”Supporterklubben Änglarnas hederspris Ärkeängeln går 2016 till en spelare som under totalt fem år visat stor lojalitet på plan men kanske ännu större utanför.
Årets ärkeängel gör sin andra vända i IFK Göteborg och lika lovande som han var på plan den första vändan, lika stabil och trygg är han idag. Vi är glada att vi fick en andra chans att se honom i den blåvita tröjan. Utanför plan är årets ärkeängel allt vi kan önska oss. Genom sitt engagemang i IFKs CSR -arbete visar han stort hjärta, inte bara för IFK utan också för vår älskade stad och vad kan bättre känneteckna en ärkeängel?
Årets ärkeängel heter Martin Smedberg Dalence och oavsett om han befinner sig i Gunnilse, på Gamla Ullevi eller i Bolivia gör han oss glada och stolta över att han är en av oss.”
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-02-23 kl. 01:58.
Nu när tävlingsmatcherna så sakteligen dragit igång tänkte jag ge mig på ett halvhjärtat försök att betygsätta Norrköpings trupp enligt en femgradig skala. Bry er inte om stavfel - allt är på uppstuds. Håll i hatten!
Keepers:
Julius Lindgren
Betyg: 1
Ung tredjemålvakt (andra reserv när Mitov är borta) med förmodat goda tider framför sig, hört en hel del lovord om honom redan nu. Saknar dock allt vad erfarenhet heter.
Michael Langer
Betyg: 2
Jag hade höga förhoppningar när han anslöt då det såg väldigt tunt ut på målvaktssidan där och då. Han levererar relativt ojämnt, kan göra matchavgörande räddningar, men det jag stör mig mest på är att han inte utstrålar någon pondus trots sin relativt gedigna erfarenhet. Dessutom står han alltid cementerad på linjen?
David Mitov Nilsson
Betyg: 3
En av mina solklara favoritspelare i truppen, skön karaktär med en enormt hög högstanivå, främst hans reflexer på linjen som är bland Allsvenskans bästa. Tycker han växte mer och mer som straffområdesmålvakt men där har han en hel del att slipa på, dessutom släpper han stundtals för många farliga returer. Hoppas han kommer tillbaka i samma form som tidigare!
Försvarare:
Henrik Castegren
En klassisk typ av Norrköpingstalang som poppat upp som svampar dom senaste åren. Dvs. unga, spelmogna spelare som kan ta mer eller mindre alla positioner i försvar och på mittfält, även om just Castegren helst rör sig i mitten. Blev utsedd till årets talang i div 1 när han spelade i Sylvia och nu har han slussats in mer och mer i Pekings A-lag. Lugn, stabil, läser spelet bra.
Jón Gudni Fjóluson
Här svajar jag själv mellan 3 och 4, rent emotionellt och personligen så vill jag ge honom en fyra. Samtidigt förstår jag att det sticker lite i folks ögon. För mig är han dock en naturlig stöttepelare och ledare i mittlåset. Han är hård, följsam och inte helt oäven på offensiva fasta situationer. Det som sticker ut mest till det positiva är dock hans uppspelsfot som nog är bäst i laget, oerhört viktigt när spelet ska breddas på våra yttrar. Försätter sig dock i några riktigt dråpliga situationer per säsong.
Andreas Johansson
Betyg: 4
Här behövs det väl knappast någon kommentar? När han flyttades ner till mittlåset så räddades kontraktet, när han fick en hel säsong på positionen vann vi guld. Oerhört stabil, har hög spelintelligens, förvånansvärt snabb i duellspelet, väldigt lugn och metodisk med boll, införstådd i sin roll och lagets bästa. En ful jävel som gnager på motståndarnas hälsenor. Blir ibland för lugn med boll och schabblar till det.
Linus Wahlqvist
Han är 20 år ung men närmar sig redan 100 matcher i Allsvenskan då han står på 81 stycken. Fostrad som mittback men används som ytterback och med den äran. Pekingsonen har ett enormt hjärta och lungorna utanpå kroppen då han jagar upp och ner, ner och upp för sin kant. Fantastisk i offensiven, bra tillslag, inte helt oävna inlägg, bra i kombinationsspel med innermittar och yttrar, OK men inte briljant i defensiven. Han har ibland en tendens att gå bort sig i positionsspelet.
