Citat:
Ursprungligen postat av
Marcen
Pojkarna är knappast oskyldiga, i så fall hade de i efterhand krävt upprättelse och ekonomisk kompensation.
De mördade medvetet en 4-årig pojke, kanske fick de hjälp att flytta kroppen, det är trots allt listigt för en 5- och 7-åring att iscensätta en drunkningsolycka.
Nu tycker jag inte att dagens uppgifter förändrar så mycket i sak. I mina öron talar fortfarande det mesta för att de är skyldiga – sedan kan det hända att förhören skötts dåligt, men det är lite av en annan fråga.
Däremot är jag inte så säker på at de skulle krävt upprättelse och ekonomisk kompensation, om de skulle vara oskyldiga. Det vore ett ganska högt spel att spela, säg att deras kamp för upprättelse och kompensation skulle misslyckas, hur skulle deras liv då te sig? Sannolikt skulle deras namn då komma ut (antar att man inte kan komma in med sådana krav och behålla sin anonymitet), och i allmänhetens ögon skulle de då se ut som att de först mördat ett barn, och nu vill ha pengar för det. Illa.
Kanske är det då mindre riskabelt att låta det bero, och gå vidare med sina liv.
En fråga av mer teknisk art: Har de ens möjlighet att begära resning? De är ju inte dömda i domstol.