Citat:
Ursprungligen postat av
Theken1891
Ramsor kommer och går överallt. Ska man hålla på sådär är det ju enbart det lag som började sjunga på svenska läktare som har de rättigheterna.
Sedan är det lite svårt att veta vad Örebro har för ramsor om man möjligtvis inte går in på deras sångarkiv. Ska man behöva göra det tycker jag det har gått lite väl långt.
Det är ju så det alltid låter när ett storlag tar en ramsa som ett mindre lag använt länge. En väldigt smidig ursäkt som gör att man även efter man får reda på att andra lag varit före ändå kör på som om ingenting har hänt. Jämför med hur det skulle låta från Djurgårdare om vi började sjunga exempelvis "Åh, alla vet...".
Sen behöver man inte leta igenom alla lags sångarkiv för att hålla hyfsad koll på vad andra lag sjunger, det räcker med att följa allsvenskan på TV relativt regelbundet då det faktiskt är publikljud från matcherna. Har man dessutom lite intresse för svensk supporterkultur som jag så får man en bra bild över vilka lag som sjunger vilka melodier.
På tal om ramsor och först i Sverige. Hörde att GAIS använde AIKs "När jag blev kär i gnaget"-melodi. Blev lite förvånad då det inte känns som en typisk GAIS-ramsa. Vem var först där?
Dessutom är gnagets Offspring-ramsa som ju alla vet Gefles från början