2017-04-26, 10:44
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Hej, nybörjare här!

(Om frågan ställts i tråden vänligen länka)
Tänkte att jag skulle skapa ett sparkonto+ för att lägga mina månadsbesparingar i. Summan kommer att vara >10.000 kronor varje månad. Hur funkar det med den effektiva räntan på ett konto med 0,30% effektiv ränta (exempelvis santander kontot) gentemot det klarnakontot med 0,7% effektiv ränta (antar att jag låser in pengarna utan att kunna röra dem under bindningstiden för de kontot). Betalas detta ut varje månad? Än så länge har jag förstått att den effektiva räntan är delad på 12.

Hej!

Räntan på våra sparkonto+ betalas alltid ut den sista dagen i månaden - även på bundna sparkonton. Skillnaden mellan det bundna och obundna är att du inte kan göra uttag eller insättningar under löptiden på det bundna kontot.

/Florence, Avanza
Citera
2017-04-26, 10:49
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Tack för dina förslag och din feedback!
I dagsläget har vi inga planer på att få in just dessa funktioner för fonder, vilket främst beror på att vi visar fonders rörelser i procent och inte för fast kurs. Detta medför att det rent tekniskt blir svårt att implementera. Jag har dock tagit vidare det intern och man vet aldrig hur det kan komma att se ut framöver.

/Florence, Avanza

Att ni visar kurserna i procent eller ej spelar ju dock ingen som helst roll då den underliggande datan fortfarande är NAV-kurser precis som det är för alla era andra instrument. Faktum är att det är exakt samma funktion som kontaktas när man använder TA (en POST till er backendfunktion 'orderbook').

Det är helt enkelt bara att ändra request:en, t ex på detta vis (medelvärde @ 10 månader).

Utan MA:
Kod:
{"orderbookId":2332,"chartType":"AREA","widthOfPlotContainer":558,"chartResolution":"MONTH","navigator":true,"percentage":true,"volume":false,"owners":false,"timePeriod":"three_years","ta":[]}

Med MA:
Kod:
{"orderbookId":2332,"chartType":"AREA","widthOfPlotContainer":558,"chartResolution":"MONTH","navigator":true,"percentage":false,"volume":false,"owners":false,"timePeriod":"three_years","ta":[{"type":"sma","timeFrame":10}]}

Det fungerar utmärkt.
Citera
2017-04-26, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Tack.

Har läst runt men de stämmer inte med beräkningen om man kollar på den warranten som jag länka till på avanza...

På warranter, räknar du med tidsvärdet då? Det kan göra att det blir annorlunda än om man bara tar differensen så som du gör. Warranter är bara ett dyrt sätt att köpa puts eller calls på underliggande.
Citera
2017-04-26, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
På warranter, räknar du med tidsvärdet då? Det kan göra att det blir annorlunda än om man bara tar differensen så som du gör. Warranter är bara ett dyrt sätt att köpa puts eller calls på underliggande.

Se ovan svar från avanza. Går inte räkna ut priset så nu vet man det...

Blir ju lite jobbigt att använda produkten då man inte kan veta vid vilket pris man ska köpa om man inte bevakar böraen 24/7
Citera
2017-04-26, 14:07
Medlem
Citat:

Blir ju lite jobbigt att använda produkten då man inte kan veta vid vilket pris man ska köpa om man inte bevakar böraen 24/7

Man kan räkna ut priset på en vanlig warrant genom Black-Scholes. Generellt så ska man hålla sig borta från warranter/minifuture/turbowarranter och bara handla med det som banken själv handlar med för att skapa dessa produkter, optioner och terminer.
Citera
2017-04-26, 15:57
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:

Det går att räkna fram det teoretiska priset på turbos. Det gör du genom att ta priset i underliggande - finansieringsnivån (gäller för Long, för en Short är det tvärt om). Priset som emittenten ställer är därmed det teoretiska priset + premien. På både mini futures och turbos betalar du även en ränta som dras av finansieringsnivån varje dag som du behöver ta hänsyn till om du ska beräkna priset (3 % årlig ränta).

Det går alltså att räkna ut priset på en turbo så länge som man känner till premien, men det kan stundvis vara lite svårt då den variabeln kan komma att ändras.

