Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Modellernas precision när det gäller att förutse långsiktig trend (derivata, 25-50 år baserat på medelvärden för 20-30 år) för global medeltemperatur: ≈±3-4%.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Fullt så bra är det inte. Det finns en anledning till att IPCC anger ett brett intervall för klimatkänslighet.
Kanske?
Några förtydliganden:
– Den här diskussionen utgick från
arbetets påstående att
"det var snällt att säga att modellerna har rätt till 10%".
– Jag har hela tiden skrivit om den globala medeltemperaturen. På marknivå.
– Modellerna beräknar ju också mycket annat, som jag inte skrivit om.
– Kritik mot modellerna har bl.a. riktats mot förutsägelser av hot-spots och temperaturen på hög höjd.
Det finns ju dels fel i observationer. Eftersom dom felen i huvudsak är stokastiska så blir dom mycket små i 30-års medelvärden, som jag räknade från.
I WG1AR5 kapitel 9, på sid 824 finns ett avsnitt där vad modellerna presterar illustreras genom att korrelationen mellan de värden som erhållits från modeller och observerade värden beräknats.
Korrelationerna anges i diagram här,
http://www.climatechange2013.org/images/report/WG1AR5_Chapter09_FINAL.pdf
och från diagrammen uppskattar jag korrelationerna så här.
Surface temperature: 0,993. Extremvärden finns från 0,978 till 0,997.
När det gäller t.ex. nederbörd är korrelationen betydligt lägre:
Precipitation: 0,81. Extremvärden finns från 0,75 till 0,90.
Hur ska man tolka korrelation? 0,7 innebär en stark överensstämmelse och 1,0 är perfekt matchning, 100%. 0,993 är mycket nära 1.
Notera dock att detta inte gäller 30-års medelvärden. För 30-års medelvärden skulle överensstämmelsen bli bättre.
Om jag ändå ska sätta siffror på detta, så ska jag försöka t höjd för att någon kan hitta ett sätt att vända på resonemanget för att försöka tolka det på annat sätt än vad som är avsett. Jag gör lite som jag tycker att IPCC gör ibland.
Då, om jag formulerar mig försiktigt, så kan det bli så här:
– Klimatmodeller (CMIP5) förutspår den globala medeltemperaturen, mätt på jordens yta, med ett fel som är mindre än 10%, om värdet relaterar till medelvärdet för 1951-1980.
Detta vill jag relatera till påståendet tidigare i tråden att klimatmodeller har rätt till max 10%.
Det var ju det senare påståendet som jag tydligt ville vederlägga.
–