2017-04-26, 19:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Detta är min bedömning/mina gissningar:

– Åtalen för mutbrott och hot mot häktespersonal ingår som en del av beskrivningen av JM, samt att båda brotten troligen relaterar till morden. Kan ju t.ex. vara så att mutbrottet var ett försök att undanröja bevis.
Ja, det är inte omöjligt.
Citat:
Det är ju inte så svårt att föreställa sig varför JM blev "ganska arg" på förhörsledare. Om den ilskan, t.ex. uppstod när hon skulle förklara varför hon presenterat flera olika lögner om vad hon gjorde natten då Göran mördades så relaterar ilskan och hoten till mordet.
Ja, ställer man i utsikt att en förhörsledare ska skadas på något sätt är man med all säkerhet inträngd i ett litet hörn och finner inga andra argument än att hota sig ut (det kan ju också tidigare ha gått vägen...).
Citat:
– Åtalen för urkundsförfalskning, bedrägeri och stämpling rör brott som visar hur mordet av Aki planerades under lång tid med detaljerade förberedelser för hur hans död skulle ge ekonomisk avkastning. Dessa brott visar också att JM inte drog sig för att anlita personer som skulle utföra mord åt henne.
Ja, det är ju oerhört starkt: Ett offer, AP, skulle dö och tre olika personer har tydligen tillfrågats om de mot betalning kunnat tänka sig att avliva honom. - Detta i sin tur förstärker också misstankarna om förgiftning i E. - Här finns säkert också en konsekvent tidslinje.
Citat:
När man nu ser åtalspunkterna har jag mycket svårt att se att något annat än livstid kan komma ifråga för JM. Om hon inte lyckas muta flera vittnen som ger henne alibi...
Hade alibivittnen lyckosamt mutats torde inget åtal ha väckts.
Citat:
MR däremot kommer inte att behöva sitta många år, gissar jag.
Det blir intressant att höra hans berättelse om det här: Han bör dömas rättvist men naturligtvis kan det finnas förmildrande omständigheter.
Citera
2017-04-26, 19:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Många bäckar små... Det kan antas vara en lång indiciekedja - som i mina ögon (t.o.m. delvis osynad) ser ut att vara hur hållbar som helst. - Varför inte - till att börja med - gripa tag om alla livförsäkringarna varav ett försäkringsbolag kräver tillbaka utbetalt belopp pga falskt underlag. Sedan kan man övergå till de tre stämpingarna till mord och höra vad JM ville att de vidtalade personerna skulle göra med AP, och hur mycket hon varit beredd att betala. - Och då har jag inte nämnt vad föräldrarnas baneman MR har berättat om saker och ting, eller hur många tekniska bevis man lyckats få tag på. - Och här ska man ha klart för sig att det företagits flera husrannsakningar, hotell inkl. papperskorgar och sopsäckar har genomletats, bilar och kläder dammsugits, gamla kvitton mm synats, osv + en hel rad ytterligare åtgärder man bedömt relevanta för fallet.

Jag håller med dig. Utgående från vad vi vet ser det ut som en gedigen kedja. Snart vet vi vad som finns i form av bevis som vi ännu inte fått veta. Detta kommer ju knappast att försvaga kedjan.

Jag tror att jag skrivit det någon gång tidigare i tråden:
– Om JM blir frikänd så är det en rättsskandal som vida överträffar OJ Simpsons mord på exfrun och hennes tennistränare. Ett "drömlag" av advokater fick den uppenbart skyldige OJ friad.

En av advokaterna sa ungefär så här efter rättegången:
– Det finns två sorters rättvisa, moralisk och den legala som skipas i rättssalar. Här har vi ett exempel på legal rättvisa...

Det kan inte vara så lätt att uttrycka stolthet om man just har fått en skyldig mördare frikänd. Om man inte är helt samvetslös. Sådana advokater finns väl inte, eller?

