2017-05-04, 11:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ankis syster säger att han var både alkoholist och dement, men vi VET ju inget. Å det spelar ju ingen som helst roll egentligen. Men, i alla fall jag, är ju nyfiken på hur det varit i familjen men som sagt, har ju inget med brottsmålet i sig att göra.

Det har inget med målet att göra, stämmer.
Håller i övrigt med dig:
Det är ju alltid intressant hur en tidigare ostraffad person plötsligt kan stå åtalad för allt detta.
Var ju likadant med Knutby, det visade sig att en del av förklaringen till allt var en del märkliga relationer och styrprocesser, läs hjärntvätt, mellan de inblandade.

Här vill man ju försöka förstå vilka relationsknutar som kan ha utlöst allt detta - att det mesta härför sig till JM är ju rätt uppenbart. Men hur kunde hon bli denna märkligt bakade kaka?
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-04 kl. 11:59.
Citera
2017-05-04, 11:37
Medlem
Sett till kontoudragen så gör Johanna precis som pappa Göran, strösslar pengar över alla barn och kanske även de ensamkommande.

Å andra sidan har barnen inte varit sena med att utnyttja sin mamma tror jag.

För jag tror inte att all den shoppingen gått enkom till sig själv och tvillingarna. Matmor i dess rätta bemärkelse.
Citera
Medlem
Mycket av läsningen i FUP-en gör mig bara nerslagen, förvirrrad och trött.
Respekt får jag för polisers o juristers arbete.

Hoppas att offer, anhöriga o framför allt barn får stort stöd under o efter processen.

https://cdn-01.minfil.org/44O8Cfb1bc/b3fe043d-1493890193/Tilla_ggsprotokoll_III_2017-04-12__del_3__3_.pdf, Innehåller bl a brev från JM till polisen. Breven belyser till en del vad som sagts under häktningsförhandlingarna, mer framför allt hur det ser ut i JM:S tanke- o begreppsvärld. Intressant!
Citera
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Här nedan kommer lite ytterligare citat ur FUP som styrker bilden av JM som manipulativ mytoman. Det kanske redan har avhandlats, men ändå.

Ulrika berättar att JM (förmodligen) ljugit för Göran om att Aki spöade henne, anledningen till det ska ha varit att hon ville förmå Göran att köpa henne en lägenhet så hon skulle kunna komma bort från "kvinnomisshandlaren". Göran köper en nyproducerat bostadsrätt till JM. Strax därefter så reser hon bort med Aki för att gifta sig med honom. Allting var alltså bara ett spel för att mjölka stålar.

Empatilösheten torde vara kärnan i psykopatin, andra människor nyttjas som bruksföremål. När JM sitter anhållen så ljuger hon inför snuten om att hennes drogmissbrukande son med ADHD troligen är den som mördad hennes far. Hon tyckte helt enkelt att sonen var lämplig att skylla på då han utåt sett motsvarade bilden av en tänkbar gärningsman i och med sitt droganvändande och sin neuropsykiatriska störning. Samma sak där; psykopatens symptomatiska känslolöshet och benägenheten att utnyttja omgivningen (inklusive sina egna barn och föräldrar) vid varje givet tillfälle.

Vi kan också läsa nedan att JM själv pekar på sambandet i datum med mordagen och Akis dödsdag redan dagen efter mordet i ett sms till Ulrika. Varför hon själv går ut så tidigt och poängterar det kan man bara spekulera i. Jag tror hon ville förekomma spekaulationer. Hon inser att polisen kommer att upptäcka detta och då vill hon redan inledningsvis ha avdramatiserat detta så polisen inte ska haja till senare.

Citat:

Ulrika berättade beträffande Johanna att pappa Göran fixade en lägenhet till Johanna då hennes tidigare man Aki skulle ha hotat och misshandlat Johanna så fick hon denna lägenhet att bo i. Efter att Johanna fått denna lägenhet så flyttade Aki in till henne och strax därpå så gifte hon sig med honom. Ulrika menade på att Johanna ljugit om dessa hot och misshandel som hon berättat om för hennes pappa och utnyttjat honom för att få hjälp med denna lägenhet.

Ulrika berättade att hon fått ett sms från Johanna dagen efter mordet och där hade hon bland annat skrivit att Akis födelsedag var samma dag som pappa Göran blivit mördad.

Sidan 250, huvudprotokollet.

Citat:

Johanna sa att hon var hotad av Aki och måste komma ifrån honom då de bodde i ett gemensamt hus. Pappa Göran köpte då en lägenhet till Johanna för att hjälpa henna att komma ifrån Aki. Trots detta åkte ändå Johanna och Aki iväg och gifte sig efter det att hon flyttat till lägenheten. Föräldrarna kände sig då lurad av Johanna.

Sidan 253, huvudprotokollet.

