Citat:
Ursprungligen postat av
baldarchin
det är ingen LERX under luftintaget på qaher.....

Och det var inte innervingframkanten på J35 heller, men ändå så genererade den en turbulent luftström på ovansidan, när man applicerade lite alfa. Naturlagarna skiter helt enkelt i vad iranierna kallar undersidan av luftintaget och din totala frånvaro av relevant kunskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
baldarchin
Inte vingtjocklek, utan vingprofil.
Citat:
Ursprungligen postat av
baldarchin
arearegeln gör att det inte spelar nån roll hur tjocka vingarna är
1 - Pingvinen följer inte arearegeln. Delvis p.g.a. att skrovets bakre delar är felaktigt utformat men f.f.a. p.g.a. den extremt tjocka vingen.
2 - Ska man flyga snabbt, så är arearegeln en av många principer som måste uppfyllas.
Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Ok, dina beräkningar på luftfuktighet? Har du tänkt på att Qaher är anpassad efter Iran?
Luftfuktigheten har ingen som helst påverkan på vad olika vingprofiler klarar av aerodynamiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
armatura
Qaher-313 ser ut som något en högstadieelev ritat under en mattelektion och bör bli utskrattad. Planet kommer aldrig att bli operativt, och kommer aldrig att uppfylla någon form av kravspec för ett modernt jaktflygplan. Det är ett dåligt försök till propaganda och det blev genomskådat direkt.
Det var även min första tanke.
Det såg ut som något som jag skulle ha kunnat knopa ihop på frihand på ett rutat papper när jag var 14 och inte ens förstod hälften av de tekniska termerna i mina flygplansböcker.
Citat:
Ursprungligen postat av
baldarchin
det satt en pilot i den
det var en första prototyp där man inte fokuserar på joysticks även om jag anser att konsumtionselektronik håller hög kvalitet. en ny kvalitetsjoystick till datorn håller nog högre kvalitet än vad som finns i f16/18/15. särskilt om man moddar den lite. jag har inga problem alls med att man använder moddad konsumtionselektronik för att spara pengar. en knapp är en knapp liksom. men jag tror inte man visade den riktiga cockpiten.
1 - Nej, det var inte en prototyp, eftersom ett prototypflygplan är ett flygplan som man flyger med. I bästa fall, så var det en mock-up på ett konceptflygplan.
2 - Det låter så jättelämpligt att använda prylar som är gjorda för att användas stationärt i rumstemperatur, i en EMP-miljö, med uppåt 9G belastning och temperaturvariationer på mer än 100 grader.
Citat:
Ursprungligen postat av
baldarchin
det är som när usa använde speciella pennor för att skriva i rymden medan sovjeterna använde blyerts
Nej. Både USA och Sovjetunionen använde blyertspennor (och i fallet USA även stiftpennor) i rymden. P.g.a. risken för bränder och kortslutningar p.g.a. kringsvävande kolpartiklar, trädspånor/damm och avbrutna blyertsspetsar så ersatte båda länderna blyerts med tuschpennor och sedan av i USA civilt framtagna kulspetspennor, som man i fallet NASA, fick köpa för rent symboliska summor, så att penntillverkaren (Fischer) skulle kunna använda detta i sin marknadsföring.
Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Klart det finns industriella joysticks. Har du tittat på priset? Tusenlapparna hoppar snabbt iväg för en industriell joystick som bara är joystick utan några roliga knappar. Anledningen? Därför att den måste fungera i ett antal år och därför att stilleståndskostnaden om den går sönder är väldigt hög. Och stilleståndskostnaden om ett modernt stridsplan blir stående på plattan är ännu högre. För att inte tala om kostnaden i fall piloten måste skjuta ut sig för att joysticken inte längre går att lita på - hur många vill prova att landa om joysticken glappar?
Som ett exempel så hade vi ett EMP-klassat tangentbord i kontoret. Det kostade ur minnet 30kkr. Dock inte certat enligt EASA/FAA o.s.v. och således inte användbart i flygplan. För detta, så tillkommer ytterligare krav p.g.a. temperaturer (både absoluta och snabba växlingar) och G-belastning. Samt självfallet att en flygplanskomponent har högre krav på tillförlitlighet än normala produkter.
Tar vi t.ex. knappar och reglage i en spetsnoskärra, så ska dessa vara lätta och distinkta att aktivera/manövrera, de ska hålla för användning i årtionden och samtidigt så får inte knapparna och reglagen aktiveras av enbart G-krafterna.