Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-03, 00:24
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Det ska vara en person som det har funnits ansikte på i tidningen rörande Palmemordet. Kan inte vara många, säker att det inte är Alf Enerström ? Om de har ansiktet öppet ute utan att han är åtalad för något brott bör väl innebära att det är en redan medialt känd person, annars maskar de väl ansiktet ?

Tänk om det är Alf Enerström som åsyftas och inte Demokratisk Allians? Enerström hade tidigare alibi från sin sambo Gio Petré men hon tog tillbaka det i intervju med SvD 2014. Expressenartikeln refererar till en artikel från Expressen från föregående dag. Har någon den artikeln också?
Citera
2017-08-03, 01:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janostortan
Hallå ni som arbetade på Säpo vid tiden för mordet- Vilka granskade hot varningar mot Palme inom Säpo?
Namnförslag Pg Näss, Acke Hedén, Tore Utriainen, Sture Höglund, Alf Karlsson
Var det någon av dessa 5 som följde Anthony White i korridorena på Säpo och ner i källaren.
Fråga till kusinerna Wallenberg Kände ni till att er far/farbror Pieter var inblandad i Palmemordet hintade han stolt det någon gång?

Vem av F1 tom F15 ägde en krokodilväska? http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:dQZvxvEgnX4J:jagvillvarafarlig.blog spot.com/2013/02/lingardes-f-koder.html+&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=no&client=firefo x-b
https://www.google.no/search?q=south+africa+crocodiles+bags&client=firef ox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjWoqe 4yLnVAhUOa1AKHSBvAi4QsAQINA&biw=1920&bih=969

Eller var det 2 st säpopoliser o kanske en sydafrikan Anthony White som hade krokodilväskan på sig när de rekade mordet på tunnelgatans trappor? Där de sa "Blir det ett mord så blir det här. https://www.google.no/search?q=male+skin++crocodile+document+bag&client= firefox-b-ab&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjJlK eBwp_VAhXlFJoKHRX2BNQQsAQILA&biw=1920&bih=969
Man kan nog utgå ifrån att männen i rulltrapppan pratade svenska.

SAP vill inte kännas vid konspirationen därför att den får SAP att framstå som outsiders i ett kriminellt samhälle. Den enda möjligheten för SAP att framstå som ett möjligt regeringsalternativ är att dra ett streck över mordet på Olof Palme och rätta sig efter NATO:s, CIA:s och det svenska etablissemangets spelregler. Demokraterna i USA har en liknande situation och de verkar försöka övertrumfa republikanerna i att vilja gå CIA:s, Pentagons och Deep States ärenden.

SAP måste framstå som ett möjligt alternativ för etablissemanget framför allt. Annars föds nya konspirationer.
Men också inför väljarna, för vallöften som uppenbarligen inte kan infrias fungerar dåligt: "Vi ska höja skatterna och fondera medel för att försvara välfärden för de mest utsatta; ingen ska behöva vara bostadslös i ett land som Sverige; alla ska ha möjlighet att föda sig och sin familj."
Senast redigerad av iesho 2017-08-03 kl. 01:57.
Citera
2017-08-03, 08:28
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janostortan

Tänk istället OP försökte ringa den 28/2 ingen svarade(Hur kunde det ske?)
Även om OP avsagt sig skyddet måste det ju finnas hjälp vid attentat till livvakter eller liknade 24/7
Så Säpo/media måste ljuga om det
Det är ytterst anmärkningsvärt att ingen livvakt nås....

Hur var egentligen HH´s relation med Säpo och folket där?
https://www.youtube.com/watch?v=bJQeRUvqdHk

Minst lika intressant är att Milan Heidenreich, som jobbat åt SÄPO, enligt Kenneth Neilberg var den som bett honom waista OP
3 personer från Säpo spanade på OP kartlade? Åt vem? Alf Karlsson?

Sap ville inte rota i Säpos arkiv och absolut inte i det offentliga ljuset....

...
Jag tror att man i vissa delar av SÄPO var övertygad om att OP talade för mycket (landsförädare,spion) och trodde sig ha bevis för det (Cia?,mossad?Nato hade ju informerat idag vet vi hur icke pålitliga de är)

OP ville vara som en vanlig snubbe och inte ha en massa livakter runt sig i tid och otid. Gå på stan som vem som helst. Sedan litade han nog inte fullt ut på polisen heller. Enligt LGWP så var Hans Holmér den enda "polis" som OP litade på.

