Citat:
Ursprungligen postat av
billinge1992
Dricks är ju frivilligt, okej nu är jag av den typen att jag ger "dricks" till det som jag upplever som "exceptionell service" det är då ifall jag verkligen tycker om maten t.ex., eller verkligen tycker om servitören. Är jag missnöjd eller bara kontent med skiten så betalar jag min nota. Men jag ger även "dricks" till min bilmekaniker, eller snubben som byter däck. Mest för att dem accepterar när jag ber dem ta betalt "utan kvitto" win/win liksom. Men kräk som tycker att dem FÖRTJÄNAR dricks på varenda bord ni serverar, smuts.
Om det betyder något har jag jobbat både med servering och som bartender, då jag fick dricks blev jag självklart glad över det, men ingenting jag räknade med!
Det här håller jag med om fullständigt! Jag ger aldrig bartenders dricks för att öppna kapsylen på en ölflaska eller för att hälla upp en sexa whisky. Möjligen betalar jag 60 spänn istället för 58 för ölen, då jag inte orkar mynt, men detta räknar jag inte som dricks. Hatar drinkar, så bartenderns jobb för min räkning är att plocka fram en öl, öppna kapsylen samt tillhandahålla ett ölglas. Hälla upp ölen, det gör jag själv, för då blir det korrekt upphällt!
Folk som snackar 10% i dricks, kanske också "tipsar" sin bilförsäljare med 50.000:- när de köper ny bil? -Bilförsäljare smörar, bugar och bockar ju 100% mer än den mest ingrodda lismande two-facade servitören!