2017-05-02, 11:09
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det har inte kommit särskilt mycket ny information det senaste året (efter 30-årsdagen). Men de närmaste månaderna släpps två böcker som torde komma med nya pusselbitar.

Först ut är Gunnar Wall, vars nya bok visserligen inte uteslutande handlar om MOP, men som utlovar nya avslöjanden.

http://www.bokus.com/bok/9789155263911/huvudet-pa-en-pale-om-statlig-morklaggning-och-terror-i-demokratier/

Därefter kommer Wilhelm Agrell med en högintressant studie över den svenska underrättelsetjänsten under kalla kriget.

http://www.bokus.com/bok/9789175455471/sprickor-i-jarnridan/

I en katalog hittar man följande:

I arbetet med boken har han använt sig av två tidigare hemligstämplade
tjänstedagböcker från det så kallade T-kontoret, skrivna av chefen
Thede Palm och hans medhjälpare Curt Andreasson. Dagböckerna ger unika
inblickar i deras arbete - som var ett komplicerat och riskfyllt spel.
Sverige var en liten men inte oviktig bricka i det kalla krigets stora spel.
Senast redigerad av ben-varfor 2017-05-02 kl. 11:17.
Citera
2017-05-02, 11:23
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
IM's vittnesmål är problematisk. Hans bild av ögonblicken före mordet stämmer inte med faktiska förhållanden. Mannen han ser röra sig oroligt kan dessutom lika gärna vara Anders B.

Jag tror inte vi ska ta utredningens bild av händelsen som ett axiom. Det är fullt tänkbart att mördaren följde efter paret en bit, alternativt hade sällskap under en sträcka.

IMs vittnesmål är problematisk för alla som hävdar att mordet utfördes av en ensam galning.

Detta är odiskutabla fakta.

Morelius närvaro på Tunnelgatan är bevisad. Genom hans och sina passagerares vittnesmål.

Längden på hans tidsnärvaro bekräftas via hans passagerares bankomatuttag. Skotten föll när Helena Lähde fingrade på uttagsautomatens knappsats. Automatens tidsättning har via PUs försorg jämförts med Fröken Ur.

Inget känt vittne har angett sig iaktta när mördaren anlände till mordplatsen.. Alltså kan ingen påstå hur länge han befann sig där. Inte ens IM. Det han vittnar om är hur länge han iakttog honom.

Det finns inget förhör med IMs passagerare som anger att de fick vänta vid automaten innan de kunde göra sina uttag. Det närmsta vi kommer är ett diffust påstående från Morelius om en kö. Och ett påstående om att en man avlägsnade från uttagsstället när passagerarna närmade sig bankomaten.

Inges påståenden kan inte verifieras via en utomstående källa. Han var ensam i bilen vid tillfället.

Tiden det genomsnittligt tar för ett uttag har beräknats.

Det första förhöret med IM leddes av en polisman. Som enbart var intresserad av själva mordförloppet. Inte en enda fråga ställdes om förloppet innan mordet. IM svarade uppenbarligen enbart på frågorna.

IM har ett flertal gånger vittnat om att hans iakttagelse var väldigt obehaglig. Något som han gärna varit utan. Han har aldrig själv tagit kontakt med media för att framhäva sin version.

Utifrån dessa fakta så befann sig alltså IM minst två minuter på platsen. Precis som mvagrippa skriver. Enligt mig minst 2-3 minuter. Där det inte finns någon som kan bevisa motsatsen.

Vilket enligt mig utesluter alla ensamma efetrföljande galningar. Eftersom han förmodligen var på plats redan innan paret Palme bytte sida.

Då är vi alltså framme vid själva kärnan av Morelius senare vittnesmål. När man väl började intressera sig för vad som hände före mordet.

Direkt efter att IM parkerade på bevisad plats så vittnar han om att han såg en person utanför Dekorima. Inte om en person som kan förväxlas med AB. Som befann sig ett antal meter norr om denna platsen. En person som efter mordet fortfarande befann sig ett antal meter norr om mordplatsen. Något som både han själv och LP vittnar om. Plus andra. En man iklädd blå täckjacka.

När jag läser igenom IMs utsaga finns det ingenting som verkar vara konstruerat eller en lögn. Det är precis så här det går till. Efter att man parkerat tittar man rakt fram. Finns det då en person i blickriktningen så ser man den personen. Som man enbart minns efteråt om samma person fortfarande befinner sig där efter många blickar mot samma plats.

Jag har inga problem med att tro på honom. Problemen drabbar enbart de som inte tror.

Om IM fabulerade om tiden före mordet, så insmyger sig tvivel om att han ens såg avrättningen. En opålitlig person kan knappast vara både pålitlig och opålitlig samtidigt. Samtidigt som en skribent som väljer och vrakar för att finna stöd för sina åsikter knappast kan var pålitlig i en diskussion. Utan att ens komma med trovärdiga argument.
Senast redigerad av andersaanderssona 2017-05-02 kl. 11:46.
Citera
2017-05-02, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
IMs vittnesmål är problematisk för alla som hävdar att mordet utfördes av en ensam galning.