Christopher Telo
Kanske den mest gjutna trean i hela truppen? Han är en riktig trotjänare och har gjort mer än 200 matcher i Norrköping. Dom första säsongerna var han relativt skakig och kändes inte som en garanti på sin vänsterkant. Han har dock växt något enormt med åldern, tar ett stort ansvar på plan och bidrar lika mycket i offensiven (skotten!) som i defensiven där han är en rejäl pitbull.
Alfons Sampsted
Har noll koll på Alfons men han har fått goda lovord, verkar vara väldigt träningssugen och hyfsat lättlärd av rapporterna från träningslägret att döma. Islänningar har ett gott track record i Allsvenskan och Norrköping i synnerhet. Hoppas han kan visa sig värdig att ersätta Linus så småningom.
Marcus Falk Olander
En riktig bondepöjk, men med förvånansvärt skön personlighet och karaktär vid sidan av plan. Stabil på plan, benhård i duellerna där han ofta sätter superhårt mot hårt, bra passningsfot och helt införstådd i sin roll i truppen. En väldigt god reserv att ha.
Andreas Hadenius
Lite som en karbonkopia av Falk-Olander. En väldigt, väldigt stabil reserv. Spelskicklighet och teknik är inte hans starka sida utan Hadenius är en riktig terrier och en mardröm att möta på planen. Han är stenhård och spelar ofta lite fult i duellspelet - hur många spelare har man inte sett honom sänka? En reserv som kan komma in som en tydlig karaktärsspelare när det behövs, antingen för att vinna boll eller lyfta långt på.
Filip Dagerstål
20 bast och ytterligare en multitalang som Peking blivit kända för på senare år. Han känns lite som en blandning av Wahlqvist och Fransson, sämre hade det kunnat vara? Han besitter samma mognad som båda, sin ålder till trots, samt har en bra blick och ett spelsinne som ger honom rätt ingång till alla tänkbara matchsituationer. Skulle gärna se att han utvecklar sin offensiv och sitt driv om han ska spela innermitt/tvåvägs. Ett skepp kommer lastat med ett break!
Mohanad Jeahze
Anfallare som blev försvarare, erfarenhet från Sylvia i div 2 och ett antal U-landskamper på CV:t. Nittonåringen lär dock inte få många spelminuter och det kommer nog att krävas en utlåning eller liknande för att han ska utvecklas ytterligare. Han står på tillväxt, men med enbart små framtidsutsikter enligt mig.
Nikola Tkalcic
Det här är en stark trea i min bok, särskilt med hans form innan skadan. En outröttlig slitvarg som springer upp och ner med exakt samma frenesi i minut 1 som minut 87. Kan vara en av Allsvenskans snabbaste spelare? Dessutom har han utvecklat sin (funktionella) teknik och skär gärna in för att ta farliga och ofta hårda skott. En ödmjuk favorit hos många.
Mittfältare
Andreas Blomqvist
Fin offensiv pjäs på mittfältet som kan spela både på kant och centralt. Det som främst sticker ut är hans bolldrivande egenskaper, förmågan att kliva inåt i plan och även länka ihop mittfältarna med varandra men också mittfält-anfall. En av dom bästa spelarna innan han åkte på sin supertradiga skada. Hans kreativitet saknas verkligen i dagsläget. Kan uppfattas som lite klen i duellspelet ibland.
Nicklas Bärkroth
Hur störig och bollkladdande han än må vara så förtjänar han definitivt en trea. Huvudargumentet är att han är en spelartyp som inte många Allsvenska lag kan stoltsera med. Klyscha eller ej, han är en spelare som kan bryta mönstret genom att göra sin gubbe. Dessutom är han överjävligt snabb med boll och en perfekt rollspelare i ett kontrande lag. Hans svaga fasta situationer och stundtals oändliga bollkladdande i fel situationer får dock många att frusta.