Hans Holmér var inte speciellt populär på SÄPO, om man uttrycker sig försiktigt. Han gillade nog inte dom på SÄPO heller. Men han hade kanske en del bundsförvanter kvar där. Men allmänt var han inte populär alltså.

Om 3 man från SÄPO spanade på OP vid tiden före mordet så var det antingen på uppdrag av chefen för kontraspionaget (Alf Karlsson var väl på terroristroteln?) eller så gjorde dom det på fritiden (+ kanske arbetstid, i smyg).

SAP ville gärna rota i SÄPOs arkiv , och gjorde det så gott dom kunde. Dom skickade in sin gamla räv Carl Lidbom, som gjorde en enmansutredning med fulla befogenheter. Om han fick reda på något viktigt där så tror jag knappast han förde det vidare på annat sätt än möjligen en muntlig genomgång med Ingvar Carlsson. Lidbom var en klok karl och visste mycket väl hur farligt det kan vara om man råkar ha "fel" information och än värre om man sprider den. Många som fått hälsoproblem i sådana fall genom historien.

SÄPO trodde ingenting. Man visste att SAP sedan 60-talet hade kontakter med KGB, att OP badade bastu med KGB-chefen i sthlm efter sina tennisträningar. Man fick in information från MI6 om att OP var rysk agent (hösten 1985). SAP kom i samma veva med ett lagförslag om att i händelse av krig så skulle polisen hjälpa ockupationsmakten med dess verksamhet. Sedan har vi vapenaffärerna inte bara via, utan också med, DDR (dessa forsatte till stor del ända tills regimen i DDR packade ihop hösten -89). OP och Partiet spel med ryssarna var att leka med elden. Man försökte få bort OP med icke-våldsmetoder. När det inte gick och Moskvaresan stod för dörren så fanns inte många alternativ kvar. Och tiden gick...
Citera
2017-08-03, 09:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
OP ville vara som en vanlig snubbe och inte ha en massa livakter runt sig i tid och otid. Gå på stan som vem som helst. Sedan litade han nog inte fullt ut på polisen heller. Enligt LGWP så var Hans Holmér den enda "polis" som OP litade på.

Hans Holmér var inte speciellt populär på SÄPO, om man uttrycker sig försiktigt. Han gillade nog inte dom på SÄPO heller. Men han hade kanske en del bundsförvanter kvar där. Men allmänt var han inte populär alltså.

Om 3 man från SÄPO spanade på OP vid tiden före mordet så var det antingen på uppdrag av chefen för kontraspionaget (Alf Karlsson var väl på terroristroteln?) eller så gjorde dom det på fritiden (+ kanske arbetstid, i smyg).

SAP ville gärna rota i SÄPOs arkiv , och gjorde det så gott dom kunde. Dom skickade in sin gamla räv Carl Lidbom, som gjorde en enmansutredning med fulla befogenheter. Om han fick reda på något viktigt där så tror jag knappast han förde det vidare på annat sätt än möjligen en muntlig genomgång med Ingvar Carlsson. Lidbom var en klok karl och visste mycket väl hur farligt det kan vara om man råkar ha "fel" information och än värre om man sprider den. Många som fått hälsoproblem i sådana fall genom historien.

SÄPO trodde ingenting. Man visste att SAP sedan 60-talet hade kontakter med KGB, att OP badade bastu med KGB-chefen i sthlm efter sina tennisträningar. Man fick in information från MI6 om att OP var rysk agent (hösten 1985). SAP kom i samma veva med ett lagförslag om att i händelse av krig så skulle polisen hjälpa ockupationsmakten med dess verksamhet. Sedan har vi vapenaffärerna inte bara via, utan också med, DDR (dessa forsatte till stor del ända tills regimen i DDR packade ihop hösten -89). OP och Partiet spel med ryssarna var att leka med elden. Man försökte få bort OP med icke-våldsmetoder. När det inte gick och Moskvaresan stod för dörren så fanns inte många alternativ kvar. Och tiden gick...
Jag kan inte komma bort från misstanken att HH var i högsta grad inblandad i MOP. Kanske just för att SAP hade förtroende för honom, något han eftersträvat enligt uppgifter. HH finns med för ofta: SÄPO, basebolligan, på Sveavägen, i PU och med sin bok "Olof Palme Är Skjuten". Han var också som klippt och skuren för Stay-behind.

