2017-04-26, 00:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosserud
Inga av de yrkena erbjuder mig en helhetsupplevelse, eller uppmärksammar mina personliga behov, de gör sitt jobb, sina uppgifter, följer sitt schema, och de får sin lön oavsett om de har kunder/gäster eller inte. Sen så undrar jag hur lågavlönade de egentligen skulle vara på elgiganten?
Inga av de yrkena betalar jag en nota till heller. Restauranger med kassapersonal dricksar jag inte till heller.

Jag förstår inte ens varför lönen skulle vara en faktor för att avgöra om dricks bör betalas eller inte. Ju mer dricks personalen får desto lägre löner kommer det bli eftersom arbetsgivaren med hög dricks kommer hitta personal även utan bra lön.
Citera
2017-04-26, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag förstår inte ens varför lönen skulle vara en faktor för att avgöra om dricks bör betalas eller inte. Ju mer dricks personalen får desto lägre löner kommer det bli eftersom arbetsgivaren med hög dricks kommer hitta personal även utan bra lön.

Som jag förstått det så har de flesta restauranger kollektivavtalsbaserad timlön (dvs de får inte en krona mer än vad lägsta kollektivavtalen säger oavsett om restaurangen är med eller inte.) och mestadels tillsvidareanställningar eller deltid. Så om det inte är tillräckligt bokat (eller regnar om du jobbar på uteservering) så kan du få gå hem utan lön. (dvs inte tillräckliga timmar). De flesta jag känner som jobbar inom restaurang har 2-3 jobb, 12-17 timmarspass, går över en mil under ett pass, och bär tallrikar för ca 100 kilo under en dag, kan aldrig vara lediga en helg, jul, nyår, midsommar etc, kommer hem sent på natten/tidigt på morgonen. Fuckad dygnsrytm, kan inte ha vanliga förhållanden osv. Hotell-restaurangfacken räknar fortfarande med att halva lönen är dricks, när verkligheten ser ut att de flesta är glada om de kommer hem med en hundring efter en lönehelg.

Jag tvivlar på att en som jobbar på elgiganten har det så? Vad vet jag, de kanske jagar timmar, jobbar nätter utan OB mm?
Citera
2017-04-26, 04:04
Medlem
de.Montforts avatar
I Sverige behöver vi inte ge dricks Du kanske vill ha samma villkor och lön som i USA. Vi är på god väg på väg till det samhället. Ge det tio till femtion år får du ta två till tre jobb för att kunna betala hyran.
Citera
2017-04-26, 04:10
Medlem
St-Sixtuss avatar
Jag lämnar gärna dricks om det är trevliga svenskar eller skandinaver som serverar.

En snacksalig blatte - Aldrig ett öre.
Citera
2017-04-26, 06:19
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Inga av de yrkena erbjuder mig en helhetsupplevelse, eller uppmärksammar mina personliga behov, de gör sitt jobb, sina uppgifter, följer sitt schema, och de får sin lön oavsett om de har kunder/gäster eller inte. Sen så undrar jag hur lågavlönade de egentligen skulle vara på elgiganten?
Inga av de yrkena betalar jag en nota till heller. Restauranger med kassapersonal dricksar jag inte till heller.

"Helhetsupplevelse"
"Personliga behov"

Suger du av mig vid bordet om jag ber om det också? Kanske går till badrummet och byter blöja på ungen? Visst går du väl iväg efteråt och hämtar bilen jag parkerade fyra kvarter bort?

På vilket sätt erbjuder du en helhetsupplevelse? Jag beställer mat av dig, kanske småpratar lite kort innan du går till nästa bord. Sen kommer du ut med min mat. Frågar om allt smakar. Får betalt.
Hur är det en "helhetsupplevelse"?
Citera
2017-04-26, 07:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Som jag förstått det så har de flesta restauranger kollektivavtalsbaserad timlön (dvs de får inte en krona mer än vad lägsta kollektivavtalen säger oavsett om restaurangen är med eller inte.) och mestadels tillsvidareanställningar eller deltid. Så om det inte är tillräckligt bokat (eller regnar om du jobbar på uteservering) så kan du få gå hem utan lön. (dvs inte tillräckliga timmar). De flesta jag känner som jobbar inom restaurang har 2-3 jobb, 12-17 timmarspass, går över en mil under ett pass, och bär tallrikar för ca 100 kilo under en dag, kan aldrig vara lediga en helg, jul, nyår, midsommar etc, kommer hem sent på natten/tidigt på morgonen. Fuckad dygnsrytm, kan inte ha vanliga förhållanden osv. Hotell-restaurangfacken räknar fortfarande med att halva lönen är dricks, när verkligheten ser ut att de flesta är glada om de kommer hem med en hundring efter en lönehelg.

Jag tvivlar på att en som jobbar på elgiganten har det så? Vad vet jag, de kanske jagar timmar, jobbar nätter utan OB mm?

