2017-04-26, 09:48
Medlem
billinge1992s avatar
Dricks är ju frivilligt, okej nu är jag av den typen att jag ger "dricks" till det som jag upplever som "exceptionell service" det är då ifall jag verkligen tycker om maten t.ex., eller verkligen tycker om servitören. Är jag missnöjd eller bara kontent med skiten så betalar jag min nota. Men jag ger även "dricks" till min bilmekaniker, eller snubben som byter däck. Mest för att dem accepterar när jag ber dem ta betalt "utan kvitto" win/win liksom. Men kräk som tycker att dem FÖRTJÄNAR dricks på varenda bord ni serverar, smuts.

Om det betyder något har jag jobbat både med servering och som bartender, då jag fick dricks blev jag självklart glad över det, men ingenting jag räknade med!
Citera
2017-04-26, 10:16
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar
Måste skriva av mig lite nu efter en hemskt tråkig upplevelse igår kväll. Jag tar ibland några helgpass på farsans restaurang, ligger vid Caroli i Malmö. Det är ingen fine dining men en köttbit kostar 280:- och uppåt så det är inte heller en sylta likt Bright. Hursomhelst så har jag arbetat där då och då sedan 2011 och då som servitör, och det är fan helt sjukt hur många gånger jag serverat stora sällskap utan att de dricksar något. Igår kväll hade vi dock ett danskt sällskap på 6 pers som tog priset. De satt i flera timmar och åt och drack. Varje gång jag kom ut med någonting så ville de prata med mig om diverse saker och som en god servitör så tog jag mig tid så länge det inte fanns annat att göra. Jag följer t.ex. nordisk handboll slaviskt och vi utbytte några ord om gårdagens match som var slut runt sextiden som två pers i sällskapet hade följt via mobilen (Ribe-Esbjerg - Holsterbro), de frågade mig massa skit om mitt liv, sa att jag annars inte arbetar där och la in flera tydliga signaler när jag skämtsamt flera gånger sa att det är farsans ställe och att han inte betalar mig så jag är beroende av dricksen. Till slut när de ska gå och betalningen ska delas upp så säger den ena att han tar hela notan. Jag kommer med en liten bok som notan ligger i och kortläsaren, ber honom sedan knappa in totala beloppet han vill betala och han betalar precis så mycket som det står på kvittot. Alltså, det slutade på 89 och han rundade inte ens av till 90. Hur fan tänker såna avskyvärda kräk? Seriöst, jag fattar inte
Sett för mycket Reservoir Dogs på sistone?
Citera
2017-04-26, 11:36
Medlem
SvartaPestens avatar
Har själv i takt med stigande inkomster börjat dricksa då och då. Men det skall verkligen till något extra för att jag skall vara så generös. Att vara trevlig och serviceinriktad ingår i servitrisens grunduppdrag och dessa beteenden drickas det inte för. Ibland har det hänt mig att restaurangen tagit initiativ till att bjuda mig på någon förrätt eller liknande och då är det för mig en självklarhet att markera att jag uppskattade gesten. Dricksar då i regel 10 procent.

Kan verkligen hålla med om att det är absurt att förvänta sig i dricks i Sverige. Ingen annan lågutbildad arbetskraft får dricks. Dricks i andra länder är en konstruktion som vars syfte är att kompensera för dåliga löner och betalas inom flera domäner, inte bara restaurang.
Citera
2017-04-26, 11:56
Bannlyst
Det är upp till en själv om man vill dricksa eller inte, om du inte gillar det så byt jobb förfan ,det är ingen skyldig het säger jag!
Citera
2017-04-26, 12:57
Medlem
herrstorks avatar
vadå dricks. vi har kollektivavtal, minimum löner pensionsavsättningar mm.. var för skall man dricks? aldrig att man skall göra det någonstans! det är bara rena idiotier som bidrar till att det är ok att sätta låglön för att du får dricks.. fy fan!
Citera
2017-04-26, 19:17
Medlem
I Sverige är det nu inte restauranggästen som ska se till att du kommer upp i en dräglig inkomst. Utan arbetsgivaren.

Man får ingenting extra för att man är "trevlig", utan det förväntas man vara ändå, i alla serviceyrken.

Är man inte nöjd med sin lön, kan man antingen begära löneförhöjning, eller ta ett annat jobb.

Så jävla trött på att höra serveringspersonal klaga. Vi har ingen drickskultur i Sverige eftersom du får din lön från arbetsgivaren.

Amerikanska servitriser, däremot, framför allt på tjusigare resturanger, jobbar ibland helt gratis och lever enbart på sin dricks. Med andra ord blir de rejält utnyttjade utav resturangägarna, som på så sett smiter undan allt ansvar för personalen som i princip har noll anställningstrygghet. Men servitriserna går ofta hem med rejält med cash i fickan, och allt är becksvart naturligtvis.... så de klagar inte.

Men detta är Sverige och här faller ansvaret på arbetsgivaren.
Senast redigerad av pretty-spry 2017-04-26 kl. 19:25.
Citera
2017-04-26, 19:24
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesTrombley
Stämmer inte.