Naturligtvis var det inte SÄPO som mördade OP, men några på SÄPO var uppenbarligen inblandade. Vilka mycket väl kan ha varit lojala mot HH. En ganska bra image och täckmantel för HH: SAP gillade honom och SÄPO hatade honom.

Betydligt mer talar för HH som ledande i mordkonspirationen än för OP som KGB-agent. Att OP skulle kommunicera med KGB för främmande makts räkning är orimligt. Vad som är sant är att han inte var lojal mot USA utan tog sig rätten att samtala med alla läger i enlighet med sina egna politiska ambitioner.

Att det kan vara farligt att sitta på fel informationer visar den kanadensiska diplomaten John Watkins öde.
Senast redigerad av iesho 2017-08-03 kl. 09:47.
Citera
2017-08-03, 21:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag kan inte komma bort från misstanken att HH var i högsta grad inblandad i MOP. Kanske just för att SAP hade förtroende för honom, något han eftersträvat enligt uppgifter. HH finns med för ofta: SÄPO, basebolligan, på Sveavägen, i PU och med sin bok "Olof Palme Är Skjuten". Han var också som klippt och skuren för Stay-behind.

Naturligtvis var det inte SÄPO som mördade OP, men några på SÄPO var uppenbarligen inblandade. Vilka mycket väl kan ha varit lojala mot HH. En ganska bra image och täckmantel för HH: SAP gillade honom och SÄPO hatade honom.

Betydligt mer talar för HH som ledande i mordkonspirationen än för OP som KGB-agent. Att OP skulle kommunicera med KGB för främmande makts räkning är orimligt. Vad som är sant är att han inte var lojal mot USA utan tog sig rätten att samtala med alla läger i enlighet med sina egna politiska ambitioner.

Att det kan vara farligt att sitta på fel informationer visar den kanadensiska diplomaten John Watkins öde.

Där HH är, finns garanterat EC. Det är dessa båda herrar som har lett utredningen dit den är idag. Förmodligen precis där de ville.
Citera
2017-08-03, 22:34
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Jag har oerhört svårt att se att någon som ligger bakom mordet har begått delar av gärningen i tjänsten. Däremot kan personer som har sådana aktiviteter som sitt jobb göra det på fritiden. Jag anser att det är en avsevärd skillnad.

Sen skulle jag vilja ha ett förtydligande om vem som bedrev åsiktsregistreringen på 60-80-talet. I inuti labyrinten skriver Poutiainen i nedlåtande ton om P-G Vinge som påstod att det inte var SÄPO, utan snarare SAP som gjorde det. Möjligen faller det under SÄPO, men, det verkar vara IB som stod för det och de var starkt kopplade till SAP. Kanske hade Vinge rätt?
Citera
2017-08-03, 22:52
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

HH hade förmodligen sitt entourage även inom SÄPO. Precis som i den öppna polisen fanns dett samma inom SÄPO.

Min egen slutsats om det är att det rör sig om personer engagerade i SB/AG
Citera
2017-08-03, 23:06
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag har oerhört svårt att se att någon som ligger bakom mordet har begått delar av gärningen i tjänsten. Däremot kan personer som har sådana aktiviteter som sitt jobb göra det på fritiden. Jag anser att det är en avsevärd skillnad.

Sen skulle jag vilja ha ett förtydligande om vem som bedrev åsiktsregistreringen på 60-80-talet. I inuti labyrinten skriver Poutiainen i nedlåtande ton om P-G Vinge som påstod att det inte var SÄPO, utan snarare SAP som gjorde det. Möjligen faller det under SÄPO, men, det verkar vara IB som stod för det och de var starkt kopplade till SAP. Kanske hade Vinge rätt?
Såvida jag inte blivit kraftigt felinformerad - och det tror jag inte eftersom min bild kommer från öppet publicerade kommentarer från personer som stod nära maktens centrum - så var Informationsbyrån en underrättelsetjänst liknande Stasi, KGB och Securitate, bara för att nämna några exempel på liknande fall i kommunistländer. Informationsbyrån förde t ex register på personer som av Socialdemokraterna betraktades som fiender för att de hyste andra åsikter, alltså i princip för att de både kunde och vågade tänka fritt. En teori är att det var Palme själv som på eget bevåg tog initiativet till Informationsbyrån. Frågan tas upp i den stora dokumentären "Palme" (2012) om jag inte minns fel. Palmes eget agerande och hans uttalanden om saken ger ett tvivelaktigt intryck. Rimligt att anta verkar i alla fall vara att Informationsbyrån skapades av Partiets innersta krets i syfte att kartlägga och motarbeta kritiker.
Citera
2017-08-04, 02:31
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Varför måste det vara antingen eller? Både RPS/Säk och IB registrerade misstänkta kommunister m fl.

