2017-04-26, 23:00
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Exakt så. Matchen mot AIK var varken taktiskt eller spelmässigt bra. Bara för att man flytar in en vinst genom att spela extremt defensivt innebär det inte approachen inför matchen, eller utförandet under matchen, var särskilt bra.

Bajen är inte ett dugg bättre än förra året. Snarare tvärtom.

Mycket stabilare bakåt dock, även fast vi oftast har en defensiv matchplan. Nannes höstfotboll var också defensivt inriktad, men den föll väl ut tack vare att Aidoo-Boo kompletterade varandra helt överjävligt bra.

Offensivt är vi så hopplöst ojämna att jag inte vet var jag ska ta vägen. Paulsen och Dibba krigar mycket och gör stor nytta, men i avgörande lägen kan de vara sjukt slarviga. Samma har gällt med Smarra lite i år.

Undrar också av ren nyfikenhet vad det var som var taktiskt dåligt mot aik? De kom ju knappt igenom centralt i banan någon gång under matchen och skapar inte jättemycket chanser heller på oss.
Citera
2017-04-26, 23:04
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag håller med.

Malmö FF har organisationen, mentaliteten ekonomin och talangerna, men man är egentligen inte så överlägsna då man ser på de enskilda spelarna.

Det är väl framför allt bredden som skiljer. Många av bänkspelarna skulle vara nyckelspelare i andra lag i allsvenskan. Sana och Svanberg får inte ens plats på bänken t.ex.. Spelare som säkert skulle vara ordinarie i lagen på den undre halvan i.a.f.
Citera
2017-04-26, 23:05
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Mycket stabilare bakåt dock, även fast vi oftast har en defensiv matchplan. Nannes höstfotboll var också defensivt inriktad, men den föll väl ut tack vare att Aidoo-Boo kompletterade varandra helt överjävligt bra.

Offensivt är vi så hopplöst ojämna att jag inte vet var jag ska ta vägen. Paulsen och Dibba krigar mycket och gör stor nytta, men i avgörande lägen kan de vara sjukt slarviga. Samma har gällt med Smarra lite i år.

Undrar också av ren nyfikenhet vad det var som var taktiskt dåligt mot aik? De kom ju knappt igenom centralt i banan någon gång under matchen och skapar inte jättemycket chanser heller på oss.

Ja, deffen funkar helt klart. Dock bör man ha klart för sig att deff och off till viss del påverkar varandra på ett negativt sätt. Med en så defensiv approach (runt 40% boll i de flesta matcher), så blir det svårt med ett bra anfallsspel.

Jag hävdar att AIK vinner matchen mot Bajen väldigt ofta ifall matchen, med samma matchbild och med samma målchanser, spelas om ett tiotal gånger. Det är iofs ett hypotetiskt resonemang, men det är farligt att låta enstaka resultat färga ens analys.
Citera
2017-04-26, 23:07
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag håller med.

Malmö FF har organisationen, mentaliteten ekonomin och talangerna, men man är egentligen inte så överlägsna då man ser på de enskilda spelarna.

Då är det en himla tur att fotboll är en lagsport.
Citera
2017-04-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag tycker att Bajen ser väldigt starka ut för att vara Bajen i år.
Hamad verkar vara en bra värvning för Bajen. Hoppas för deras del att han håller. Hur är bänken?
Citera
2017-04-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Det är väl framför allt bredden som skiljer. Många av bänkspelarna skulle vara nyckelspelare i andra lag i allsvenskan. Sana och Svanberg får inte ens plats på bänken t.ex.. Spelare som säkert skulle vara ordinarie i lagen på den undre halvan i.a.f.
De borde låna ut Svanberg och låta honom spela kontinuerligt. Sirius?
Citera
2017-04-26, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Då är det en himla tur att fotboll är en lagsport.

En lagsport där allt omkring har betydelse. Hade det varit under slutet av 1980-talet skulle man dock tämligen enkelt kunnat ha förlorat mot något annat topplag i en slutspelsmatch...

Men över tid har organisation och sammanhang betydelse. Rättvisare enligt mig.

Men de som räknar in en enkel seger i Allsvenskan har fel. Det har aldrig funnits enkla segrar i Allsvenskan. Och återigen kommer mentalitet och organisation in.

