2017-04-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Problemet är väl egentligen inte att Iran visar upp en tidig prototyp, problemet är att inget av det material man släpper stämplas med att det är just en riktigt tidig prototyp. Man sitter däremot och höjer planet till skyarna (att höja det verbalt till skyarna är väl iofs enda sättet det kommer upp i luften) och slår sig för bröstet om hur fantastiskt det är. Nog för att många andra länder marknadsför sin militärindustri på liknande sätt, men då gör man det betydligt senare i utvecklingsprocessen. De länder som trots allt uttalar sig självsäkert tidigt i utvecklingsskedet har å andra sidan lång erfarenhet av att utveckla denna typ av teknik, något Iran ännu saknar.
Det man har visat upp hittills kommer aldrig att flyga i sin nuvarande form, och kommer det upp i luften så kommer det inte att ha i närheten av den prestanda man säger att flygplanet har. Det som eventuellt kommer upp i luften kommer att se radikalt annorlunda ut och inte alls motsvara de förväntningar marknadsföringsapparaten målat upp.

Jag förstår inte vad du pratar om!
Vet du vad (Proof of concept) är? Berätta om du vet? Du hävdar att den inte kan flyga. Berätta vad du vet om "konceptvalidering"?
Citera
2017-04-26, 22:44
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Ok, låt oss först veta din "definition" av en anfallsvinkel.. Vad är en "anfallsvinkel"? Vänligen definiera!!

Skunkjobb använder självfallet samma definition som resten av världen, d.v.s. vinkeln mellan farkostens rörelsevektor relativt omgivande fluids friström och vingens korda.

Med den svepvinkel som undersidan av luftintaget på Pingvinen har, så kommer denna kant (precis som LERX på t.ex. F-16, Su-27 och F/A-18, samt t.ex. inre vingframkanten på SAAB Draken) redan vid låga anfallsvinklar (t.ex. rotation vid start, landning och relativt snälla manövrar i luften*) att generera en turbulent luftström rakt in i luftintaget. Turbulent luftström in i luftintaget resulterar i sin tur mycket lätt i kompressorstall, vilket lätt kan resultera i totalhaverier.

Ett exempel på detta är Kara Hultgren, som förolyckades, då ena motorn fick in turbulent luft i ena luftintaget.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/Kara_Hultgreen_crash.webm

(*) Dock så ska det påpekas att vingprofilen (NACA 2414 eller däromkring) på Pingvinen är anpassad för att ge hög lyftkraft i mycket låga hastigheter, även vid ringa anfallsvinklar. Dock på bekostnad av extremt högt luftmotstånd, när man börjar komma upp i mer än GA-hastigheter.
Citera
2017-04-26, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Finns ingen anledning att utveckla egna motorer om du kan licestillverka moderna motorer.
Trots allt är pengar en begränsad resurs, däremot har vi ännu så länge kapaciteten att utveckla en egen motor tillskillnad från Iran.
Vi har avancerad materialteknologi, vi har utmärkta system och mjukvarutekniker, vi är mästare på systemintegration och har skickliga flygplansingenjörer.

Eller tror du Boeing jobbar med SAAB på ren chans.

Sen har Sverige snålat på militärteknologi i årtionden.

Iran har viljan men inte kompetensen uppenbarligen, Iran skulle aldrig använda gamla amerikanska motorer om det gick att licensbygga moderna.

Ja, jag medger att ni svenskar är skickliga i flygteknik. Men du har väldigt väldigt väldigt väldigt "få" avvikelser från "manualen". Dina tekniker kära vän vet inte en 1% av vad IR5 vet utan "manual". Avvikelser, fattigdom, behov = Qaher F-313
Jag är fattig men min hjärna fungerar bra!
Citera
2017-04-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Skunkjobb använder självfallet samma definition som resten av världen, d.v.s. vinkeln mellan farkostens rörelsevektor relativt omgivande fluids friström och vingens korda.

