2017-05-03, 18:03
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Se o lär

https://www.svd.se/banken-tvingade-oss-att-salja-lagenheten

Såsom artikeln beskriver kommer verkligheten givetvis att vara för många familjer vid en oväntat kraftig ränteuppgång i närtid .

Lite lek med siffror:
9 av 10 klarar sig igenom en sådan kris på något sätt precis som familjen i artikeln.
Kring 4% av hushållen ligger i farozonen med höga kostnader i förhållande till inkomst just nu.
Om man leker med tanken att 10% av dem blir tvungna att sälja vid en kraftig ränteuppgång.
0,4% av låntagarna. Ingen större kris. 1,8 miljoner hushåll med bolån. 7200 hushåll som blir tvungna
att sälja. cirka 150 000 bostäder säljs under ett år. Kommer knappast att påverka marknaden.
2017-05-03, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Såsom artikeln beskriver kommer verkligheten givetvis att vara för många familjer vid en oväntat kraftig ränteuppgång i närtid .

Lite lek med siffror:
9 av 10 klarar sig igenom en sådan kris på något sätt precis som familjen i artikeln.
Kring 4% av hushållen ligger i farozonen med höga kostnader i förhållande till inkomst just nu.
Om man leker med tanken att 10% av dem blir tvungna att sälja vid en kraftig ränteuppgång.
0,4% av låntagarna. Ingen större kris. 1,8 miljoner hushåll med bolån. 7200 hushåll som blir tvungna
att sälja. cirka 150 000 bostäder säljs under ett år. Kommer knappast att påverka marknaden.

Killgissningar ftw. Vad leder dig att säga 9 av 10, eller 10% av risklåntagarna?

Även om 9/10 klarar sig igenom krisen kommer de 9/10 göra det genom att skära ner på all konsumtion. Framför allt "lyx" som restaurangbesök, massage, frisör, nya prylar. Så även om de klarar sig (dvs inte går under) kommer smällen i samhällsekonomin med massarbetslöshet och ännu sämre förutsättningar med fler som kommer under vattnet.
2017-05-03, 19:04
Medlem
Lifewringers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Så gör man i minst 95% av alla nybyggda BRF. Det är inte mer än rätt att var och en betalar för sin egen förbrukning. Kör man som tidigare, enligt andelstal, så betalar ju en ensam person i en fyrarummare samma värme- och vattenkostnad som en fyrpersonsfamilj som har en likadan lägenhet.

Det visar sig dessutom att förbrukningen går ner när folk får siffror på vad de förbrukar.

/T

Värme brukar ingå även i en nyare BR dock inte varmvatten
2017-05-03, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jaha du hade fel, men skriv det då istället.
Du hade rejält fel när du svamlade om att bankerna numera tog lånen som kreditförluster och att aktieägarna betalade allas lån ur egen ficka.
I stället för att medge det spelar du upp ett scenario med Pelle och Fia som amorterar. Varvid jag ifrågasätter att dom behöver amortera hela skulden.
Och då blev du helt svarslös.
2017-05-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det visar sig dessutom att förbrukningen går ner när folk får siffror på vad de förbrukar.
Bara en tidsfråga innan Jonas Sjöstedt driver att staten skall betala allas varmvattenavgift.

Brukar skämtas om att om Sahara införde kommunism skulle sanden ta slut.
2017-05-03, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, var du levererat några svar?

Du nämnde något om vad som skulle hända om marknaden satte räntan. Men vi får inte ens veta var den skulle kunna hamna. Samt att näringslivet skulle konka. Dock inte varför. Sedan säger du att det blir bättre sedan.
Men allt detta är helt utan någon som helst redogörelse för varför de olika sakerna ska inträffa.
Det är tomt.
De långa räntorna skulle hamna över det vi ser idag annars hade ju inte riksbanken köpt statspapper eller så hade väl kronan blivit stark och konjunkturen vikt och tvingat Riksbanken att sänka men där har vi ju i princip nått vägs ände nu så det är väl inget alternativ härifrån oavsett vad som tagit den hit. Hur stor del av riksbankens balansräkning består av statspapper med negativ avkastning? Vem lånar ut pengar gratis som inte tvingas av lagen? Jag antar att inflationen, nominell ränta och real ränta hade följts åt uppåt (den kan ju inte gärna gå nedåt från 0 naturligt) till något historiskt snitt på sikt då det kapital som missallokerats under denna räntemanipulation försatts i konkurs (det är väl där man kan diskutera om bostäder ingår tillsammans med många andra tillgångar som belånas högt vilket jag tror).

