Johannas klan, där verkar det finnas ett och annat att avslöja. Hon och hennes entourage har nog hittat på en massa bus.

Du har nog missat att läsa i fuppen, förhören med JMs anhöriga .

Sedan så tror jag att det finns lite olika intressen i fallet, en del av oss är rätt intresserade av varför JM blev som hon blev, och då blir det ju så att man tittar på JMs uppväxtförhållanden, och ev alkointag etc av hennes föräldrar. Jag tycker inte att man behöver kalla alla för troll för det.

Sedan finns det en del, som precis som du, tycker att man bör leta efter fler brott i den Möllerska Klanen.

Men det är väl i så fall även det, att skuldbelägga offren?

Varför tror/tycker så många att offren skuldbeläggs bara för att man analyserar vilka dem var/hur de levde etc.

Jag tycker att det är en viktig del av att försöka förstå det som hänt.
Citera
2017-05-04, 22:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Jag får den uppfattningen att JM trivs i förhörsrollen hon blir medelpunkten som hon gillar, när hon blir pressad då ifrågasätter hon förhörsledarnas trovärdighet, precis som de skulle fantisera ihop påståenden från förhörda familjemedlemmar och andra vittnen.

Hennes uttalanden om hennes barn och far, ang övergrepp och mkt annat är ju saker som hon arbetat med i sin yrkesroll som socionom, där har hon nog mkt inspiration och en vana.

Undrar om hennes offerkofta är färdigstickad?
Det blir nog inte några längre stickningspass så här i slutskedet. Hon håller som bäst på med egna tekniska undersökningar, tidsstudier mm och har lyckats hitta såväl mordkniven som M:s medhjälpare: G.

Tilläggsprotokoll III, del 3 (3), s. 389f (Brev till polisen):
Citat:
M säger att sovrumsdörrn nästan var helt stängd, att han väntar bakom dörren tills det är helt tyst. Sovrumsdörren brukar vara helt öppen. M går in i sovrummet, pappa är fortfarande vaken, han har alltid sin kniv liggandes på nattduksbordet brevid glasögonen o vattenglaset. Pappa håller i kniven, han har hört ngn i huset. När M går in o ska hota pappa drar pappa fram en kniv, börjar slå M, mamma vaknar också, M får panik, M är påverkad dels av uppåt drog (meta) men säkerligen även av hasch. Dessa droger kolliderar, uppåt/nedåt. M får hallucinationer. M springer till bilen, chauffören sover men blir chockad när han ser M,s ner blodade kläder.
Han utropar, vad har hänt???
Vad har du gjort???
Nu är det kolsvart ute, färden går i laglig fart
, eniro dag vid 70 på småvägarna 1.03 till E-tuna. Färden går till Ö-bro. G,s telefon startar 23.10. Sen går färden mot E-tuna, ca 9 mil, ca 50 min. M,s telefon startar på kontoret 23.58
Antal mil ca 20 är precis vad man kan åka på en halv tank i Touranen.
Tiden stämmer mellan Ö-bro o kontoret.
M berättar att J kört sakta över e20 bron o sagt att M skulle kasta ut kniven i ån. Kl är då ca 23.50. Sen direkt till kontoret. M hämtar sin telefon på kontoret 23.58 o går till en bankomat 00.10. Sen går han hem, han har tappat bort sin hem nyckel så han slår port koden.
Dörren till lgh är låst, han ringer på och J öppnar.
M säger att A är vaken (?). M säger att han väcker J för att få hjälp med tvättmaskinen. J säger åt M att duscha. M säger att han garanterat vet att G var hemma den 3/8. M hade ringt G den 4/8 o då hade G sagt att han var hemma den 3/8 o M säger att G ljuger aldrig för M.
G är enl uppkoppling i Ö-bro fr o m 21 den 3/8. Han har ingen uppkoppling mellan 21-23.10, innan o efter, full aktivitet. G,s telefon kommer inte till E-tuna förrän på kvällen den 4/8. Det finns inga samtal registrerade mellan M och G den 4/8
.
Den 5/8 går G,s telefon ”sönder” i ett slagsmål. G slänger telefonen omgående.
/…/
M o G övningskörde Touranen 2-3/8 (01.36)
Citera
2017-05-04, 22:07
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det riktigt hemska i denna historia är ju att hon med sin manipulativa natur kunde få Akis mord till en "olycka". Tänk om man redan då hade kollat detta med kiselhalt, då hade mycket elände kunnat förhindrats. För mig i alla fall, är det ju uppenbart att Aki inte dränktes i Hjälmaren. Ska bli intressant att se hur Fahlander tänker lägga upp scenariot ang detta. Försvaret verkar ju stenhårt gå på att det var en olycka. Herregud stackars advokat, hur ska hon få till någon som helst trovärdighet hos Johanna?
Vart har du funnit obduktionsprotokollet? Jag har skummat igenom fupen i runt 6 h nu, måste säga att polisen verkar ha gjort ett gediget arbete denna gången. Exemplariskt utförd buggning och telefonavlyssning.
Citera
2017-05-04, 22:22
Medlem
[quote=TaxenSixten|60634270]
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det blev konstigt med citeringen. Citerade nantale ovan.
Jag menade att det var dumt av JM att skaffa en försäkring som AP inte var med på. Det hade varit smartare att få honom med på det medan hon ännu hade sexuellt och känslomässigt övertag på honom. Då hade hon sluppit att förfalska hans namnteckning. Då hade IF inte heller ifrågasatt någonting efter APs död. JM hade fått ut pengarna från försäkringen och inte behövt döda sin far.
Citera
2017-05-04, 22:23
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Du har nog missat att läsa i fuppen, förhören med JMs anhöriga .

