2017-05-07, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
7-åringen vet med all sannolikhet om han är skyldig eller inte. Är man i den åldern minns man om man haft ihjäl någon. Jag minns själv med klar tydlighet slagsmål/mobbningssituationer från den åldern, det vill säga händelser som stack ut från det normala. Att ett barn hittas dödad och man själv som 7-åring är i närheten/inblandad på något sätt, det minns man, oavsett om man är skyldig eller ej. I synnerhet om man själv är skyldig.

Därför tror jag att åtminstone 7-åringen är skyldig, för annars hade han nekat till det mer självklart. Han minns vad som hände den dagen 16/8 1998.
Jag tror också att han minns om han gjorde det och då bör han på en mörk hemlighet. Man brukar minnas traumatiska händelser från den åldern. Men frågan är om han verkligen hade velat vara med i TV om han hade gjort det. Visserligen var det väl den yngre brodern som var drivande att de skulle ställa upp, men den äldre brodern kunde ju ändå tackat nej och fortsatt att ha kvar sin anonymitet och inte dragit upp gammal skit igen.

Men om han är oskyldig kan jag förstå att han säger att han inte vet om han gjort det med tanke på att alla förhören kan ha gjort honom osäker på sina riktiga minnen.

Än så länge tycker jag inte att man ska ta det lugnt med sina anklagelser i denna historia.
Citera
2017-05-07, 02:19
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Vilka andra rättsfall har Christianson varit inblandad i?
Citera
2017-05-07, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Vilka andra rättsfall har Christianson varit inblandad i?
(FB) Rättegångar som Sven Å Christianson varit vittnesexpert i
Citera
2017-05-07, 03:40
Medlem
Ansar-al-Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ansar-al-Bundy

Finns självklart massvis med teknisk bevisning i detta fall, men denna leds ej direkt till pojkarna eller mot någon annan heller för den delen. Var det detta du ville ha svar på? Jag är så säker man kan vara, i en slik situation. Vad pekar mot att det är pojkarna, enligt dig? Vilka är de tvärsäkra bevisen för detta? Nej, just det! De finns ej heller, för då skulle pojkarna vara friade...

Nej det var inte det jag ville ha svar på, jag vill att DU presenterar de tekniska bevisen i punktform. Hela den här historien stinker av psykologspyor och målkåta snutar. Vad är det som talar för att det inte är du? Ditt resonemang är ju helt rubbat, finns inga bevis så är de att betrakta som oskyldiga. Vårt rättssystem bygger inte på att folk skall dömas bara för att "det känns rätt".
Senast redigerad av Ansar-al-Bundy 2017-05-07 kl. 03:45.
Citera
2017-05-07, 08:47
Medlem
Joe Blows avatar
Är det någon som vet om Kevins andra strumpa hittades? och i så fall var?
Citera
2017-05-07, 08:48
Medlem
Bra förklarat hur LUL § 31 (dvs barn under 15 år) ser ut idag.

Viktigt att komma ihåg att lagstiftningen inte riktigt var så 1998. Juridiskt biträde för misstänkt barn under 15 år fanns tex inte 1998. Däremot var socialtjänstens deltagande ganska likt.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Syftet med en § 31-utredning (enligt LUL) är att klarlägga händelseförloppet kring den brottsliga gärningen och i vilken grad barnet har varit delaktigt. Avsikten är inte att juridiskt fastställa gärningsmannens uppsåt eller vållande.

Stämmer inte alls. Vid en § 31- utredning ska ett juridiskt biträde förordnas för den unge, om
det finns synnerliga skäl. Ansökan görs av åklagare eller den unges vårdnadshavare hos tingsrätten (32 a § LUL). Möjligheten att få ett juridiskt biträde ska dock begränsas till de fall då det är särskilt angeläget. Det kan exempelvis gälla en mycket allvarlig brottslighet, vilket var fallet här.

