2016-10-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Jag har hela tiden funderat på hur det kommer sig att den här kvinnan lyckats gå fri från fällande domar under i stort sett hela sitt liv. Personligen måste jag säga att en mild stroke passar in i bilden. Jag vet inte hur gamla ni är som deltar i tråden, men själv är jag 50+ och har alltså upplevt en del.

Gamla vänner som drabbats av stroke har upplevt väldigt olika följdeffekter. En var som vanligt, men tappade kraften i ena handen. En annan blev helt förlamad i ena halvan av kroppen medan en tredje blev helt personlighetsförändrad. Det verkar med andra ord rätt slumpartat vad som händer vid en stroke. Och jag måste ändå säga att steget från att vara smått manipulativ och penninghungrig till mord är rätt långt.

Och ja ... Jag måste nog säga att jag tycker ganska synd om dessa afghanska ynglingar som hamnat ur askan i elden. Ett jäkla elände alltihop, faktiskt.
Men lycka till som försvarsadvokat om det ska bli en förmildrande omständighet... Nä kommer inte funka, tyvärr.
Citera
2016-10-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Vad krävs det egentligen för att dömas till rättspsykiatrisk vård? Är det att du är psykotisk?
Ja i princip.

Vissa extremt tvångsmässigt präglade personlighetsstörningar kan ge fängelseförbud men det handlar mer om patienter med Tourettes-liknande beteenden (Kan vara extrema kleptomani-tillstånd eller upprepningstvång där patienten måste upprepa könsord ideligen, exempelvis).

De personlighetsstörningar, av vilka någon kan komma ifråga här, ger däremot aldrig fängelseförbud. Vilket någon annan redan skrivit; Fängelserna är fulla av psykopater som inte önskar annat högre, än att få fängelseförbud, dvs bli "kryssade".
Citera
2016-10-21, 22:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jag har hela tiden funderat på hur det kommer sig att den här kvinnan lyckats gå fri från fällande domar under i stort sett hela sitt liv. Personligen måste jag säga att en mild stroke passar in i bilden. Jag vet inte hur gamla ni är som deltar i tråden, men själv är jag 50+ och har alltså upplevt en del.

Gamla vänner som drabbats av stroke har upplevt väldigt olika följdeffekter. En var som vanligt, men tappade kraften i ena handen. En annan blev helt förlamad i ena halvan av kroppen medan en tredje blev helt personlighetsförändrad. Det verkar med andra ord rätt slumpartat vad som händer vid en stroke. Och jag måste ändå säga att steget från att vara smått manipulativ och penninghungrig till mord är rätt långt.

Och ja ... Jag måste nog säga att jag tycker ganska synd om dessa afghanska ynglingar som hamnat ur askan i elden. Ett jäkla elände alltihop, faktiskt.

En stroke gör dig liksom inte till en mördare. Du har alltid ett "grundskydd" kvar även om nu dina sinnen till viss del är borta. Dvs var du inte en kallblodig mördare innan så kommer du inte bli det bara sådär genom en stroke... Du kan givet förlora visa hämningar men just detta med att inte döda det ligger liksom i bakgrunden alltid (om du nu från början var en sann person). Gäller väl speciellt då gällande mer kalkylerande med att teckna livförsäkring osv.
Senast redigerad av Zaedrews 2016-10-21 kl. 22:10.
Citera
2016-10-21, 22:10
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Mja, patientuppgifter är inte tillgängliga för Frivården, men däremot en rättspsykiatrisk undersökning.

Det jag menar är att hennes påstående om att hon legat på sjukhus är en sån uppgift att om det är lögn är det lätt spräcka lögnen om man bara kollar med nån anhörig. Nu är det ju inte så frivården jobbar men lögnare har en tendens att att hålla sig mer till svårkollade uppgifter.
Citera
2016-10-21, 22:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja jag tolkar kanske in för mycket av mani i det scenario jag ser; Att vara så pass fartblind och grandios att man tror att man kan håva in storkovan genom att mörda dem man ska ärva, efter det att mordet med vidhängande försäkringsbedrägeri misslyckats - Rena psykopater brukar ha mer verklighetsförankring och mer genomarbetade strategier, än att de förväntar sig att lyckas med så pass genomskinliga operationer.

Maniker däremot satsar alltid högt och räknar med att vinna i alla lägen.
Hur är det med avtrubbade och hämningslösa psykopater, då..?

