2017-04-24, 18:55
Medlem
Fiorentina vände 1-2, till 5-2 och där Icardis Inter i slutminuterna gjorde 5-4 och pressade. Inter borde därför ha svårt att ta den sista platsen till EL, men Milan förlorade hemma mot Empoli. Kampen fortsätter därmed mellan Milan, Inter och nu även Fiorentina. Stora lag som dock saknar stabilitet.

Galen omgång med 33 gjorda mål som avslutas ikväll då Zemans Pescara möter Roma. Dzeko har en gyllene möjlighet att gå upp i ensam Cannoniere.
Senast redigerad av Brille68 2017-04-24 kl. 19:02. Anledning: stavar som en turk...
Citera
2017-04-24, 22:44
Medlem
Var snack om Milans offside-fällor med Baresi i tråden “Fotbollsfakta som rubbade er världsbild”:

(FB) Fotbollsfakta som rubbade er världsbild

Och förutom att Milan med Tassotti, Baresi, Costacurta och Maldini var världens bästa försvar genom tiderna alla kategorier så var Baresi en gigant. Han var libero då Liedholm ledde Milan till lo Scudetto 1978/979. Följde med ned till Serie B två gånger innan Berlusconi tog över och började köpa stjärnor. Men det var han som var kapten och ledde laget till att bli förmodligen världens bästa lag genom tiderna.

Samtidigt var det lättare för försvaret då. Offside var utan tillägget att offensiva spelare behövde påverka spelet, och spelet i sig var enomt mycket brutalare.

Poängen är att målrekord slås hela tiden och att alla hyllar detta utan att reflektera över försvaret. Jag anser att Juventus försvar är och snuddar på Milans klassiska försvar. Men jag anser att de inte riktigt når dit trots att Buffon nog ar bäst genom tiderna. Själv älskar jag Maldini & Nesta, men försvaret i stort når inte upp till Baresis klassiska försvar.

Varför jag börjar dilla om detta?

För att det är den andra sidan av målskyttarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Galen omgång med 33 gjorda mål som avslutas ikväll då Zemans Pescara möter Roma. Dzeko har en gyllene möjlighet att gå upp i ensam Cannoniere.

Roma vann med 1-4, men Dzeko gjorde inget mål.

Och poängen är att det just nu är sex spelare som gjort 20 mål eller mer samt 24 spelare som gjort tvåsiffrigt. Fullständigt galet.

Vafan tänk tillbaka till den gyllene tiden då Calcio var i särklass bäst i världen. Jag väljer Maradona för att han är bäst och för att målen var sparsamma samt att det var den säsong som Berlusconis Milan erovrad lo Scudetto för första gången. 1987/1988 så gjorde han 15 mål, Careca 13, Virdis 11, Giannini 11, Vialli 10.

Att försöka mäta dessa anfallare mot dagens med hjälp av statistik blir märkligt.

Och att mäta spelare överhuvudtaget blir märkligt. Barcelona och Real Madrid har onekligen dominerat fotbollen det senaste decenniet. Om man räknar de tre främsta framröstade i Ballon d'Or de senaste åtta åren är det 22 från la Liga, och två från Bundesliga. Lagen är Barcelona, Real Madrid och Bayern München.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ballon_d%27Or#Winners

Det känns orimligt med tanke på hur lagen presterat och att fotboll är en lagsport.

Vafan tänk t ex 1988/1989, dvs året efter att Maradona vann skytteligan med 15 mål i Serie A, då Juventus vann mot Fiorentina i UEFA-cupen, Sampdoria vann Cupvinnrcupen och Milan försvarad sin titel i Europacupen. Tokdominans som fortsatte genom 1990-talet, men där det fanns en spridning mellan spelare och lag .

Och det fanns inget tvivel om att Maradona var världens bästa spelare även om det fanns spelare som briljerade. Själv så dyrkade jag Baresi men förstod att Baggio var något speciellt. Van Basten var världens bästa målskytt, och vi njöt alla av konkurensen och briljansen. Allt var fan bättre förr.
Senast redigerad av Brille68 2017-04-24 kl. 22:46.
Citera
2017-04-24, 23:30
Bannlyst
blir intressant att se hur Roma nu kommer hanteras under Monchi, fantastisk sportchef onekligen i Sevilla blir intressant att se han i en större klubb och ett annat land och liga. Hoppas han har några kontakter/behåller någon i personalen som är italienare/har koll på hur saker funkar i italien. Saker funkar olika i olika länder. Det är iallafall en riktigt intressant sak Roma gör här.
Citera
2017-04-25, 00:00
Medlem
Spinnacers avatar
Då är Pescara ute ur Serie A. Tack och hej. 18 lag hade varit bättre. Vilka fullständigt usla slagpåsar Pescara och Palermo är.