Du verkar tro att den unge är helt rättslös enligt LUL, vilket inte stämmer. Så full koll har du näppeligen.
Citera
2017-05-07, 09:08
Medlem
Och där kom GW:

"Sven-Åke Christianson-spaning

Inom kriminalpolitiken saknas det inte galna experter. Vanliga virrpannor och lögnhalsar som det tidvis går tretton på dussinet av. Sven Åke Christianson är dock bara tillverkad i ett exemplar. Under sin trettioåriga karriär inom rättsväsendet har han bland annat lyckats med att förvandla olyckshändelser till mord, att få åtminstone en riktig mördare frikänd genom sin innovativa förhörsteknik, att skydda ett halvdussin andra genom att peka ut oskyldiga och dessutom förvandla en av den globala kriminologins minst trovärdiga mytomaner till en av dess allra gräsligaste seriemördare. En märklig man, ständigt redo att färdas på baron Münchhausens kanonkula oavsett färdriktning."

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/det-ar-valdigt-konstigt--och-valdigt-obehagligt/
Citera
2017-05-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag tror inte heller att de förträngt händelserna runt mordet. Jag tror också att det rimligaste teorien fortfarande kanske är att de begått det och nu inte vill kännas vid det. Jag är också starkt negativ till att förträngda minnen existerar.

Men om de talar sanning så handlar det ju inte om förträngda minnen av mordet utan att de inte minns något mord för att de varken utfört eller bevittnat det, inte för att de förträngt minnet av det. Eller?

Istället för förträngda minnen handlar det då om något annat här, nämligen att de via ledande frågor i förhören och uppmaningar att berätta som lett till att de börjat fantisera ihop svar som skall tillfredsställa förhörsledarna i vuxen ålder har svårt att skilja på det som verkligen hände och sådant de tror inträffade.

Och den sortens felaktiga minnesbilder som inte stämmer med verkligheten existerar definitivt.

Och jag förmodar att det är just därför man ska förhöra barn väldigt försiktigt och kortfattat
I detta fallet hade man ett 30-tal förhör med pojkarna (!)

Två saker jag funderar på är när den kvinnliga förhörsledaren säger att "när hon träffade barnen första gången kände hon att barnen undanhöll något"

Det andra är när hon berättar att "efter många förhör hade dom fortfarande inte kommit någon vart...och dom började känna sig pressade (min tolkning)
Sedan började barnen berätta men de sista förhören är inte inspelade
Kan det stämma?
Citera
2017-05-07, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har du slutligen förstått det? Det var vad jag inledningsvis försökte förklara för dig.

Rundgång.

Vad menar du?

Syftet med en § 31-utredning (enligt LUL) är att klarlägga händelseförloppet kring den brottsliga gärningen och i vilken grad barnet har varit delaktigt. Avsikten är inte att juridiskt fastställa gärningsmannens uppsåt eller vållande.

Stämmer inte alls. Vid en § 31- utredning ska ett juridiskt biträde förordnas för den unge, om
det finns synnerliga skäl. Ansökan görs av åklagare eller den unges vårdnadshavare hos tingsrätten (32 a § LUL). Möjligheten att få ett juridiskt biträde ska dock begränsas till de fall då det är särskilt angeläget. Det kan exempelvis gälla en mycket allvarlig brottslighet, vilket var fallet här.

Du verkar tro att den unge är helt rättslös enligt LUL, vilket inte stämmer. Så full koll har du näppeligen.

Du verkar inte förstå vad diskussionen handlar om. Att polisen de facto har pekat ut pojkarna som skyldiga trots att de inte kan det de jure och att pojkarna inte kan försvara sig mot detta då ingen rätt bedömt detta objektivt. De hade ingen försvarsadvokat då dåtidens LUL INTE föreskrev detta på samma sätt som idag, och av någon anledning har inte heller föräldrarna kopplat in advokat. Därmed har deras rätt att inte bli utpekade utan rättegång fråntagits dem, då en försvarsadvokat hade kunnat påpeka för polisen att de inte får pekas ut som skyldiga utan som skäligen misstänka.

Du skriver ju själv att syftet inte är att få fram tillräckliga bevis för en rättegång utan att klarlägga händelseförlopet och gm's delaktighet. Och då inser man med röven och en kritbit att tröskeln kommer att bli lägre än om skulle tagit det till rätten, dvs man nöjer sig med att de varit bundna till platsen och att de till slut "erkänner" i förhör. Och därmed så får man två skyldiga trots att en åklagare sannolikt inte ens kunnat åtala dem om de varit vuxna med den bevisning som förelåg.

Pojkarna är av polisen utpekade som skyldiga trots att de i juridisk mening bara var skäligen misstänkta. De uppfattar sig därmed som felaktigt utpekade för ett brott som de idag inte anser sig begått. och de kan inte försvara sig mot detta.