Jag har angivit de faktiska sidnumren i den egentliga FUP:en ovan, inte de i PDF:en. Ska jag ange PDF:ens sidnummer istället i fortsättningen? Har alla samma PDF-nummer i sina program som de använder för att läsa PDF i?
Citera
2017-05-04, 11:42
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Enligt det tekniska protokollet (sid 300) hade Anki 0,10 promille
https://minfil.org/y8fcD4b3bd/IMG_0841.PNG

Tack för en faktauppgift! Behövs fler sådana när trollen försöker ta över!

Det kommer säkert trollen här att beskriva som att hon är "en asberusad alkoholist och har varit det hela livet".

Om JMs ansträngningar att skända Göran och smutskasta Anki
JM har ju en uppenbar agenda när hon försöker skapa en bild av Göran som en notorisk pedofil som alltid varit gravt alkoholiserad. Anki ska smutskastas och skuldbeläggas på ett liknande sätt. Sanningsvärdet i JMs nedvärderande påståenden om Göran och Anki tror jag är på ungefär samma nivå som de nio, samtliga felaktiga, historier som hon hittills presterat om vad hon gjorde när Göran mördades.
Jag skulle sammanfatta detta som att JM försöker projicera sina djävulska handlingar på andra. Kanske lite mer sofistikerat än vad som är vanligt.

Varje lögn måste följas upp. Undra på att förundersökningen tagit tid!

Var har UF uttalat sig om föräldrarnas alkoholbruk?
Jag har läst igenom UFs vittnesmål igen. Flera har skrivit i tråden om hur UF sagt något om föräldrarnas alkoholbruk. Nu hittar jag det inte. Någon som minns var i förhöret (sid 28-70, Protokollbilaga_2017-02-09__Dialogfo_rho_r.pdf) uppgiften finns? Var det på annan plats?

Citera
2017-05-04, 12:03
Medlem
lasternassummas avatar
Även om JMs och MRs roller i mordet på Göran är ganska klara, så kanske...
Kan vi utesluta att det har varit ytterligare någon inblandad i mordet?
JM satt troligen i bilen. MR höll huvudsakligen i kniven. Anki tror sig ha sett en skugga i dörren.
Om det finns en sådan misstanke så är väl det ett skäl att inte offentliggöra allt om hur Göran mördades innan det spåret följts så långt det går?

Efter "förra" arbogamordet väcktes en intensiv debatt om just obduktionsprotokoll. Kanske har benägenheten att "visa allt" avtagit en smula efter det?

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Lite märkligt det där med att hela obduktionsprotokollet för Göran är hemligstämplat.
Om jag minns rätt var han knivskuren i magen och bröstet och förstås i skallen där knivspetsen satt kvar. MR uppger att han stack ett trettiotal gånger - oklar om det var sammanlagt eller bara på Göran.

Sannolikt föreligger det andra kroppsliga sjukdomsfynd, gamla eller pågående, hos GM som man inte vill att allmänheten ska känna till. Är ju samma sak med Palmemordet där Palmes obduktionsprotokoll fortfarande är hemligstämplat, trots att Krille åtalades och såväl TR som HR höll förhandlingar.

Någonstans får man väl förutsätta att i vart fall försvarare får del även av detta sekretess stämplade material så att allt går rätt till.
Citera
2017-05-04, 12:05
Medlem
Efter att ha läst samtalsutskrifterna från buggningen står det ju ganska klart att kommunikationen mellan Mohammed och Johanna bygger på att Johanna varit drivande och manipulerande. Finns inte en chans i helvete att den kille kan ha fått för sig att göra detta på eget bevåg. Min spontana tanke efter läsning.
Citera
2017-05-04, 12:11
Medlem
De handskrivna lapparna som Johanna försökte smuggla ut från häktet ger vid handen att hon inte är intelligent. Jag gör bedömningen att hennes intelligens ej ligger över det i Sverige genomsnittliga.
Citera
2017-05-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaesFredrik
De handskrivna lapparna som Johanna försökte smuggla ut från häktet ger vid handen att hon inte är intelligent. Jag gör bedömningen att hennes intelligens ej ligger över det i Sverige genomsnittliga.

Off topic, säger en del av den låg nivå som akademisk utbildning håller i Sverige när man personer som Johanna kan ta sig igenom dem.
Citera
2017-05-04, 12:23
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Här kommer lite mer intressanta citat ur FUP:en.

Nedan ser vi att Ulrika bekräftar uppgiften att Göran favoriserade JM. JM själv uppger ju detta. Hade det inte varit för att systern här berättar samma sak hade man fått se det som ännu en av JM:s tveksamma uppgifter.
Citat:

På fråga uppger Ulrika att Johanna blev favoriserad av fadern, även under uppväxten. Ulrika uppger att hon själv har inte reagerat på det, men hon antar att pappan favoriserade Johanna beroende på att han kanske uppfattade henne som svagare än Ulrika.

Sidan 254, huvudprotokollet.