Med den svepvinkel som undersidan av luftintaget på Pingvinen har, så kommer denna kant (precis som LERX på t.ex. F-16, Su-27 och F/A-18, samt t.ex. inre vingframkanten på SAAB Draken) redan vid låga anfallsvinklar (t.ex. rotation vid start, landning och relativt snälla manövrar i luften*) att generera en turbulent luftström rakt in i luftintaget. Turbulent luftström in i luftintaget resulterar i sin tur mycket lätt i kompressorstall, vilket lätt kan resultera i totalhaverier.

Ett exempel på detta är Kara Hultgren, som förolyckades, då ena motorn fick in turbulent luft i ena luftintaget.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/Kara_Hultgreen_crash.webm

(*) Dock så ska det påpekas att vingprofilen (NACA 2414 eller däromkring) på Pingvinen är anpassad för att ge hög lyftkraft i mycket låga hastigheter, även vid ringa anfallsvinklar. Dock på bekostnad av extremt högt luftmotstånd, när man börjar komma upp i mer än GA-hastigheter.

det är ingen LERX under luftintaget på qaher.....

det finns andra flyg med tjocka vingar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_X-32

arearegeln gör att det inte spelar nån roll hur tjocka vingarna är
Citera
2017-04-26, 23:21
Medlem
vingarna:

Citat:
For example, consider that at Mach 1.3 the angle of the Mach cone formed off the body of the aircraft will be at about μ = arcsin(1/M) = 50.3° (where μ is the angle of the Mach cone, or simply Mach angle, and M is the Mach number). In this case the "perfect shape" is biased rearward; therefore, aircraft designed for high speed cruise usually have wings towards the rear.

https://en.wikipedia.org/wiki/Area_rule
Citera
2017-04-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Ok, dina beräkningar på luftfuktighet? Har du tänkt på att Qaher är anpassad efter Iran?
Citera
2017-04-26, 23:25
Medlem
Citat:
Jag kan sitta i ett F-14 och flyga på ett sätt som du aldrig kommer att lära dig förrän du förlorar 20 plan. Förstår du vad jag menar eller förstår du inte? Det är inte stopp, utan vi vet saker om exempelvis F-5 som självaste USA ännu inte kunnat prova.. Förstår du eller vill du inte förstå?

Så du vet hur man flyger F-20 och F-5 bättre än USA men vet inte vad en anfallsvinkel är? Vem försöker du lura här, baldarchin? Det är den enda jag kan tänka mig.

Ett gott råd är att du försöker dämpa din ton en aning och slutar med översitteförsoner som "förstår du eller inte..."
Citera
2017-04-27, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Så du vet hur man flyger F-20 och F-5 bättre än USA men vet inte vad en anfallsvinkel är? Vem försöker du lura här, baldarchin? Det är den enda jag kan tänka mig.

Ett gott råd är att du försöker dämpa din ton en aning och slutar med översitteförsoner som "förstår du eller inte..."

Ett gott råd till dig är att försöka sluta spekulera om användaren som person och hålla dig till sakfrågan. Ja, jag kan F-5 och F-14 .. Hur jag kan det beror på något som kallas "erfarenhet".. Sådana erfarenheter kan du inte köpa.. Min bedömning är att QAHER är en ny teknologi baserad på samma typ av erfarenheter.
Citera
2017-04-27, 07:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja, jag medger att ni svenskar är skickliga i flygteknik. Men du har väldigt väldigt väldigt väldigt "få" avvikelser från "manualen". Dina tekniker kära vän vet inte en 1% av vad IR5 vet utan "manual". Avvikelser, fattigdom, behov = Qaher F-313
Så vilka ingenjörsutbildningar har du? Du torde minst vara teknologidoktor med årtiondens erfarenhet från amerikansk eller europeisk flygindustri?
Citera
2017-04-27, 07:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ett gott råd till dig är att försöka sluta spekulera om användaren som person och hålla dig till sakfrågan. Ja, jag kan F-5 och F-14 .. Hur jag kan det beror på något som kallas "erfarenhet".. Sådana erfarenheter kan du inte köpa.. Min bedömning är att QAHER är en ny teknologi baserad på samma typ av erfarenheter.
Du kan väl läsa en bok om ett flygplansprojekt så kommer du stöta på något som kallas testflygare och prototyp + förserieflygplan.
Före datorernas breda genombrott byggdes en rad flygplan som provades noggrant i olika hastighets och manöverprov. Egenheter analyserades och åtgärdades eller dokumenterades, stallhastighet, manöverbarhet, maxhastighet, etc etc utprovades. Motorstopp och återstart, nödlandningar, få planet medvetet i spinn och hur man hävde rörelsen.
Vapenprover etc.
Efter serieleverans följdes flygplanens uppförande och prestanda noggrant med återkopplingar till staber och tillverkare, tekniska åtgärder och/eller förändrade instruktioner blev följden.