Jag förstår inte vad du håller på att ifrågasätta, du fattar uppenbarligen att här finns ett moment 22, och att här bara finns polisens subjektiva bedömning och att detta inte är juridiskt samma sak som en rätts objektiva bedömning, och att pojkarna därmed riskerar att utsättas för ett rättsövergrepp som de inte kan försvara sig mot, ÄVEN om alla enligt lagens råmärken gjort helt rätt.
Citera
2017-05-07, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Är det någon som vet om Kevins andra strumpa hittades? och i så fall var?

han hade den på sig som jag fattat det.
Citera
2017-05-07, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MMA-mannen
Har en hel del info ang denna händelse, kommer säkert skriva mer i tråden vid senare tillfällen. Det första jag vill ta upp är dock det här som gnager i mig på något sätt:

"Professor Sven-Åke Christianson kunde utifrån sin kunskap konstatera att
barnen hade mer att berätta om själva gärningen. Han kom relativt snabbt fram
till att de två bröderna, fem och sju år gamla, inte bara var vittnen utan att det
var högst troligt att de på något sätt medverkat i själva brottet."

Sen funderar jag på att om man matchade fingeravtryck på mordvapnet som man kom fram till var en pinne och inte träffade mot någon av killarna, bröderna samt de andra åtta man hade inne så borde ju samtliga vara avskrivna till själva mordtillfället?

Att 5 åringen pratar mycket om detta är väl heller inget konstigt då de har sett kroppen ligga och flyta i vattnet samt att alla pratar om detta som har hänt. Det blir en salig röra med fantasier och mardrömmar under tiden det ställs ledande frågor i många och långa förhör. Tillslut tror han väl själv att han var med och dödade sin kompis. Även så att man sa att en äldre kille skulle varit mördaren kan ha berott på berättelser de hört från andra som misstänkte denna mm. De snappar upp och skapar egna bilder, och jag tror inte det var för att skyla sin eventuella egen skuld.

Tycker det verkar vara reko killar idag de två bröderna som blev uthängda som mördare och att även de nu idag vill veta vad som egentligen hände styrker deras trovärdighet än mer än att säga direkt att de är oskyldiga. De vill veta sanningen och skulle knappast ha gått in i detta om de hade minnen från att de själva tog livet av Kevin. Det är något som helt enkelt inte stämmer.

Med detta sagt så har jag ännu inte avskrivit bröderna helt från platsen, eller gärningen än men det lutar mot att man har missat något och det finns en annan mördare som man inte fann då man fokuserade för hårt på de båda bröderna efter psykolog SÅC rådgivning. Tillslut trodde de själva på att de dödade honom och kände påhittad skuld som växte fram.

Min teori är att de träffat på varandra under en kort period på kvällen i närheten av skolan. Därefter har de bråkat om någon småsak så de slogs, Kevin är ledsen och sticker därifrån och killarna gör något annat ett tag och när de kommer ner till sjön vid fotbollsplanen så ser de Kevin ligga på lastpallen nedanför fotbollsplanen och därefter springer hem och säger att Kevin ligger i vattnet.
Tror inte de båda bröderna hade lyckats forsla dit honom utan att det skulle blivit spår. Tror mer att Kevin stötte på gärningsmannen någon minut efter att han lämnat de båda pojkarna....

Det är uppenbart från http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf att SÅC hjälpte till när det tog stopp...att man på det sättet skulle kunna avgöra om någon har mer att berätta är inte troligt.

det var inte fingeravtryck, det var ett handavtryck som inte gick att jämföra, dvs det var inte så att man kunde exkludera någon utan man kunde inte ens jämföra dem. och dessutom finns ingen teknisk bevisning som binder pinnen till brottet, det är vad pojkarna sagt och att pinnen låg vid den sannolika bp. Man får hoppas att FU öppnas och att man skickar allt till SKL för att hitta DNA.
Citera
2017-05-07, 12:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Du verkar inte förstå vad diskussionen handlar om.

Jo, jag förstår att du tuggar på oupphörligt.

De är utpekade i en utredning och den startade för att de var skäligen misstänkta. Utredningen kom fram till att de gjort det. Således är de inte att betrakta som skäligen misstänkta. Sluta nu älta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in