För att det är god etikett. En person som servar mitt sällskap på 10 personer en hel kväll för 115 spänn i timmen förtjänar ett gäng slantar extra. Om vi käkar och dricker för 5700 är det en självklarhet för mig att ge 6000.

Ska man nu se till god etikett är ju 300 spänn i dricks efter en 5700-kronorsmiddag jävligt snålt.
Citera
2017-04-26, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JamesTrombley
För att det är god etikett. En person som servar mitt sällskap på 10 personer en hel kväll för 115 spänn i timmen förtjänar ett gäng slantar extra. Om vi käkar och dricker för 5700 är det en självklarhet för mig att ge 6000.

Här ser ni en äkta svennebanan "Kalle". Stor i truten men liten på jorden. Antingen dricksar man fullt ut eller inte. Vad James "Kalle" Trombley gör här är att dricksa 300kr på en 5700 kronors kväll. Det är inte ens 10%!
Citera
2017-04-26, 20:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billinge1992
Dricks är ju frivilligt, okej nu är jag av den typen att jag ger "dricks" till det som jag upplever som "exceptionell service" det är då ifall jag verkligen tycker om maten t.ex., eller verkligen tycker om servitören. Är jag missnöjd eller bara kontent med skiten så betalar jag min nota. Men jag ger även "dricks" till min bilmekaniker, eller snubben som byter däck. Mest för att dem accepterar när jag ber dem ta betalt "utan kvitto" win/win liksom. Men kräk som tycker att dem FÖRTJÄNAR dricks på varenda bord ni serverar, smuts.

Om det betyder något har jag jobbat både med servering och som bartender, då jag fick dricks blev jag självklart glad över det, men ingenting jag räknade med!

Det här håller jag med om fullständigt! Jag ger aldrig bartenders dricks för att öppna kapsylen på en ölflaska eller för att hälla upp en sexa whisky. Möjligen betalar jag 60 spänn istället för 58 för ölen, då jag inte orkar mynt, men detta räknar jag inte som dricks. Hatar drinkar, så bartenderns jobb för min räkning är att plocka fram en öl, öppna kapsylen samt tillhandahålla ett ölglas. Hälla upp ölen, det gör jag själv, för då blir det korrekt upphällt!

Folk som snackar 10% i dricks, kanske också "tipsar" sin bilförsäljare med 50.000:- när de köper ny bil? -Bilförsäljare smörar, bugar och bockar ju 100% mer än den mest ingrodda lismande two-facade servitören!
Senast redigerad av kraftfoder 2017-04-26 kl. 20:54.
Citera
2017-04-26, 21:09
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farsan.Baloo
Här ser ni en äkta svennebanan "Kalle". Stor i truten men liten på jorden. Antingen dricksar man fullt ut eller inte. Vad James "Kalle" Trombley gör här är att dricksa 300kr på en 5700 kronors kväll. Det är inte ens 10%!
Nej, men det är ungefär fem procent mer än det som stod på notan. Med tanke på att allt ingår så är det ändå rätt mycket pengar. Hur mycket ger du till tandläkaren när denne slänger fram en räkning på 5 700 kr?
Citera
2017-04-27, 01:37
Medlem
Frolmlansts avatar
"Vi har ingen drickskultur". Det har vi visst, det. Det finns uppgjorda regler hos Skatteverket för hur man gör upp det där, till och med. Sedan är den inte lika stark som i övriga världen.

Själv äter jag ute i många olika länder och jag dricksar om servicen är bra även i Sverige. Är den däremot dålig avrundar jag inte ens uppåt. Jag menar, den som är skådespelare har ju lön enligt kollektivavtal också, ni som inte dricksar applåderar väl inte efter en föreställning då? Brevbäraren och sopgubben får ju inga applåder för sina insatser. Det är ju en skådespelares jobb att underhålla er skickligt på scen. Någon uppskattning är väl inte på sin plats?

Det handlar inte om pengarna, det handlar om symboliken. Ett tecken på uppskattning, beröm för väl utfört arbete. Liksom att ni säkert ibland får beröm av chef, kollegor och kunder. Och bra service skall man premiera. Förr, när brevbäraren skötte sig bra, skänkte jag honom en chokladask till jul, även sopåkarna fick choklad till julen. Och sopåkarna får det fortfarande. Men min brevbärare har börjat missköta sig.

Små tecken på uppskattning kan göra någons dag betydligt bättre. Så för fanken, lägg på några kronor i alla fall om maten är god och personalen trevlig.
Citera
2017-04-27, 02:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Nej, men det är ungefär fem procent mer än det som stod på notan. Med tanke på att allt ingår så är det ändå rätt mycket pengar. Hur mycket ger du till tandläkaren när denne slänger fram en räkning på 5 700 kr?

Jovars. Ingenting för att i Sverige är dricksen redan inkluderad i handelsvaran eller tjänsten. Skulle jag så är det ingen dricks utan en muta för att karva mig en gräddfils väg.
Senast redigerad av Farsan.Baloo 2017-04-27 kl. 02:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in