2017-05-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Dömas kan han ju inte, så vad är skillnaden mellan att dömas och att domstolen "fastslår". Rent praktiskt? Hålls en rättegång utan den misstänkte, och utan att någon påföljd utmäts?
Man håller en rättegångsliknande process för att fastslå vad som skett. Detta utan att ett straff utdöms.
Citera
2017-05-04, 20:05
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
30 förhör,15 timmar bla bla
Källa på det,förutom polisens uttalande eller sk protokoll?

Under hur många dagar skulle dessa 15 timmar varit? 2dygn,2veckor? Hur mycket paus togs det?

Fanns det nån utbildad barnpsykolog med,nån som kunde förhöra barn?

Tror fortfarande att dom är skyldiga,iallafall den äldsta.
Jag minns tydligt lekar som ledde till bråk när jag var 7år. Jag minns slagsmål i den åldern.

Bara löjligt att den äldsta "inte minns".
Du verkar inte ha förstått att det är förhören som förstört deras minnesbilder. Ingen av oss har utsatts för detta så referera till egna minnen är helt meningslöst
Citera
2017-05-04, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Dömas kan han ju inte, så vad är skillnaden mellan att dömas och att domstolen "fastslår". Rent praktiskt? Hålls en rättegång utan den misstänkte, och utan att någon påföljd utmäts?

så kallad bevisprövning. gjordes inte här,
Citera
2017-05-04, 20:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det är obegripligt att så många i tråden är så tvärsäkra i sina uppfattningar, oavsett i vilken riktning dessa går. Det finns ju ingen presenterad utredning som kan ligga till grund för någon bestämd uppfattning.

Det innebär samtidigt att hela saken egentligen är en ickefråga. Det finns ingen juridisk prövning av brödernas skuld, det finns bara en polisutredning och diverse utlåtanden. Det talas om ett förundersökningsprotokoll men existerar något sådant i formell mening? Ett sådant skall syfta till att ligga till grund för åtal och det var i alla fall aldrig aktuellt att åtala bröderna. Att jämställa en polisutredning med en juridisk prövning vore helt hjärndött men ändå verkar många i tråden utgå från att det skett professionella juridiska överväganden inom ramen för utredningen. Från detta perspektiv är dokumentären egentligen helt onödig.

Däremot kan dokumentären vara av stor betydelse för att belysa riskerna med att låta polis samarbeta med psykologer i samband med t.ex. trovärdighetsbedömningar.

Ett förundersöknings har ju genomförts, så materialet som hade kunnat ingå i protokollet har ju i alla fall funnits hos åklagarmyndigheten.
Citera
2017-05-04, 20:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countdown
Och där har du fel, eftersom du antar att barn är små och mjuka och inte har en enda droppe ont blod eller kallt beräknande.
När jag var i den åldern ljög jag otroligt mycket för att kunna glida på bananskal, speciellt bland vuxna som inte var mina föräldrar (och speciellt vuxna som lät andra barn mobba mig). Jag har slagit en jämnårig blodig när jag var 8 år, och jag kände bara mig stolt över att äntligen ha gjort det. Jag drömde inte mardrömmar, utan jag gick med rak rygg och har aldrig känt en sådan inre frid som då.
Barn är otroligt manipulerande, ej sällan överlistar de vuxna som just tänker som du. Ett yngre barn är en produkt av sin omgivning och den eventuella desperation den framkallar och som barnet måste anpassa sig till.
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag beklagar att din barndom var sådan att du ständigt måste ljuga och manipulera och att du var stolt när du slagit ett annat barn blodigt. Naturligtvis finns många barn av din sort, det är mycket tragiskt.
Men de här pojkarna ger inte signaler om att de var känslomässigt skadade.
Själv ljög jag aldrig som barn, varför skulle jag göra det? och jag har aldrig slagit någon blodig.

En seriös fråga till dig som verkar vara insatt i barns grymheter : Ville du skada dina kamraters genitalier? Om du blev arg på någon annan pojke för något dumt han gjort, ville du angripa hans underliv så att det blev synliga skador där?
Min fråga är allvarligt ställd.
Jag har liknande erfarenheter som countdown förutom ljugandet från min sida för det stod den som mobbade mig för på ett mycket manipulativt och uträknande sätt. Han var en släkting.
När han blev trodd så hånlog han i smyg mot mig när jag fick ta all skit för det han hade gjort.

Jag var 7 år och en dag rann det över totalt för mig och han fick en pungspark så han näst intill svimmade av och jag njöt trots att jag fick en utskällning som hette duga.
Det handlade aldrig om att sparka för att ge synliga skador. Det handlade om att sparka där jag visste att det gjorde som mest ont och det vet dom flesta barn i den åldern var på killar det är ett känsligt område.

Jag var heller aldrig ångerfull över det jag hade gjort för jag fick lida länge innan jag sparkade och han förtjänade det flera gånger om i min värld.
Hans föräldrar har än i dag inte fattat vilken mytoman han var och fortfarande är än i dag. Han skulle aldrig någonsin erkänna det heller.

Dessutom... Kevin var påklädd så den som sparkade honom kunde inte se dom synliga skadorna i hans underliv och dom enda skadorna dom kan ha sett var i så fall skrapsåren på halsen.
Jag tror inte att just skadorna i underlivet ska läggas för stor fokus på med meningen pedofil som vill skada. Tror det handlar om att bara sparka just där det gjorde som mest ont.
Senast redigerad av Timeout 2017-05-04 kl. 20:27.
Citera
2017-05-04, 20:07
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladiator
Pojkarna har aldrig ens gjort ett regelrätt erkännande.