David Moberg Karlsson
Lite som Bärkroth, mycket energi, mycket frenesi, mycket hjärta. Det här är en spelartyp som är lätt att ta till sig då han alltid ger sitt yttersta. Han kanske inte är så kreativ i ordets rätta bemärkelese, utan jag skulle vilja kalla honom destruktivt kreativ, då han med sin snabbhet och teknik förminskar motståndaren så att han får utrymme för sin hyfsade teknik/kreativitet. Stundtals har han dock vedervärdig första touch.
Eric Smith
Bräckligare psyke än en 14 årig EMO-tjej. Hemlängtan, sjukdomar, skador (som han inte kunnat rå för) förföljer honom och min känsla är ändå att han känner efter lite för mycket. Fin fysisk närvaro ute på plan för sin ringa ålder, extremt bra crossbollar (bäst i laget tillsammans med Fjoluson?) och bra duellspel. Stundtals känns han dock väldigt slarvig med boll och dräller bort passning efter passning.
Pontus Almqvist
Ung talang som jag sett väldigt lite av, hoppade in mot Bajen och gjorde ett kort men stabilt intryck. Kan säkert utvecklas i rätt riktning i den här miljön - men antalet minuter kan enbart motivera en etta.
Daniel Sjölund
Betyg: 5
Många trodde han var slut för längesen men i Peking har han gjort storverk. Lagets viktigaste kugge, en mittfältare med oändlig repertoar då han både sätter speltempot, vinner dueller och agerar spelfördelare. Jag vet inte hur många matcher han vunnit på helt egen hand från sin innermittposition. Magisk fotbollsspelare och karaktär.
Marwan Bazi
Har spelat med både U17- och U21-laget i Norrköping, stor talang som har framtiden framför sig. Dock enormt svårt att slå sig in på mittfältet här. Inte särskilt goda utsikter för speltid den kommande säsongen.
Niclas Eliasson
App, app, app kommer många säga här. Jag är dock beredd att stå för mitt kanske kryddade betyg. Hans spetskompetens i snabbheten är snudd på ohotad i Allsvenskan. Det är inte många som kan hota hans ryck på både kort- som lång sträcka. En mästare på att peta och hinna upp boll. Fin teknik och inte en helt oäven passningsspelare. Kan förbättra sitt poänggörande och vässa sitt psyke en aning. Ett jättebreak coming up!
Gentrit Citaku
På väg bort från klubben, därför orkar jag inte lägga någon längre kommentar. Jag hade stora förväntningar på honom då han har både fin bollbehandling som ett kompetent lugn. Tyvärr så är han inte tillräckligt spetsig och det känns som att hans skador har sänkt hans potential avsevärt.
Märkte att inlägget blev för långt - sover på anfallarna lite.
Skrev det här förut på vårt forum, angående att Blåvitt snart ska förlänga kontraktet med Jörgen Lennartsson och klistrar bara in det här också.
Spelet blir sämre match efter match med Jörgen vid rodret. Spelet blev iallafall bättre match för match med Stahre sista säsongen.
Stahre gav chansen till ett helt gäng talanger, Jörgen har inte gjort det till någon förutom Paka,
Jörgen blir av med sin viktigaste spelare i den defensiva mittfältaren inför säsongen 2016, väljer då att spela med två registas på ett centralt mittfält för att sedan i omgång 28 beklaga sig över att det har funnits brister i det centrala mittfältet. Han är ansvarig för att rätta till taktiska fel i omgång 1-27 också, inte bara i omgång 28 ondgöra sig i media över hur dåligt det är.
Att han inte efter typ 45 insläppta mål verkar ha gjort ett skit för att fixa defensiven utan väljer att köra vidare på exakt samma backlinje, försvarslinjer och direktiv igen. Ingenting förändras trots att vi inte hållt nollan en enda match mot vad som kan tyckas till viss del rätt mediokert motstånd.
Jörgen spelar Rieks, vår enskilt bäste spelare på fel position istället för att spela Hysén, vår bäste anfallare målmässigt mer regelbundet.
Jörgen hänger efter en kollektiv kollaps mot KFF ut Sabah Lawson som skyldig och skyller ifrån sig själv samt resterande lag från ansvar och pekar ut Sabah.
