2017-04-26, 09:27
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Wendt utbytt tidigt och som jag spekulerade i så var det ingen skada
Doch. Han missar resten av säsongen pga fraktur i armen.

Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Lyssnade en podcast med Jiloan Hamad i somras angående Bundesliga bla då frågan om varför det är så få svenskar som egentligen ansluter sig till ligan. Vad är era tankar kring det?
Du får ju skriva vad Hamad kom fram till också Jag menar, han lär ju ha ett nästan lika bra resonemang som oss flashbackare. Och dela dina egna åsikter också.

Själv har jag ingen aning. Är svenska spelare för dåliga? En tredjeliga kanske inte lockar, trots att det är där många allsvenska spelare platsar. Lönerna lägre i förhållande till andra länder? Jobbigt att lära sig tyska? Svenskar har alltid underskattat Bundesliga och tysk fotboll (fast det är på uppgång), kanske har med det att göra? Svenska spelare är för dåligt utbildade? Alla klubbar i zweite och bundesliga måste ha ungdomsakademie, så man kanske är bortskämd med väldigt smarta spelare redan?
Senast redigerad av Lekmand 2017-04-26 kl. 09:33.
Citera
2017-04-26, 10:45
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Doch. Han missar resten av säsongen pga fraktur i armen.

Du får ju skriva vad Hamad kom fram till också Jag menar, han lär ju ha ett nästan lika bra resonemang som oss flashbackare. Och dela dina egna åsikter också.

Själv har jag ingen aning. Är svenska spelare för dåliga? En tredjeliga kanske inte lockar, trots att det är där många allsvenska spelare platsar. Lönerna lägre i förhållande till andra länder? Jobbigt att lära sig tyska? Svenskar har alltid underskattat Bundesliga och tysk fotboll (fast det är på uppgång), kanske har med det att göra? Svenska spelare är för dåligt utbildade? Alla klubbar i zweite och bundesliga måste ha ungdomsakademie, så man kanske är bortskämd med väldigt smarta spelare redan?

Okej trist för Wendt men det tar inte bort faktumet att han var en säkerhetsrisk.

Jag skulle också vilja veta vad Hamad sa i sin pod och det troliga svaret är att dom helt enkelt inte håller kvalitén fast nu har antalet svenska spelare ökat i dom bägge högsta divisionerna har jag en känsla av.
Citera
2017-04-26, 11:06
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Inbytte Stenzel trycker in 2-1 hemma mot B04 i 88. min och SCF ligger hela veckan på direktplats till EL. Mycket imponerande och riktigt fint resultat för Streichs arbete.

Edit: Riktigt svagt resultat av B04, 59 MEUR marknadsvärde slår 274MEUR(!).
Jag kopierar in en del av ett inlägg från Freiburgs forum. Resten av inlägget är också intressant och diskuterar i hur det kommer sig att Freiburg inte riskerar att tappa särskilt många spelare.
Citat:
Ein bisschen stehe ich ja schon drauf, ich gebe es zu. Aber: es hilft immer wieder, Dinge in Perspektive zu rücken. Was haben die beiden Mannschaften vom Wochenende eigentlich gekostet?

Schwolow (Jugend) - Ignjovski (0.75) , Söyüncü (2,5) , Kempf (0,8) , C. Günter (Jugend) - Höfler (Jugend) - Frantz (1,0) - O. Bulut (1,2) , Haberer (2,0) - Niederlechner (Leihe) - Petersen (2,8)

Einwechslungen:
76. Nielsen (0,6)
85. P. Stenzel (Leihe)
90. + 1 Guedé (0,3)

vs

Leno (7,5) - Hilbert (ablösefrei) , Dragovic (18,0) , Toprak (3,0) , Wendell (6,5) - Baumgartlinger (3,0) , Kampl (11,0) - Havertz (Jugend) , Volland (20,0) , Brandt (0,4 - Jugend Wolfsburg) - Chicharito (12,0)

62. Bailey (13,5)
79. Aranguiz (13,0)
90. Pohjanpalo (?)
Niederlechner och Stenzel kommer kosta ca tre miljoner vardera att lösa från respektive klubb. Men då har vi fortfarande en skillnad på drygt 15 miljoner för Freiburg och 100+ miljoner för Leverkusen.

Det är inte konstigt att de flesta inte har höga tankar om Freiburg och deras spel, och detta är en bidragande faktor. Men att man hittar spelare för ett bra pris är inte samma sak som att hitta dåliga spelare. Det är bara Ignovjski och Bulut jag hade bytt bort mot Leverkusens respektive (som ironiskt nog kostade mindre). Och Kempf för Toprak, om jag ska vara helt ärlig
Citera
2017-04-26, 11:25
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Jag kopierar in en del av ett inlägg från Freiburgs forum. Resten av inlägget är också intressant och diskuterar i hur det kommer sig att Freiburg inte riskerar att tappa särskilt många spelare.

Niederlechner och Stenzel kommer kosta ca tre miljoner vardera att lösa från respektive klubb. Men då har vi fortfarande en skillnad på drygt 15 miljoner för Freiburg och 100+ miljoner för Leverkusen.

Det är inte konstigt att de flesta inte har höga tankar om Freiburg och deras spel, och detta är en bidragande faktor. Men att man hittar spelare för ett bra pris är inte samma sak som att hitta dåliga spelare. Det är bara Ignovjski och Bulut jag hade bytt bort mot Leverkusens respektive (som ironiskt nog kostade mindre). Och Kempf för Toprak, om jag ska vara helt ärlig

Det blir ännu bättre om du tittar på faktisk kostnad, som du gör, då är B04 c:a 7x dyrare än SCF. Skillnaden i marknadsvärde ligger på 4,6x och är mer teoretiska siffror, men båda sätten att jämföra visar på en brutal underprestation av B04 och en fantastisk prestation av SCF.