Citera
2017-04-26, 20:01
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Behövs det verkligen Wenna som skall berätta detta för att förstå åklagarnas upplägg? Mycket enkelt att se vart åklagarna länge varit på väg. Det ena mindre brottet efter det andra skall fungera som stödbrott till anstiftan. Vilket mer eller mindre betyder att de tekniska på JM inte är direkt av rang. Frågan är om det finns något gripbart över huvudtaget? Verkar illa.

Tror inte alls det är så illa. Många här verkar tro att utan tekniska bevis så går JM fri. Men att det saknas bindande tekniska bevis mot JM är ju inte på något vis konstigt om man betänker hur attacken i sommarstugan förmodligen gått till (samt hur AP togs av daga).
Precis som i Fossmo-fallet kommer helt andra faktorer att fälla JM. En helhetsbild av JM som en kriminell och hänsynslös person kommer målas upp med hjälp av stödbevisning och olika vittnesmål. Hennes konstanta tigande under förhör och överbevisade lögner t.ex. om var hon befunnit sig under mordkvällen kommer inte direkt bidra till hennes försvar. Den fd överåklagaren Sven-Erik Alhem säger det bra:
"Hade jag varit åklagare här så hade jag gjort en stor sak av de enskilda saker som hon tiger om."
Citera
2017-04-26, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
23 kap 4 §. Stämpling som fullbordas blir betraktat som samma sak som att man själv utför brottet. Anstiftan konsumeras i brottsrubriceringen.

https://lagen.nu/1962:700

Ditt exempel är för övrigt inte helt hundra. Det kan ha funnits omständigheter som gjorde att rätten dömde honom för stämpling (tidsbestämt) och inte anstiftan (möjlig livstidsdom).

Hur som helst så kan vi nog utgå ifrån att livtid knappast lär utdelas om själva frågan att bedöma är huruvida jm bör dömas för stämpling" eller anstiftan". Då saknas "Hårda Bevis", vilket jag misstänkt länge. Hoppas fortfarande jag har fel.
Citera
2017-04-26, 20:30
Medlem
Citat:
Många bäckar små... Det kan antas vara en lång indiciekedja - som i mina ögon (t.o.m. delvis osynad) ser ut att vara hur hållbar som helst. - Varför inte - till att börja med - gripa tag om alla livförsäkringarna varav ett försäkringsbolag kräver tillbaka utbetalt belopp pga falskt underlag. Sedan kan man övergå till de tre stämpingarna till mord och höra vad JM ville att de vidtalade personerna skulle göra med AP, och hur mycket hon varit beredd att betala. - Och då har jag inte nämnt vad föräldrarnas baneman MR har berättat om saker och ting, eller hur många tekniska bevis man lyckats få tag på. - Och här ska man ha klart för sig att det företagits flera husrannsakningar, hotell inkl. papperskorgar och sopsäckar har genomletats, bilar och kläder dammsugits, gamla kvitton mm synats, osv + en hel rad ytterligare åtgärder man bedömt relevanta för fallet.

Men inte att förhöra de misstänkta för misshandeln av de sexutnyttjade stackars afghanska pojkarna! Någonting stämmer uppenbarligen inte i den här utredningen.

Som en engelsk journalist uttryckte i bestörtning när han besökte en presskonferens efter Palme-mordet, - "this is a Mickey Mouse-investigation"!

Jag har allt mer fått samma vibbar, är det något annat som lurar i utredningen som måste döljas (typ)?
Citera
2017-04-26, 20:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fan, det här ser ju alldeles lysande ut rena smörgåsbordet i ondska och mänskligt förfall, helvete vad den här kvinnan har jobbat mot sin egen undergång, här sitter ett livstidsstraff som en keps på henne, ska bli djävligt intressant att läsa FUP.

Kan ju tänka mig att åtminstone en av hennes "exmakar" har dragit mer än en suck av lättnad över att inte han också finns med i den här "meritlistan", nu kommer ju direkt frågan upp vad fan är det för fel på henne?

Vad har drivit henne mer än det uppenbara snöd vinning på bekostnad av andras väl och ve?
Behöver det verkligen vara så mycket mer? - Girighet, girighet och åter girighet. Och åtgärder som vidtas när penningtillförseln sinar (föräldrarna säger nej till mer ekonomiskt bistånd, osv).