Du bekräftar snarast det jag skrev. De kan betala sämre löner och ändå få tag i personal eftersom personalen vet att de får en hel del dricks också vilket de grupperna som du räknar upp inte får det. Dricksen håller lönerna nere.
Citera
2017-04-26, 07:52
Medlem
Knivur-273s avatar
Restaurangbranschen avskaffade ju officiellt dricksen för ett antal år sedan, och höjde samtidigt priserna cirka 10% så jag tycker inte att du skall kvida. Begär löneförhöjning istället för att gnälla på kunderna.
Citera
2017-04-26, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
"Helhetsupplevelse"
"Personliga behov"

Suger du av mig vid bordet om jag ber om det också? Kanske går till badrummet och byter blöja på ungen? Visst går du väl iväg efteråt och hämtar bilen jag parkerade fyra kvarter bort?

På vilket sätt erbjuder du en helhetsupplevelse? Jag beställer mat av dig, kanske småpratar lite kort innan du går till nästa bord. Sen kommer du ut med min mat. Frågar om allt smakar. Får betalt.
Hur är det en "helhetsupplevelse"?

Nu är du nog inte van vid lite finare ställen men där jag jobbar delar kunden kvällen med servitören. Från det att en får ett av mina bord tills det att h*n är färdig och går så spenderar vi tiden tillsammans. Jag är inte bara ett verktyg som levererar mat från köket till bordet utan så mycket mer. Om maten ej smakar som den ska så är det min uppgift att förmedla detta till köket. På de ställen du brukar besöka står burgarna redan klara men hos oss kan man få maten tillagad så som man vill och en gäst som ville ha sin entrecote välstekt men fick den medium förlitar sig på att jag ska rätta till kökets misstag och ta in köttbiten för vidare tillagning. Man bygger upp ett kamratskap under kvällens gång och därför blir jag ofta otroligt ledsen när en kund lämnar restaurangen utan att betala det h*n är skyldig mig.
Citera
2017-04-26, 08:56
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar
Nu är du nog inte van vid lite finare ställen men där jag jobbar delar kunden kvällen med servitören. Från det att en får ett av mina bord tills det att h*n är färdig och går så spenderar vi tiden tillsammans. Jag är inte bara ett verktyg som levererar mat från köket till bordet utan så mycket mer. Om maten ej smakar som den ska så är det min uppgift att förmedla detta till köket. På de ställen du brukar besöka står burgarna redan klara men hos oss kan man få maten tillagad så som man vill och en gäst som ville ha sin entrecote välstekt men fick den medium förlitar sig på att jag ska rätta till kökets misstag och ta in köttbiten för vidare tillagning. Man bygger upp ett kamratskap under kvällens gång och därför blir jag ofta otroligt ledsen när en kund lämnar restaurangen utan att betala det h*n är skyldig mig.

Men lilla vännen, du delar min kväll lika lite som butiksbiträdet delar min dag. Att din arbetsuppgift är att ta felaktigt tillagad mat till köket betyder inte att vi har en personlig relation. Anledningen till att det är du och inte jag som går tillbaka med maten är för att det inte ligger i kökets arbetsbeskrivning att sköta kundkontakten. Det är inte du personligen som ordnar rätt mat, det är köket. Du är bara en budbärare och att du gör ditt jobb är inget du kommer att få extra betalt för.

Van vid finare ställen? Tja, jag är inte intresserad av någon kukstorleksmätning, men om du tror att kvarterskrogen är min definition av en bra restaurang så har du helt enkelt fel.

Du verkar vara en arrogant typ som överskattar både sin sociala förmåga och sin arbetsinsats. Du får inte dricks därför att din arbetsinsats inte överstiger kundens förväntan. Var glad att någon dricksar över huvud taget.
Citera
2017-04-26, 09:27
Medlem
arazals avatar
Varför ska man ge dricks till någon som tar ens beställning och bär ut maten? det är ju trots allt hens uppgift samma sak med dricks till bartendrar, ge någon pengar för att hen blandar vätska i ett glas
Citera
2017-04-26, 09:29
Medlem
JamesTrombleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Jag dricksar alltid om jag tycker det förtjänas, men det är ändå sällan. Dricks i USA går direkt till servitören, i Sverige går det till restaurangen (när man betalar notan och får välja belopp själv).
Stämmer inte.

Citat:
Ursprungligen postat av arazal
Varför ska man ge dricks till någon som tar ens beställning och bär ut maten? det är ju trots allt hens uppgift samma sak med dricks till bartendrar, ge någon pengar för att hen blandar vätska i ett glas
För att det är god etikett. En person som servar mitt sällskap på 10 personer en hel kväll för 115 spänn i timmen förtjänar ett gäng slantar extra. Om vi käkar och dricker för 5700 är det en självklarhet för mig att ge 6000.
Senast redigerad av JamesTrombley 2017-04-26 kl. 09:35.
Citera
2017-04-26, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar
Man bygger upp ett kamratskap under kvällens gång och därför blir jag ofta otroligt ledsen när en kund lämnar restaurangen utan att betala det h*n är skyldig mig.

"Kamratskap"? Du fjäskar och manipulerar gästerna i förhoppning om att få lite extra pengar i fickan som du sedan inte skattar för. Gästerna är inte dina kamrater och du bryr dig inte ett skit om dom förutom deras pengar. Gästerna är inte skyldiga dig något förutom att betala sin nota. Har man ätit för 295 kr så betalar man 295 kr och inget mer. Du har din lön precis som alla andra och ska därför inte ha någon dricks.

Om du vill ha mer pengar så får du utbilda dig till något som ger mer i plånboken. Svårare än så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in