Detta är odiskutabla fakta.

Morelius närvaro på Tunnelgatan är bevisad. Genom hans och sina passagerares vittnesmål.

Längden på hans tidsnärvaro bekräftas via hans passagerares bankomatuttag. Skotten föll när Helena Lähde fingrade på uttagsautomatens knappsats. Automatens tidsättning har via PUs försorg jämförts med Fröken Ur.

Inget känt vittne har angett sig iaktta när mördaren anlände till mordplatsen.. Alltså kan ingen påstå hur länge han befann sig där. Inte ens IM. Det han vittnar om är hur länge han iakttog honom.

Det finns inget förhör med IMs passagerare som anger att de fick vänta vid automaten innan de kunde göra sina uttag. Det närmsta vi kommer är ett diffust påstående från Morelius om en kö. Och ett påstående om att en man avlägsnade från uttagsstället när passagerarna närmade sig bankomaten.

Inges påståenden kan inte verifieras via en utomstående källa. Han var ensam i bilen vid tillfället.

Tiden det genomsnittligt tar för ett uttag har beräknats.

Det första förhöret med IM leddes av en polisman. Som enbart var intresserad av själva mordförloppet. Inte en enda fråga ställdes om förloppet innan mordet. IM svarade uppenbarligen enbart på frågorna.

IM har ett flertal gånger vittnat om att hans iakttagelse var väldigt obehaglig. Något som han gärna varit utan. Han har aldrig själv tagit kontakt med media för att framhäva sin version.

Utifrån dessa fakta så befann sig alltså IM minst två minuter på platsen. Precis som mvagrippa skriver. Enligt mig minst 2-3 minuter. Där det inte finns någon som kan bevisa motsatsen.

Vilket enligt mig utesluter alla ensamma efetrföljande galningar. Eftersom han förmodligen var på plats redan innan paret Palme bytte sida.

Då är vi alltså framme vid själva kärnan av Morelius senare vittnesmål. När man väl började intressera sig för vad som hände före mordet.

Direkt efter att IM parkerade på bevisad plats så vittnar han om att han såg en person utanför Dekorima. Inte om en person som kan förväxlas med AB. Som befann sig ett antal meter norr om denna platsen. En person som efter mordet fortfarande befann sig ett antal meter norr om mordplatsen. Något som både han själv och LP vittnar om. Plus andra. En man iklädd blå täckjacka.

När jag läser igenom IMs utsaga finns det ingenting som verkar vara konstruerat eller en lögn. Det är precis så här det går till. Efter att man parkerat tittar man rakt fram. Finns det då en person i blickriktningen så ser man den personen. Som man enbart minns efteråt om samma person fortfarande befinner sig där efter många blickar mot samma plats.

Jag har inga problem med att tro på honom. Problemen drabbar enbart de som inte tror.

Om IM fabulerade om tiden före mordet, så insmyger sig tvivel om att han ens såg avrättningen. En opålitlig person kan knappast vara både pålitlig och opålitlig samtidigt. Samtidigt som en skribent som väljer och vrakar för att finna stöd för sina åsikter knappast kan var pålitlig i en diskussion. Utan att ens komma med trovärdiga argument.

Det jag tänkte på när jag läste IM:s förhör var att mördaren kallt stoppar ner vapnet i fickan. Kollar lite o tar sig därifrån.
Citera
2017-05-02, 13:11
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det jag tänkte på när jag läste IM:s förhör var att mördaren kallt stoppar ner vapnet i fickan. Kollar lite o tar sig därifrån.
Just detta säger mig att det inte är mördaren utan medhjälparen som talat med och identifierat paret Palme för att sedan ge klarsignal med ett löst skott som IM och andra vittnat om.
Det är sedan ingen som springer upp för några trappor så som SE och förberedda poliser skulle tro om CP i det fejkade scenario man tvingats hålla fast vid för att inte Säpo med sin andreman CGÖ skulle få skulden innan de verkliga kuppmakarna blivit avslöjade.
Citera
2017-05-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Just detta säger mig att det inte är mördaren utan medhjälparen som talat med och identifierat paret Palme för att sedan ge klarsignal med ett löst skott som IM och andra vittnat om.
Det är sedan ingen som springer upp för några trappor så som SE och förberedda poliser skulle tro om CP i det fejkade scenario man tvingats hålla fast vid för att inte Säpo med sin andreman CGÖ skulle få skulden innan de verkliga kuppmakarna blivit avslöjade.