Kan fortsätta rabbla hur länge som helst. Om grundidén var att vi inte skulle förändra någonting spelmässigt kunde vi lika gärna behålla Stahre som åtminstone var på väg åt rätt håll. Nu började vi om med en tränare som tror på exakt samma idéer och formationer men som bara är 10 år efter i tiden och är ännu sämre taktiskt.
Två grundkrav borde vara att tränaren vi tar in inte är fast i att vi måste spela 4-4-2 utan kan gå runt beroende på material samt motstånd samt inse hur förlegat 4-4-2 är.
Ett annat grundkrav kan vara att tränaren ska våga premiera unga spelare vid tufft läge snarare än ge dem 5 min speltid och sen hänga ut dem om de är dåliga. Det är ingen merit att ha jobbat mycket med unga spelare när du jobbade för ett jävla U-21-landslag där hela truppen är unga spelare samt alla du möter är i relation också unga spelare. Om du inte kan bära med dig erfarenheterna av det genom att fortsätta låta unga spelare ta chansen var det ju bara som att träna ett seniorlag då dem du mötte var i samma ålder.
I slutändan blir det ju Gren som man bör ifrågasätta då han ju mer eller mindre satsade allt på att anställa Jörgen. Så han kan gärna få förklara sig vad det var man ville med Jörgen som vi inte kunde nå med Stahre.
För Stahre var ju bättre än Jörgen hittills varit på att bygga ett försvar, kontringsfotboll samt att ge unga spelar chansen, trots att Stahre ju var den siste tränaren som fick mer eller mindre allt han pekade på vad gäller värvningar.
Med det sagt är jag inget stort fan av Stahre heller, men ingenting blev ju bättre med Jörgen och jag ser inte varför vi ska ge Jörgen 3 ytterligare år när han inte gjort ett dyft bättre de snart 3 åren han har haft.
Sen att det är gnäll utan konkreta idéer må så vara, beslutet är redan fattat att Jörgen ska få förlängt kontrakt. Vilket jag tycker är helt sinessjukt uppåt väggarna. Men spelar liksom ingen roll vem jag hellre hade velat ha som tränaren, för det tänker jag inte sluta kritisera valet att förlänga med en tränare som totalt stannat i utvecklingen och fortsatt tror att 4-4-2 per definition genererar framgångar bara man spelar samma startelva tillräckligt många gånger.
Följer den debatten på det forumet med och som vanligt finns det för många som rycker ut och vrålar om att "Hade bara bollen studsat rätt" hade ni alla som kritiserar JL hyllat honom istället.
För mig, och dig med vet jag, är frågan större än om vi med maximal röta hade lyckats slå ut Qarabag i EL-kvalet eller om vi tagit guldet 15 via några andra resultat etc.
Det handlar om ett totalt feltänk.
Jag som många andra JL-kritiker tröttnade totalt när vi inte roterade mer i somras, och speciellt då i bortamatchen mot Bajen som vi alla visste att vi skulle torska. Där skulle vi haft juniorlag. Nu hade det inte hjälpt mot Qarabag ändå men vi hade gett spelarna vila och bättre förutsättningar iaf.
Sedan kan jag faktiskt inte minnas på rak arm när en allsvensk tränare, inte bara i blåvitt utan ÖVERHUVUDTAGET under alla år jag följt denna serie, så TOTALT skyllt en förlust på en enda spelare som han gjorde med Sabah som du nämner. Totalt jävla idiotiskt.
Man var väl trött på Stahre ibland med såklart, speciellt 2012 men han hade iaf något jag saknar. Han gick ifrån den idé han först ville applicera med sitt spel när det inte funkade (hade vi fortsatt så hade vi åkt ur 2012) och efter en av de värsta kvällar jag haft på en arena mot Gefle away där slängde han det spelet och spelade ett spel vi kunde klara av då och som gav nödvändiga poäng och sedan var vi ett topplag resten av hans tid här och tog dessutom en cuptitel.
JL skulle ALDRIG ändra sitt spelsätt hur j-a illa vi låg till.