Här ser vi att JM inte ens förmådde städa efter sig då hon som vuxen lånar sommarstugan. Hon brydde sig väl helt enkelt inte. Om någon annan kan göra det istället, desto bättre för henne. Att denna slarvighet ska bero på att hon lider av ADHD tror jag inte på, tror knappast ens att hon lider av den diagnosen (något hon ska ha påstått inför systern vid ett tillfälle).
Citat:

Enligt Ulrika har föräldrarna inte talat om för Johanna var de har flyttat nyckeln, eftersom de inte ville att Johanna ska vara själv i Granliden. De gånger Johanna har varit där har hon lämnat Granliden ostädat och även lämnat skräp kvar som föräldrarna fått tagit hand om.

Huvudprotokoll, sidan 254.

Här ser vi att det tagit många år för familjen att upptäcka och inse att JM är den person hon är. På slutet ska tydligen även Göran, kassakon, ha insett hennes rätta natur. Är det något som gör psykopater vansinniga är det att de blir avslöjade som sådana de verkligen är. JM kanske ansåg att hon inte hade mer att hämta hos familjen då hon redan utnyttjat sitt förtroendekapital till max, nu behövdes andra metoder. Det sägs ju att psykopater inte är våldsamma så länge de kan förmå omgivningen att lyda deras vilja genom mental manipulation, när de inte lyckas med det - det är då de kan övergå till fysisk kontroll av omgivningen genom våld.

Anklagelserna om sexuella övergrepp verkar ha ungefär samma karaktär som anklagelserna om att Anki misshandlat henne - icke trovärdiga.
Citat:

Ulrika har under senare år förstått att Johanna ljuger mycket om olika saker, hon är också manipulativ och väldigt intresserad av pengar. Mamma Anki har också förstått det under något år, medan Göran förstod det först på slutet och började då också tröttna på Johanna. Fhl informerar om vad som Johanna fört fram rörande ev sexuella övergrepp mot David och också eventuellt mot Ulrika. Ulrika har inte upplevt något sådant, och inte heller att Johanna skulle ha varit utsatt för något sådant. Hon anser att det är helt osannolikt att Göran skulle ha gjort något mot David under dennes uppväxt.

Det skär i hjärtat att läsa Göran och Annki åkte ut för att leta efter Julia när hon rymde hemifrån som tonåring.

Att JM:s barn är "värstingar", drogmissbrukare etc. tror jag är en direkt följd av att de växt upp med JM. Som tidigare nämnts så är en av få positiva saker med denna härva att tvillingarna nu har en chans att få ett bra liv.

David ska vara en "skitunge" enligt JM. Modern är ett "jävla alkoholistsvin", fadern var en "jävla rasist", systern en smygalkoholiserad och avundsjuk individ.
Citat:

Ulrika vet inte vilken kontakt de haft med Julia under senare år. Ulrika uppger att Julia också haft ett struligt liv med droger och olika hem. Hon vet att när Julia stack hemifrån vid flera tillfällen i 14-årsåldern var Göran och Anki ut och letade efter henne.

Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-05-04 kl. 12:25.
Citera
2017-05-04, 12:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsbaronen
Efter att ha läst samtalsutskrifterna från buggningen står det ju ganska klart att kommunikationen mellan Mohammed och Johanna bygger på att Johanna varit drivande och manipulerande. Finns inte en chans i helvete att den kille kan ha fått för sig att göra detta på eget bevåg. Min spontana tanke efter läsning.

Knutbyassociationer och rysningar...

Har någon hittat något mer om det första av de två mord som JJ misstänks för?
Dom (JJ och JB) "gifte" sig ju i Afghanistan, så jag antar att han inte var efterlyst där när dom gifte sig.

Citera
2017-05-04, 13:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag blir mäkta förvånad när jag läser sos-samtalet.
Hur svårt det ska vara att hitta en adress. Jag är fullt införstådd med att de har sina egna system, men ändå....Hon säger ju uttryckligen "Granliden" och "Järnäs" och "Hjälmaren"

Söker jag på detta i kommer den aktuella adressen upp som nr 1 (på Eniro) i sökresultatet.
Och länken går till:
https://kartor.eniro.se/?c=59.280386,15.771518&z=16&q=%22arboga%20järnäs%2 0granliden%22;geo
..

Man tycker ju att SOS-114 borde ha de bästa databaser som finns, men det har dom nog inte.
Granliden är gårdsnamnet och ingen är mantalsskriven där.
Det tog mig en stund att lokalisera sommarstugan i början av tråden.
"Järnäs, Arboga" eller Hjälmaren är ju lätta att hitta, men polis och ambulans vill ju komma till exakt rätt plats.
Kanske skulle alla telefoner ha en funktion så att man lätt kan skicka sin position utgående från GPS?
Det kanske har dom det, bara att jag inte vet vilken knapp jag ska trycka på?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in