Citat:
Ursprungligen postat av
Moplp
IM's vittnesmål är problematisk. Hans bild av ögonblicken före mordet stämmer inte med faktiska förhållanden. Mannen han ser röra sig oroligt kan dessutom lika gärna vara Anders B.
Jag tror inte vi ska ta utredningens bild av händelsen som ett axiom. Det är fullt tänkbart att mördaren följde efter paret en bit, alternativt hade sällskap under en sträcka.
IMs vittnesmål är problematisk för alla som hävdar att mordet utfördes av en ensam galning.
Detta är odiskutabla fakta.
Morelius närvaro på Tunnelgatan är bevisad. Genom hans och sina passagerares vittnesmål.
Längden på hans tidsnärvaro bekräftas via hans passagerares bankomatuttag. Skotten föll när Helena Lähde fingrade på uttagsautomatens knappsats. Automatens tidsättning har via PUs försorg jämförts med Fröken Ur.
Inget känt vittne har angett sig iaktta när mördaren anlände till mordplatsen.. Alltså kan ingen påstå hur länge han befann sig där. Inte ens IM. Det han vittnar om är hur länge han iakttog honom.
Det finns inget förhör med IMs passagerare som anger att de fick vänta vid automaten innan de kunde göra sina uttag. Det närmsta vi kommer är ett diffust påstående från Morelius om en kö. Och ett påstående om att en man avlägsnade från uttagsstället när passagerarna närmade sig bankomaten.
Inges påståenden kan inte verifieras via en utomstående källa. Han var ensam i bilen vid tillfället.
Tiden det genomsnittligt tar för ett uttag har beräknats.
Det första förhöret med IM leddes av en polisman. Som enbart var intresserad av själva mordförloppet. Inte en enda fråga ställdes om förloppet innan mordet. IM svarade uppenbarligen enbart på frågorna.
IM har ett flertal gånger vittnat om att hans iakttagelse var väldigt obehaglig. Något som han gärna varit utan. Han har aldrig själv tagit kontakt med media för att framhäva sin version.
Utifrån dessa fakta så befann sig alltså IM minst två minuter på platsen. Precis som mvagrippa skriver. Enligt mig
minst 2-3 minuter. Där det inte finns någon som kan bevisa motsatsen.
Vilket enligt mig utesluter alla ensamma efetrföljande galningar. Eftersom han förmodligen var på plats redan innan paret Palme bytte sida.
Då är vi alltså framme vid själva kärnan av Morelius senare vittnesmål. När man väl började intressera sig för vad som hände före mordet.
Direkt efter att IM parkerade på bevisad plats så vittnar han om att han såg en person utanför Dekorima. Inte om en person som kan förväxlas med AB. Som befann sig ett antal meter norr om denna platsen. En person som efter mordet fortfarande befann sig ett antal meter norr om mordplatsen. Något som både han själv och LP vittnar om. Plus andra. En man iklädd blå täckjacka.
När jag läser igenom IMs utsaga finns det ingenting som verkar vara konstruerat eller en lögn. Det är precis så här det går till. Efter att man parkerat tittar man rakt fram. Finns det då en person i blickriktningen så ser man den personen. Som man enbart minns efteråt om samma person fortfarande befinner sig där efter många blickar mot samma plats.
Jag har inga problem med att tro på honom. Problemen drabbar enbart de som inte tror.
Om IM fabulerade om tiden före mordet, så insmyger sig tvivel om att han ens såg avrättningen. En opålitlig person kan knappast vara både pålitlig och opålitlig samtidigt. Samtidigt som en skribent som väljer och vrakar för att finna stöd för sina åsikter knappast kan var pålitlig i en diskussion. Utan att ens komma med trovärdiga argument.