Var snack om Milans offside-fällor med Baresi i tråden
“Fotbollsfakta som rubbade er världsbild”:
(FB) Fotbollsfakta som rubbade er världsbild
Och förutom att Milan med Tassotti, Baresi, Costacurta och Maldini var världens bästa försvar genom tiderna alla kategorier så var Baresi en gigant. Han var libero då Liedholm ledde Milan till lo Scudetto 1978/979. Följde med ned till Serie B två gånger innan Berlusconi tog över och började köpa stjärnor. Men det var han som var kapten och ledde laget till att bli förmodligen världens bästa lag genom tiderna.
Samtidigt var det lättare för försvaret då. Offside var utan tillägget att offensiva spelare behövde påverka spelet, och spelet i sig var enomt mycket brutalare.
Poängen är att målrekord slås hela tiden och att alla hyllar detta utan att reflektera över försvaret. Jag anser att Juventus försvar är och snuddar på Milans klassiska försvar. Men jag anser att de inte riktigt når dit trots att Buffon nog ar bäst genom tiderna. Själv älskar jag Maldini & Nesta, men försvaret i stort når inte upp till Baresis klassiska försvar.
Varför jag börjar dilla om detta?
För att det är den andra sidan av målskyttarna.
Roma vann med 1-4, men Dzeko gjorde inget mål.
Och poängen är att det just nu är sex spelare som gjort 20 mål eller mer samt 24 spelare som gjort tvåsiffrigt. Fullständigt galet.
Vafan tänk tillbaka till den gyllene tiden då Calcio var i särklass bäst i världen. Jag väljer Maradona för att han är bäst och för att målen var sparsamma samt att det var den säsong som Berlusconis Milan erovrad lo Scudetto för första gången. 1987/1988 så gjorde han 15 mål, Careca 13, Virdis 11, Giannini 11, Vialli 10.
Att försöka mäta dessa anfallare mot dagens med hjälp av statistik blir märkligt.
Och att mäta spelare överhuvudtaget blir märkligt. Barcelona och Real Madrid har onekligen dominerat fotbollen det senaste decenniet. Om man räknar de tre främsta framröstade i Ballon d'Or de senaste åtta åren är det 22 från la Liga, och två från Bundesliga. Lagen är Barcelona, Real Madrid och Bayern München.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ballon_d%27Or#Winners
Det känns orimligt med tanke på hur lagen presterat och att fotboll är en lagsport.
Vafan tänk t ex 1988/1989, dvs året efter att Maradona vann skytteligan med 15 mål i Serie A, då Juventus vann mot Fiorentina i UEFA-cupen, Sampdoria vann Cupvinnrcupen och Milan försvarad sin titel i Europacupen. Tokdominans som fortsatte genom 1990-talet, men där det fanns en spridning mellan spelare och lag .
Och det fanns inget tvivel om att Maradona var världens bästa spelare även om det fanns spelare som briljerade. Själv så dyrkade jag Baresi men förstod att Baggio var något speciellt. Van Basten var världens bästa målskytt, och vi njöt alla av konkurensen och briljansen. Allt var fan bättre förr.