2017-04-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schlafhund
Fantastiskt. Vilken säsong de har gjort.

U’ Fogg è nu’ squadron!
Även Venezia är sedan tidigare klart för Serie B nästa säsong.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Och samtidigt som Simone Inzaghi tagit Lazio till fjärdeplatsen i Serie A och finalen i Coppa Italia så har Pippo tagit Venezia till Serie B trots att många matcher kvarstår. Före Parma och andra lag som vill gå upp från Serie C. Även här med en utländsk ägare, som dock har lite koll på läget, se nedan:
Citat:
På tal om Gattuso så vill jag kanske ännu mer lyfta fram Pippo, som tränar Venezia i Serie C. Och som jag tidigare nämnt så leder de sin serie. Oavsett är här ett fint inslg på engelska om förklarar omständigheterna (15 minuter):

https://www.youtube.com/watch?v=zRseMyyF4w8

Intervjun ovan med ägaren Joe Tacopina rekommenderas. Han dunkar inte in en massa cash utan tar det i steg. Och med Pippo så har Venezia en möjlighet att lyckas. Man vann sin Serie före Parma överlägset, och vann även Coppa Italia Lega Pro.

Oavsett står kampen om vem som ska få den tredje direktplatsen till Serie B (Foggia och Venezia klara) mellan Cremonese och Alessandria.

Den fjärde platsen blir däremot en gigantisk kamp mellan 28 lag från de tre Serie C-ligorna, som avslutas i en final.
Citera
2017-04-27, 19:59
Medlem
Olbia ligger på Play Out-plats i samma liga som kampen mellan Cremonese och Alessandria pågår om direktplatsen till Serie B.

Senast tog de en meriterande bortaseger mot mittenlaget Pistoiese.

Laget:
OLBIA: Van der Want, Pinna, Dametto, Iotti, Cotali, Feola, Muroni, Piredda, Capello (56’ Cossu), Ragatzu (80’ Ogunseye), Kouko

Viktigt att de lyckas hålla sig kvar i Serie C, om de ska kunna fungera som Cagliaris talangfabrik. Cossu har erfarenheten och skickligheten att kunna hålla dem kvar.

Två matcher kvar och det krävs sex poäng för att undvika nedflyttningskval. Hemma mot Siena och borta mot Arezzo.
Citera
2017-04-27, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Ja, men Crotone har fan gått starkt nu på slutet alltså. Jag är imponerad och hoppas därför att de kan hänga kvar nästa säsong bara för att de tagit sig i kragen på slutet och tagit poäng i flera svåra matcher. De har väl ett par fina bortasegrar i fickan samt en fin hemmavinst mot Inter.

Jag tänkte spela på de i helgen och kollade lite på Sampdorias hemmastatistik. Det slog mig att Sampdoria är ett av ligans starkaste hemmalag. Jag gick tillbaka till 2013 eller nåt och såg att de bara förlorat mot topplag på hemmaplan, förutom någon torsk mot Sassuolo. Visst, de har även torskat mot Genoa men det är ju derby och därför lite speciellt.

Spelade därför inte och Crotone vinner ändå

Jag gillar Crotone, de lyckas med små medel och stor moral. Följde dem ganska intensivt förra säsongen då de kämpade mot Cagliari i Serie B. Talande att både Palermo (såklart! 5 olika tränare) och Pescara (Oddo som så skickligt lyckades ta upp dem) har sparkat sina tränare, medan Crotone står fast vid Nicola.

Ligger på nedflyttningsplats och allt tyder på att de inte lyckas komma ifatt Empoli eller Genoa. Men de försöker.

Och som en fotnot kan vi konstatera att Palermo sällar sig till klubbar som numera ägs av utlänningar. Hela Italin är till salu, och samtidigt tar man emot en ständigt ökande ström av afrikaner och araber. Alla som lyckas ta sig från kusten i ”räddas” och transporteras till Italien av välgörande räddare, eller som jag ser dem människosmugglare. Inte minst skandinaviska goda hjältar som är inblandade…
Citera
2017-04-28, 21:17
Medlem
Apropå ingenting speciellt så fyller Dario Hübner 50 år idag.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18119048_1761218437541827_6000914170262991305_n.jp g?oh=5550d307eab0817a7dc39e558fd799fd&oe=59BEE9CF

Citat:
Kom att tänka på Dario Hübner då jag tidigare skrev kort om Stroppa och Piacenza. Il Bisonte var lätt att gilla. Under de första åren i det nya årtusendet så spelade Cagliari i Serie B. Därför kunde jag lättare njuta av Mazzones & Baggios Brescia. En klubb där Hübner dunkat in mål i flera år. Sedan gick han till just Piacenza och vann skytteligan i Serie A med 24 mål. Faktiskt blev han Capocannoniere i Serie C, Serie B och Serie A.