Hur blir en psykopat som "behandlats" med SSRI i två decennier?
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=16969

...eller kan en viss psykopati frammanas av ett långvarigt bruk av SSRI-preparat?
(FB) Grova brott och antidepressiva
Citera
2016-10-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Tack för bra svar.
Åh ingen orsak

Länk som kanske förklara bättre (Wiki):https://sv.wikipedia.org/wiki/Allvarlig_psykisk_st%C3%B6rning
Citera
2016-10-21, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
En stroke gör dig liksom inte till en mördare. Du har alltid ett "grundskydd" kvar även om nu dina sinnen till viss del är borta. Dvs var du inte en kallblodig mördare innan så kommer du inte bli det bara sådär genom en stroke.. Gäller väl speciellt då gällande mer kalkylerande med att teckna livförsäkring osv.

Så kanske det är. Jag vet inte. Du utgår från att den grundläggande personligheten inte förändras, men jag är inte så säker. För tjugo år sedan hade jag varit tvärsäker på att den man är i grunden inte förändras, men det var därför jag undrade en smula över hur gamla övriga i tråden är. För numera är jag inte alls tvärsäker.

Och jag är inte alls ute efter att hitta ett försvar, jag söker en förklaring.
Citera
2016-10-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
En stroke gör dig liksom inte till en mördare. Du har alltid ett "grundskydd" kvar även om nu dina sinnen till viss del är borta. Dvs var du inte en kallblodig mördare innan så kommer du inte bli det bara sådär genom en stroke... Du kan givet förlora visa hämningar men just detta med att inte döda det ligger liksom i bakgrunden alltid (om du nu från början var en sann person). Gäller väl speciellt då gällande mer kalkylerande med att teckna livförsäkring osv.

Oavsett detta fall, rekommenderar jag alla att se Vetenskapens Världs sista avsnitt. Hur intressant som helst ang gener/miljö. Finns på SVTPlay för den som vill.
Citera
2016-10-21, 22:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Så kanske det är. Jag vet inte. Du utgår från att den grundläggande personligheten inte förändras, men jag är inte så säker. För tjugo år sedan hade jag varit tvärsäker på att den man är i grunden inte förändras, men det var därför jag undrade en smula över hur gamla övriga i tråden är. För numera är jag inte alls tvärsäker.

Jo det gör väl alla. Penga gniden blir väl då det lätta svaret. Fallen handlar ju just om detta. Först livförsäkring sedan om arv. Det egentligen simplaste och mest vanligaste motivet gällande mord sedan urminnes tider. Så nu bara för att hon är en kvinna småbarnsmossa så ska väl just detta inte vara så svårt att fatta. Närmare 3 av 10 som mördar numera är just kvinnor men fortsatt folk har svårt att fatta hur kan nu hon mörda...
Citera
2016-10-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hur är det med avtrubbade och hämningslösa psykopater, då..?

Hur blir en psykopat som "behandlats" med SSRI i två decennier?
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=16969

...eller kan en viss psykopati frammanas av ett långvarigt bruk av SSRI-preparat?
(FB) Grova brott och antidepressiva
Alltså det är helt olika dimensioner av psyket.

Att förvänta sig någon större effekt på "psykopati" av SSRI är som att förvänta sig att slippa vinterkräksjuka för att man injicerar diabetes.

SSRI verkar i synapsklyftan mellan nervceller i CNS och enbart där! De gör att man får mer livslust på grund av att mer serotonin finns tillgängligt vid exciteringen av nästa nervcell och ger en annan kvalitet på signalen, än annars vore fallet. Så ser teorin ut i alla fall.

Personlighetsstörningar beror nog mer på att vissa banor i hjärnan är litet felkopplade. Så ser teorin ut i alla fall.

(Theories may vary.)

Visst kan det finnas små samband mellan SSRI och psykopati (Kanske blir psykopaten ännu mer förslagen pga att mer serotonin finns i synapsklyftorna i hjärnan. Kanske slipper man litet vinterkräksjuka eftersom blodcirkulationen blir bättre i kroppen med insulin men några fastslagna samband finns INTE.)
Senast redigerad av NurseRatched 2016-10-21 kl. 22:30.
Citera
2016-10-21, 22:27
Medlem
Citat:

Sämsta teorin i tråden hittills!
Senast redigerad av RullRull 2016-10-21 kl. 22:31.
Citera
2016-10-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag känner till ett par fall där Zoloft (Sertralin) faktiskt lett till ett ohämmat utagerande av pinsamt slag. Det kan naturligtvis bli aggressivt-elakt också. Och impulsivt!
Ja men fallen där det INTE ger dessa bieffekter är tusenfalt (om inte miljonfalt) fler än motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in