Idag kan mer testas via simuleringar i förväg men väldigt omfattande flygtester genomförs oavsett.

När F16 XL med dubbeldelta likt Draken togs fram, provflög chefstestpiloten Draken i förväg, för att få erfarenhet om dubbeldeltaflygplans egenheter i luften exempelvis.

Så du sitter bara och svamlar.

Edit F20 tigershark var en uppgraderad F5 med GE 404 motorn,ny radar, kommunikationsutrustning avionaik helt enkelt, även delvis förändrad flygkropp.
Den förbandssattes eller såldes aldrig då den ansågs ligga F16 för nära i prestanda och var betydligt dyrare än F5E Tiger II.

Således ingenting Iran har haft eller har i sin arsenal.
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-04-27 kl. 07:25.
Citera
2017-04-27, 14:18
Medlem
Citat:

Vadå "få avvikelser från manualen"? Vad fan är manualen, naturlagar? Att bygga en cockpit med delar köpta från Alibaba som inte ens har tillräckligt med plats för en pilot (givet att denne inte är en dvärg, men Iran kanske har en hemlig samling dvärgpiloter?)? Att inte ha en dysa på jetmotorer, vilket leder till att planets plastkropp skulle smälta efter 20s drift?Tur för Iran att dom inte klarar av att bygga en fungerande jetmotor ändå...

Qaher-313 ser ut som något en högstadieelev ritat under en mattelektion och bör bli utskrattad. Planet kommer aldrig att bli operativt, och kommer aldrig att uppfylla någon form av kravspec för ett modernt jaktflygplan. Det är ett dåligt försök till propaganda och det blev genomskådat direkt.
Senast redigerad av armatura 2017-04-27 kl. 14:20.
Citera
2017-04-27, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Vadå "få avvikelser från manualen"? Vad fan är manualen, naturlagar? Att bygga en cockpit med delar köpta från Alibaba som inte ens har tillräckligt med plats för en pilot (givet att denne inte är en dvärg, men Iran kanske har en hemlig samling dvärgpiloter?)? Att inte ha en dysa på jetmotorer, vilket leder till att planets plastkropp skulle smälta efter 20s drift?Tur för Iran att dom inte klarar av att bygga en fungerande jetmotor ändå...

Qaher-313 ser ut som något en högstadieelev ritat under en mattelektion och bör bli utskrattad. Planet kommer aldrig att bli operativt, och kommer aldrig att uppfylla någon form av kravspec för ett modernt jaktflygplan. Det är ett dåligt försök till propaganda och det blev genomskådat direkt.

det satt en pilot i den
det var en första prototyp där man inte fokuserar på joysticks även om jag anser att konsumtionselektronik håller hög kvalitet. en ny kvalitetsjoystick till datorn håller nog högre kvalitet än vad som finns i f16/18/15. särskilt om man moddar den lite. jag har inga problem alls med att man använder moddad konsumtionselektronik för att spara pengar. en knapp är en knapp liksom. men jag tror inte man visade den riktiga cockpiten.

det är som när usa använde speciella pennor för att skriva i rymden medan sovjeterna använde blyerts

motorn har teknologi för att göra utluften kallare och mer smygig (finns bilder)
designen är riktigt fin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in