Att sommarhuset skulle säljas kan spela en roll på det viset att hon då skulle tvingas investera en större summa pengar i ett annat hus om hon ville bibehålla sina möjligheter till rekreation. Sedan skulle bundna pengar i och med en försäljning helt försvinna ur hennes synfält. - Hon ville "se om sitt hus" medan tid var.

Avundsjukan och ilskan fanns naturligtvis där men synes bara ha handlat om pengar.
Citera
2017-04-26, 20:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Behöver det verkligen vara så mycket mer? - Girighet, girighet och åter girighet. Och åtgärder som vidtas när penningtillförseln sinar (föräldrarna säger nej till mer ekonomiskt bistånd, osv).

Att sommarhuset skulle säljas kan spela en roll på det viset att hon då skulle tvingas investera en större summa pengar i ett annat hus om hon ville bibehålla sina möjligheter till rekreation. Sedan skulle bundna pengar i och med en försäljning helt försvinna ur hennes synfält. - Hon ville "se om sitt hus" medan tid var.

Avundsjukan och ilskan fanns naturligtvis där men synes bara ha handlat om pengar.

Ja det är ju en av de sju dödssynderna och fan vet om inte hon har lyckats pricka in alla sju egentligen om man nu tänker efter lite grann, ett enastående ont exemplar av det kvinnliga könet är det i alla fall det kan vi ju lätt konstatera, det är en djävla tur att det inte finns så många av JM.s sort.
Citera
2017-04-26, 20:42
Medlem
Citat:
Han bör dömas rättvist men naturligtvis kan det finnas förmildrande omständigheter.

Jaha ja! Som vad då? Att han är en "jorden runt resande kriminell", blivande succéförfattare till boken "ett fängelsestraff i varje land"? Dessutom i fullt lagförbar ålder.

Hoppas innerligt att det man "inväntat från utlandet" är ett säkerställande av afghanens identitet från Iran (i bästa fall även Turkiet) så han kan dömas till livstid.
Citera
2017-04-26, 20:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../Det kan inte vara så lätt att uttrycka stolthet om man just har fått en skyldig mördare frikänd. Om man inte är helt samvetslös. Sådana advokater finns väl inte, eller?

Det vet du väl att präster och advokater är djävulens prelater... Visst finns de. - En skyldig präst och en samvetslös advokat är den ideala kombinationen...
Citera
2017-04-26, 20:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja det är ju en av de sju dödssynderna och fan vet om inte hon har lyckats pricka in alla sju egentligen om man nu tänker efter lite grann, ett enastående ont exemplar av det kvinnliga könet är det i alla fall det kan vi ju lätt konstatera, det är en djävla tur att det inte finns så många av JM.s sort.

– Högmod/stolthet (superbia)
– Girighet (avaritia)
– Lust/otukt (luxuria)
– Avund (invidia)
– Frosseri (gula)
– Vrede (ira)
– Lättja (acedia)

Lättja? Ska det vara att skicka andra när man vill ha ett mord utfört?
När det gällde de övriga sex var det lätt att skriva "check"!

Finns nog så att det räcker till flera bikter...

Citera
2017-04-26, 20:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det vet du väl att präster och advokater är djävulens prelater... Visst finns de. - En skyldig präst och en samvetslös advokat är den ideala kombinationen...

Jag glömmer ibland att ironi inte syns så bra när man skriver. Jag var lite ironisk...

Citera
2017-04-26, 20:53
Medlem
Reimers avatar
Citat:
– Högmod/stolthet (superbia)
– Girighet (avaritia)
– Lust/otukt (luxuria)
– Avund (invidia)
– Frosseri (gula)
– Vrede (ira)
– Lättja (acedia)

Lättja? Ska det vara att skicka andra när man vill ha ett mord utfört?
När det gällde de övriga sex var det lätt att skriva "check"!

Finns nog så att det räcker till flera bikter...

Lättja tar vi in på att tjäna pengar utan att arbeta hårt för dem så nog fan prickade hon in samtliga.

Biktstolen lär få eldas upp efter att hon varit där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in