Sedan så tror jag att det finns lite olika intressen i fallet, en del av oss är rätt intresserade av varför JM blev som hon blev, och då blir det ju så att man tittar på JMs uppväxtförhållanden, och ev alkointag etc av hennes föräldrar. Jag tycker inte att man behöver kalla alla för troll för det.

Sedan finns det en del, som precis som du, tycker att man bör leta efter fler brott i den Möllerska Klanen.

Men det är väl i så fall även det, att skuldbelägga offren?

Varför tror/tycker så många att offren skuldbeläggs bara för att man analyserar vilka dem var/hur de levde etc.

Jag tycker att det är en viktig del av att försöka förstå det som hänt.

Ja, jag erkänner villigt att jag inte läst hela fup'en, bara huvuddokumentet. Vänligen hjälp mig var jag kan läsa så jag förstår varför BO alkoholvanor haft betydelse för trådens brott.

Det är kul att snoka, jag håller med. Dock måste vi ställa oss frågan om information om BO alkoholvanor de senaste åren (jag är snäll nu) har någon bäring på BO uppfostran för 20-30 år sen. Det känns långsökt att aktuella alkoholvanor ska påverka den 42-åriga Sexbarnsmamman så hon beslutar sig för att mörda dem.

Jag tycker inte direkt att alkoholvanorna skuldbelägger offren, men jag tycker vi (som brukar vara standard på flashback) fokuserar fel när vi diskuterar BO livsstil. De har uppenbarligen skött sina liv och byggt en förmögenhet (om än kanske blygsam) så det kan inte vara så grava problem. Om de blir alkisar på ålderns höst med 40+ barn kan inte påverka till den grad att barnen börjar mörda föräldrarna.

Som avslutning har du rätt, även hennes nära anhöriga är antagligen offer, men framförallt dottern med tillhörande afganhanne verkar ha en del skelett i garderoben. Jag håller med om att det är av intresse om hur Johanna blev så här, men att från nutid (=fup och partsinlagor) hitta en historisk sanning är svårt enligt mig.
Citera
2017-05-04, 22:26
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det är en vanlig, subjektiv vanföreställning. Men detta vore ämne för en egen tråd. För den här tråden är det onödigt att fördjupa sig. Min bestämda uppfattning, för att återvända till utgångspunkten för den här diskussionen, är att GM och AM hade ett eländigt liv innan det tog slut respektive blev katastrofalt. Detta kan jag inte bevisa förstås, och vi behöver inte bli överens heller. Att leva i närheten av en mänsklig maskin som skapar problem, sorg och skräck i ett rasande crescendo med andra människor som verktyg skulle jag betrakta som ett helvete, oavsett deras alkoholvanor. Någon skuld i JM:s handlande har de förstås inte.