Nej, det är ju viktigt att notera. Frågan är då vilka uppgifter de lämnat som polisen tolkat som ett partiellt erkännande.
Citera
2017-05-04, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ett förundersöknings har ju genomförts, så materialet som hade kunnat ingå i protokollet har ju i alla fall funnits hos åklagarmyndigheten.

tror det var därför att man höll alla spår öppna, så att man kunde göra en FU, inte LUL.
Citera
2017-05-04, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Du låter så säker men har fel om bevis. Det finns rättsfall där man dömt utifrån endast utsagor (förhör). Men visst oftast finns stödbevisning och det underlättar ju. Den forensiska/kriminaltekniska verksamheten har utvecklats väldigt mycket de senaste åren.

Men detta handlar om barn under 15 år och en sån utredning syftar inte till att en misstänkt ska åtalas eller lagföras (ett barn kan inte dömas för ett brott) utan ärendet överlämnas till socialtjänsten. Det är annan lagstiftning, andra regler och krav rent juridiskt för utredningsarbetet jämfört med en förundersökning mot en vuxen.
Nej jag har inte fel. Som en polis sa i programmet, man får inte döma någon enbart på ett erkännande. Det måste finnas stödbevisning. Detta gäller ett mord och inget små brott. Bergvall är typexemplet på faran med att döma någon på grund av deras erkännande. När målen granskades igen föll de ihop eftersom en riktig brottsutredningen saknades. Hade polisen gjort rätt från början så hade inte Bergvall dömts eller om han dömts inte blivit friad.

Felet är att polisen, Rolf Sandberg, på en presskonferens sa att bröderna var skyldiga. Och har i flera andra sammanhang sagt att bröderna är skyldiga.

Det spelar ingen roll om utredningen ska ligga grund till domstolsprövning eller överlämnas till socialtjänsten, utredningen måste göras på ett rättssäkert sätt.
Citera
2017-05-04, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag har liknande erfarenheter som countdownförutom ljugandet från min sida för det stod den som mobbade mig för på ett mycket manipulativt och uträknande sätt. Han var en släkting.
När han blev trodd så hånlog han i smyg mot mig när jag fick ta all skit för det han hade gjort.

Jag var 7 år och en dag rann det över totalt för mig och han fick en pungspark så han näst intill svimmade av och jag njöt trots att jag fick en utskällning som hette duga.
Det handlade aldrig om att sparka för att ge synliga skador. Det handlade om att sparka där jag visste att det gjorde som mest ont och det vet dom flesta barn i den åldern var på killar det är ett känsligt område.

Jag var heller aldrig ångerfull över det jag hade gjort för jag fick lida länge innan jag sparkade och han förtjänade det flera gånger om i min värld.
Hans föräldrar har än i dag inte fattat vilken mytoman han var och fortfarande är än i dag. Han skulle aldrig någonsin erkänna det heller.

Dessutom... Kevin var påklädd så den som sparkade honom kunde inte se dom synliga skadorna i hans underliv och dom enda skadorna dom kan ha sett var i så fall skrapsåren på halsen.
Jag tror inte att just skadorna i underlivet ska läggas för stor fokus på med meningen pedofil som vill skada. Tror det handlar om att bara sparka just där det gjorde som mest ont.

rättsmedicinare kan skilja på sparkskador och sexualrelaterade skador. sparkar måste även träffat mage och ben. denna del är märkligt lite berörd i utredningen.
Citera
2017-05-04, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Nej jag har inte fel. Som en polis sa i programmet, man får inte döma någon enbart på ett erkännande. Det måste finnas stödbevisning. Detta gäller ett mord och inget små brott. Bergvall är typexemplet på faran med att döma någon på grund av deras erkännande. När målen granskades igen föll de ihop eftersom en riktig brottsutredningen saknades. Hade polisen gjort rätt från början så hade inte Bergvall dömts eller om han dömts inte blivit friad.

Felet är att polisen, Rolf Sandberg, på en presskonferens sa att bröderna var skyldiga. Och har i flera andra sammanhang sagt att bröderna är skyldiga.

Det spelar ingen roll om utredningen ska ligga grund till domstolsprövning eller överlämnas till socialtjänsten, utredningen måste göras på ett rättssäkert sätt.

finns ingen sådan regel, vi har fri bevisföring, många väldtäkter är dömda på endast trovärdig utsaga, rätt eller fel men så är det. och hade pojakarna direkt gett ett korrekt och samstämmigt erkännade av förloppet utan krusiduller, då hade jag också köpt det.
Citera
2017-05-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
rättsmedicinare kan skilja på sparkskador och sexualrelaterade skador. sparkar måste även träffat mage och ben. denna del är märkligt lite berörd i utredningen.

Va. Menar du att han borde brutut ben och magsäck skadas? Sånt är tåligt. Jag håller inte med om att man borde sparka där bara för att sparkas på pungen... Doktor?

Hur sparkar du på pungen när nån ligger ner med särade ben egentligen? Eller han kanske stampade på pungen och penis när kevin låg ner. Hur som helst så behöver man inte skada ben och mage...
Senast redigerad av werdo 2017-05-04 kl. 20:22.
Citera
2017-05-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Nej, det blir det inte. Och jag kan inte se att de skulle kunna avföras från utredningen heller, man kan öppna FUP igen, men de är fortfarande lika misstänkta.

Vadå fortfarande lika misstänkta? Du menar även om det framkommer att det ställts ledande frågor, att det inte finns teknisk bevisning, att det som man åberopade som teknisk bevisning hade fingeravtryck av andra personer, att det aldrig var något erkännande och att Christiansson hade en viktig roll, osv osv så är de lika misstänkta ändå? Ingen rök utan eld?

Jag vet förstås inte men hittills tycker jag att det lutar åt att de är oskyldiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in