Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-29, 18:13
  #517
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungensGrabbar
Kanske att själv byta uppfattning?
Lika hopplöst där, på precis samma sätt kommer jag inte att byta uppfattning för att någon länkar till artiklar i rasistblaskor. Det kanske är en enkel utväg, men jag tror på fullaste allvar inte att det skulle kunna ske något intellektuellt utbyte här. Jag känner mig helt enkelt inte motiverad att fortsätta.
Citera
2017-04-29, 18:16
  #518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
I vilket avseende accepterar de inte ledningens beslut? De säger helt enkelt att om Nya Tider ska medverka på bokmässan tänker de inte göra det, något som givetvis borde ligga i var och ens rätt.

Nej, er "yttrandefrihet" är inget att ha, jag har inget problem med att säga att jag inte godtar den här massiva begreppsförvrängningen. Kalla gärna alla som inser det för extremister, vad fan bryr vi oss? Vi kan inte säga något för att ni ska ändra uppfattning i den här frågan, ni kommer insistera på att allt avståndstagande från nazistjävlarna är "yttrandefrihetsbrott" alldeles oavsett, så vad menar du att det finns att tillägga?
Bokmässans VD Maria Källson gick tidigt ut och sade att hon respekterar författarnas val att inte komma, men själv tänker stå fast vid sitt beslut. Trots detta har upprepade krav på utestängning av Nya Tider framförts. Det är inte att acceptera mässans beslut.

Att du inte tycker om yttrandefrihet har du redan klargjort med all önskvärd tydlighet. Men så är du ju en självdeklarerad antidemokrat som vill avskaffa den allmänna rösträtten också.

(FB) Kommer vi se växande skepsis mot demokratin från medelklassen?
Citera
2017-04-29, 18:51
  #519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Vad föreställer du dig att en strejk är då, om inte just ett försök att medelst en bojkott pressa en arbetsgivare till att ändra sitt beslut?

Ok, haha, det har du förvisso rätt i. Jag får erkänna mig besegrad där...

Det jag var efter var emellertid det faktum, att många av de som deltar i, eller förespråkar den här bojkotten inte har ärligheten att klart erkänna att de vill få Nya Tider utslängda. Att de vill tysta en meningsmotståndare.

En liknande oärlighet ger ju Dror Feiler prov på då han helt skamlöst säger att tidningen "vill döda honom" (eller hur det exakta citatet nu var.) Han och hans gelikar slåss febrilt med en armé av halmgubbar. Det är kanske denna intellektuella oärlighet som besvärar mig mest.

Sen i grunden -- men detta har jag redan uttryckt tidigare i tråden -- förstår jag helt enkelt inte vad folk är så jävla rädda för. I den akademiska världen är det helt okontroversiellt att läsa och arbeta med Mein Kampf och dylikt material. Är det någon som är oroad att om de skulle råka komma i en konversation med Nordiska Motståndsrörelsen så kommer de omedelbart transformeras till ny-nazister? Yttrandefriheten är en såpass fundamental princip att jag tycker det är självklart, att allt som inte direkt bryter mot lagen borde tillåtas.
Citera
2017-04-29, 19:18
  #520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qebui
De människor som är mot yttrandefrihet är (lång lista):


Det var mig allt en samling mediokra typer.
Citera
2017-04-29, 19:33
  #521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock
Eftersom det ingår att det ingår i det journalistiska arbetet att ställa frågor. Annars skulle det bli en väldigt svårt att bedriva journalistik överhuvudtaget.

De skrårättigheter som du antyder om här existerar inte. Journalist kan vem som helst vara eller kalla sig, och således kan vem som helst också utföra ett journalistiskt arbete. Huruvida det sedan blir bra eller dåligt är en helt annan fråga. Men det behövs ingen egentlig utbildning eller någon licens.

Att svenska slaskblaskiga avföringspublicister som Jan Helin gillar sig att sätta sig själva på höga hästar och vill framstå som märkvärdiga förändrar ingenting i praktiken.
Citera
2017-04-29, 20:14
  #522
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock
Knappast. Det handlar om vad en person anser vara "normalt".

Exakt - du kommer finna att det du anser vara normalt inte är det. Det är därför som bokmässan inte stoppar denna tidning. Och det är därför som detta upprop inte har lockat så många.

