2017-03-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Om man ser på tränare som har spelarbakgrund så inser man att de som lyckats oftast har en relativt defensiv bakgrund. De genialiska anfallarna har nog svårare att överföra deras briljans till linjer i ett spel.

Fast i europacuperna är det väldigt mycket dagsform som avgör, det finns en hel hög tränare som överpresterat utan att ha uträttat någonting i ligasammanhang där långsiktig planering och förmågan att läsa motståndarna är betydligt viktigare. Tur är en inte obetydlig del i avancemang i europacuperna, har du otur spelar ditt lag ut motståndarna efter noter men förlorar på en straff som är feldömd.
Senast redigerad av Gincan 2017-03-06 kl. 20:37.
Citera
2017-03-06, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Fast i europacuperna är det väldigt mycket dagsform som avgör, det finns en hel hög tränare som överpresterat utan att ha uträttat någonting i ligasammanhang där långsiktig planering och förmågan att läsa motståndarna är betydligt viktigare. Tur är en inte obetydlig del i avancemang i europacuperna, har du otur spelar ditt lag ut motståndarna efter noter men förlorar på en straff som är feldömd.
Jag kan hålla med.

Men tränarna har stor betydelse. Ranieri vann PL förra säsongen och det finns en anledning till att Juventus räknas till favoriterna i CL. Och det handlar då inte om pengar utan om att lagen kan prestera. Och laget presterar pga tränaren. Självklart är det enklare när man har världens bästa spelare, men även det kräver en skicklighet.

Enligt mig är Ancelotti världens bästa på att hantera stora stjärnor, Conte på att driva på och piska ett lag till framgång, och Allegri för att han behärskar taktiken bäst. Men det finns oändligt många aspekter och dessutom måste man lägga till tur, tillfällighet, domslut osv när det gäller avgörande match.
Citera
2017-03-06, 21:08
Medlem
Citat:
...
Enligt mig är Ancelotti världens bästa på att hantera stora stjärnor, Conte på att driva på och piska ett lag till framgång, och Allegri för att han behärskar taktiken bäst. Men det finns oändligt många aspekter och dessutom måste man lägga till tur, tillfällighet, domslut osv när det gäller avgörande match.

Jag skulle kanske kunna lägga till Simeone på att hålla ihop laget inte minst defensivt. Men samtidigt vill jag fan återigen lyfta fram Gattuso!

Han leder ett skitlag som har noll ekonomi eller ledning. Spelarna får inte lön och det råder kaos å alla sätt.

Men poängen är att Pisa ligger på 15:e plats, men endast släppt in 18 mål på 29 matcher. Stenhårt. (Juventus har släppt in 18 mål på 27 matcher)
Citera
2017-03-06, 21:17
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Men poängen är att Pisa ligger på 15:e plats, men endast släppt in 18 mål på 29 matcher. Stenhårt. (Juventus har släppt in 18 mål på 27 matcher)
Ärligt talat inte särskilt imponerande med tanke på att man bara gjort 16 mål.
Citera
2017-03-06, 21:41
Medlem
På tal om Gattuso så vill jag kanske ännu mer lyfta fram Pippo, som tränar Venezia i Serie C. Och som jag tidigare nämnt så leder de sin serie. Oavsett är här ett fint inslg på engelska om förklarar omständigheterna (15 minuter):

https://www.youtube.com/watch?v=zRseMyyF4w8
Citera
2017-03-06, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Ärligt talat inte särskilt imponerande med tanke på att man bara gjort 16 mål.

Pisa är en klubb i fullständigt förfall. Försäljning krävs, man kan inte ens betala lönerna.

http://iltirreno.gelocal.it/polopoly_fs/1.14983486.1488756199!/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/detail_558/image.jpg

Gattuso är inte bara en tränare, han är psykolog, motiverare, och kontakten med fansen. Han bär klubben, och enligt alla regler skulle de ligga sist i tabellen. Men han får dem till att kämpa. Och det är det de kan. Så de kommer inte att göra många mål, men de kan kämpa ner motståndarna så att det blir oavgjort. Och det är det som håller Pisa vid liv…
Citera
2017-03-07, 14:05
Medlem
Knugen37s avatar
Citat:

Håller verkligen med här. Sen anser jag att Simeone och Sampaoli är de två tränarna som just nu som sammantaget behärskar ovan nämnda bitar bäst.

Får intrycket av att många förväntar sig att Napoli ska försöka dundra sönder Real inför hemmapubliken. Jag misstänker att Sarri försöker spela relativt tryggt och försöka sig på ett 2-0 resultat och anta en mer offensiv approach ifall Real gör mål. Real är inte så jävla bra, men kontra kan dem. Blir livsfarligt om Napoli blir allt för offensivt för tidigt.

Vad tror ni?
Citera
2017-03-07, 22:40
Medlem
anteri17s avatar
Det känns så onödigt när Napoli släpper två mål på fasta idag, samt ett mål på ett ganska ofarligt inlägg i första matchen i Madrid. Är man ett på förhand sämre lag kan man inte skänka mål på så enkla sätt.

Tyvärr verkar det vara en horribel trend med italienska lag som inte kan försvara.
Citera
2017-03-07, 22:47
Medlem
Gregory.Houses avatar
Man läser en del konstiga grejer här inne. En luffare till bankman är bättre tränare än Zidane som spelat i Frankrike,Italien och Spanien och har erfarenhet av toppligorna. Har vunnit Champions League som spelare och tränare och andra titlar på mindre period än vad nånsin Maurizio Sarri kommer göra i hela sitt liv.
Citera
2017-03-07, 22:54
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregory.House
Man läser en del konstiga grejer här inne. En luffare till bankman är bättre tränare än Zidane som spelat i Frankrike,Italien och Spanien och har erfarenhet av toppligorna. Har vunnit Champions League som spelare och tränare och andra titlar på mindre period än vad nånsin Maurizio Sarri kommer göra i hela sitt liv.

Det är knappast konstigt att vara något frågandes till Zidane som varit tränare under helt otroliga 1 år på toppnivå. Helt bisarrt att ha han lägre än folk som varit i branschen under decennier...
Citera
2017-03-07, 22:55
Medlem
paras0nics avatar
Citat:

Opartisk och stilren kommentar.
Citera
2017-03-07, 22:55
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:

Så pinsamt att läsa från en Real Madrid-supporter. Mourinho förstörde allt jag tyckte om med den klubben verkar det som.

---

Napoli har jävligt svårt när de möter bra anfall. Det är tydligt. Den där backlinjen är inte så mycket att stoltsera med. De funkar bra med tydliga linjer i Serie A men när det blir ett snäpp högre så... nä. Det blir för mycket emot.
Senast redigerad av snillet_1 2017-03-07 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in