Nej det är det inte!
Jag känner till många svenskar som dricker på exakt samma sätt som BOs, väl etablerade i samhället. Har man liksom RÅD att dricka, och inte åker fast för ex rattfylla, bli polisomhändertagen för fylla, förlorar jobb och bostad så är man en fungerande alkoholist!

Jag har en mycket djup förståelse för BOs och deras eländiga liv med sin psykopatdotter (jag är mer än övertygad om att JM knarkar också), då jag själv just förlorat ett barn i trolig överdos (kan vara vållande eller t o m mord också, men polisen skiter i det), och en psykopat till bror som tankat mamma på pengar i typ 40 år.

Men jag måste ändå säga att JM verkar vara värre än mina olycksfåglar tillsammans.

JMs föräldrars alkovanor kommer upp bara för att många är intresserade av hur JM blev som hon blev, och i Sverige och för svenskar så beror det ALLTID på "taskig barndom". Hela Sverige lider fortfarande av Ingmar Bergmans filmer om dåliga äktenskap och barndom, han har fanimej hjärntvättat några generationer där med sina psykfilmer!!
Citera
2017-05-04, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det blir nog inte några längre stickningspass så här i slutskedet. Hon håller som bäst på med egna tekniska undersökningar, tidsstudier mm och har lyckats hitta såväl mordkniven som M:s medhjälpare: G.

Tilläggsprotokoll III, del 3 (3), s. 389f (Brev till polisen):

Hur hon skall få ihop den Offerkoftan efter FUP undrar man?
Citera
2017-05-04, 22:39
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Nej det är det inte!
Jag känner till många svenskar som dricker på exakt samma sätt som BOs, väl etablerade i samhället. Har man liksom RÅD att dricka, och inte åker fast för ex rattfylla, bli polisomhändertagen för fylla, förlorar jobb och bostad så är man en fungerande alkoholist!

Jag har en mycket djup förståelse för BOs och deras eländiga liv med sin psykopatdotter (jag är mer än övertygad om att JM knarkar också), då jag själv just förlorat ett barn i trolig överdos (kan vara vållande eller t o m mord också, men polisen skiter i det), och en psykopat till bror som tankat mamma på pengar i typ 40 år.

Men jag måste ändå säga att JM verkar vara värre än mina olycksfåglar tillsammans.

JMs föräldrars alkovanor kommer upp bara för att många är intresserade av hur JM blev som hon blev, och i Sverige och för svenskar så beror det ALLTID på "taskig barndom". Hela Sverige lider fortfarande av Ingmar Bergmans filmer om dåliga äktenskap och barndom, han har fanimej hjärntvättat några generationer där med sina psykfilmer!!

Exakt, det enda man kan beskylla föräldrarna är att de inte satt gränser tidigare men det är inget unikt att vara överbeskyddande av sina barn. Sen kanske föräldrarna var svin, vad vet jag? Men vi har ingen info att bedöma detta nu så varför försöka. Jag tror som du att droger är inblanat i Johannas livsöde jämte någon lättare psykhandikapp typ adhd som utan medicinering drivit på och förstäkts av droger.
Citera
2017-05-04, 22:40
Medlem
Citat:
Nej det är det inte!

Jag gjorde misstaget att haka på diskussionen om AM:s föregivet paradoxala uppträdande efter överfallet utifrån hypotesen att hon liksom undermedvetet varit på väg mot katastrofen under lång tid. Trots upprepade förklaringar buntas jag ihop med diverse apologeter och fjärrpsykoanalytiker. Inget vore mig mera främmande. Jag har ingen aning om varför JM är som hon är och intresserar mig faktiskt inte för det. Om offren skulle ha varit alkoholister, vilket jag alltså inte vet, så vore jag den sista att skuldbelägga dem för det. Alkoholism är en sjukdom, som jag råkar veta en del om och själva definitionen innehåller begreppet kontrollförlust. Däremot kan man vara storkonsument utan att vara alkoholist. Nog om detta för min del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in