MSD gör mycket gott ja, tårarna av glädje över priset och den totala hängivelsen till klubben är det få som har. Jag tycker dessutom att hans samarbete med Emil är briljant och att han skall få en ordinarie tröja iår. Bakom kan vi ha ungdomar.
MSD gör mycket gott ja, tårarna av glädje över priset och den totala hängivelsen till klubben är det få som har. Jag tycker dessutom att hans samarbete med Emil är briljant och att han skall få en ordinarie tröja iår. Bakom kan vi ha ungdomar.
Paka verkar ju ses som yttermittfältare av JL, om han nu bara kan få vara hel... men ja, MSD är en jävligt nyttig spelare att ha i laget, inte bara för att han är en kompetent fotbollsspelare, han tar ju även hand om nya killar i laget osv, dessutom är han kapabel att vikariera om t ex Salo skulle gå sönder(händer ju dock aldrig). Förra året låg han väl bakom typ 7-8 mål åtminstone. Dessutom är han såklart rakt igenom en bra människa, genuin.
Angående JL så tål jag inte mannen.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-02-23 kl. 13:53.
Härligt inlägg 4522, skulle vara roligt om alla gjorde någon liknande genomgång för sitt lag men kanske skippa talangerna(om man tycker det blir för jobbigt och långt då).
Jag är ju tyvärr oduglig när det kommer till betygsättning, velar och byter betyg 10 gånger på varje spelare men en genomgång kommer för GIF när jag sett några fler matcher.
Välskrivet inlägg. Men som du redan vet måste man reagera på Eliasson, har haft exakt samma känsla när man sett honom vara den piggaste och mest tekniskt briljanta spelaren under vintermånaderna men så fort säsongstarten närmar sig blir det mer och mer ineffektivt på kanten och bristen i defensiven lyser starkt. Hoppas dock att du har rätt, är det nån spelare utanför AIK jag vill se explodera är det Eliasson, oerhört sympatisk och gnäller aldrig oavsett situation. Förhoppningsvis gynnar det honom att ha lämnat storstaden och kan spela med lite mindre press. Där har Peking lyckats förut.
Får skriva en liknande recension om AIK´s trupp vid senare tillfälle!
Paka verkar ju ses som yttermittfältare av JL, om han nu bara kan få vara hel... men ja, MSD är en jävligt nyttig spelare att ha i laget, inte bara för att han är en kompetent fotbollsspelare, han tar ju även hand om nya killar i laget osv, dessutom är han kapabel att vikariera om t ex Salo skulle gå sönder(händer ju dock aldrig). Förra året låg han väl bakom typ 7-8 mål åtminstone. Dessutom är han såklart rakt igenom en bra människa, genuin.
Angående JL så tål jag inte mannen.
Paka glömmer man tyvärr nästan av numera. Sedan har vi även Seb O där. Vi har med MSD, Rieks, Paka, Seb O fyra alternativ på kanterna så där behövs inte fler. Sedan kan ju även Tobbe spela där om det kniper. Testet med Legolas där gillar jag dock inte, han ska spela forward.
Vi har ju även testat Knark-Sonen där och han är ju som far sin och gör det bra precis överallt.
Om det sedan skulle totalkrisa sig har vi ytterbackar som Öhman och Dahlqvist som kan vikarier som ytterbackar och då flytta upp Emil/Scott ett steg alt spela ytter själva.
MSD är dessutom viktigare iår än åren innan rent klubbmässigt då han ju sedan barnsben varit just blåvitt, och när både Hjalle och Alvbåge försvunnit får han en större roll som klubbhjärta i laget. (sedan finns det klubbhjärtan förutom MSD i laget ändå skall väl påpekas).
Erik Granat central mittfältare(95a) i GIF har en främre korsbandsfraktur och blir borta hela säsongen, tråkigt då han var ordinarie i GIF i höstas och är antingen i startelvan eller första avbytare på den positionen.
Tråkigt för en ung talangfull spelare att bli borta en hel säsong även om jag inte håller honom alltför högt så är det ju en försvagning och det är ju en fin kille så lider med honom.