Daniel Andersson & Co tillåter inte att man anser att några matcher är "enkla".
Citera
2017-04-26, 23:17
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ja, deffen funkar helt klart. Dock bör man ha klart för sig att deff och off till viss del påverkar varandra på ett negativt sätt. Med en så defensiv approach (runt 40% boll i de flesta matcher), så blir det svårt med ett bra anfallsspel.

Jag hävdar att AIK vinner matchen mot Bajen väldigt ofta ifall matchen, med samma matchbild och med samma målchanser, spelas om ett tiotal gånger. Det är iofs ett hypotetiskt resonemang, men det är farligt att låta enstaka resultat färga ens analys.

Köper det resonemanget helt.

Ang offensiven blir det väldigt frustrerande för Dibba som ensam ska bära anfallsspelet. Han är verkligen superlojal och får väl ut max av sin kapacitet som det är nu, men han är ju uppenbarligen inte tillräckligt bra för att kunna greja det helt. Vill nog hellre ha en spelare som kan låsa fast bollen så att laget kan flytta upp (läs Romulo). Om vi ska bli ett lag för övre halvan behövs en komplettare anfallare än Dibba.
Citera
2017-04-26, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Fast det du försvarade i diskussionen var efterslängar och filmningar. Fysiskt spel för mig är inte att ME vridande i plågor efter en knuff, medvetna armbågar och stämplingar med avsikt att skada?

Om du räknar enstaka händelser under en enskild match som ett generellt beteende över en hel karriär är vi mer än 100% överens. Frånsett filmningarna då.
Du har inte ett bra case här, you.
Citera
2017-04-26, 23:31
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
De borde låna ut Svanberg och låta honom spela kontinuerligt. Sirius?

Hittar han inte formen snart bör han röra på sig i sommar. Jag tror han skulle passa bra i ett lag som satsar på kontringar där han kan utnyttja sin snabbhet. Jag läste en artikel nyligen där skribenten argumenterade för att Svanbergs spelstil inte passar i Malmö. Han menade att lagen ofta sjunker ner och han inte får de ytor han behöver för att komma till sin rätt. Det ligger nog någonting i det.
Citera
2017-04-27, 00:04
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Vårat anfallsspel existerar inte. Ännu ett individuellt misstag som gör att vi släpper in mål. Vansinne att spela en halvskadad mittback på vänsterbacken, vi tappar hela den kanten. Jörgen var la glad som vanligt på PRKn, jävla bonnläpp. Två lag som påminner mycket om varandra, dvs obefintligt anfallsspel, men hyfsat försvar.

Vi behöver ett längre uppehåll NU.

Erlingmak jr fick debattera det var iaf kul.

Det jag inte förstår är att man lät sig falla in i Hammarbys primitiva spel så tidigt. Väldigt fort hamnade man i ett läge där allt verkade handla om att slå inlägg. Alltså. De flesta mittförsvar i Allsvenskan kan hantera inlägg i en hel match utan större problem. Självklart blir det mål på inlägg emellanåt men det skall naturligtvis inte vara det primära anfallsvapnet. Var tog kombinationerna centralt vägen? Razak och Mix skall nominellt vara spelskickliga (otroligt ojämna ikväll IMO), men ändå handlade allt om att slå inlägg efter inlägg. Spelare som Aidoo och Magyar glänser kanske som mest i det spelet.

Hade vi en enda kombination centralt?
Citera
2017-04-27, 00:18
Medlem
Citat:
Ett jävla tjat om Malmö. Faktum är att de spelade ganska dåligt mot Gbg, och mot DIF var det en helt jämn match som kunde gå åt vilket håll som helst. De övriga två matcherna bör de vinna. Givetvis är Malmö guldfavorit, men att ett lag som spelar Brorson, Tinnerholm och Rakip från start ska springa hem Allsvenskan är såklart inte sant.

Än så länge bör man inte räkna ut något lag. Däremot är det väl uppenbart att Gbg har för liten offensiv spets för att kunna hota. Häcken är för defensivt balanserat. Elfsborg lite för dåliga. Kvar har vi då Östersund, AIK, DIF och Peking som reella utmanare. Ärligt talat vet jag inte om Malmö är särskilt mycket bättre än nämnda lag.

Tycker det har låtit så i många säsonger nu. Har oftast slutat med att Malmö tagit guldet.

Precis som det är standard med "hedersamma förluster" och "vi spelade riktigt bra, men Malmö vann pga sena mål/domarmisstag/skador" vid bortamatcher mot Malmö.

När det händer gång på gång är det ingen slump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in