2017-04-07, 12:37
Medlem
Vilka möjliga scenarion och orsakssamband kan inträffa nu när USA attackerade al-Assad? Hur kan detta påverka bubblan i Sverige? Jag har väldigt dålig koll på nationalekonomi över huvud taget men jag antar att det finns en mängd olika händelser som kan rubba Sveriges ekonomi nu när bostadsmarknaden är så känslig. Stor oro i världsläget brukar alltid spegla av sig mot ekonomin. Vad tror ni?
2017-04-07, 12:49
Medlem
http://www.express.co.uk/news/world/729755/US-presidential-election-Donald-Trump-drain-swamp-corruption-Clinton

Kommer att bli jobbigt att sitta med lån när detta börjar hända här så småningom. Då the Swamp är bland annat = FED och alla som lånat pengar hejvilt till de naiva. (Fed är en del av skiten) Politikerna och styrande eliten har fifflat mer än någon kan föreställa sig i sina mörkaste drömmar.

Vi får se hur det har blivit här längre fram.
Senast redigerad av Waraahbe 2017-04-07 kl. 12:56.
2017-04-07, 12:50
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokingdog
FI hade pressträff igår angående den svenska bolånemarknaden 2017. Länkar till sändningen som ligger ute på youtube. Klippet är över 20 minuter långt. Rekommenderar alla att se den. Förhoppningsvis får den vissa att tänka om, en aning om nått iallafall.

https://youtu.be/1Qv9NBVz42I

Slänger även upp denna artikeln från DI

https://unvis.it/di.se/nyheter/fi-en-bostadskris-drabbar-inte-bara-storstaderna

"Svenskar i storstäder har stora lån i förhållande till inkomsten. Men svenskar på landsbygden har i genomsnitt större lån i förhållande till bostadens värde."

Summering av det viktigaste:

Hushållens marginaler är goda och ökar.
Amorteringkravet har haft dämpande effekt på skulderna.
Antalet hushåll med små marginaler minskar.
2017-04-07, 13:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ja, det enda fundamentet för den här prisutvecklingen är den flitiga kreditgivningen. Problemet är att krediterna inte gärna kan utökas i all oändlighet. Förr eller senare tar det stopp
Nix, det behöver inte ta stop eftersom vi använder in fiat valuta utan någon form av begränsande backning.
2017-04-07, 13:30
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billygibbons
Vilka möjliga scenarion och orsakssamband kan inträffa nu när USA attackerade al-Assad? Hur kan detta påverka bubblan i Sverige? Jag har väldigt dålig koll på nationalekonomi över huvud taget men jag antar att det finns en mängd olika händelser som kan rubba Sveriges ekonomi nu när bostadsmarknaden är så känslig. Stor oro i världsläget brukar alltid spegla av sig mot ekonomin. Vad tror ni?
Det är en väldigt klurig fråga eftersom det är svårt att vet vad som är spel för galleriet.

Syriska sidan verkar ha släppt gas på al qaida. Så USA svara med att bomba en flygplats kontrollerad av syriska regeringen. Vilket gör att Ryssarna protesterar högljutt.

Trump har behövt försvara sig intensivt mot anklagelser om att vara en rysk docka. Denna bombning mot ryssarnas allierade är väldigt bra för Trump ur den synvinkeln. Om Trump verkligen är en rysk docka så kan Putin mycket väl ha bombat al qaida för att ge Trump en möjlighet att verka kraftfull mot ryska intressen. Utan att för den delen egentligen skada Ryssland eftersom det är Syrien som blir bombad.

Detta är givetvis endast lösa spekulationer men belyser ändå hur lite vi egentligen vet om det politiska rävspelet.

Rent konkret så kommer jag sälja mina Ryssfonder när jag kommer hem.
2017-04-07, 13:39
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Summering av det viktigaste:

Hushållens marginaler är goda och ökar.
Amorteringkravet har haft dämpande effekt på skulderna.
Antalet hushåll med små marginaler minskar.