/Florence, Avanza
Citera
2017-04-26, 16:00
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Att ni visar kurserna i procent eller ej spelar ju dock ingen som helst roll då den underliggande datan fortfarande är NAV-kurser precis som det är för alla era andra instrument. Faktum är att det är exakt samma funktion som kontaktas när man använder TA (en POST till er backendfunktion 'orderbook').

Det är helt enkelt bara att ändra request:en, t ex på detta vis (medelvärde @ 10 månader).

Utan MA:
Kod:
{"orderbookId":2332,"chartType":"AREA","widthOfPlotContainer":558,"chartResolution":"MONTH","navigator":true,"percentage":true,"volume":false,"owners":false,"timePeriod":"three_years","ta":[]}

Med MA:
Kod:
{"orderbookId":2332,"chartType":"AREA","widthOfPlotContainer":558,"chartResolution":"MONTH","navigator":true,"percentage":false,"volume":false,"owners":false,"timePeriod":"three_years","ta":[{"type":"sma","timeFrame":10}]}

Det fungerar utmärkt.

Hej!

Det är mycket möjligt och jag förstår att det är en önskad funktion. Däremot är det inget som våra kunder efterfrågar i stort och har därför inte högsta prioritet att utveckla. Ämnet har varit diskuterat tidigare men jag skickar det vidare så att de kan se över det framöver!

/Florence, Avanza
Citera
2017-04-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Det går att räkna fram det teoretiska priset på turbos. Det gör du genom att ta priset i underliggande - finansieringsnivån (gäller för Long, för en Short är det tvärt om). Priset som emittenten ställer är därmed det teoretiska priset + premien. På både mini futures och turbos betalar du även en ränta som dras av finansieringsnivån varje dag som du behöver ta hänsyn till om du ska beräkna priset (3 % årlig ränta).

Det går alltså att räkna ut priset på en turbo så länge som man känner till premien, men det kan stundvis vara lite svårt då den variabeln kan komma att ändras.

/Florence, Avanza

Tack.

Vart hittar man premie nivån?

Mini future funkar bra för mig att räkna ut och handla. Men skulle testa knockout produkten men svårt att förstå priset på den...
Senast redigerad av IHAVENOLIFE 2017-04-26 kl. 16:17.
Citera
2017-04-26, 17:33
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Tack.

Vart hittar man premie nivån?

Mini future funkar bra för mig att räkna ut och handla. Men skulle testa knockout produkten men svårt att förstå priset på den...

Det går inte att hitta premien på sajten, men den går att räkna fram. För Turbo Long gäller följande formel:

[Pris Underliggande - Finansieringsnivå] x FX/Ratio = Teoretiskt pris
Därefter:
Aktuellt pris - Teoretiskt pris = Premien

FX (valutakursen) använder du om underliggande handlas i en annan valuta och du kan hitta ratio på Morgan Stanleys hemsida (om du handlar AVA produkter). Här: https://www.morganstanley.com/etp/client/#/home

För korta produkter gäller samma formel fast [Finansieringsnivå - Underliggande] istället.

/Florence, Avanza
Citera
2017-04-26, 21:09
Medlem
Sven2s avatar
fel
Citera
2017-04-26, 21:18
Medlem
deadhead.s avatar
Om jag har fonder hos Nordea och vill flytta över dom till Avanza fast istället köpa aktier för. Måste jag ta ut pengarna och betala vinstskatt på fonderna eller kan jag "överföra" pengarna rakt till Avanza och aktier utan att behöva betala skatt?

Ursäka men jag är helt ny inom detta. Tack för hjälpen!
Citera
2017-04-26, 21:19
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Om jag har fonder hos Nordea och vill flytta över dom till Avanza fast istället köpa aktier för. Måste jag ta ut pengarna och betala vinstskatt på fonderna eller kan jag "överföra" pengarna rakt till Avanza och aktier utan att behöva betala skatt?

Ursäka men jag är helt ny inom detta. Tack för hjälpen!
Du kommer behöva skatta för eventuell vinst. Förutsatt att du har dem på ett vanligt aktie-/fondkonto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in