Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Jag förstår inte ens varför lönen skulle vara en faktor för att avgöra om dricks bör betalas eller inte. Ju mer dricks personalen får desto lägre löner kommer det bli eftersom arbetsgivaren med hög dricks kommer hitta personal även utan bra lön.
Som jag förstått det så har de flesta restauranger kollektivavtalsbaserad timlön (dvs de får inte en krona mer än vad lägsta kollektivavtalen säger oavsett om restaurangen är med eller inte.) och mestadels tillsvidareanställningar eller deltid. Så om det inte är tillräckligt bokat (eller regnar om du jobbar på uteservering) så kan du få gå hem utan lön. (dvs inte tillräckliga timmar). De flesta jag känner som jobbar inom restaurang har 2-3 jobb, 12-17 timmarspass, går över en mil under ett pass, och bär tallrikar för ca 100 kilo under en dag, kan aldrig vara lediga en helg, jul, nyår, midsommar etc, kommer hem sent på natten/tidigt på morgonen. Fuckad dygnsrytm, kan inte ha vanliga förhållanden osv. Hotell-restaurangfacken räknar fortfarande med att halva lönen är dricks, när verkligheten ser ut att de flesta är glada om de kommer hem med en hundring efter en lönehelg.
Jag tvivlar på att en som jobbar på elgiganten har det så? Vad vet jag, de kanske jagar timmar, jobbar nätter utan OB mm?