Vi får kanske avsluta med att du förhoppningsvis förstår, att dina tankar - liksom alla andras - inte alls är något som en majoritet måste hålla med om.
Citera
2017-04-30, 06:58
  #523
Medlem
lampross avatar
Alternamedia / Nya Tider lanserade på förra årets mässa Stefan Torssells bok om Estonia. Vad ska man presentera för bok på årets mässa då?
Citera
2017-04-30, 10:53
  #524
Medlem
cutesnowblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Bokmässan har ju låtit undersöka Nya Tider och filmen, och det fanns inte något som hindrar medverkar vid bokmässan.
Svara på hur det ska anses att ExP och Nya Tider agerat på samma sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Vita britter utgör mindre än hälften av befolkningen i London.
Du väljer att utveckla en enda mening av Arntsbergs text. Arntsberg skriver om "icke-vita rasernas intrång på vita territorier", i ett försök att tro att land skulle vara kodad efter hudfärg.
Citat:
Ärligt talat: skulle du själv som svensk/västerlänning trivas i Husby, Tensta och liknande förorter?
Bra. Det är hemma.
Citat:
Att Rothschilds har varit en maktfaktor under mer än 200 år är knappast ett kontroversiellt konstaterande.
Arntsberg beskriver inte Rothschilds enbart som en maktfaktor, han påstår att; "Det är ju de som verkar bakom scenen, som styr världens mäktiga".
Citat:
Ja, det var onekligen ett intressant uttalande. Med den kvinnosynen skulle Hillegren kanske trivas bättre i Afghanistan eller något annat muslimskt land.
För Nya Tider och Avpixlat så verkar Hillegrens kvinnosyn vara oproblematisk.
Citat:
Ursprungligen postat av tclaesson
De som inte har några problem med att journalister uppsöker folk i sina hem för att ställa dessa mot väggen för deras åsikters skull bör ju inte ha några problem med att privatpersoner gör detsamma.
Du undviker frågan, återigen. Vilken av parterna är det som tycker att det är en bra idé att 10-20 personer dagligen ska uppsöka journalister för att få dessa att ändra sitt arbetssätt? Notera att det är endast en part som anser det.
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
..det är beklämmande att se alla som ger uttryck för den fördummande förenklingen att det istället handlar om "nazister" som rakt av försöker hota journalister för att tysta dem.
Citat från videon:

"Tänk bara ett besök, vilken panik de får. Tänk om tio, 20 pers besöker dom dagligen, sju dagar i veckan. Jag lovar jag, dom kommer att tänka om, när de ska hänga ut folk".
Citat:
Ursprungligen postat av honungsgravling
De skrårättigheter som du antyder om här existerar inte. Journalist kan vem som helst vara eller kalla sig, och således kan vem som helst också utföra ett journalistiskt arbete.
Om du hade läst mitt inlägg ordentligt, exakt samma inlägg som du svarat på, så ser du att jag tydligt skriver;
Citat:
'Journalist' är ingen skyddad titel, att kalla sig 'medborgarjounalist' är samma sak som att kalla sig 'medborgarätare'. Fjompigt försök till folklighet.
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Exakt - du kommer finna att det du anser vara normalt inte är det.
Läser du inte inläggen? Jag skrev redan i inlägg #306:
Citat:
"Det beror på vilket politiskt perspektiv någon har. Det känns rätt godtyckligt och irrelevant för frågan"

Tittade lite på vad som faktiskt står i Nya Tider. Jag har inte full tillgång, då jag inte är prenumerant:

Henning Witte påstår att IS är uppbyggt av Mossad och CIA:
Citat:
När man vet att Daesh har byggts upp, finansieras, utrustas och styrs av de västliga säkerhetstjänsterna med Mossad och CIA i spetsen, då förstår man hemlighetsmakeriet hos de tyska säkerhetstjänsterna. De styrs nämligen av samma nästan osynliga kraft. Samma sak gäller för Sverige.
https://www.nyatider.nu/isis-har-red...rme-i-sverige/

Vavra Suk omyndigförklarar irakier:
Citat:
Jag vill slutligen citera den tysk-turkiska nunnan Hatune Dogan, som vår vice redaktör Sanna Hill färdades med några dygn bland flyktingar på landsbygden i norra Irak. Nunnan menar att folket hade det mycket bättre under Saddam Hussein och sade uttryckligen att detta folk ”behöver en fast hand”. Hon vet vad hon pratar om.
https://www.nyatider.nu/bilbrander-och-terrordad/
Citera
2017-04-30, 12:00
  #525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock
Du väljer att utveckla en enda mening av Arntsbergs text. Arntsberg skriver om "icke-vita rasernas intrång på vita territorier", i ett försök att tro att land skulle vara kodad efter hudfärg.
Och du undviker frågan om kulturella skillnader. Sedan kan du inte gärna neka till att det är ett problem om en folkgrupp trängs tillbaka på sitt eget territorium. Hade du inte tyckt att det var fel om vita kolonisatörer helt trängt ut de svarta i stora delar av Afrika? Är det inte fel att indianerna trängts bort i USA?

Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock
Bra. Det är hemma.
Jaha. Själv skulle jag aldrig vilja bo där. Men så är jag ju kvinna också. De verkar inte ha det alltför muntert där.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...t-bak-i-bussen

Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock
Arntsberg beskriver inte Rothschilds enbart som en maktfaktor, han påstår att; "Det är ju de som verkar bakom scenen, som styr världens mäktiga"
De kanske har väldigt stort inflytande över världens mäktiga? Ska man inte få skriva om det i så fall, på samma sätt som man kan skriva om hur Wallenbergs bakom scenen styr och ställer med svensk utrikes- och handelspolitik?

http://www.expressen.se/nyheter/heml...-saudiarabien/
__________________
Senast redigerad av Nebeltag 2017-04-30 kl. 12:02.
Citera
2017-04-30, 16:14
  #526
Medlem
tclaessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock
Du undviker frågan, återigen. Vilken av parterna är det som tycker att det är en bra idé att 10-20 personer dagligen ska uppsöka journalister för att få dessa att ändra sitt arbetssätt? Notera att det är endast en part som anser det.
Du har själv inte givit något bra svar på min fråga, mer än att bekräfta hyckleriet dvs att journalister får göra hembesök därför att de är journalister. Är det ok med hembesök så kan jag inte se hur det skulle vara fel att uppmana till detta. Är det bara siffran "10-20" du stör dig på så kan man ju fråga sig exakt var siffran går, hur många som man får vara samtidigt vid ett hembesök och hur många gånger får detta ske? Min invändning i det hela var att det är hyckleri att se mellan fingrarna på Expressens metoder och sedan fördöma Nya tider när dom gör och uppmanar till samma sak, inget av det du har skrivit har egentligen talat emot att det skulle vara just hyckleri. Din fråga är dessutom bara retorisk och bidrar knappast till något i vår diskussion då både du och jag vet vem som har gjort och sagt vad.
Citera
2017-04-30, 22:02
  #527
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock

Läser du inte inläggen? Jag skrev redan i inlägg #306:

Jo, det är det jag gör - din argumentation är väldigt konstig. Du säger att politiskt perspektiv är tämligen ointressant, samtidigt som du påpekar att folk har sina uppfattningar.

Här är en rak fråga till dig då, ifall det här inte är politik, vad är det då? Du har ju öppnat till tankarna om vad som är normalt. Vad handlar dessa tankar om normalitet om, vilken sfär rör de sig i?

Bara ta en titt på de som skriver under - där finns inte en enda från Jungmädel eller något sådant.

Jag vet att min första fråga inte riktigt var tydligt placerad i frågan om det politiska, men ändå. Det är något du inte har lyckats förklara i det du skriver.

Så, försök att förklara vad du menar att det här handlar om, eftersom det verkar som att politik inte är viktigt.
Citera
2017-04-30, 23:55
  #528
Medlem
Författaren Vibeke Olsson om varför hon väljer att inte åka till bokmässan i år. Hon verkar anse att nya tider - eller någon på tidningen(??) - tycker att alla människor inte har rätt att leva. Är det "hembesöket" på Expressen hon uppfattar på detta (drastiska) sätt, eller är det annat hon kan tänkas syfta på:

"Vibeke Olsson betonar att hon tycker att man ska vara mycket generös när det gäller yttrandefrihet. Samtidigt, påpekar hon, måste man vara uppmärksam på när och om tonen i en debatt gradvis ändras. Hon påminner om att nazisterna inte kom till makten på en dag, utan om idéer som gradvis blev mer och mer accepterade.

”Skulle aldrig bojkotta SD”

– Jag tycker att vi kan ta en debatt på många olika sätt. Själv skulle jag till exempel aldrig bojkotta sverigedemokrater eller någon extrem kommunist. Men det går en gräns när det gäller de som inte anser att alla människor har rätt att leva.

– Man skulle ju kunna göra ett tankeexperiment och fråga sig: vad skulle vi säga om IS skulle vilja komma till bokmässan? Jag tycker att här går det en gräns.

Författare fruktar hot och trakasserier

Flera författare som Dagen har sökt har inte velat uttala sig, bland annat därför att de fruktar hot och trakasserier.

– Det är hemskt att det har blivit på det viset. Men jag förstår rädslan: jag har själv fått hotbrev från nazister efter att jag skrev ”Molnfri bombnatt” – så jag vet hur det känns, säger Vibeke Olsson."

http://www.dagen.se/vibeke-olsson-ja...skull-1.959398
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback