2017-05-04, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
så kallad bevisprövning. gjordes inte här,
Nej de var väl för små för det. Men normalt sett är minderåriga grova brottslingar äldre än så här.
Citera
2017-05-04, 20:22
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ett förundersöknings har ju genomförts, så materialet som hade kunnat ingå i protokollet har ju i alla fall funnits hos åklagarmyndigheten.
Jovisst. Men "protokollet" är ju i praktiken en partsinlaga som till delar är tänkt att prövas i domstol (i praktiken är det en bråkdel som gås igenom vid huvudförhandlingen). Men det är ju inget dokument som ensamt duger för en juridisk prövning, än mindre är det frukten av en juridisk prövning. Av detta skäl är det konstigt att så många har en så definitiv uppfattning i saken, i synnerhet som ingen ens sett materialet.
Citera
2017-05-04, 20:23
Medlem
Tammers avatar
Citat:
finns ingen sådan regel, vi har fri bevisföring, många väldtäkter är dömda på endast trovärdig utsaga, rätt eller fel men så är det. och hade pojakarna direkt gett ett korrekt och samstämmigt erkännade av förloppet utan krusiduller, då hade jag också köpt det.
Jag har alltid varit övertygad om att krävs teknisk bevisning. Det räcker inte att bara gå in på en polisstation och säga: "det var jag som gjorde det", och så är fallet klart. Kan verkligen ett erkännande räcka för att dömas?
Citera
2017-05-04, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Va. Menar du att han borde brutut ben och magsäck skadas? Sånt är tåligt. Jag håller inte med om att man borde sparka där bara för att sparkas på pungen... Doktor?

mage och magsäck är väl inte samma sak. magen börjar ovanför snoppen. Jag har läst Kevin-fallet och hört P3s reportage. Det talas från rättsmedicinarna om sexualrelaterade skador på könet, blåmärken, multipla. Om man skarkat på någon i fosterställning borde även lår och abdomen träffats och gett utgjutningar. Oavsett, är denna del märkvärdigt outredd avseende hur det passar in i ett händelsförlopp. pojkarna ska även stampat på bröst och hals vilket borde gett blå/skrapmärken. något stämmer inte.
Citera
2017-05-04, 20:24
Medlem
Tammers avatar
Jag har inte följt hela tråden, men hur kom det sig att de två pojkarna blev misstänkte från början? Då fanns ju inget erkännande, så nånting som satte polisen på spåret måste det ju funnits.
Citera
2017-05-04, 20:25
Medlem
Joe Blows avatar
Finns det någon i CSI-generationen som kan hänvisa till något annat fall där man lyckats plocka finger- eller handavtryck(!?!) på en pinne?
Citera
2017-05-04, 20:26
Medlem
Citat:
mage och magsäck är väl inte samma sak. magen börjar ovanför snoppen. Jag har läst Kevin-fallet och hört P3s reportage. Det talas från rättsmedicinarna om sexualrelaterade skador på könet, blåmärken, multipla. Om man skarkat på någon i fosterställning borde även lår och abdomen träffats och gett utgjutningar. Oavsett, är denna del märkvärdigt outredd avseende hur det passar in i ett händelsförlopp. pojkarna ska även stampat på bröst och hals vilket borde gett blå/skrapmärken. något stämmer inte.

Jaja.. Kan blåmärke stoppas om personen dör nån minut efter .

Bara tänker högt..
Citera
2017-05-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Finns det någon i CSI-generationen som kan hänvisa till något annat fall där man lyckats plocka finger- eller handavtryck(!?!) på en pinne?

Kommer i CSI stone age.
Citera
2017-05-04, 20:29
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Jag tänker samma, men jag har för mig att barnpsykologer har förklarat att barn förtränger lätt dessa händelser.

Framförallt när de blir matade av förhörsledare och inprintade saker.

De kan mycket väl bara ljuga om att de inte minns.

Nej. Detta är fel. Däremot kan man få barn eller vuxna att erkänna för att få komma hem... Man kan inte sätta in minnen i folk hur som helst. Ni läser för mycket Kalle Anka eller vad fan ni har fått det där ifrån. Snart hoppar JohanElias upp som gubben i Mercedesen med sina 100 smilyes och skriver nåt konstigt igen.

P3-dokumentär har helt rätt i sin analys att det är förmodligen någon av föräldrarna som försökt att hjälpa till att dölja Kevin. Inte ens deras egen mor är övertygad om att dom inte dödat Kevin. Pappan försökte få dom att hålla käften om fallet. Dom kommer ihåg allt om förhören hur hemskt det var men inte huruvida dom mördat någon. Snacka om selektivt minne.
Citera
2017-05-04, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Vadå fortfarande lika misstänkta? Du menar även om det framkommer att det ställts ledande frågor, att det inte finns teknisk bevisning, att det som man åberopade som teknisk bevisning hade fingeravtryck av andra personer, att det aldrig var något erkännande och att Christiansson hade en viktig roll, osv osv så är de lika misstänkta ändå? Ingen rök utan eld?

Jag vet förstås inte men hittills tycker jag att det lutar åt att de är oskyldiga.

Problemet är att du svårligen kan reda ut detta i efterhand, de är lika misstänka som någon annan, snarare mer då de oavsett SÅC etc kan knytas till platsen. Kan man med DNA avskriva pinnen, då faller gärningsbeskrivningen, men inte att de är minst lika skyldiga som övriga gm som "kan" ha gjort det. Man kan möjliga säga att de inte är skäligen misstänkta, men att avföra dem, det är uteslutet på samma sätt som andra inte helt, med 100% säkerhet, kan avföras. Det är ovanligt att individer avförs från en utredning i termer av att man vet att någon inte begått brottet, i synnerhet om det finns en koppling till brottsplatsen.
Citera
2017-05-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort
Påståendet att det är möjligt att en sjuåring inte skulle komma ihåg att han dödat någon är så dumt att klockorna stannar. Hjärnan fungerar inte på det sättet såvida du inte har knarkat sönder den. Troligtvis begriper du inte detta för att du lider av någon form av kognitivt handikapp. Den här tråden svämmar över av ditt skitsnack. Ge dig nu, ungjävel.
Det klart att de kommer ihåg något om de gjort det. Men hävdar du att det är omöjligt för dem att blanda ihop fantasier och verklighet? Och inte i vuxen ålder veta vad som var vad.?
Citera
2017-05-04, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag har alltid varit övertygad om att krävs teknisk bevisning. Det räcker inte att bara gå in på en polisstation och säga: "det var jag som gjorde det", och så är fallet klart. Kan verkligen ett erkännande räcka för att dömas?

Det borde inte göra det, men det kan räcka om historien är trovärdig, exv vid 10 år gamla incestfall. Det är ovanligt, men det händer. men det finns ingen lag mot detta, men en åklagare utan stödbevisning drar sig för att åtala. våldtäkter har sällan tekniskt bindande bevisning till brottet. det handlar om den sammantagna gärningsbeskrivningen som måste kunna styrkas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in