Vad det gäller din egen syn och/eller svar i tråden är det ju beklämmande att du själv argumenterar utifrån den självklara fördelen med fria marknader friskt men så fort man påtalar systemets tillkortakommanden med ett bredare perspektiv hävdar du att du ingenting tycker utan bara konstaterar vad som är och ifrågasätter om motparten verkligen förstått detta. Vidare är det genomgående att någon som helst förändring av systemet skulle omintetgöra Riksbanken och svensk ekonomi och därför är vidare resonemang omöjligt. Bara det är ju ett argument för hur sjukt detta blivit när hela samhället står och faller med en Riksbank som inte kan reformeras. Dessutom får det mig som sagt att undra vad du gör i tråden? Visst tåls det att upprepas de självklara fördelarna med fria marknader och det är bra att någon förklarat detaljerna gällande Riksbanken, RIX och bankers verksamhet men de övergripande delarna är verkligen inte så svåra eller många att förstå att du behöver förutsätta att detta behöver redas ut innan vi kan diskutera något konstruktivt.

Varför vill du inte diskutera mina frågor om statspappers och bostadsobligationers ställning som säkerheter hos Riksbanken? Vart den bortre gränsen går för hur stor Riksbankens balansräkning kan bli innan man och det internationella kapitalet ifrågasätter systemets "marknad" och vad som händer då eller avslutningsvis de demografiska problemen kopplat till värderingarna i ekonomin som förutsätter exponentiell tillväxt för att inte sjunka ihop? Tror du inget av detta kommer bli ett problem inom 10år för de som sitter med idag till synes försvarbara bostadslån? Tycker du inget om detta förstår jag inte vad du gör i tråden eller vad du får ut av det.
2017-05-03, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstapel3
Några kommentarer på Di's intervju med Jens Engwalls idag? Jag tycker det ligger mycket sanning i hans resonemang kring marknaden idag men ser fram emot Alpha101's sågning!

https://unvis.it/di.se/nyheter/jens-engwall-vd-hemfosa-orostecken-att-alla-tjanar-pengar-pa-fastigheter
Citat:
Viktigaste frågan just nu: Hur ska vi kunna bygga allt vi vill de närmaste åren när det är brist på arbetskraft och materialpriserna ökar kraftigt?
...
De sämre skolorna är faktiskt kommunalt ägda
...
Den korta historien är ju att det har blivit väldigt dyrt, även samhällsfastigheter.
...
Det är svårt att se bubblan
...
Jag har dock aldrig riktigt gillat bostäder och har haft fel rätt länge nu.
...
Nu har vi fantastisk tillväxt, migration och urbanisering
Varför skulle jag invända?
2017-05-03, 20:44
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Fast återigen rabblar du mediafloskler.

Det är snarare du som rabblar floskler och semi-sanningar. Du rabblar samma saker hela tiden fast i olika permutationer.

Jag tillhandahåller fakta, kalkyler, m.m. och icke att glömma; jag är ju trots allt den som haft mest rätt.

Bevisbördan ligger inte på mig.

Om du påstår att det kommer krascha - förklara varför utan att komma med en massa floskler.

Citat:
Marknadsräntorna, dvs de långa räntorna är i svag stigning redan.

Ja, därför att konjunkturen förbättras.