WOW! Vet inte ens hur jag ska kommentera detta. Men visst det är din summering av det viktigaste. Jag fick en annan bild av det hela.

3 563 miljader kronor är uppbundet i svenska bolån.

Missade du sliden "störning + sårbarhet = problem"?

störningar - saker som händer i omvärlden

sårbarhet - skuldkvot och hög belåningsgrad
2017-04-07, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nix, det behöver inte ta stop eftersom vi använder in fiat valuta utan någon form av begränsande backning.

Suck. Det spelar ingen roll. Lånen ska lösas och räntor betalas. Om lönerna ökar med 2% om året men skulderna ökar med 5% årligen så krävs det inga djupare kunskaper för att inse att det finns en punkt i framtiden där lönen inte räcker till för att betala vare sig räntor eller amortering.
2017-04-07, 15:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Suck. Det spelar ingen roll. Lånen ska lösas och räntor betalas. Om lönerna ökar med 2% om året men skulderna ökar med 5% årligen så krävs det inga djupare kunskaper för att inse att det finns en punkt i framtiden där lönen inte räcker till för att betala vare sig räntor eller amortering.
Nix igen. Lånen ska inte lösas. Det är bara räntan som behöver betalas. Allt som krävs för att systemet ska rulla vidare i oändlighet är att räntekostnaderna inte ökar mer än lönerna.
2017-04-07, 15:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nix igen. Lånen ska inte lösas. Det är bara räntan som behöver betalas. Allt som krävs för att systemet ska rulla vidare i oändlighet är att räntekostnaderna inte ökar mer än lönerna.

Verkligheten har en annan uppfattning...

Själva definitionen av lån är att det är en tidsaspekt inblandad. Du har ju olika bindningstider på tex bolån.

Men även om det skulle vara som du säger så räcker så småningom inte lönen till att betala ens räntan, oavsett hur låg räntesatsen är.
2017-04-07, 19:05
Medlem
Citat:
Du är visst besatt av beräkningar. Hint: nationalekonomi är inte mekanik eller matematik. Ämnet är inte naturvetenskapligt. Du verkar nästan tro det.
Om du inte kan beräkna, var har du då fått det ifrån. Fantiserat?

Citat:
Tror du att människor agerar logiskt och rationellt kommer du aldrig förstå bubbeldynamiken.
Du har du inte förstått. Spelar ingen roll om människor är rationella eller inte. Deras förehavanden kan iaf mätas.
Senast redigerad av Alpha101 2017-04-07 kl. 19:10.
2017-04-07, 19:15
Medlem
Citat:
Verkligheten har en annan uppfattning...

Själva definitionen av lån är att det är en tidsaspekt inblandad. Du har ju olika bindningstider på tex bolån.

Men även om det skulle vara som du säger så räcker så småningom inte lönen till att betala ens räntan, oavsett hur låg räntesatsen är.
Bindningstid gäller räntan. Inte lånet. Så nej, lånen kan vara tillsvidare. Utan tidsbegränsning.

Du kan i teorin ha hur långa lån som helst. Ända tills endera part väljer att säga upp det.
I Schweiz kan man överta befintliga lån vid husköp. Där finns exempel på lån som löpt i generationer.
(Det gjorde man i Sverige förr också. I mitt första husköp så fick jag vackert överta huslånen från förre ägaren).
2017-04-07, 19:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Chalmeristen nämner ju inte hur välståndet har fördelats eller hur. I sak har han nog helt rätt, bortsett från byggsektorn som varit skyddad från konkurrens utifrån och inte behövt effektivisera i samma utsträckning som exempelvis fordonsbranschen.

Men jag är helt enig med dig om att vi inte mår bra av det alldeles för höga skattetrycket i det här landet.

Nej han har inte alls rätt, att man tar pengar från folk och delar ut det till andra leder inte till att ett välstånd skapas, möjligen bara omfördelas men knappt ens det eftersom så mycket försnillas på vägen. Det är mer rätt att säga att välstånd förstörs.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-04-07 kl. 19:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in