Min Ranking
1 Malmö FF +++++
Stark klass på hela laget, men målvaktsidan ser lite svag ut, frågan är om Wiland håller klassen ett år till. Blir jobbigt att blanda europaspel med allsvenskan om man går långt där. Skönt att få bred på anfallsidan med Cibicki och Jeremejeff och mittbacken Lasse Nielsen är en av de bästa värvningarna den här säsongen.
2 IFK Göteborg ++++
Behöver få in en målvakt där ser de väldigt svagt ut, mittfältet och försvaret ser ut som ett guldlag men har svårt att se att någon anfallare kan ösa in mål. Viktigaste på transfermarknaden var att man fick tillbaka Omarsson vilket säger att Änglarna har gjort ett svagt fönster.
3 IFK Norrköping ++++
Peking har ett starkt lag överlag inga svagheter direkt, det gäller bara för kapten Johansson och Sjölund att fortsätta spela lika bra som tidigare så borde man klara topp 5. Stark värvning när de fixade Thorarinsson från Rosenborg och viktigt att de köpte loss Eliasson från Gnaget.
4 AIK ++++
Om inte Oscar Linner tar ett kliv till så ser målvaktsidan tunn ut, annars så är de viktigt att man sålde Alexander Isak så man kunde låna in Simon Thern och köpa Kristoffer Olsson trots de ser jag detta som en liten fiaskosäsong för AIK tror inte anfallet räcker till nu när Isak försvunnit.
5 Kalmar FF +++
Gör bröderna Elm och bröderna Hallberg sitt jobb så kan denna säsong bli riktig succe.
De har en av allsvenskans bästa mittfält, behöver nog få in någon säker mittback bredvid Biskupovic tror inte Thorbjörnsson är tillräckligt bra men kanske att Starke Hedlund kan få sitt genombrott iår.
6 IF Elfsborg ++++
Har en av allsvenskans bästa målvakter i Kevin Stuhr Ellegaard och man har fått behålla sitt försvar. Väldigt jobbigt tapp i Claesson och med honom så hade de varit topp 5. Nyförvärvet Jesper Karlsson kan redan i år vara med och slåss om en start plats på anfallet. de defensiva mittfäktet såg svagt ut men känns nu starkare när de köpt Alex Dyer från Östersund.
7 Östersund FK +++
Laget känns starkare än förra året och går allt bra kan de slåss om europa platserna, Östersund behöver mer starka målskyttar och någon jätte i försvaret. Annars övertygar värvningarna av Tom Pettersson och Johan Bertilsson. Blir kul om de spelar minst lika anfallsglad fotboll även i år.
8 BK Häcken +++
Ganska medelstarkt i alla lagdelar men de är anfallet som sticker ut mest med Paulinho som borde vunnit skytteligan om han inte blivit skadad förra säsongen. De har även värvat skyttekungen i superettan Maholli men tror de blir svårt för han att få mycket speltid, sen att de fått in Friberg o Faltsetas är ett stort +
9 Djurgårdens IF +++
Tror inte så mycket på Djurgården trots att de nu har både Isaksson och Källström, tror inte de orkar så länge till. En som jag tror kan bli nya Mushekwi är nyförvärvet från Casa Sports Aliou Badji.
Starkaste lagdelen är nog försvaret men håller ganska jämn nivå på alla positioner.
10 Örebro SK ++
11 Hammarby IF +++
12 IK Sirius ++
13 Halmstads BK +
14 Jönköping Södra ++
15 AFC Eskilstuna +
16 GIF Sundsvall +
2 IFK Göteborg ++++
Behöver få in en målvakt där ser de väldigt svagt ut, mittfältet och försvaret ser ut som ett guldlag men har svårt att se att någon anfallare kan ösa in mål. Viktigaste på transfermarknaden var att man fick tillbaka Omarsson vilket säger att Änglarna har gjort ett svagt fönster.
Direkt felaktigt att vi ser väldigt svaga ut på målvaktssidan. Dahlberg är orutinerad men inte svag. Det är en minst lika bra målvakt som Alvbåge.
Det som Alvbåge slängde in ifjol kommer inte Dahlberg slänga in även om han likt alla målvakter lär göra några misstag.
Startelvan är inte sämre än ifjol helt enkelt. Sedan att den inte håller för guld är en annan femma...