Ett skönt sätt att starta söndagen på, Toromeccanica - L'Estate Di Hubner:

https://www.youtube.com/watch?v=ztAl7rdUDQY
Citera
2017-04-28, 21:18
Medlem
Kan någon förklara vad det är som händer? 5 spelade som gjort 20 mål eller mer måste vara världsrekord i italienska ligan. Vad hände med Calcio 1-0 ?
Citera
2017-04-28, 21:26
Medlem
Auunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Kan någon förklara vad det är som händer? 5 spelade som gjort 20 mål eller mer måste vara världsrekord i italienska ligan. Vad hände med Calcio 1-0 ?

Förklara? Nej, det kan jag verkligen inte. Men jag tycker att vi skall njuta av det "nya" Calcio; hellre fler mål än den sedvanliga italienska defensivinriktade taktiken. (Inget ont om tränare som coachar sitt lag med hållen nolla som huvudmål, men för mig som neutral åskådare ter sig Calcio betydligt mer titt-vänlig när det rasslar i nätet oftare.)

Gällande aspiranter till skytteliga-titeln; jag hoppas att antingen Belotti eller Icardi tar hem den. Ser själv gärna att så unga spelare som möjligt lyckas mer än väl för att utöka antalet toppspelare runtom i Europa.
Citera
2017-04-28, 21:28
Medlem
Citat:
48 mål i senaste omgången! Dvs ett snitt på 4,8 mål per match. Galet.

Och många jublar eftersom det innebär stor uppmärksamhet i framförallt Asien där man inte riktigt lärt sig att uppskatta de finare detaljerna med Calcio. Matchen mellan Milan och Inter kan ha varit startskottet för Serie A i Asien.

Just nu hyllas den offensiva fotbollen i Serie A, men det finns många olika sätt att spela. Och man ska inte glömma att Juventus just nu hyllas inte minst för sin defensiv på den allra högsta nivån i världen.
Citera
2017-04-28, 22:04
Medlem
Citat:

Jag skrev nedanstående inlägg på fyllan direkt efter att förra omgången avslutats. Och det är sex spelare som gjort 20 mål eller fler, och 26 som gjort tio eller fler.

Citat:
Var snack om Milans offside-fällor med Baresi i tråden “Fotbollsfakta som rubbade er världsbild”:

(FB) Fotbollsfakta som rubbade er världsbild

Och förutom att Milan med Tassotti, Baresi, Costacurta och Maldini var världens bästa försvar genom tiderna alla kategorier så var Baresi en gigant. Han var libero då Liedholm ledde Milan till lo Scudetto 1978/979. Följde med ned till Serie B två gånger innan Berlusconi tog över och började köpa stjärnor. Men det var han som var kapten och ledde laget till att bli förmodligen världens bästa lag genom tiderna.

Samtidigt var det lättare för försvaret då. Offside var utan tillägget att offensiva spelare behövde påverka spelet, och spelet i sig var enomt mycket brutalare.

Poängen är att målrekord slås hela tiden och att alla hyllar detta utan att reflektera över försvaret. Jag anser att Juventus försvar är och snuddar på Milans klassiska försvar. Men jag anser att de inte riktigt når dit trots att Buffon nog ar bäst genom tiderna. Själv älskar jag Maldini & Nesta, men försvaret i stort når inte upp till Baresis klassiska försvar.

Varför jag börjar dilla om detta?

För att det är den andra sidan av målskyttarna.

Roma vann med 1-4, men Dzeko gjorde inget mål.

Och poängen är att det just nu är sex spelare som gjort 20 mål eller mer samt 24 spelare som gjort tvåsiffrigt. Fullständigt galet.

Vafan tänk tillbaka till den gyllene tiden då Calcio var i särklass bäst i världen. Jag väljer Maradona för att han är bäst och för att målen var sparsamma samt att det var den säsong som Berlusconis Milan erovrad lo Scudetto för första gången. 1987/1988 så gjorde han 15 mål, Careca 13, Virdis 11, Giannini 11, Vialli 10.

Att försöka mäta dessa anfallare mot dagens med hjälp av statistik blir märkligt.

Och att mäta spelare överhuvudtaget blir märkligt. Barcelona och Real Madrid har onekligen dominerat fotbollen det senaste decenniet. Om man räknar de tre främsta framröstade i Ballon d'Or de senaste åtta åren är det 22 från la Liga, och två från Bundesliga. Lagen är Barcelona, Real Madrid och Bayern München.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ballon_d%27Or#Winners

Det känns orimligt med tanke på hur lagen presterat och att fotboll är en lagsport.