Bättre med Hellas Verona och "Spal 2013", rena gubben i lådan den klubben.. fin logo har de iaf.
Citera
2017-04-25, 01:03
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Då är Pescara ute ur Serie A. Tack och hej. 18 lag hade varit bättre. Vilka fullständigt usla slagpåsar Pescara och Palermo är.

Bättre med Hellas Verona och "Spal 2013", rena gubben i lådan den klubben.. fin logo har de iaf.

Ja, men Crotone har fan gått starkt nu på slutet alltså. Jag är imponerad och hoppas därför att de kan hänga kvar nästa säsong bara för att de tagit sig i kragen på slutet och tagit poäng i flera svåra matcher. De har väl ett par fina bortasegrar i fickan samt en fin hemmavinst mot Inter.

Jag tänkte spela på de i helgen och kollade lite på Sampdorias hemmastatistik. Det slog mig att Sampdoria är ett av ligans starkaste hemmalag. Jag gick tillbaka till 2013 eller nåt och såg att de bara förlorat mot topplag på hemmaplan, förutom någon torsk mot Sassuolo. Visst, de har även torskat mot Genoa men det är ju derby och därför lite speciellt.

Spelade därför inte och Crotone vinner ändå
Citera
2017-04-25, 12:12
Medlem
KnaazMannens avatar
Vart kan man streama Serie B?
Citera
2017-04-25, 13:20
Medlem
JayGatsbys avatar
Kvalar de som slutar 3-8 i Serie B till Serie A?
Eller vad åsyftas med att de är ljusgrönmarkerade?

http://www.espnfc.com/italian-serie-b/99/table
Citera
2017-04-25, 15:22
Medlem
Granoche blev precis ifråntagen en balja mot frosinone. bollen var tydligt över mållinjen på reprisen.
Citera
2017-04-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Kvalar de som slutar 3-8 i Serie B till Serie A?
Eller vad åsyftas med att de är ljusgrönmarkerade?

http://www.espnfc.com/italian-serie-b/99/table

Ja de kvalar om det inte är en viss poängskillnad mellan 3an och 4an
Citera
2017-04-25, 18:11
Medlem
Jag gillar verkligen Serie B och Serie C. Det finns oändligt många historier att berätta hela tiden. Jag följer Brescia eftersom de var mitt lag i Serie A i början av 2000-talet då Cagliari spelade i just Serie B. Baggio, Pirlo, Luca Toni osv var underbart sköna spelare som den härliga Mazzone hade till sitt förfogande.

Oavsett ligger de nu och kämpar för sin överlevnad i Serie B. Bisoli gjorde segermålet hemma mot Ternana. Född på Sardinien då hans pappa spelade för Cagliari, samma pappa som sedan tränade Cagliari.

Lite på samma vis gjorde Zigoni segermålet för SPAL, som nu leder Serie B.

Och ikväll spelar Pazzinis Hellas.
Citera
2017-04-25, 22:34
Medlem
Citat:
...
Och ikväll spelar Pazzinis Hellas.
Matchen mellan Perugia och Hellas slutade 1-1, och SPAL drar ifrån i toppen.

Guberti spelar för Perugia. Har spelat i Serie A för Ascoli, Roma, Sampdoria, och dessutom i Serie B för Bari, Torino och nu Perugia. Uppvuxen på den vackra ön, dock utan att spela för Cagliari.

Bianchi, som spelat för Cagliari, lämnade dock Perugia i januari. Han har över 200 matcher i Serie A, och dessutom i Manchester City och Mallorca.

Brighi är dock kvar i Perugia och bidrar med sin gedigna erfarenhet.

Varför jag dillar om Perugia? För att visa att där finns stara spelare med erfarnhet samt unga spelare som kan bli stora i ett normalt Serie B-lag.
Citera
2017-04-26, 21:34
Medlem
Citat:
...
Brighi är dock kvar i Perugia och bidrar med sin gedigna erfarenhet.
...
Igår var 25:e april, eller som det kallas i Italien ”Festa della Liberazione”, dvs då inbördeskriget och därmed nazisternas ockupation avslutades.

Anledningen till att jag dillar om det är för att Brighi valt att ställa upp för det helhjärtat. Och som vanligt blandas Calcio och politik. Jag respekterar Lucarelli och Di Canio, som vågar ha en åsikt och stå upp för den.

Brighi var en av Italiens största talanger då han som 18-åring tackade nej till Juventus eftersom han ville satsa på sin utbildning. (Vill i sammanhanget lyfta fram Chiellini som nyligen tagit sin universitetsexamen).

Bild från 2010 då han och Protti deltog i Festa della Liberazione i Rimini. Båda var födda i Rimini, Brighi spelade då i Roma och Protti i Livorno:

https://radiocage.it/w/wp-content/uploads/2010/04/26832_400777328216_843883216_3897210_1825747_n1.jp g
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in