Löst skott? IM ser ju 2 eldsflammor.
Svarten skjuter o avlägnsnar sig o letar upp de som ska skjutsa hem honom o sen skriver han brevet till Lisbeth. mm
Citera
2017-05-02, 18:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Sitter här med detta brev(anmälan?) som påstås vara skrivet av Ivan Romanov Von Birchan

Jag betvivlar dess äkthet, samtidigt som jag undrar över om den enbart postats på nätet eller den verkligen postats till palmeutredningen.

Det står anmälan, men jag har lite svårt att se vad det hela går ut på utöver att på något sätt ange A.A.

"Angående utredning beträffande Diarienr 0201-K247732 - 11"
"Anmälan"

http://s50.photobucket.com/user/moparkivet/library/Ivan%20Von%20Birchan?sort=3&page=1

Någon som vet mer om detta brev?
Ove Mollvik, vad tror du? Kan det varit IvB som skrivit detta?
Citera
2017-05-02, 18:37
Bannlyst
Finns det papper brev eller dokument som visade att Baresic spydde galla på OP i fängelset?
Var det så man fick reda på att han var lämpad som gärningsmann?
Vem inom i fängelset visste att/föreslog att han skulle få skjuta Op?
Vem har förhört Baresic om tidigare brott o fått han häktad? Var han med i och omkring flygkapningen på Bulltofta 1973?
Den personen kanske är med i konspirationen?
Var det Tommy Lindström? Hans Holmer? Alf Karlsson? Pg Vinge? Pg Vinge och Alf Karlsson hade rummen bredvid varann på industriförbundet.

Droppen som utlöste mordet kan ha varit sossarnas förslag om att poliser o hemvärnsmänn skulle lägga ner vapnen om ryssarna anföll - vilket gjorde Palmehatarna än mer säkra att han skulle sälja ut Sverige till Ryssarna.
Senast redigerad av janostortan 2017-05-02 kl. 19:18.
Citera
2017-05-02, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Sitter här med detta brev(anmälan?) som påstås vara skrivet av Ivan Romanov Von Birchan

Jag betvivlar dess äkthet, samtidigt som jag undrar över om den enbart postats på nätet eller den verkligen postats till palmeutredningen.

Det står anmälan, men jag har lite svårt att se vad det hela går ut på utöver att på något sätt ange A.A.

"Angående utredning beträffande Diarienr 0201-K247732 - 11"
"Anmälan"

http://s50.photobucket.com/user/moparkivet/library/Ivan%20Von%20Birchan?sort=3&page=1

Någon som vet mer om detta brev?
Ove Mollvik, vad tror du? Kan det varit IvB som skrivit detta?

Varför frågar du inte PU?
Citera
2017-05-02, 18:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Varför frågar du inte PU?

Kan ju vara någon här som undrat samma sak som jag och redan frågat.
Citera
2017-05-02, 19:11
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6103013

Kan det vara Baresic som är avbildad? Tänkte på hakan.
Citera
2017-05-02, 22:13
Medlem
Om SE var inblandad var det som medlem i en hemlig grupp, allt annat är skitsnack.

Förstår öht inte er i den här gruppen som anstränger er för att rikta misstankarna mot en ensam galning. En ensam impulsmördare var ju redan från början rena önskedrömmen för regeringen Carlsson. För att inte tala om hemligorganisationerna och rättsväsendet. En sådan mördare hade haffats för länge sen. Ingen besvärlig och för samhället uppslitande mörkläggning hade behövts.

Om SE var inblandad var han sannolikt ute på övervakning (och var kanske den man som Fauzzi mötte). Här finns då två alternativ: SE kan antingen själv vara mördaren, eller så såg han på ganska kort avstånd en mördare som han kände igen och som var klädd ungefär som han själv. I båda fallen blev han då orolig över den exakta tid som någon inne på Skandia stämplat ut åt honom. Den tidpunkten kunde han ju inte vara säker på.

SE kan visserligen också ha stämplat ut själv och stått på avstånd och iakttagit händelseförloppet, varefter han drabbades av mediakåthet och diktade upp sin rövarhistoria. Men efter att i många år ha vänt och vridit på all info om Skandia, Stay Behind, och SE tror jag inte på någon galopperande mediakåthet hos denne man.
Långt troligare är att fabulerandet antingen var ett desperat försök att skydda sig själv som mördare i samband med övervakningen, eller ett försök att dra uppmärksamheten från den verkliga mördaren. Det senare kan han alltså ha gjort i båda fallen, dvs både om han har varit ute på övervakning eller stämplat ut själv.

Det som SE emellertid absolut INTE gjorde var att stämpla ut och utan kända kopplingar till någon hemlig grupp och av ren slump upptäcka Palme, gå några steg och i hastigt mod skjuta statsministern. Hade han gjort det hade han häktats redan i juni -86.
Citera
2017-05-02, 22:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6103013

Kan det vara Baresic som är avbildad? Tänkte på hakan.

Miro Baresic satt på Täbyanstalten vid tiden för MOP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in