2017-04-24, 22:36
  #3409
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
förstår att ni vill vara en modern bank och allt det här, men har ni några planer på att erbjuda någon typ av betal/kredit kort, via partner eller på något annat sätt? det är verkligen enda anledningen jag har kvar min gammelbank både privat och för företaget. ni har alla andra tjänster jag behöver


Swish? Autogiro? Betala räkningar? Bank-id? Bolån (om man inte klarar av Avanzas villkor)?

Finns väl en del grejer man fortfarande behöver en bank till? Och till företaget dessutom, företagskonto med checkkredit?

Kontokort kan knappast vara det enda, eller?
Citera
2017-04-25, 15:18
  #3410
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
förstår att ni vill vara en modern bank och allt det här, men har ni några planer på att erbjuda någon typ av betal/kredit kort, via partner eller på något annat sätt? det är verkligen enda anledningen jag har kvar min gammelbank både privat och för företaget. ni har alla andra tjänster jag behöver


Hej,

Vad roligt att du har funderat över idén, det har vi också! Vi har i dagsläget inte några planer på att lansera varken lönekonto eller betalkort. Vi ser dock kontinuerligt över möjligheten att utveckla nya produkter och tjänster. Vi vill att du som kund ska få ut mer av ditt sparande hos oss än hos någon annan aktör och därför fokuserar vi främst på de produkter och tjänster där vi kan ligga i framkant och erbjuda ett väldigt starkt kunderbjudande. I nuläget bedömer vi inte att vi kan skapa en mycket bättre och billigare lönekonto-/kortlösning än den som många andra aktörer redan erbjuder. Men man vet aldrig vad som händer i framtiden.

/Florence, Avanza
Citera
2017-04-25, 19:32
  #3411
Medlem
Hej.

Jag undrar om ni kan förklara vad skillnaden är på turbo warranter/knockout warranter vs mini futures?

De verkar inte vara på samma sätt som man räknar ut priset?

Tacksam för hjälp
__________________
Senast redigerad av IHAVENOLIFE 2017-04-25 kl. 19:39.
Citera
2017-04-25, 19:41
  #3412
Medlem
jattelokas avatar
Hej, nybörjare här!

(Om frågan ställts i tråden vänligen länka)
Tänkte att jag skulle skapa ett sparkonto+ för att lägga mina månadsbesparingar i. Summan kommer att vara >10.000 kronor varje månad. Hur funkar det med den effektiva räntan på ett konto med 0,30% effektiv ränta (exempelvis santander kontot) gentemot det klarnakontot med 0,7% effektiv ränta (antar att jag låser in pengarna utan att kunna röra dem under bindningstiden för de kontot). Betalas detta ut varje månad? Än så länge har jag förstått att den effektiva räntan är delad på 12.
Citera
2017-04-25, 20:27
  #3413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Hej.

Jag undrar om ni kan förklara vad skillnaden är på turbo warranter/knockout warranter vs mini futures?

De verkar inte vara på samma sätt som man räknar ut priset?

Tacksam för hjälp

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/747022/turbo-l-omx-ava-267

Om man kollar på den tex. börsen var väl typ i 1614 vid stängningen. Borde man inte ta 1614-1590,132(finansieringsnivå) vilket blir 23,8 men kursen stod i 30,54 vart har jag räknat fel??
Citera
2017-04-25, 20:37
  #3414
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/747022/turbo-l-omx-ava-267

Om man kollar på den tex. börsen var väl typ i 1614 vid stängningen. Borde man inte ta 1614-1590,132(finansieringsnivå) vilket blir 23,8 men kursen stod i 30,54 vart har jag räknat fel??
Har inte kollat närmare på det men det är vår så det är säkert något bolag som handlas utan utdelning idag (vilket warranten tar hänsyn till).
Citera
2017-04-25, 20:51
  #3415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Har inte kollat närmare på det men det är vår så det är säkert något bolag som handlas utan utdelning idag (vilket warranten tar hänsyn till).

Nej, har kollat på mini futures och där stämmer min uträkning. Så de är något som vi inte förstår...

Verkar som man ska räkna ut priset på knockout warrant på något annat sätt.

Evigt tacksam om någon kan hjälpa mig hur man gör.
Citera
2017-04-25, 22:23
  #3416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Nej, har kollat på mini futures och där stämmer min uträkning. Så de är något som vi inte förstår...

Verkar som man ska räkna ut priset på knockout warrant på något annat sätt.

Evigt tacksam om någon kan hjälpa mig hur man gör.

Alltså en warrant fungerar väl i princip som en option fast med kontantlösen? Så det är två olika instrument som är byggda på olika sätt.

Som jag fattat det är "knockoutwarranter" bara ett nytt namn för turbowarranter:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Turbowarrant
__________________
Senast redigerad av _Baste_ 2017-04-25 kl. 22:28.
Citera
2017-04-25, 22:32
  #3417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Alltså en warrant fungerar väl i princip som en option fast med kontantlösen? Så det är två olika instrument som är byggda på olika sätt.

Som jag fattat det är "knockoutwarranter" bara ett nytt namn för turbowarranter:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Turbowarrant

Vad jag förstått så ska priset fungera som en mini future med skillnaden att knockout har samma finansierings nivå som stoploss. Därav blir de de 0 kr om den når ditt. Antar att de heter knockout pga det.

Men uträkningen funkar ju inte så något är fel.

Någon som vet hur man räknar ut framtida priser på knockout?
Citera
2017-04-25, 22:36
  #3418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Vad jag förstått så ska priset fungera som en mini future med skillnaden att knockout har samma finansierings nivå som stoploss. Därav blir de de 0 kr om den når ditt. Antar att de heter knockout pga det.

Men uträkningen funkar ju inte så något är fel.

Någon som vet hur man räknar ut framtida priser på knockout?

Här kan du läsa om hur prissättningen fungerar:

Warranter:

http://www.ngm.se/utbildning/warranter/

Turbowarranter:

http://www.ngm.se/utbildning/turbowarranter-2/
Citera
2017-04-25, 22:46
  #3419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Här kan du läsa om hur prissättningen fungerar:

Warranter:

http://www.ngm.se/utbildning/warranter/

Turbowarranter:

http://www.ngm.se/utbildning/turbowarranter-2/

Tack.

Har läst runt men de stämmer inte med beräkningen om man kollar på den warranten som jag länka till på avanza...
Citera
2017-04-26, 10:40
  #3420
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Tack.

Har läst runt men de stämmer inte med beräkningen om man kollar på den warranten som jag länka till på avanza...


Hej!

Skillnaden mellan Mini Futures och Turbowarranter (knockoutwarranter) är att Mini Futures har en inbyggd stop loss. När produkten når sin stop loss så knockas den och du får ut ett restvärde som är skillnaden mellan produktens stop loss och finansieringsnivå.

En turbo däremot, saknar stop loss och knockas alltså när underliggande värdepapper når sin finansieringsnivå. Det medför att en Turbo kan komma upp i högre hävstång än en Mini. För att emittenten ska kunna skydda sig mot GAP-risken tar de ut en riskpremie i dessa produkter. GAP-risken är den risk som finns att produkten öppnar på en kurs som är lägre än finansieringsnivån (eller högre om det är en kort produkt), och premien kan variera bland annat pga makrohändelser och förväntad volatilitet. Det är därmed inte möjligt att beräkna ett framtida pris på en turbowarrant då premien är inprisad och inte går att förutsäga.

/Florence, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in