RPS/Säk var en lagreglerad verksamhet och i centrum för "Säpo-debatten" som pågick från 1966 och några år framåt. En ny personalkontrollkungörelse 1969 - efter utredande och rensande av Ove Rainer och Ingvar Carlsson - förhindrade Säk att hamstra lika mycket info om privatpersoner som tidigare. Fast ibland påstås motsatsen: Den nya lagtexten öppnade för ännu mer uppgiftssamlande.

IB byggde upp personregister med svenskars politiska åsikter men enligt en överenskommelse 1969 skulle IB enbart syssla med utrikes spionage. Överenskommelsen följdes väl inte?
Senast redigerad av Schlesien 2017-08-04 kl. 02:43.
Citera
2017-08-04, 06:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Såvida jag inte blivit kraftigt felinformerad - och det tror jag inte eftersom min bild kommer från öppet publicerade kommentarer från personer som stod nära maktens centrum - så var Informationsbyrån en underrättelsetjänst liknande Stasi, KGB och Securitate, bara för att nämna några exempel på liknande fall i kommunistländer. Informationsbyrån förde t ex register på personer som av Socialdemokraterna betraktades som fiender för att de hyste andra åsikter, alltså i princip för att de både kunde och vågade tänka fritt. En teori är att det var Palme själv som på eget bevåg tog initiativet till Informationsbyrån. Frågan tas upp i den stora dokumentären "Palme" (2012) om jag inte minns fel. Palmes eget agerande och hans uttalanden om saken ger ett tvivelaktigt intryck. Rimligt att anta verkar i alla fall vara att Informationsbyrån skapades av Partiets innersta krets i syfte att kartlägga och motarbeta kritiker.
Utredningen 'Det Grå brödraskapet - en berättelse om IB' ger en helt annan bild av IB03, som bildat av försvarsstaben enligt krav från USA. De andra avdelingarna av IB var militär underrättelsetjänst.

http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2002/01/sou-200292/
Citera
2017-08-04, 08:52
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Varför måste det vara antingen eller? Både RPS/Säk och IB registrerade misstänkta kommunister m fl.

RPS/Säk var en lagreglerad verksamhet och i centrum för "Säpo-debatten" som pågick från 1966 och några år framåt. En ny personalkontrollkungörelse 1969 - efter utredande och rensande av Ove Rainer och Ingvar Carlsson - förhindrade Säk att hamstra lika mycket info om privatpersoner som tidigare. Fast ibland påstås motsatsen: Den nya lagtexten öppnade för ännu mer uppgiftssamlande.

IB byggde upp personregister med svenskars politiska åsikter men enligt en överenskommelse 1969 skulle IB enbart syssla med utrikes spionage. Överenskommelsen följdes väl inte?

En tanke i förlängningen är att det fanns grupperingar som sysslade med samma saker helt ovetandes om varandra? Man kan ana att så pågick under mordkvällen. Olika grupper bedrev spaning på sitt håll med OP som centrum denna kväll. Det bedrevs spaning mot OP på avstånd för att se om någon spanade på OP så att säga.
Citera
2017-08-04, 20:31
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Lars Lind (död sedan några år, hittad i sin lägenhet efter lång tid) var då ledare för högerextrema Sverigepartiet. Han hade suttit i förhör hos PU för inblandning i mordet. Bodde i Sollentuna, kände Christer Pettersson och omtalas i GRK som den tekniker som misstänktes ha stulit OP:s Harvarddokument. På AB:s lista finns en "25. Lars, 32 år" vilket stämmer bra. Jag har träffat honom och han intresserade sig för min tidning Grobladet. Såg sedan att det också fanns en "27. Ledare för högerextremistisk grupp, 62 år".

Lars Lind sysslade också med närradiosändningar och det skulle inte förvåna mig om han var en av medlemmarna i Societas Avantus Gardiae, som hade närvarosändningar om ett mord på en statschef den 28/2.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

ÅJE var 62 år 1987. En av ledarna i WACL. Frågan är vad som hände sedan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in