Brukar det komma en krasch när konjunkturen förbättras, arbetslösheten sjunker, lönerna stiger, osv?
Senast redigerad av Hartarbete 2017-05-03 kl. 20:53.
2017-05-03, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det är snarare du som rabblar floskler och semi-sanningar. Du rabblar samma saker hela tiden fast i olika permutationer.

Jag tillhandahåller fakta, kalkyler, m.m. och icke att glömma; jag är ju trots allt den som haft mest rätt.

Bevisbördan ligger inte på mig.

Om du påstår att det kommer krascha - förklara varför utan att komma med en massa floskler.

Ja, därför att konjunkturen förbättras.

Brukar det komma en krasch när konjunkturen förbättras, arbetslösheten sjunker, lönerna stiger, osv?

Ständig högkonjunktur alltså? Vi har ju som bekant en överhettning nu och det som alltid följer efter en högkonjunktur är dess motsats. Eller påstår du något annat?
2017-05-03, 21:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ständig högkonjunktur alltså? Vi har ju som bekant en överhettning nu och det som alltid följer efter en högkonjunktur är dess motsats. Eller påstår du något annat?

Om du tror så borde du väl blanka på börsen nu, lycka till!
2017-05-03, 21:39
Medlem
Tittade på kvällens avsnitt av Toppmäklarna på Kanal 5 och tyckte det verkade gå lite trögt med budgivningarna. Bara i ett fall (2:a 4tr utan hiss 6,5 miljoner) var spekulanterna beredda att bjuda över utgångspriset och sig själva, annars gjordes prutförsök. En spekulant på ett ö-hus, Patrik - lite av gammaldags entreprenörstyp, var beredd att lägga ett rejält bud men hans planer på en beach-club med mera bryggor, ny-, till- och ombyggnader stötte visst på patrull hos kommunen. Kul att få en inblick i hur bostadsmarknaden fungerar.
Senast redigerad av Externalist 2017-05-03 kl. 22:36.
2017-05-03, 21:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Dags att följa upp en av alla stolliga prognoser som regelbundet sker i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Finns en risk att detta kan ske nästa vecka.
https://www.youtube.com/watch?v=Xg3MneO7XDw

Trump vinner och det sätter finansmarknaden i gungning.

På lite längre sikt kan det drabba bo-priserna beroende på hur stor krisen blir.
Vi får se om 4 dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så hur mycket tror du priserna faller om Trump vinner och kan du redogöra för förloppet som ska orsaka detta fall?

Citat:
Ingen aning exakt men tror det kan bli kraftigt.
https://www.youtube.com/watch?v=SKGjczYz1bg
"Trillions of dollars at stake in this election"

https://www.youtube.com/watch?v=4xn9jLy_TB4
00:55

Citat:
Men har du inte ens en gissning?

Citat:
Mellan 10-70 % nedgång från nu till vår2017.

Citat:
Härligt spann

Men om Trump vinner och vi inte får ett prisfall på minst 10% till våren 2017 som medger du alltså att du hade helt fel?

Citat:
Jadå jag medger att jag har fel om det inte sker. Jag kan inte garantera ovan. Men bedömmer det som ett sannolikt scenario.

Kan väl säga att det gick sådär med den här prognosen och så här har det varit med samtliga prognoser från bubbelbabblare. Så fort räntan tickar upp någon tiondel kommer någon fram och skriker sig hes om att räntorna nu ligger i stigande trend och bara ska vidare upp med prisras som följd. När sedan räntorna faller tillbaks igen blir det knäpptyst.

Det brukar däremot aldrig hindra personen för att göra nya försök:

Citat:
http://www.express.co.uk/news/world/729755/US-presidential-election-Donald-Trump-drain-swamp-corruption-Clinton

Kommer att bli jobbigt att sitta med lån när detta börjar hända här så småningom. Då the Swamp är bland annat = FED och alla som lånat pengar hejvilt till de naiva. (Fed är en del av skiten) Politikerna och styrande eliten har fifflat mer än någon kan föreställa sig i sina mörkaste drömmar.

Vi får se hur det har blivit här längre fram.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-05-03 kl. 21:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in