Vafan tänk t ex 1988/1989, dvs året efter att Maradona vann skytteligan med 15 mål i Serie A, då Juventus vann mot Fiorentina i UEFA-cupen, Sampdoria vann Cupvinnrcupen och Milan försvarad sin titel i Europacupen. Tokdominans som fortsatte genom 1990-talet, men där det fanns en spridning mellan spelare och lag .

Och det fanns inget tvivel om att Maradona var världens bästa spelare även om det fanns spelare som briljerade. Själv så dyrkade jag Baresi men förstod att Baggio var något speciellt. Van Basten var världens bästa målskytt, och vi njöt alla av konkurensen och briljansen. Allt var fan bättre förr.

Det handlar om att Calcio alltid varit öppen för ideer utifrån, som man sedan förädlat. Calcio har alltid varit väldigt taktiskt, men man har tränare som tycker olika. Dock har tendensen varit mot en offensivare fotboll den senaste tiden.

Jag tror att det kan bli en pendel där några tränare kan börja prioritera defensiven. I grunden handlar allt om resultat, och där spelar såklart motståndarna in. Om alla lag är offensiva så kan en defensiv inriktning löna sig.

Jag kan dock upskatta Zemans sprudlande offensiv och då Juventus stänger matchen med 3-5-2. Det handlar om tränarens direktiv och spelarnas skicklighet att kunna utföra den. Det som jag njuter av Allegris Juventus är dock möjligheten att under matchens gång fullständigt förändra sitt spel beroende på motståndarna och andra omständigheter.

Men jag upprepar att Maradona vann skytteligan i Serie A med 15 mål då han var i särklass bäst i världen. Så målstatistik mäter absolut inte spelarnas skiklighet över tiden. Allt handlar under vilka omständigheter som lagen och spelarna presterade.
Citera
2017-04-28, 22:42
Medlem
Försöksdjurs avatar
Atalanta alltså. Bra hemma facit med vinst mot Inter, Napoli, Roma och nu X mot Juve.
Citera
2017-04-28, 22:51
Medlem
Auunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Atalanta alltså. Bra hemma facit med vinst mot Inter, Napoli, Roma och nu X mot Juve.

Det är sannerligen imponerande! De är väl värda sin nuvarande femteplats. Jag hoppas att de lyckas kvala till EL. Inte för att jag är något speciellt stort fan av Atalanta, utan snarare för att jag gillar det initiativ de tar på hemmaplan. De vågar verkligen spela "sitt" spel utan att ta hänsyn till vilka namn motståndarlaget råkar ha i sin elva. Om de nu bara kunde vara lika bra på bortaplan...
Citera
2017-04-28, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur

Gasperini har gjort ett riktigt bra jobb, och spelare som t ex Gomez har imponerat. De har förtjänat sin plats i tabellen. Enskilda matcher har varit genuint usla, men över säsongen har de imponerat.
Citera
2017-04-28, 23:34
Medlem
Citat:
Det handlar om att Calcio alltid varit öppen för ideer utifrån, som man sedan förädlat. Calcio har alltid varit väldigt taktiskt, men man har tränare som tycker olika. Dock har tendensen varit mot en offensivare fotboll den senaste tiden.

Det kanske är så att Guardiola har haft större påverkan på Italiensk fotboll än vad många vill tro. Jag vet att han var enormt omskriven och omtalad i Italien under sin sejour i Barcelona, det skrevs flera böcker om hans fotbollsideer och träningsmetoder, det var en massa TV team från Italien och gjorde reportage om honom, flera Italienska sportjournalister började dyka upp regelbundet på Guardiolas presskonferenser. Det var en period när FC Barcelona var något av ett poplag i Italien.

Sarri uttalade sig i samband med matchen mot Real Madrid om hur Guardiola påverkat italiensk fotboll negativt genom att klubbägare försökt samma framgångsrecept som FC Barcelona genom att ge en oerfaren och ung tränare chansen aldeles för tidigt.

Per me è gratificante aver fatto questo tipo di carriera. E’ stato formativo perché soprattutto in certe categorie vedi di tutto e di più e o cresci o molli. E’ stato un percorso che dovrebbe essere fatto da tutti, poi ci sono grandi eccezioni, ma sicuramente Guardiola ha fatto dei danni. Avendo fatto bene subito ha convinto diverse società a provare a fare altrettanto
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in