2017-04-27, 07:37
Medlem
Gurglarens avatar
Självklart dricksar man inte. Skulle jag aldrig göra då jag är emot kulturen att man ska dricksa på vissa ställen och andra inte. Ni får helt enkelt fixa vettiga avtal, det är inte mitt problem.
Citera
2017-04-27, 09:51
Medlem
JamesTrombleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Ska man nu se till god etikett är ju 300 spänn i dricks efter en 5700-kronorsmiddag jävligt snålt.
Citat:
Ursprungligen postat av Farsan.Baloo
Här ser ni en äkta svennebanan "Kalle". Stor i truten men liten på jorden. Antingen dricksar man fullt ut eller inte. Vad James "Kalle" Trombley gör här är att dricksa 300kr på en 5700 kronors kväll. Det är inte ens 10%!
Men gud. Självklart dricksar jag minst 10% när det är god service. Avrundning gör jag alltid även fast servicen inte varit optimal, likt i det fallet jag nämnde. Tycker absolut inte att man måste dricksa 10%. Att ge ett par kronor som tecken på uppskattning anser jag är god etikett.
Citera
2017-04-27, 14:13
Medlem
tuggishs avatar
Det stora svinet är väl din farsa som låter dig arbeta gratis i Sverige?
Citera
2017-04-27, 15:42
Medlem
volvo 240s avatar
Du är dum i huvudet om du jobbar utan lön. Är väl närmast din farsa som är ett svin som inte betalar dig.

Jag driksar inte bilmekanikern som utför sitt jobb så varför ska jag dricksa en servitör som utför sitt?

Ger du polisen lite dricks efter att du fått genomföra en nykterhetskontroll?

Du stod bara och lismade in dig hos danskarna för att du hoppades på att de skulle betala dig. Och som du skrev hade du ändå inget annat att göra just då så vad fan gnäller du på. Falsk och gnällig är min analys av dig.
Citera
2017-04-27, 15:44
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar
Jag jobbar ju inte gratis! Men det visste inte svinen

Jag får dem. De hamnar ju så klart hos restaurangen först men jag får ut dem utöver min lön när den betalas ut.
Ok så du ljuger också, är nog du som är svinet här.
Citera
2017-04-27, 16:29
Medlem
Jim.Carr3ys avatar
Min pappa har en väldigt god inkomst och har alltid varit generös med att dricksa. Kanske är det vanligare på de äldre generationerna?

Själv kan jag dricksa om jag verkligen är nöjd med servicen och maten. Men då jag är student så snackar vi inga större summor.
Citera
2017-04-27, 16:57
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim.Carr3y
Min pappa har en väldigt god inkomst och har alltid varit generös med att dricksa. Kanske är det vanligare på de äldre generationerna?

Själv kan jag dricksa om jag verkligen är nöjd med servicen och maten. Men då jag är student så snackar vi inga större summor.
Förr i tiden så behövde servispersonalen även i Sverige dricks för att överleva. Gamla takter kanske sitter i hos din pappa?
Citera
2017-04-27, 17:24
Medlem
submariners avatar
Hej,

Kostar en köttbit närmare 300 kr har iaf. jag vissa förväntningar på den

OnT: Jag dricksar för bra service, 5-10% om det inte är något exceptionellt. Samtidigt ska dålig service inte uppmuntras med dricks, lika konstruktivt som att ge en hund som kissar inne godis. Dessutom avskyr jag frasen "Så börjar du med att knappa in totalbeloppet..." - ypperligt sätt att få mig att avrunda till närmsta jämna belopp...
Citera
2017-04-27, 21:50
Moderator
Tystnads avatar
Anser att kortbetalningen är boven i det hela, det är enklare dricksa med kontant betalning, på kort blir det lätt man bara av gammal vana godkänner beloppet som står där.
Inget hindrar ju dock att man kan lämna lite cash kontant på bordet som dricks, om man nu har kontanter på sig alltså.
Citera
2017-04-27, 22:42
Medlem
Om någon ska ha dricks så är det väl isåfall kocken. En trevlig restaurangupplevelse beror ju på hur maten smakar.

Inte den som bär ut tallrikarna. Den vill jag helst inte bli störd av alls. Och definitivt inte småprata med, annat än vad gäller menyn.

Varför ska servitören få bättre dricks för att maten är god? Han har ju inte lagat den.

Förresten, hur är det med flygvärdinnorna? De serverar ju mat till hundratals människor, i trånga utrymmen, genom både jetlag och turbulens. Inte fan får de någon dricks heller. Och jag får nog anse att deras jobb är betydligt mer krävande än nån kypares.
Senast redigerad av pretty-spry 2017-04-27 kl. 22:45.
Citera
2017-04-27, 22:43
Medlem
Machiavellys avatar
Dricks kan du fetglömma från min sida i allafall. När jag käkade på en välkänd restaurang för en kort tid sedan så försenades maten men i gengäld får jag gratis dricka samt en gratis efterrätt. Servitrisen förväntade sig säkerligen dricks men nej fan heller i Sverige.

När jag är utomlands händer det dock att jag dricksar, problemet med det är att det dricksen går också till chefen på vissa restauranger. En servitris gav tillbaka mig dricksen när jag var utomlands för att "det endå går till chefen och inte till mig".
Citera
2017-04-28, 08:21
Medlem
Jim.Carr3ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Förr i tiden så behövde servispersonalen även i Sverige dricks för att överleva. Gamla takter kanske sitter i hos din pappa?

Förmodligen! Han är strax över 50, så antar att han i alla fall växte upp med det.

Själv känner jag mig också lite generös med dricksen då jag själv har extrajobbat utöver studierna som servitör. Och vet att det kan vara stressigt och att dryga kunder är ett helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in