Jag tror att Streich och hans team är extremt duktiga på att värdera varje spelares för- och nackdelar och balansera upp laget efter det. Samt att det säkert är en kultur av att vara "underdog" och kämpa för varandra.

Kovac verkar ha en liknande talang i Eintracht, men det kan vara för tidigt att säga det säkert. En annan som var duktig på att ta fram det bästa ur varje spelare är Heynckes; Nu är det självfallet med helt andra och generösa förutsättningar, men han lyckades där Guardiola och Ancelotti inte gjort det (än).
Citera
2017-04-27, 00:43
Avstängd
Halloween2s avatar
Gudarna måste vara tokiga, blir det bara EN titel för Bayern denna säsong?
Citera
2017-04-27, 07:04
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Gudarna måste vara tokiga, blir det bara EN titel för Bayern denna säsong?
2012 var ett helt titellöst år förutom den meninglösa supercupen och 2013 blev ett riktigt bra år jag kommer gå in med den inställningen till nästa säsong.

Vi gav bort segern helt enkelt det var inget tränarmisstag eller något annat att skylla på, missar man så mycket chanser så vinner man inte.
Grattis Dortmund till finalplatsen måtte Frankfurt vinna bara.
Citera
2017-04-27, 07:42
Medlem
civilians avatar
Vilken fantastisk avslutning det ser ut att bli på 2.Bundesliga! Två(?) inbördes möten kvar mellan uppflyttningskandidaterna och flera andra potentiella minor på vägen för topp 4.
Citera
2017-04-27, 08:30
Medlem
motvalls avatar
Citat:
2012 var ett helt titellöst år förutom den meninglösa supercupen och 2013 blev ett riktigt bra år jag kommer gå in med den inställningen till nästa säsong.

Vi gav bort segern helt enkelt det var inget tränarmisstag eller något annat att skylla på, missar man så mycket chanser så vinner man inte.
Vet inte vad som hände andra halvlek, men spelarna verkade helt enkelt inte fokuserade utan man slarvade och slarvade. Ser det ut på samma sätt i BL framöver så är inte ens den titeln säker längre.

Att nästa säsong blir mer intressant än denna har jag ansett länge. Truppen och spelet är lite för präglad av Guardiolas tankar ännu. Att den fotbollen inte håller längre är väl bevisat, vi måste tillbaka till en mer Heynckesk spelmodell och det tar mer än ett år.
Citera
2017-04-27, 08:48
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civilian
Vilken fantastisk avslutning det ser ut att bli på 2.Bundesliga! Två(?) inbördes möten kvar mellan uppflyttningskandidaterna och flera andra potentiella minor på vägen för topp 4.
Den har varit nästan lika spännande hela säsongen. Skitkul serie för oss neutrala, men en aning nagelbitande för de berörda supportrarna. Bottenstriden är inte heller den avgjord utan väldigt jämn. Att spela mot ett sådant, som ett par av topplagen gör i helgen, brukar vara rätt knepigt när de slåss för sina liv. Ekonomiskt och publikmässigt är steget ner till 3. Div en större katastrof än ramla ur BL1 till Zweite. Precis som i Sverige med Div1 jämfört med Superettan.

Extra roligt är att vi har tre (eller fyra om man vill) svenskar i topplagen, Nyman, Baffo, Hedlund samt Albornoz. Den siste må vara "pedofil" och "chilenare" men fotbollsmässigt är han skolad i Sverige och BP. Totte Nyman gjorde två mål i helgen, tror inte det kommenterats tidigare, är nu uppe på 10 st, en helt OK summa för en debutsäsong.
Citera
2017-04-27, 09:35
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:

Med tanke på ert åldrande lag samt Ancelottis prio av gamla spelare lär Bayern inte vara bättre nästa säsong.

Däremot antagligen fortfarande såpass mycket bättre än Dortmund/Leipzig
Citera
2017-04-27, 09:45
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Vet inte vad som hände andra halvlek, men spelarna verkade helt enkelt inte fokuserade utan man slarvade och slarvade. Ser det ut på samma sätt i BL framöver så är inte ens den titeln säker längre.

Att nästa säsong blir mer intressant än denna har jag ansett länge. Truppen och spelet är lite för präglad av Guardiolas tankar ännu. Att den fotbollen inte håller längre är väl bevisat, vi måste tillbaka till en mer Heynckesk spelmodell och det tar mer än ett år.
Titeln är klar detta tappar vi inte 8 poängs försprång och 12 poäng att spela om.
Jo det stundvis lite mycket bollinnehav och för lite action jämfört med under Jupp men grundspelet är tryggt och bra speciellt när Neuer är frisk och ger en enorm trygghet åt backlinjen.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Med tanke på ert åldrande lag samt Ancelottis prio av gamla spelare lär Bayern inte vara bättre nästa säsong.

Däremot antagligen fortfarande såpass mycket bättre än Dortmund/Leipzig

Jo truppen är gammal och jag är bekymrad över hur denna generationsväxling kommer att bli speciellt som du skriver Ancelottis motvilja att låta dom unga få speltid.

Dortmund får ju in Toprak och Dahoud det kommer stärka dom mycket och det kanske är på väg in fler spelare jag har lite dålig koll.

Leipzig kommer nog att bli ännu bättre pengarna finns och kan dom även behålla Keita och Werner så gör dom det bra.
Citera
2017-04-27, 15:20
Medlem
cyberkalles avatar
Bayern utnyttjar sin köpoption på Coman och har skrivit på till 2020.
Hoppas nu att han får speltid och utvecklas i rätt riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in